Skrevet av Emne: Er overtrening bare tull?  (Lest 12741 ganger)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Er overtrening bare tull?
« #15 : 02. mars 2011, 20:14 »
Det fine med HIT-trening var at folk ble fort ferdige, mindre ventetid. Nå skal alle kjøre 5x5 og ventetiden ved knebøystativet er timesvis...

Når det gjelder hvem man skal høre på av NSF, averagebroz og Mike Mentzer er svaret åpenbart, det er NSF. Man må skille mellom doptrening og trening for folk som ikke bruker steroider fra Kina blanda ut i matolje på kjøkkenbenken...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er overtrening bare tull?
« #16 : 02. mars 2011, 20:17 »
Hør på Mentzer's prinsipper: http://www.iform.no/pub/art.php?id=38

Det er en mann som oppnådde stort innen kroppsbygging, og var også vitenskapsmann Smiley

Dorian Yates vant MR Olympia 6 ganger, han fulgte disse prinsippene.

Du kan jo ikke nemne en doper som et eksempel. Mannen var DOPET, og har aldri vært dopingfri. Det dommeste jeg vet, er folk som sammenligner en doper med den vanlige mannen i gaten.

Finn en "vitenskapsmann" som har oppnådd ting uten dop. Da skal ikke jeg klage.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Er overtrening bare tull?
« #17 : 02. mars 2011, 20:22 »
Det er ikke noe argument å si at de var fulle av "både det ene og det andre". Fordi det vet man ingenting om, og de som sies å ha litt peiling sier at alle topputøvere er stappa med "både det ene og det andre". Mange innrømmer det også selv, men uansett ligger det enorme mengder trening bak.
Iform har alt slags rot av artikler som sier både det ene og det andre. Men om artikkelen er fra iform eller hvilken som helst forum så er det Mentzer's prinsipper Wink


Både Mentzer og Dorian Yates har vært de beste av de beste, og de ble best på disse prinsippene. Om de brukte "både det ene og det andre" så er det fritt fram for alle utøvere. Wink

Enig i at vi ikke vet om topputøvere har trøkka, men når det kommer til kropsbygging så er det vel ganske åpenbart at du kan gi faen hvis du ikke er villig til å ta det de andre tar.

Og hvis jeg er ute etter å trene meg opp naturlig vil jeg helst ikke følge prinsippene til noen som du med 99,9% sikkerhet kan si har tatt bol, men heller noen som med større troverdighet har kommet dit naturlig.

Ifølge Roy Holte er det hvertfall umulig å dope seg i norsk styrkeløfting/vektløfting uten å bli tatt, og hvis Broz trener opp folk som skal delta i internasjonal styrkeløfting eller vektløfting så velger jeg heller å tro på hans resultater...og de er jo på lik linje med norges styrkeløfterforbund, som innebærer å trene ofte.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Krabbatten

Sv: Er overtrening bare tull?
« #18 : 02. mars 2011, 20:37 »
Du kan jo ikke nemne en doper som et eksempel. Mannen var DOPET, og har aldri vært dopingfri. Det dommeste jeg vet, er folk som sammenligner en doper med den vanlige mannen i gaten.

Finn en "vitenskapsmann" som har oppnådd ting uten dop. Da skal ikke jeg klage.
Jeg nekter ikke for at han dopet seg, men man blir ikke enorm av i sitte i sofaen og ta sprøyter.

Men det blir litt dumt å si at han og han har dopet seg, bare fordi man er svær. Man kan jo nesten ikke blir svær idag uten at folk påstår at det er umulig uten å dope seg osv.

Man kan jo si det slik at Mike Mentzer og Dorian Yates ble den beste av alle dopere på dette prinsippet, da kan også mannen i gata bli den beste av alle vanlige menn i gata på dette prinsippet.

Og hvis jeg er ute etter å trene meg opp naturlig vil jeg helst ikke følge prinsippene til noen som du med 99,9% sikkerhet kan si har tatt bol, men heller noen som med større troverdighet har kommet dit naturlig.
Man har aldri noen garanti for at noen ikke har dopet seg. Da skal man følge dem på dass gjennom hele livet.

Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er overtrening bare tull?
« #19 : 02. mars 2011, 20:48 »
Jeg nekter ikke for at han dopet seg, men man blir ikke enorm av i sitte i sofaen og ta sprøyter.

Men det blir litt dumt å si at han og han har dopet seg, bare fordi man er svær. Man kan jo nesten ikke blir svær idag uten at folk påstår at det er umulig uten å dope seg osv.

Man kan jo si det slik at Mike Mentzer og Dorian Yates ble den beste av alle dopere på dette prinsippet, da kan også mannen i gata bli den beste av alle vanlige menn i gata på dette prinsippet.
Man har aldri noen garanti for at noen ikke har dopet seg. Da skal man følge dem på dass gjennom hele livet.



Tull og tøys. Den vanlige mannen i gata går ikke på dop.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Krabbatten

Sv: Er overtrening bare tull?
« #20 : 02. mars 2011, 20:57 »
Tull og tøys. Den vanlige mannen i gata går ikke på dop.
Vi snakker ikke om dop, vi snakker om trening.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er overtrening bare tull?
« #21 : 02. mars 2011, 21:05 »
Vi snakker ikke om dop, vi snakker om trening.

Trening med dop da, whats the difference?
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget rambonot

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Er overtrening bare tull?
« #22 : 02. mars 2011, 21:10 »
IDIOT Holstad

Utlogget Krabbatten

Sv: Er overtrening bare tull?
« #23 : 02. mars 2011, 21:12 »
Trening med dop da, whats the difference?
Du leste ikke en gang det jeg skrev.

Man kan jo si det slik at Mike Mentzer og Dorian Yates ble den beste av alle dopere på dette prinsippet, da kan også mannen i gata bli den beste av alle vanlige menn i gata på dette prinsippet.

Hvis du ikke har testet prinsippet kan du bare holde kjeft Smiley
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er overtrening bare tull?
« #24 : 02. mars 2011, 21:13 »
IDIOT Holstad

Treningsprinsipper fra en doper, eller treningsprinsipper fra en fagmann - for en gymrotte...

Hvem er idioten sa du?

Edit: Eirik Sandvik vs. Mike Metzer/Dorian Yates.... Eirik Sandvik by a mile..
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Krabbatten

Sv: Er overtrening bare tull?
« #25 : 02. mars 2011, 21:38 »
Treningsprinsipper fra en doper, eller treningsprinsipper fra en fagmann - for en gymrotte...
Man er ikke noe mere fagmann om man er dopingfri. Å dope seg lærer man nok mye av.

Du har heller ingen rett til å gå rundt å kalle hvem som helst for en doper.

Hvem er idioten sa du?
Du
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er overtrening bare tull?
« #26 : 02. mars 2011, 21:43 »
Man er ikke noe mere fagmann om man er dopingfri. Å dope seg lærer man nok mye av.

Du har heller ingen rett til å gå rundt å kalle hvem som helst for en doper.
Du


Du lever i din egen lille verden ser jeg. Det skal du få låv til.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Er overtrening bare tull?
« #27 : 02. mars 2011, 21:57 »
Du leste ikke en gang det jeg skrev.

Man kan jo si det slik at Mike Mentzer og Dorian Yates ble den beste av alle dopere på dette prinsippet, da kan også mannen i gata bli den beste av alle vanlige menn i gata på dette prinsippet.

Hvis du ikke har testet prinsippet kan du bare holde kjeft Smiley
Mike Mentzer var et typisk eksempel på en pseudoforsker.  Han trodde at han hadde resonert seg fram til det optimale treningssystemet, og ble en helt fanatisk agitator for sitt eget system.  Han var nok belest, men stormannsgalskapen hans tok syklige former etterhvert.  Jeg leste en gang et essey som han hadde skrevet der han gikk til rasende angrep på Emmanuel Kant, og påsto at Kant hadde ødelagt vestlig tenkning.  Det eksperimentelle grunnlaget for Heavy Duty hans var syltynt.

Jeg vil våge den påstand at ingen har vunnet EM, VM eller OL i noen idrettsgrein (med mulig unntak av kroppsbygging, og da med farmasøytiske fortrinn i forhold til konkurrentene) etter langvarig trening med hovedvekt på Heavy Duty.  Jeg vet ikke om en eneste vektløfter, styrkeløfter, kaster eller kampidrettsutøver som kan takke Heavy Duty for seire i internasjonale mesterskap.  Mentzer selv bygde seg opp i ung alder ved hjelp av mengdetrening, og karrieren hans stoppet opp etter at han virkelig fikk sitt eget system på hjernen.  Systemer som vittelig har gode utøvere å vise til (Sheiko, Westside, Dietmar) er anderledes enn Heavy Duty.

Det kan godt være at Heavy Duty er effektivt som avveksling i en kort periode.  Men jeg kan aldri tenke meg at det er det beste måten å trene på over lang tid.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Krabbatten

Sv: Er overtrening bare tull?
« #28 : 02. mars 2011, 22:24 »
Grunnen til at det ikke er topputøvere av styrkeløftere som bruker dette, er vel fordi ingen styrkeløftere har prøvd det.

Vektløfting blir en litt annen form for sport, der "øvelse gjør mester". Det går mye på teknikk.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Er overtrening bare tull?
« #29 : 02. mars 2011, 22:30 »
Grunnen til at det ikke er topputøvere av styrkeløftere som bruker dette, er vel fordi ingen styrkeløftere har prøvd det.

Vektløfting blir en litt annen form for sport, der "øvelse gjør mester". Det går mye på teknikk.
Jeg prøvde Heavy Duty i min grønne ungdom, og det over ganske lang tid også.  Jeg økte brukbart helt til å begynne med, før jeg stagnerte totalt.  Det ble ikke framgang igjen før erfarne løftere fikk meg på bedre tanker.  Øvelse gjør mester gjelder i ganske stor grad for styrkeløft også, og det er dette som er grunntanken i Sheiko.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!