Skrevet av Emne: Benkskjorte - En kort historie  (Lest 70937 ganger)

Mr KO

  • Gjest
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #90 : 31. januar 2011, 08:53 »
Det er vel ikke noe poeng MOT benkskjorta at den ble innført for å få penger i sporten? All idrett (nesten) trenger penger for å gå rundt så den kjøper jeg ikke. At styrkeløft, som nok er en av de aller minste idrettene gjør det de kan for å lage et lite kommersielt grunnlag for drift finner ikke jeg merkelig.

Premisset for påstanden din er at sporten styrkeløft skal ha øvelser som er mest mulig lik gymløft, så folk flest kan sammenligne seg. Argumentet er kanskje at det skal gi best mulig rekruttering? Jeg vet av erfaring at de aller aller fleste på et gym  som liker å løft litt tung, og er sterke aldri begynner med styrkeløft. Om benkskjorta er tillatt eller ikke tror jeg ikke spiller vesentlig rolle i så måte. Om noe så har den økt oppmerksomheten rundt idretten.



Jo, jeg mener det er et argument MOT. Skjorta skaffer ikke penger inn i sporten. Kun til produsentene.
Mange gidder ikke å konkurrere i styrkkeløft fordi de ikke orker å begynne med skjorte/drakt osv..

Premisset for påstanden din er at sporten styrkeløft skal ha øvelser som er mest mulig lik gymløft, så folk flest kan sammenligne seg.

Eller for at folk flest skal ønske å konkurrere.
Når gutta har trent på gymet en stund, og begynner å bli gode i benk. Så gidder de ikke å lære seg en ny sport (skjorte-benk) for å kunne konkurrere.


Utlogget CYC

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 540
  • Honnør: 388
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 540

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #91 : 31. januar 2011, 10:24 »
Jo, jeg mener det er et argument MOT. Skjorta skaffer ikke penger inn i sporten. Kun til produsentene.
 

Her viser du at du ikke vet hva du snakker om, hvis noen i det heletatt skulle være i tvil om det fra før  Wink




Når gutta har trent på gymet en stund, og begynner å bli gode i benk. Så gidder de ikke å lære seg en ny sport (skjorte-benk) for å kunne konkurrere.



''Når gutta begynner å bli gode i benk'' skulle man da tro at de vil være klare for en ny utfordring, altså skjorte. Og det kan da ikke være annet enn forlokkende å kunne potensielt benke godt over 50kg mer heller.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #92 : 31. januar 2011, 10:57 »
Jo, jeg mener det er et argument MOT. Skjorta skaffer ikke penger inn i sporten. Kun til produsentene.
Mange gidder ikke å konkurrere i styrkkeløft fordi de ikke orker å begynne med skjorte/drakt osv..

Premisset for påstanden din er at sporten styrkeløft skal ha øvelser som er mest mulig lik gymløft, så folk flest kan sammenligne seg.

Eller for at folk flest skal ønske å konkurrere.
Når gutta har trent på gymet en stund, og begynner å bli gode i benk. Så gidder de ikke å lære seg en ny sport (skjorte-benk) for å kunne konkurrere.



Penger går inn til sporten i form av sponsing av utøvere, og direkte tilskudd til ipf. Så den påstanden er feil.

At mange ikke gidder å konkurrere pga skjorta tror jeg ikke noe på. Det er de samme folkene som alltid "skal begynne" bare de blir sterke nok.  (jeg har selv vært en av de)

Når gutta har trent en stund, er det vel kult å kunne legge på mye på benken og få prøve noe nytt vel?


Mr KO

  • Gjest
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #93 : 31. januar 2011, 12:06 »
EDIT

Penger går inn til sporten i form av sponsing av utøvere, og direkte tilskudd til ipf. Så den påstanden er feil.

-Ok, dette må jeg innrømme at jeg ikke kjenner godt nok til, så det kan godt vere du har rett. Men dog, det virker jo da som skjorte produsentene tjener pengene sine på breddeidretten, for så å bruke bittegran av de på å sponse proffene og forbundene??

At mange ikke gidder å konkurrere pga skjorta tror jeg ikke noe på. Det er de samme folkene som alltid "skal begynne" bare de blir sterke nok.  (jeg har selv vært en av de)

-Jeg kan bekrefte at det finnes folk som ikke konkurrerer pga skjorta. (jeg er en av de)

Når gutta har trent en stund, er det vel kult å kunne legge på mye på benken og få prøve noe nytt vel?

-Jada, den ser jeg. Noen synes nok det Wink

Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #94 : 31. januar 2011, 12:31 »
Nå har jeg, i likhet med mange andre, vært innvolvert i styrkeløft i såpass mange år (ca 15 år nå), at jeg har en viss formening om rekruttering av nye løftere før og etter benkpresskjorta.

Jeg kan ikke se at det er noen sammenheng mellom dårlig rekruttering og skjorte. Snarere tvert i mot. De fleste som vil begynne å løfte vil jo løfte mest mulig! Noen vil alltid ha en eller annen årsak for å ikke konkurrere (for svak - må bli sterkere først, vil ikke løfte med utstyr, får ALDRI spisset formen helt optimalt osv), men mitt inntrykk er at dette ikke er så mange.

OSK har i alle fall en vanvittig rekruttering, og alle som kommer ønsker å teste utstyr, med alle oppturer og nedturer det medfører. En dag samarbeider ikke skjorta, mens man kan mestre den fullt den neste. Dette gjør sporten mer kompleks, og mer interessant, synes jeg.

Mitt første stevne var på KK67, 14 år, 65 kg, og latterlig svak. Det var også mitt første møte med utstyr i bøy og mark (skjorta var enda ikke tillatt)! Draktene (av merket Marathon) var litt for store, noe som gjorde at jeg fint mestret det første gangen. Men fy så gøy det var! Jeg løftet mye mer enn jeg trodde jeg skulle greie, og terskelen for å være med på flere stevner var med ett vesentlig lavere. Jeg fikk vel serien 110-75-120 (eller noe sånt), og ble hektet.




-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Mr KO

  • Gjest
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #95 : 31. januar 2011, 12:41 »
Nå har jeg, i likhet med mange andre, vært innvolvert i styrkeløft i såpass mange år (ca 15 år nå), at jeg har en viss formening om rekruttering av nye løftere før og etter benkpresskjorta.

Jeg kan ikke se at det er noen sammenheng mellom dårlig rekruttering og skjorte. Snarere tvert i mot. De fleste som vil begynne å løfte vil jo løfte mest mulig! Noen vil alltid ha en eller annen årsak for å ikke konkurrere (for svak - må bli sterkere først, vil ikke løfte med utstyr, får ALDRI spisset formen helt optimalt osv), men mitt inntrykk er at dette ikke er så mange.

OSK har i alle fall en vanvittig rekruttering, og alle som kommer ønsker å teste utstyr, med alle oppturer og nedturer det medfører. En dag samarbeider ikke skjorta, mens man kan mestre den fullt den neste. Dette gjør sporten mer kompleks, og mer interessant, synes jeg.

Mitt første stevne var på KK67, 14 år, 65 kg, og latterlig svak. Det var også mitt første møte med utstyr i bøy og mark (skjorta var enda ikke tillatt)! Draktene (av merket Marathon) var litt for store, noe som gjorde at jeg fint mestret det første gangen. Men fy så gøy det var! Jeg løftet mye mer enn jeg trodde jeg skulle greie, og terskelen for å være med på flere stevner var med ett vesentlig lavere. Jeg fikk vel serien 110-75-120 (eller noe sånt), og ble hektet.
Takk for et informativt og godt svar!
Jeg har aldri prøvd noen form for utstyr, men levde meg inn den lille historien din Smiley
Må kansje gi det en sjans Wink

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #96 : 31. januar 2011, 13:27 »
Nå har jeg, i likhet med mange andre, vært innvolvert i styrkeløft i såpass mange år (ca 15 år nå), at jeg har en viss formening om rekruttering av nye løftere før og etter benkpresskjorta.

Jeg kan ikke se at det er noen sammenheng mellom dårlig rekruttering og skjorte. Snarere tvert i mot. De fleste som vil begynne å løfte vil jo løfte mest mulig! Noen vil alltid ha en eller annen årsak for å ikke konkurrere (for svak - må bli sterkere først, vil ikke løfte med utstyr, får ALDRI spisset formen helt optimalt osv), men mitt inntrykk er at dette ikke er så mange.

OSK har i alle fall en vanvittig rekruttering, og alle som kommer ønsker å teste utstyr, med alle oppturer og nedturer det medfører. En dag samarbeider ikke skjorta, mens man kan mestre den fullt den neste. Dette gjør sporten mer kompleks, og mer interessant, synes jeg.

Mitt første stevne var på KK67, 14 år, 65 kg, og latterlig svak. Det var også mitt første møte med utstyr i bøy og mark (skjorta var enda ikke tillatt)! Draktene (av merket Marathon) var litt for store, noe som gjorde at jeg fint mestret det første gangen. Men fy så gøy det var! Jeg løftet mye mer enn jeg trodde jeg skulle greie, og terskelen for å være med på flere stevner var med ett vesentlig lavere. Jeg fikk vel serien 110-75-120 (eller noe sånt), og ble hektet.


Så enkelt tror faktisk jeg også at det er!
Uansett hvor inteligente hver enkelt måtte mene at en er, så er de fleste av oss i bunn og grunn mer enn primitive nok i hodet til å synes at det faktisk er kult å "brått" få noen titalls kilo mer hvilende på skuldrene eller i hendene Smiley

Selv er jeg bare en vanlig gymrotte, men selvfølgelig er jeg facinert av tanken på å teste ut benkskjorte - nettopp fordi jeg har en relativt velutviklet reptilhjerne.
Bøydrakt har jeg forøvrig prøvd for mange herrens år siden...den var ikke helt tilpasset meg, men dog - ubehagelig, men kanonartig!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #97 : 31. januar 2011, 17:21 »
Penger går inn til sporten i form av sponsing av utøvere, og direkte tilskudd til ipf. Så den påstanden er feil.

At mange ikke gidder å konkurrere pga skjorta tror jeg ikke noe på. Det er de samme folkene som alltid "skal begynne" bare de blir sterke nok.  (jeg har selv vært en av de)

Når gutta har trent en stund, er det vel kult å kunne legge på mye på benken og få prøve noe nytt vel?



Tilfører ikke penger nei, utøverne betaler for utstyr og litt av dette går tilbake i form av sponsing eller betaling for reklame som det heter og har som mål at enda flere kjøper utstyr.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #98 : 31. januar 2011, 17:32 »
Tilfører ikke penger nei, utøverne betaler for utstyr og litt av dette går tilbake i form av sponsing eller betaling for reklame som det heter og har som mål at enda flere kjøper utstyr.

Tilfører ikke penger i den forstand at alle som driver styrekløft går i pluss, da hadde de jo vært proffer. Men det går vel et visst beløp til forbundet internasjonalt, i tillegg til evt enkeltsponsing osv? Men at styrkeløftere flest på betale for utstyret er det vel ingen tvil om. Akkurat som de fleste som spiller fotball, eller står på ski kjøper utstyret sjøl.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #99 : 04. februar 2011, 16:10 »
Benkpress uten skjorte er kjedelig.

Benkpress med skjorte er bare så lite interessant. Fatter ikke hvorfor de fleste styrkeløfterene er så begeistret for dette, men sånn går no dagan.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #100 : 04. februar 2011, 16:13 »
Jeg mener vel at historie timen forsvant på side to her. Det er så mange tråder å henge resten på at.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #101 : 04. februar 2011, 16:19 »
Jeg kan ikke se jeg har skrevet noe i nærheten av det du mener.

1) EirikS lager denne tråden.
2) Diskusjon følger.
3) Varknebøyer mener denne tråden nok slår an blant den kunnskapsløse delen av forumet.
4) Hallvard Lønmo gjør sin entré etter dette innlegget og sier "Kunnskap skjmunnskap... Det er lov å tenke selv. Jeg for eksempel, synes at skjorte er helt teit, og hvis du benker 150 i skjorte synes ikke jeg du tar 150 i benk. "
5) Vi får et innslag med klassisk drittpeis-retorikk: "hva benker du da?". Logisk brist. Benkvekter og argumenters gyldighet følger ikke hverandre.
6) Hallvard Lønmo reagerer selvfølgelig på disse skitne triksene, skriver et ikke så hyggelig ord som han etterpå beklager seg for.
7) ANDREJ MIDTBYSKI forsøker å rasjonalisere personangrepene på Lønmo. Lønmo fortjener jo kritikken fordi han forsøkte å skryte(?) av benkvektene sine, og ANDREJ viser nå at han ikke har fulgt med i tråden. Eller forstått hva kronologi er for noe. Lønmo svarte på et spørsmål.
8) Mummelmann kommer Lønmo til forsvar.
9) Torø mener også at Lønmo fortjener hets fordi denne tråden kun ble lagd for å provosere. Et problem i denne sammenheng er jo at Lønmo ikke var den som starta denne tråden. Se punkt 1 ovenfor. Skal man straffes for deltagelse i en tråd Torø ikke godkjenner også nå?


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #102 : 04. februar 2011, 16:27 »
1. Ja IPF tjener penger på dette, gode penger. Men det er kongressen som bestemmer , der har hvert land sin stemme.
2. Man jo prøvelåne av andre osv så slipper man å kjøpe så mange skjorter. Min erfaring at de fleste får en bra skjorte ved førstegangskjøp hos meg om de har de nødvendige forutsetninger vel og merke. Hvor mange skjorte de må kjøpe internasjonalt vet jeg ikke noe om.
3. Vekten må jo løftes og det er ingen andre enn han som er inni som løfter. Så det er tull. Mage er litt beskjeden i forhold til smerte, noen har for lange armer til at det blir ideelt og de fleste er for svake .
4. Kritikken av styrkeløfte som late og makelige  blir jo totalt feil i denne sammenhengen. Her får vi en ny dimensjon og mer trening da spes av antagonistene


Nei, du treffer overhodet ikke spikeren på hodet etter min mening.

Min teori er at en eller annen luring fant på dette med skjorte kun ut fra komersielle interesser. Man får høyere tall på tavla (publikum blir imponert og vil betale for å se på).

Argumenter i mot:


1. Komersielt: Styrkeløftere må bruke penger på dette og kansje ikke de finner ei som funker like bra på seg selv som den kompisen har og som funker bra på han. Dvs de må gjerne kjøpe 2, 3, 4 stk før man blir halvveis fornøyd.
2. Urettferdig: Per tar 140kg raw. Ole tar 130kg raw. Men Ole får veldig god hjelp av skjorta si, så han tar 170kg med skjorta. Per får ikke like bra utbytte, så han tar bare 150kg med den på. De er tar like mye i bøy og mark. Dermed vinner vår venn Ole. Dette blir feil. Etter min mening.
3. Feil fokus: Man må kaste bort tid og krefter på å dra på og av seg skjorta. Dette fører også til unødig kroppskontakt av primater av samme kjønn Smiley

Hva blir det neste? Strikk-benk på styrkeløft konkurranse?
Poenget er, skjorta burde aldri ha blitt innlemmet i konkurranse. Helt utrolig at skjorte-produsentene har klart å lure (bestukket) med seg forbundene til dette.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #103 : 04. februar 2011, 17:02 »
Dette er grunnen til at benkeskjorte burde forsvinne fra styrkeløft:

http://www.youtube.com/watch?v=P089YN-gcPI&feature=youtube_gdata_player
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #104 : 04. februar 2011, 17:05 »
Dette er grunnen til at benkeskjorte burde forsvinne fra styrkeløft:

http://www.youtube.com/watch?v=P089YN-gcPI&feature=youtube_gdata_player
Edit: slik ser forresten 'verdensrekorden' ut... Den blir først slått når det dukker opp et menneske med enda kortere armer, enda dårligere utretting og enda større mage...
Education is important, but big biceps are importanter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!