Skrevet av Emne: High Bar VS Low Bar Squat  (Lest 28692 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #15 : 20. januar 2011, 17:37 »
highbar/frotnøy=Mindre vekter, men mer kvads og korsrygg og mindre hams og glutes. Det vet vel alle. Står i boken "weightliftig" av Greg everett at denne type bøy er bedre for generell spenst og løping + står cirka det samme på foraet til lyle.

Er du myk nok og gjør ting riktig skal det ikke være så stor forskjell mellom frontøy og highbar-bøy.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #16 : 20. januar 2011, 21:05 »
Jeg er for det meste uenig med Rippetoe. Bøye er for å komme seg opp etter sitten. High bar ligner mer på frontbøy og har sannsynligvis stor overføringsverdi til frontbøy. Den er fin for å få variasjon til frontbøyen. Skal man styrke draget er det sikkert høye drag og markløft bedre. Men er litt enig med han også. Low bar gir en veldig trening på hoftestrekkerne, noe som kanskje kan gi effekt i draget. Mulig jeg tar feil, men har en følelse at vektløftere skyr low bar som pesten. Nærmeste latterliggjør den. Har også vært borti de som ikke trener markløft. Men nå er kanskje høye drag omtrent det samme.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #17 : 20. januar 2011, 21:44 »
Jeg er for det meste uenig med Rippetoe. Bøye er for å komme seg opp etter sitten. High bar ligner mer på frontbøy og har sannsynligvis stor overføringsverdi til frontbøy. Den er fin for å få variasjon til frontbøyen. Skal man styrke draget er det sikkert høye drag og markløft bedre. Men er litt enig med han også. Low bar gir en veldig trening på hoftestrekkerne, noe som kanskje kan gi effekt i draget. Mulig jeg tar feil, men har en følelse at vektløftere skyr low bar som pesten. Nærmeste latterliggjør den. Har også vært borti de som ikke trener markløft. Men nå er kanskje høye drag omtrent det samme.

Det blir drøftet litt i boken til Everett om low-bar squat har noe for seg for vektløftera. Så er litt enig med deg, men tror ikke vektløftere bør trene mye med lav-stang i hvert fall.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #18 : 20. januar 2011, 21:51 »
high-bar gir vell mest belastning på låra, mens lowbar så får man mer belastning på rygg/hofte.


så jeg føler high-bar er best hvis man bruker øvelsen kun som en beinøvelse, og ikke skal konkurere.. (?)
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #19 : 20. januar 2011, 22:57 »
Har trent mye lowbar og synes det gir veldig god trening av både hoftestrekkere og lår. Men high bar gir vel også bra trening av hoftestrekkere.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #20 : 20. januar 2011, 23:03 »
high-bar gir vell mest belastning på låra, mens lowbar så får man mer belastning på rygg/hofte.


så jeg føler high-bar er best hvis man bruker øvelsen kun som en beinøvelse, og ikke skal konkurere.. (?)

Som quad-øvelse, kanskje. Jeg har Greg Everett-boka, og jeg synes det han skriver om high bar vs low bar er fornuftig, og det stemmer gjerne at det er best med high bar squat for vektløfting. Men du bruker mer muskler med low bar squat, noe som gjør den til en mer dekkende allround øvelse for å trene muskler over hele kroppen.

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #21 : 20. januar 2011, 23:12 »
Alltid trodd at low bar tok mer på korsryggen?
Hva har jeg misforstått nå, og hvorfor kjenner jeg med belastning på korsryggen med low bar?
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #22 : 20. januar 2011, 23:13 »
Som quad-øvelse, kanskje. Jeg har Greg Everett-boka, og jeg synes det han skriver om high bar vs low bar er fornuftig, og det stemmer gjerne at det er best med high bar squat for vektløfting. Men du bruker mer muskler med low bar squat, noe som gjør den til en mer dekkende allround øvelse for å trene muskler over hele kroppen.

Godt argument. Enig

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #23 : 20. januar 2011, 23:15 »
Alltid trodd at low bar tok mer på korsryggen?
Hva har jeg misforstått nå, og hvorfor kjenner jeg med belastning på korsryggen med low bar?

Begge gir vel stor belasting på korsryggen. Men low bar vil som oftest gi mer da ryggen er mer vannrett.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #24 : 20. januar 2011, 23:37 »
Hoved årsaken til at Dietmar har knebøy nakke er at de er neklere å gjøre enn front bøy. MEN som han sier her når man allerede har det i programmet hvorfor kjøre nakkebøy? Han argumenterer for at en vektløfter aldri har stanga på nakken, men da er mitt sps hvorfor i helvete legge den lengre ned da markløft vil være mye mer spesifikt i forhold til det draget han snakker om.?

Min konklusjon at det er INGEN øvelse som utvikler så mye ben og hofte styrke som dype nakkebøy.

Det var et helt seriøst svar, Dietmar var vektløfter på høyt nivå, han ble tatt ut på OL laget til øst-tyskland, men røyk quadriceps og fikk ikke deltatt. Han reiste rundt i øst-blokken i mange år for å samle info om treningene til de beste vektløfterne.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #25 : 21. januar 2011, 08:40 »
Hoved årsaken til at Dietmar har knebøy nakke er at de er neklere å gjøre enn front bøy. MEN som han sier her når man allerede har det i programmet hvorfor kjøre nakkebøy? Han argumenterer for at en vektløfter aldri har stanga på nakken, men da er mitt sps hvorfor i helvete legge den lengre ned da markløft vil være mye mer spesifikt i forhold til det draget han snakker om.?

Min konklusjon at det er INGEN øvelse som utvikler så mye ben og hofte styrke som dype nakkebøy.


Hvorfor utvikler nakkebøy hoftestrekkerene mer enn lav-stang-bøy?

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #26 : 21. januar 2011, 11:50 »
Heiden: du har fått alle svarene du trenger.

Man velger og prioriterer støtteøvelser først og fremst etter relevans for konkurranseløftene, og dernest for å få avlastning på mye brukte ledd og muskler. Derfor trener styrkeløftere benk med strikk i 8-tall heller enn benk på kloss, fordi det er mer relevant å løfte i full bane, og klossbenk heller enn hantelpress fordi løft med stang er mer relevant enn hantler. Av samme grunn trener vektløftere frontbøy først, deretter vanlig bøy med høy stang, og veldig lite bøy med lav stang, da den har liten overføringsverdi og stort potensiale for å rote til innlært løfteteknikk.

Folk må forstå at vektløftere trener bøy slik de gjør, fordi de skal ha sterke nok quads til å kunne sette seg dypt når de støter og rykker og klare å trøkke seg opp av hullet. En slik posisjon vil man bestandig ha spissede knær og en nogenlunde rett overkropp. Da er det rimelig smart å trene på å bli sterk i den posisjonen.

som jeg sa så er vektløfter bøyen oftest utført med nermere vinkler til front bøyens, så derfor vill vel en vektløfter bøy med ganske oppreist rygg gi en mere lignende styrke som front bøyen.

greit og trene en del av bøy løfta bak, for og avlaste hals og kragebein.

Han sammenligna possisjonene i low bar bøyen med possisjonene i drag og mark, så da andbefaler jeg at man trener drag og mark for å styrke di possisjonene og front og high bar bøy for bein styrken for vending. 
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #27 : 21. januar 2011, 12:02 »
Hva mener du med at jeg har fått alle svarene?

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #28 : 21. januar 2011, 14:08 »
Det er i stor grad av egen erfaring.

Men ved å senge stanga lar du tyggen gjøre mer arbeid og du avlaster glutes (det er min erfaring), mens om du løfter en verikal bøy på nakke og avlaster ryggen må glutes jobbe mer er min erfaring. DOG hadde jeg en merkelig erfaring da jeg kjørte knebøy til benk og var kjempe støl i glutes etterpå.

Det siste argumentet er at for å få en dyp knebøy med stanga plassert lavt på ryggen (nå er det spørsmål om hvor lavt han vil ha den stanga da, men..) kreves det bredere benstilling (iallefall for oss som er omfangsrike i midja) som også krever større mobilitet i innside lår, blir man stående litt for bredt er det motstand og elstisitet i musklaturen som stopper og gir litt spring effekt.

Det blir nok mye personlig erfaring og synsing.

Hvorfor utvikler nakkebøy hoftestrekkerene mer enn lav-stang-bøy?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #29 : 21. januar 2011, 14:23 »
Det er i stor grad av egen erfaring.

Men ved å senge stanga lar du tyggen gjøre mer arbeid og du avlaster glutes (det er min erfaring), mens om du løfter en verikal bøy på nakke og avlaster ryggen må glutes jobbe mer er min erfaring. DOG hadde jeg en merkelig erfaring da jeg kjørte knebøy til benk og var kjempe støl i glutes etterpå.

Det siste argumentet er at for å få en dyp knebøy med stanga plassert lavt på ryggen (nå er det spørsmål om hvor lavt han vil ha den stanga da, men..) kreves det bredere benstilling (iallefall for oss som er omfangsrike i midja) som også krever større mobilitet i innside lår, blir man stående litt for bredt er det motstand og elstisitet i musklaturen som stopper og gir litt spring effekt.

Det blir nok mye personlig erfaring og synsing.


Mulig du har rett, men jobber ikke ryggen seg mere statisk for å holde seg rett, mens rumpa strekker ut hofta? Skulle tro at jo mer foroverbøyd du er jo mer må rumpa jobbe.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!