Skrevet av Emne: Veien mot fallskjermjeger opptaket!  (Lest 7569 ganger)

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« : 03. mars 2011, 23:13 »
Er en gutt på 18 år som trener aktivt langrenn, har nå lagt om treningen litt siden jeg skal inn til fallskjermjegeropptak i juli.
Blir å føre inn øktene mine her, så får dere komme med inspill?
Ståa nå:
- pushups (militære) 45.
- situps 60 på 2 min.
- hangups overtak 15
- 3000 meter løp  10:30 (2,5 år siden, så tipper formen er bedre nå)

Treningen denne uken:
Man. 50 min løpetur men 4 innlagte 2 minuttere og 30 min generell styrke.
Tir. 1t 15 min svømming og 35 min generell styrke
Ons. 1t 35 min marsjtrening med 15 kg sekk og 5 kg trestokk(Tongue) i lysløypa..( begynner forsiktig med vekten i sekken)
Tor. 5x4 min intervall på mølle (14km/t- 14,5km/t- 14,5 km/t- 15km/t- 16km/t)

Noen her inne som har vært på opptak som har noen fysiske/psykiske tips?Smiley
"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #1 : 03. mars 2011, 23:25 »
11 år siden, og jeg minnes det året med glede;-) Følg programmet som ligger ute på sidene til HJK så godt du kan, er du fysisk forbredt så hjelper det på psyken. Ikke heng deg for mye opp i detaljer, som det helt sikkert kommer til å komme side og opp side ned med her. I tillegg kan det være nyttig å dagdrømme og gjøre deg opp noe positive tanker om hvordan tjenesten skal bli, se på nettsidene, bilder etc. for å bygge opp psykisk motivasjon, som du skal bruke aktivt når bakkene blir tunge og nettene våte og lange. Det er veldig mange som fokuserer mye på informasjon om selv opptaket etc., dette er ikke hensiktmessig, og gå å vente på "skrekkhistorier fra det harde opptaket" tærer på psyken din. Det å lære seg til å forholde seg til det uforutsigbare er en del av det du skal lære, og det er mulig å klare ved å fokusere på din egen motivasjon og psykiske styrke. Det meste som testes utover din personlige motivasjon og fysiske styrke er ting som ligger i din personlighet, reaksjonsmønster og væremåte...noe du ikke kan få gjort så mye med. Det er ikke alle som passer til den type tjeneste, selv om det er vankelig å akspetere;-) Og prøver man å være noe man ikke er, så plukkes det opp før du rekker å stave f-a-l-l-s-k-j-e-r-m-j-e-g-e-r Smiley
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #2 : 03. mars 2011, 23:29 »
11 år siden, og jeg minnes det året med glede;-) Følg programmet som ligger ute på sidene til HJK så godt du kan, er du fysisk forbredt så hjelper det på psyken. Ikke heng deg for mye opp i detaljer, som det helt sikkert kommer til å komme side og opp side ned med her. I tillegg kan det være nyttig å dagdrømme og gjøre deg opp noe positive tanker om hvordan tjenesten skal bli, se på nettsidene, bilder etc. for å bygge opp psykisk motivasjon, som du skal bruke aktivt når bakkene blir tunge og nettene våte og lange. Det er veldig mange som fokuserer mye på informasjon om selv opptaket etc., dette er ikke hensiktmessig, og gå å vente på "skrekkhistorier fra det harde opptaket" tærer på psyken din. Det å lære seg til å forholde seg til det uforutsigbare er en del av det du skal lære, og det er mulig å klare ved å fokusere på din egen motivasjon og psykiske styrke. Det meste som testes utover din personlige motivasjon og fysiske styrke er ting som ligger i din personlighet, reaksjonsmønster og væremåte...noe du ikke kan få gjort så mye med. Det er ikke alle som passer til den type tjeneste, selv om det er vankelig å akspetere;-) Og prøver man å være noe man ikke er, så plukkes det opp før du rekker å stave f-a-l-l-s-k-j-e-r-m-j-e-g-e-r Smiley
Hehe, takk for et meget givende svar!
Tror skrekkhistoriene kan være med på å syke meg opp, så får jeg vel se hvor mye til mann jeg er når jeg kommer på opptak:)
"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Utlogget whey%

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #3 : 03. mars 2011, 23:38 »
tips:  kjøp og gå inn dine egne feltstøvler før opptaket. Ta dem med deg hvis du kan/får lov. Ikke gøy med kjøttkake føtter
Die Religion ... ist das Opium des Volkes

---------------------------------------------

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100619.msg1504657;topicseen#new
Bildebok

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #4 : 04. mars 2011, 20:37 »
Noen her som vet om det er mye svømming/stuping på opptaket?  what
"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Utlogget Inspiration

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #5 : 04. mars 2011, 20:42 »
fallskjermjeger er det ikke mye svømming. Se www.forsvaret.no og se på opptakts krav! Du bør ha BEDRE enn 4-5 HELST over 6 på alt!;) still sterkest mulig, men ikke tro du er best, vær ydmyk !

Fallskjermjeger opptaket: lær deg masse gode knep når det gjelder overlevelse i natur! Les MYE! og kjøp M77! med såler og gå som bare det. For sekk og gåing blir det mye av! EKSTREMT mye av;)
trene?

Vekt: 90kg ca:(
Høyde: 175cm

Mål for Sommeren 2012
90--> 75-80kg og en sommerform?!?

Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114636.0

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #6 : 04. mars 2011, 21:02 »
Noen her som vet om det er mye svømming/stuping på opptaket?  what

Detaljer om opptaket er vanskelig å finne på nett, og det du finner, er som regel pisspreik fra folk som tror de har peiling fordi de har lest en bok eller kjenner noen som kjenner noen. Ta påstander som "fallskjermjeger er det ikke mye svømming" med en klype salt... når det er svømmetester på opptak til BS, HRS og lignende, kan du banne på at HJK har svømmetester som overgår disse.

Så vær forberedt på at det blir svømming under opptaket, det er kjipt om du stryker på grunn av dårlige svømmeferdigheter. Ellers ser du ut til å være i veldig bra form... fortsett å tren med sekk, det er alfa og omega. Lykke til. Smiley

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #7 : 04. mars 2011, 21:09 »
Detaljer om opptaket er vanskelig å finne på nett, og det du finner, er som regel pisspreik fra folk som tror de har peiling fordi de har lest en bok eller kjenner noen som kjenner noen. Ta påstander som "fallskjermjeger er det ikke mye svømming" med en klype salt... når det er svømmetester på opptak til BS, HRS og lignende, kan du banne på at HJK har svømmetester som overgår disse.

Så vær forberedt på at det blir svømming under opptaket, det er kjipt om du stryker på grunn av dårlige svømmeferdigheter. Ellers ser du ut til å være i veldig bra form... fortsett å tren med sekk, det er alfa og omega. Lykke til. Smiley
Takk takk Smiley
Ja, har hvertfall hørt en del om mye kaldt vann og endel bading..
Men for noen år siden var det krav om baklengsstuping og håndstående stuping fra 3 meter'n, er dette tilfelle nå? Tongue
"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #8 : 04. mars 2011, 21:21 »
Takk takk Smiley
Ja, har hvertfall hørt en del om mye kaldt vann og endel bading..
Men for noen år siden var det krav om baklengsstuping og håndstående stuping fra 3 meter'n, er dette tilfelle nå? Tongue

militær-stup, tørr jeg gjette.  stå stiv som en påle å fall kontrollert bakover. så lenge du ikk trekker deg halveis går det bra.
Om de har dette er ikke jeg rette personen til å si, men er greit å ha prøvd det en gang. Better safe than sorry.

Utlogget Kappli

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #9 : 04. mars 2011, 21:27 »
Prioter mere sekkegåing.
Kjøpt deg ludvig sekk (50lapp på forsvarsbrukt) om du ikke har gått så veldig med sekk før, start lett.
Også burde du kjøre intervall treningen ute og ikke på mølle.

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #10 : 04. mars 2011, 22:57 »
Prioter mere sekkegåing.
Kjøpt deg ludvig sekk (50lapp på forsvarsbrukt) om du ikke har gått så veldig med sekk før, start lett.
Også burde du kjøre intervall treningen ute og ikke på mølle.
Haha, ekspert her? Tongue
Bruker ludvig sekk, trener vanligvis intervallene på ski denne delen av året, men på grunn av mye regn og manglende skiføre var ikke løypene preparert og speilholka lå fint ute på veien..
Som jeg har skrevet i min første post starter jeg med lett sekk og jobber meg oppover, men takk for forsøk på hjelp...noen som har noe litt mer nyttig å komme med så hadde det vært fint Smiley
"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #11 : 04. mars 2011, 22:59 »
Dagens økt:
1t 15min svømming
Styrke:
6x7 rep. hangups
5x20 pushups
5x13 rygghev med vekt
5x1,5 min situps
diverse kjernemusklatur øvelser..

"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Utlogget Kappli

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #12 : 05. mars 2011, 20:18 »
Jaja, lykke til...
Du burde legge inn noen timer med forebygging av skader også..

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #13 : 05. mars 2011, 23:42 »
Jaja, lykke til...
Du burde legge inn noen timer med forebygging av skader også..
sikkert ikke dumt Wink
"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Utlogget jompa1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

  • Slank kar med sterke sener!
Sv: Veien mot fallskjermjeger opptaket!
« #14 : 07. mars 2011, 16:02 »
militær-stup, tørr jeg gjette.  stå stiv som en påle å fall kontrollert bakover. så lenge du ikk trekker deg halveis går det bra.
Om de har dette er ikke jeg rette personen til å si, men er greit å ha prøvd det en gang. Better safe than sorry.
Hehe, tror jeg kjører safe ja!^^
"Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp"
Til alle store muskelkarer her inne; jeg løper fra dere alle med bein på tykkelse med deres armer, imponerende? Klart det er imponerende! hoho

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!