Skrevet av Emne: Pirisformis vs skiveutglidning  (Lest 3410 ganger)

Utlogget Vg_s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Pirisformis vs skiveutglidning
« : 03. februar 2011, 00:45 »
Hei
Fikk for 4mnd påvist en liten skiveutglidning hos kiropraktor. Bakenforliggende årsak var at jeg trente mark og i siste sett gikk det galt, noe skjedde i ryggen. Aldri hatt "kjempe" smerter, men har vert vondt og sårt sete i venstre foten, samtidig som jeg har hat vondt nedover bakside lår/legg og venstre foten føles rett og slett sliten/nummen i forhold til høyrefoten. Gått til kiropraktor og tøyd og bøyd, men har liksom ikke vert rare forbedringen, bortsett fra at jeg ikke lenegr har smerter når jeg setter meg ut og inn av bilen. Men har stort sett hele tiden hatt problemer med å strekke ut venstre foten når jeg sitter på gulvet rett i ryggen. Men når jeg først får strekt litt blir det noe bedre for noen minutter til jeg sitter meg ned igjen (sstivner kanskje litt til igjen Kiropraktoren har sendt meg videre til fysio for treningsopplegg på opptrening av ryggen. Men føler ingen bedring etter 2 uker med øvelsne, heller ikke noe verre. Ubehaget sitter fortsatt i sete, bakside lår og legg. Begynner å tenke på om jeg har fått feil behandling og at utglidningen  kanskje ikke har noe med smertene å gjøre. Lurer  på om noen kan ha vert borti noe lignende evt hvilken behandling dere har fått. Hadde vert kjekt med litt inut. Tenker å oppsøke fastlegen for å finne ut hva dette egentlig er, men tar en runde her først for kanskje å få litt input å ta med videre.  Takker på forhånd Wink

Utlogget cesandberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Sv: Pirisformis vs skiveutglidning
« #1 : 03. februar 2011, 06:50 »
Vel, piriformis ligger på tvers over isjasnerven hvis jeg ikke husker feil, jeg hadde alvorlig isjas i 12-14 måneder, og da sa kiroen min at det kunne være prolaps, eller piriformis symptomer. Hen mente det var veldig like symptomer på dette. Jeg hadde da en direkte prolaps som klemte på isjasnerven, men ved piriformis så ville piriformis, være for stram og trykke på isjasnerven og forårsake samme symptom som prolaps. For å eliminere vekk piriformis så brukte den jævelen albuleddet til å massere piriformis for å provoseere den, og da brukte han hele kroppsvekten, trodde jeg skulle daue, han mente på at hvis den ble inflamatorisk og symptomene mine endret seg av dette så var den for stram.
Teorien bak dette var at piroformis kan bli for stram hvis en utøver idrett over lang tid og ikke får tøyd ut denne tilstrekkelig. Jeg har vært aktiv roer i mine yngre dager og da var det en mulighet for at dette kunne være ettervirkninger av for lite tøying av rumpe/hofte. Be om en sjekk av piriformis, lær å tøye denne i en ukes tid og se pm det hjelper.


Utlogget Vg_s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Pirisformis vs skiveutglidning
« #2 : 03. februar 2011, 11:14 »
Men hvem/hva bør en gå til for å få dete beste svaret? Har jo vært hos kiropraktor uten å være kjempefornøyd, føler det er mye gjetting. Bør jeg oppsøke lege eller er det andre som er god på slike ting?

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Pirisformis vs skiveutglidning
« #3 : 03. februar 2011, 12:33 »
Det du kan gjøre som er relativt trygt, er å søke opp piriformis på youtube, og gjøre noen av øvelsene som anbefales der. Hvis det er piriformis som er problemet vil du høyst sannsynlig bli bedre. Hvis ingenting skjer har du muligens et større problem, og bør oppsøke lege for å få hjelp.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Pirisformis vs skiveutglidning
« #4 : 03. februar 2011, 12:43 »
1. Finn en tennisball
2. Kryss ankelen over kneet på det andre beinet
3. Sitt deg på tennisballen
4. Bann høyt!

Utlogget cesandberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Sv: Pirisformis vs skiveutglidning
« #5 : 03. februar 2011, 16:33 »
He he

Ellers, Etter at du har fått ut tennisballen av arslet igjen så kan du kikke her:

http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/bekken-hofte-lar/piriformissyndromet-22564.html#

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!