Skrevet av Emne: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?  (Lest 6897 ganger)

Utlogget Krabbatten

Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« : 07. februar 2011, 21:36 »
Hei. Har hørt mange som påstår at mindre muskelgrupper kan/bør trenes oftere enn store, pga restutisjonstiden. F.eks. trene armer 2-3ganger i uken og bein 1-2 ganger i uken.

Selv føler jeg med utslitt i armene like lenge som i beina etter en hardcore økt. Men hva jeg føler har vel ikke noe å si...
Noen som har bedre peiling eller har kilder til forskning på dette området?

 Huh
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #1 : 08. februar 2011, 16:51 »
De mindre muskelgruppene (biceps/triceps etc) tåler desverre mindre juling enn de største.
Men antall økter du trener disse avhenger jo såklart av intensiteten på hver økt ovenfor de ulike muskelgruppene, men om du kjører disse beinhardt hver økt vil faren for overtrening og skader øke over tid.

Du skal også vite at man trener mange av de mindre muskelgruppene indirekte på de fleste baseøvelser (benk=bryst,triceps,skuldre), og kan i en viss grad kalkulere med dette når man regner ut antall sett,reps på isolasjonsøvelsene for disse om man skal gjennomføre de etter baseøvelsen.

Konkl: Store muskelgrupper tåler mere juling enn de mindre, slik jeg har oppfattet.

(rett meg om jeg tar feil)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #2 : 08. februar 2011, 19:43 »
Armer kan trenes ofte, de restitueres i løpet av 1-2 dager, avhengig av hvor hardt de trenes. Forskning, nei, men vet at håndbakutøverne trener armer 4-5 ganger i uka.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #3 : 08. februar 2011, 20:08 »
De mindre muskelgruppene (biceps/triceps etc) tåler desverre mindre juling enn de største.
Hva basere du den påstanden på?
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #4 : 08. februar 2011, 20:21 »
etter at jeg splittet litt som dette (med en god del variasjon i utvalget av øvelser på armene..ikke alt taes hver trening)

bryst - triceps
rygg - biceps
skuldre - triceps
lår - biceps

legger nesten hver trening, men kun noen få set

hvis jeg vanligvis ville tatt 15 sett biceps på en dags arm trening, vil jeg anbefale å ligge på ca halvparten  6-9 set per økt nå. men det justerer man slik at man er klar til å trene armer etter 1-2 dagers hvile. regn med å være støl første gangen du trener armer etter 1-2 dager hvis du er vant til 1 x i uka.

Armene mine vokste ikke på årevis før jeg fikk opp frekvensen på dem. Nå går det fort framover hele tiden. Samt styrken er mye bedre og.  Bryst og rygg derimot, må jeg har iallefall 5-6 dagers hvile, hvis ikke går det bakover i styrke.   Gir jeg armene en hel ukes hvile nå, ender jeg faktisk opp med å ikke øke i styrke lenger, har rett og slett vendt dem til deng hver 2-3. dag nå..

Så for meg er det motsatt, jo mindre muskel, jo oftere kan den trenes, armer tåler å brukes. Er sterkere i hverdagen og, bærer lett mere. Armene føles rett og slett mere seige ut.

prøv det, det er mot strømmen, og husk å juster volum og failure... trener du dem istykker, kommer du deg ikke på så kort tid. Fordelen er man stimulerer til vekst fortere. Har økt i styrke selv ganger jeg har vært litt støl.. merkelig dette, men armer og legger tåler tydeligvis bank. Stimulate not annahilate Grin


Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #5 : 08. februar 2011, 20:31 »
Små muskelgrupper kan trenes oftere. Mest grunnet at sentralnervesystemet-CNS anstrenges mindre av det. Færre motorenheter, kortere restitusjonstid.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #6 : 08. februar 2011, 20:34 »
Det er ikke noe sånn at enkelte muskler kan trenes oftere enn andre. ALT kan trenes oftere. Så lenge det er et fornuftig forhold mellom intensitet og volum.

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #7 : 09. februar 2011, 10:03 »
fint!

altså: 3 dagers fullkropp, med xtra biceps, triceps og skuldre på lørdager Cheesy

Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #8 : 09. februar 2011, 10:14 »
Hei. Har hørt mange som påstår at mindre muskelgrupper kan/bør trenes oftere enn store, pga restutisjonstiden. F.eks. trene armer 2-3ganger i uken og bein 1-2 ganger i uken.

Selv føler jeg med utslitt i armene like lenge som i beina etter en hardcore økt. Men hva jeg føler har vel ikke noe å si...
Noen som har bedre peiling eller har kilder til forskning på dette området?

 Huh

Tror det aller viktigste er total belastning. Om du trener 2 sett man, 2 sett ons og 2 sett fre, eller 6 sett på kun én dag i uka, er det totale det viktigste. Når det er sagt har vel en høyere frekvens, dvs mindre og oftere, vist seg å gi bedre resultater.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #9 : 09. februar 2011, 11:23 »
Marius - Legg på litt mer vekt på armøktene, så kjenner du fort når du må gi deg. Wink

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #10 : 09. februar 2011, 11:29 »
jepp! det skal jeg gjøre på lørdag… Cheesy
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #11 : 09. februar 2011, 18:13 »
Hva basere du den påstanden på?
min oppfatning av andre innlegg som er gjort, mest trolig da jeg har misoppfattet mye av dette tyder det på. Har though levd i den tro at små muskelgrupper er lettere å overtrene enn større viss man "peser" de for mye. Men viss det er som dere sier at man holder seg innenfor den tidsrammen som musklene trenger for å hente seg inn igjen, så er jo armtreninger flere gang i uken mulig. Har aldri sett det fra denne vinkelen.
 Hvordan jeg har fått den andre oppfatning og hvorfor er vel opp til fanden å vite, jeg legger meg flat her Wink
lærer noe nytt hver dag

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #12 : 09. februar 2011, 19:59 »
min oppfatning av andre innlegg som er gjort, mest trolig da jeg har misoppfattet mye av dette tyder det på. Har though levd i den tro at små muskelgrupper er lettere å overtrene enn større viss man "peser" de for mye. Men viss det er som dere sier at man holder seg innenfor den tidsrammen som musklene trenger for å hente seg inn igjen, så er jo armtreninger flere gang i uken mulig. Har aldri sett det fra denne vinkelen.
 Hvordan jeg har fått den andre oppfatning og hvorfor er vel opp til fanden å vite, jeg legger meg flat her Wink
lærer noe nytt hver dag

Problemet kommer kanskje når ledd, scenefester og den slags ikke helt klarer holde følge?

Enlighten us!

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #13 : 09. februar 2011, 20:01 »
etter at jeg splittet litt som dette (med en god del variasjon i utvalget av øvelser på armene..ikke alt taes hver trening)

bryst - triceps
rygg - biceps
skuldre - triceps
lår - biceps

legger nesten hver trening, men kun noen få set

hvis jeg vanligvis ville tatt 15 sett biceps på en dags arm trening, vil jeg anbefale å ligge på ca halvparten  6-9 set per økt nå. men det justerer man slik at man er klar til å trene armer etter 1-2 dagers hvile. regn med å være støl første gangen du trener armer etter 1-2 dager hvis du er vant til 1 x i uka.

Armene mine vokste ikke på årevis før jeg fikk opp frekvensen på dem. Nå går det fort framover hele tiden. Samt styrken er mye bedre og.  Bryst og rygg derimot, må jeg har iallefall 5-6 dagers hvile, hvis ikke går det bakover i styrke.   Gir jeg armene en hel ukes hvile nå, ender jeg faktisk opp med å ikke øke i styrke lenger, har rett og slett vendt dem til deng hver 2-3. dag nå..

Så for meg er det motsatt, jo mindre muskel, jo oftere kan den trenes, armer tåler å brukes. Er sterkere i hverdagen og, bærer lett mere. Armene føles rett og slett mere seige ut.

prøv det, det er mot strømmen, og husk å juster volum og failure... trener du dem istykker, kommer du deg ikke på så kort tid. Fordelen er man stimulerer til vekst fortere. Har økt i styrke selv ganger jeg har vært litt støl.. merkelig dette, men armer og legger tåler tydeligvis bank. Stimulate not annahilate Grin


Helt enig!
Har akkurat samme erfaring selv. Armene vokser best av å trenes ofte. Jeg trente armer to ganger i uka, i tillegg til baseøvelser, da vokste de bra! Det har spredd seg en omfattende myte rundtomkring at armene vokser best av å trene baseøvelser. Jeg mener dette er feil. Min erfaring, etter å ha latt være å trene biceps et år og kun trene markløft/stående roing etc, er at biceps krymper. Dette kan jeg også se klart og tydelig på bilder. Triceps derimot klarer man å holde ved like med pressøvelser, men også denne muskelen bør trenes ofte.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Kan små muskelgrupper trenes oftere enn store?
« #14 : 09. februar 2011, 20:02 »
Problemet kommer kanskje når ledd, scenefester og den slags ikke helt klarer holde følge?

Enlighten us!

Ofte da betennelse i sener kommer frem.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!