Skrevet av Emne: Hjelp til et ålreit kosthold  (Lest 4474 ganger)

Utlogget Dino88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Hjelp til et ålreit kosthold
« : 18. januar 2011, 07:10 »
Hei

Jeg har lenge slitt med et horribelt kosthold, og ønsker nå å gjøre noe med det. Bryr meg ikke om muskler i særlig stor grad, men spiller fotball og føler at jeg springer langt tregere med bare noen få kilo ekstra. Jeg er 1,73 høy og veier 73 kilo. Er ikke tjukk, men magen er ikke særlig fast heller, for å si det mildt.

Jeg har laget meg en egen liten plan som jeg ønsker å få innspill til. Kanskje det er noe jeg gjør helt feil, eller kanskje det er noen småting jeg bør endre litt på?

- Frokost: Jeg spiser som regel 3-4 store skiver grovbrød med smør og enten kalkun eller ost. Melk til drikke.
- Lunch: Frukt og yoghurt
- Middag: Se nedenfor
- Kveldsmat: Samme som frokost

Jeg har satt opp en liste over middager jeg skal ha hver uke. Nå er det ikke slik at jeg alltid skal spise det samme, men for å begynne på "dietten" så satte jeg opp et kjapt skjema.

1. Grillet 1/4 kylling med ris og bønner
2. Biff med ris og potetmos
3. Kyllingfillet med ris og potetmos
4. Pasta med tomatsauce
5. Chili con carne med ris
6. Fiskepinner og gulrøtter eller laks og poteter
7. Pizza! (Det blir for urealistisk å håpe på at jeg skal holde meg unna slikt for evig og alltid. Det er bedre å ha det én gang i uka enn å sprikke etter to uker og spise det hver dag!)

Ser dette greit ut? Jeg har egentlig liten peiling på hva som er sunt eller usunt, men prøver naturligvis å holde meg unna kjeder som McDonalds, Burger King og forskjellige gatekjøkken. Er f.eks. kyllingburrito med ris og rømme greit å spise en gang i uka, om jeg skal få form på magen?

Kan jo legge til at jeg jogger ca 30 min per dag. Har vært ute med en forstuet ankel i 4 mnd, og har endelig begynt å springe litt igjen (derfor ølmagen) Smiley

Setter STOR pris på innspill! På forhånd takk

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #1 : 18. januar 2011, 07:51 »
Hei!

Er jo ikke så utrolig dårlig kosthold det der da..

Antar du mener ris ELLER potetmos, right? Ikke både ris og potetmos i samme måltid? For det er bare unødvendig.

Eller så kunne du vel spist mer proteiner.
F.eks kyllingfilet til kvelds. Og bytt gjerne ut yoghurt med 1-2 bokser små-skyr(den uten sukker). Noe dyrere, but still.


Jeg får svare mer senere, er trøtt som fy. : p


Utlogget Dino88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #2 : 18. januar 2011, 07:55 »
Takker for svar!

Dette er faktisk "dietten" min. Hadde jeg skrevet opp mitt tidligere kosthold så hadde det nok blitt sterke reaksjoner her inne Wink

Jeg har faktisk hatt ris og potetmos til mange måltider, av den enkle grunn at det smaker godt og at jeg ikke trodde det var usunt. Men det er bra du påpeker det motsatte, slik at jeg får luket bort det!

Hva er små-skyr for noe?

Utlogget bekka_

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 884
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 884

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #3 : 18. januar 2011, 09:30 »
Kunne helt klart vært værre Wink og en gradevis omlegging til et bedre kosthold er nok ikke dumt heller, dumme vaner er vanskelig å endre over natten.
Ville absolutt holdt meg unna gatekjøkken mat om du ønsker å se noen resultater, og om du har lyst på pizza, lag den selv! Tar da ikke så lange tiden, smaker bedre og har potensialet til å få et langt bedre næringsinnhold enn ferdig kjøpe-pizza.
Du spiser lite fisk, det må du gjerne spise mer av, og hold deg unna fiskepinnene Tongue
Og hva med å lage deg en omelett av 2-3 egg til lunsj, eller til kvelds? Så får du inn litt mer proteiner i kostholdet ditt.

Om du er glad i potetmos kan du jo lage det selv ved å koke poteter, mose og spe på med litt melk og smør, lang bedre enn ferdigkjøpt. Men om du skal spise både ris og potetmos til et måltid, så begrens mengden.

Skyr er en form for youghurt bare med en litt tykkere konsistens, den er proteinrik, fettfri og uten tilsatt sukker, finnes i 4 forskjellige smaksvarianter. Ta en kikk i disse kjøleskapene hvor de har youghurt, melk o.l. neste gang du er innom butikken.

Mange måter å gjøre en diett på, men hovedgreia er jo at du forbrenner flere kalorier per dag enn det du putter i deg. Ellers synes jeg ikke 73 kg på 173 cm virket så galt, hvor gammel er du?
"Life isn`t about finding yourself. Life is about creating yourself!"

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100308.msg1499319

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #4 : 18. januar 2011, 09:35 »
Dropp fiskepinner og potetmos (med mindre vi snakker om hjemlaget fra bunnen av). Halvfabrikata har ingenting å gjøre i en kostholdsplan.

Om du ikke bryr deg om muskler (hæ kødder du?) er det uansett vanskelig å komme i form og få en veltrent mage siden økt muskelmasse gjør underverker for fettforbrenning og kroppssammensetning.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #5 : 18. januar 2011, 11:16 »
Greit nok at det er godt med begge deler(for guds skyld, ser den. : p), men greia er den at både ris og potetmos er en karbohydratkilde.
- Jeg skjønner at du ikke vet så alt for mye om kosthold, så jeg skal ikke gjøre det veldig avansert. Men kort fortalt så blir ris OG potetmos som utrykket "smør på flesk", hvis du skjønner hva jeg mener.
Med mindre du har som nevnt tidligere, veldig moderate mengder.

Utlogget ada

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #6 : 24. februar 2011, 16:19 »
Brød er fetende, særlig med fet ost på. Om du må ha brød kan du velge et fedonbrød og legge magert kjøttpålegg på, men begrens antall skiver og ertatt heller mengden med noe annet mettende. Frukt ville jeg erstattet med grønnsaker, helst rå, og grønnsaker ville jeg erstattet poteter og ris med også, eller du kan moderere potet/ris-inntaket masse. Spis heller litt mer fett og kjøtt/fisk/egg og grønnsaker enn masse ris, brød, pasta og potetstappe. Ost kan du spise sammen med grønnsaker og kjøtt/fisk/egg. Det er også unødvendig med bønner sammen med kjøtt. Ti stk nøtter er bedre. Varier mest mulig med inntak av forskjellige typer fisk og kjøtt, grønnsaker, egg og nøtter. Drikk masse vann da det er viktig for å forbrenne fett.
Men de unge synes ikke det er god tone å jamre seg, og ser seg derfor nødt til å søke luft for sin ulykke i ufornuftige handlinger.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #7 : 24. februar 2011, 16:33 »
Brød er fetende, særlig med fet ost på. Om du må ha brød kan du velge et fedonbrød og legge magert kjøttpålegg på, men begrens antall skiver og ertatt heller mengden med noe annet mettende. Frukt ville jeg erstattet med grønnsaker, helst rå, og grønnsaker ville jeg erstattet poteter og ris med også, eller du kan moderere potet/ris-inntaket masse. Spis heller litt mer fett og kjøtt/fisk/egg og grønnsaker enn masse ris, brød, pasta og potetstappe. Ost kan du spise sammen med grønnsaker og kjøtt/fisk/egg. Det er også unødvendig med bønner sammen med kjøtt. Ti stk nøtter er bedre. Varier mest mulig med inntak av forskjellige typer fisk og kjøtt, grønnsaker, egg og nøtter. Drikk masse vann da det er viktig for å forbrenne fett.

Brød i seg selv er ikke fetende. Det er mengden brød folk spiser som er fetende. Går fint an å spise litt brød på diett, men ikke store mengder Smiley
Smiley

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #8 : 24. februar 2011, 18:41 »
Gi på med 120gr havregryn til frokost? Enkelt og BILLIG >Cheesy

Velg dette til frokost og heller ha den frokosten du har idag til kvelds. Kjøp heim en box med omega3 og. Får du i dg litt av det og i kostholde ditt. 1til frokost og en til kvelds  biggrin

Utlogget idaamor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #9 : 26. februar 2011, 13:06 »
Når dere sier havregryn da mener dere havregryn som ikke varmes?Veit det er dumt spm men prøver å gå opp i vekt selv.

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #10 : 26. februar 2011, 13:23 »
Når dere sier havregryn da mener dere havregryn som ikke varmes?Veit det er dumt spm men prøver å gå opp i vekt selv.

stemmer det.. 2-3dl me melk og 120gr havregryn til frokost.

Om dette ikke smaker så alt for godt så kjøp syltetøy uten sukker å ha oppi 1-2ts med dette så går det rett ned etterpå Cheesy

Utlogget idaamor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #11 : 26. februar 2011, 19:38 »
Da prøver jeg det i morra,syltetøy er jo kjempe godt så da går det nok ned.

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #12 : 27. februar 2011, 15:14 »
Da prøver jeg det i morra,syltetøy er jo kjempe godt så da går det nok ned.

Ikke tvil om det du! spiser det selv vær morgon Cheesy

kjøp heim noe med lite sugger i du, så blir det bra Wink

Utlogget idaamor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #13 : 02. mars 2011, 20:09 »
Hvor mange dl er 120 gr?

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Sv: Hjelp til et ålreit kosthold
« #14 : 03. mars 2011, 14:31 »
Hvor mange dl er 120 gr?

Vanskelig å si du. Har du ikke ei kjøkkenvekt du kan måle opp å se ? Smiley)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!