Skrevet av Emne: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft  (Lest 19747 ganger)

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #45 : 11. mars 2011, 08:59 »
Hvorfor ikke Lars?

Fordi du ikke er sterkere i sumo enn vanlig?

Sumo har vært lov hele tiden, ingen grunn for at det skal bli ulovlig. Størsteparten av dagens løftere benytter den stilen...

Edit: Fantastisk at dette er det eneste noen av dere har å komme med, Gutten er 17år gammel og knuste Brad Gillingham på poeng

Fordi at det blir 2 øvelser som hovedsakelig bruker bein, 1 øvelse for bryst/skuldrer og armer men svært lite test av ryggstyrke. Kunne "nesten" like gjerne løftet bøy 2 ganger.

Edit.  Mener styrkeløft burde handle om mest mulig sammenlignbar styrke, mest mulig likt utført øvelser. Ikke bare om flest mulig kg i protokollen. Dessverre derfor styrkeløft ikke kommer til å bli noe den vanlige mann i gata har interesse av å se på og derfor aldri kommer til å bli interessant å vise på tv.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #46 : 11. mars 2011, 09:09 »
Styrkeløft fordeler seg på 3 øvelser, ekstreme forutsettninger i markløft slik som Ian her har, vil ha en negativ innvirkning på hans evner i benkpress. Kanskje også knebøy.
Om han drar 40 kg mer i markløft enn neste mann i klassen, vil han mest sannsynlig miste disse kiloene i benkpress. Om han faktisk løfter bra i benkpress også er han et unikum uten sidestykke.

Ian er verdensmester for ungdom, og kom 55 kg bak beste benkpresser i klassen! Som styrkeløfter vil kanskje totalen hans lide på grunn av de ekstreme forutsettningene i markløft.

Sumo vil aldri, og bør aldri, oppheves i styrkeløft!
Om du som utøver garantert løfter mer vekt sumo, og du ikke legger om til dette kan du takke deg selv.


Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #47 : 11. mars 2011, 09:12 »
Fordi at det blir 2 øvelser som hovedsakelig bruker bein, 1 øvelse for bryst/skuldrer og armer men svært lite test av ryggstyrke. Kunne "nesten" like gjerne løftet bøy 2 ganger.

Edit.  Mener styrkeløft burde handle om mest mulig sammenlignbar styrke, mest mulig likt utført øvelser. Ikke bare om flest mulig kg i protokollen. Dessverre derfor styrkeløft ikke kommer til å bli noe den vanlige mann i gata har interesse av å se på og derfor aldri kommer til å bli interessant å vise på tv.

Kunne ikke sagt det bedre selv, de gode argumentene ryr inn her.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #48 : 11. mars 2011, 09:18 »
Styrkeløft fordeler seg på 3 øvelser, ekstreme forutsettninger i markløft slik som Ian her har, vil ha en negativ innvirkning på hans evner i benkpress. Kanskje også knebøy.
Om han drar 40 kg mer i markløft enn neste mann i klassen, vil han mest sannsynlig miste disse kiloene i benkpress. Om han faktisk løfter bra i benkpress også er han et unikum uten sidestykke.


Genialt, føler endelig folk med korrekt innstilning poster her.

Og dra så mye i mark betyr ikke nødvendigvis at man er så sterk.

Lange armer og sumo fører til en sinnsyk sum, ikke ekstrem styrke.

At han Slår Gillingham i mark blir jo helt feil da disse to aktørene sin styrke ikke en gang i nærheten kan sidestilles.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #49 : 11. mars 2011, 09:30 »
]
Fordi at det blir 2 øvelser som hovedsakelig bruker bein, 1 øvelse for bryst/skuldrer og armer men svært lite test av ryggstyrke. Kunne "nesten" like gjerne løftet bøy 2 ganger.

Edit.  Mener styrkeløft burde handle om mest mulig sammenlignbar styrke, mest mulig likt utført øvelser. Ikke bare om flest mulig kg i protokollen. Dessverre derfor styrkeløft ikke kommer til å bli noe den vanlige mann i gata har interesse av å se på og derfor aldri kommer til å bli interessant å vise på tv.

Så du mener at isometriske tester av isolerte muskelgrupper er noe publikum ville stormet til for å se?
Dette er etter ditt syn den formen for styrke som appelerer mest til publikum og er mest rettferdig.... man blir målløs!  dry
Det du er på jakt etter her er eneggede tvillinger som konkurrerer med mm presisjon på teknikk. Lite trolig at dette er veien å gå for styrkeløft.... og 200 stk skal forresten på Benk NM, eller teknikk NM, om to helger. Dette er økning fra de foregående årene, spesielt har det økt etter at skjorta kom. En digresjon, men dette tegner et litt annet bilde enn du og Stormblåst forsøker å male her.

Styrkeløft som all annen idrett handler om å finne utøverne med de beste forutsettningene. Alle SKAL ikke kunne dra 350+ i markløft.  Idrett handler om å finne de ypperste atletene i hver gren. Rettferdighet handler om å forholde seg til regelverket, med basis i dette har alle lik sjans. Men på høyste nivå skal i realiteten kun et fåtall kunne prestere i toppen. Dersom man kan hevde seg i en idrett, tiltross for dårlige forutsettninger betyr bare dette at man bedriver idrett som ikke favner spesielt bredt.

Det er en grunn til at disse personene gjør det de gjør:

http://www.youtube.com/watch?v=Hs_-DcDESso#noexternalembed

http://www.youtube.com/watch?v=By1JQFxfLMM#noexternalembed

De har unike forutsettninger, DERFOR er det interessant å følge nettopp disse og ikke mannen i gata eller meg og deg.






Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #50 : 11. mars 2011, 11:08 »
Det er frivillig å velge stil og får du det ikke til må du øve mer. Det tok Erik stiklestad over et år å gå fra klassisk til sumo.

Fordi jeg er sterkere i vanlig Grin får ikke til sumoteknikken.

Det blir mye kortere løftebane, synes det er urettferdig for dem som ikke får det til Sad

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #51 : 11. mars 2011, 11:12 »
Moro å se han klare å flytte sånne vekter. Men Lamar dro da klassisk?! Jeg synes dette så ut som en forvokst og uslipt Dan Austin/ RD Crain.

Når det gjelder avslutning på dette løftet med full utretting ble det dømt hvitt så da er det sikkert bra selv om jeg har inntrykk av at sumo løftere har det enklere når det blir dømt på avsluttning.
http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.benchpresschampion.com/CHAMPIONS2/Gant2.jpg&imgrefurl=http://www.treningsforum.no/forum/index.php%3Ftopic%3D84942.0&h=548&w=251&sz=21&tbnid=AhDz3WDEc5vjkM:&tbnh=133&tbnw=61&prev=/images%3Fq%3Dlamar%2Bgant&zoom=1&q=lamar+gant&usg=__4nlAQluoquTnQWFoZlqfymI48aQ=&sa=X&ei=dPV5TdPcO4rAswb38cDyBw&ved=0CC0Q9QEwAQ

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #52 : 11. mars 2011, 11:17 »
Når det gjelder sumo mark tror jeg det var forslag fra Østerrike eller Australia for noen år siden at sumo skulle ut da den ikke målte reel ryggstyrke. Samme som at de innførte regler for å unngå ekstremt oppspenn der stanga havna på magen.

Lurer på om de har tenkt å måle vinkel i knær og oppreisthet i rygg for å måle beinstyrke.

PS dette kom fra personer som hadde noen tanker om at alt var så mye bedre før.

Utlogget BøyBenkMark

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 116
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #53 : 11. mars 2011, 12:32 »
(Ser at sumo-diskusjonen foregår i to tråder - legger derfor inn dette innlegget her også)

De siste ukene har det vært litt stille her på forumet. Det virker som om det er (for) lite å diskutere for tiden. Muligens er vi litt mette av at alle diskusjoner ender opp i utstyrsdebatter. Slike debatter er prinsipielle for de fleste av oss, og utsiktene for noen bred enighet er derfor minimale. Her på forumet blir vi ikke engang ”enige om å være uenige”.

I denne tråden ser det ut som om vi endelig har funnet en ny debatt av den prinsipielle typen: sumomark vs vanlig mark. Igjen ser vi at det ofte er folk som er utenfor styrkeløft som er de mest kritiske, og tilsvarende ser vi at de som er mest innenfor er viser null forståelse for at dette kritikkverdig eller diskutabelt. Personlig så kan jeg ikke forstå at noen kan avvise at det er berettiget å diskutere sumomark. Forresten, at folk engasjerer seg på sportens vegne kan også være en positiv ting…

At markløft kan føre til engasjement er nok ikke tilfeldig. Jeg tror mange har et litt spesielt forhold til markløft. For mange er det kongeøvelsen. Det er noe ur-aktig over markløft – den er så enkel å utføre og å forholde seg til. Og, det kan også virke som om det er den øvelsen som er vanskeligst å trene seg til – og at det mer handler om å få ut en latent og gitt styrke som er i kroppen. I tillegg er det en øvelse hvor rekordene er seiglivede. Det er langt mellom de virkelig store markløftene og markløfterne – og det er noe mektig og magisk ved et tungt markløft.

Om ikke jeg er noen ihuga sumo-motstander, så har jeg nå fra tid til annen undret meg over hvorfor og hvordan sumomark ble til – og ble tillatt. Kanskje noen ”historikere” kan bidra her?

Først: Selvsagt bør alle utøvere benytte de teknikker som er tilgjengelig og som er best mulig tilpasset deres fysiske forutsetninger. Når det er sagt, så har jeg samtidig forståelse for de som synes sumomark er noe ”merkelig”. Og personlig så skulle jeg nok ønske at det aldri ble tillatt. Men, det er sikkert også gode argumenter for at det bør være tillatt. Ikke minst fører det muligens til færre ryggskader, og/eller at de med litt kranglete rygg kan delta (og muligens mener jeg dette veier tyngre enn momentene nedenfor).

Her vil jeg allikevel fremlegge/oppsummere noen momenter i disfavør av sumomark:

1. Forskjellen mellom sumo og vanlig er stor både visuelt og teknisk. Og, forskjellen er nok større, og oppleves nok større, enn hva vi ser i benk (grepsbredde) og knebøy (benstilling/stangplassering). For mange, og spesielt utenforstående så kan det se ut som ulike øvelser – og ikke ulike utførelser av samme øvelse. At de i tillegg til dels legger hovedbelastningen på ulike muskelgrupper understreker jo dette. Uansett, en viss form for eller grad av likhet i øvelsenes utførelse bør etterstrebes. De som er tilskuere – og ikke minst utenforstående - bør jo oppleve at de ser på samme øvelse (dersom det skal være samme øvelse).

2. Noen peker på øvelsenes ”opphav” eller intensjon. At øvelsene i styrkeløft skal teste ulike muskelgrupper – bryst, ben og rygg. I forlengelsen av det kan man jo hevde at sumo bidrar til å unnlate (relativt) lik test av ryggstyrken. Noe av det geniale og gøyale ved de 3 styrkeløftøvelsene er jo at styrker og svakheter ser ut til å utjevne hverandre. Her kan man jo hevde sumo bidrar til at de som er sterke i bøy men svakere i mark, har en mulighet til å overføre denne styrken til mark (via sumo), mens de som er sterke i mark men svakere i bøy ikke har tilsvarende mulighet.

3. Markløftt er nok den øvelsen hvor drakter har gitt minst uttelling. Selvsagt er det individuelt hvor mye man tjener på utstyret også i mark, men man kan jo tenke seg at de som løfter sumo i snitt tjener mer på draktene (siden utførelsen i større grad likner på knebøy). I så fall sniker det seg inn systematisk skjevhet/ulikhet. 

4. Mitt nostalgiske synspunkt er at markløft dreier seg om å dra mest mulig – i den forstand at man ”reiser seg” med vekten. Det vil si at man i avslutningen står ”oppreist”. Slik jeg ser det så bryter sumo med den tanken. Isteden dreier det seg om ”å krype” ned for å få minst mulig løftevei – og man ender opp i en litt merkelig avslutningsposisjon.

Jeg skrev over at jeg undret meg over at sumo ble tillatt. Jeg vil jo anta at det må ha vært noe diskusjon omkring dette når det ble tatt i bruk. Og da synes jeg det er merkelig at ikke de ”styrende” på den tiden søkte å etterstrebe mest mulig lik utførelse. En enkel regel jeg ville trodd ville blitt innført (men som tydeligvis ikke ble det) var påkreve armene måtte være utenfor knærne i utgangsposisjonen. Da hadde styrkeløft vært spart for enda en diskusjon. ;-)

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #54 : 11. mars 2011, 14:04 »
]
Så du mener at isometriske tester av isolerte muskelgrupper er noe publikum ville stormet til for å se?
Dette er etter ditt syn den formen for styrke som appelerer mest til publikum og er mest rettferdig.... man blir målløs!  dry
Det du er på jakt etter her er eneggede tvillinger som konkurrerer med mm presisjon på teknikk. Lite trolig at dette er veien å gå for styrkeløft.... og 200 stk skal forresten på Benk NM, eller teknikk NM, om to helger. Dette er økning fra de foregående årene, spesielt har det økt etter at skjorta kom. En digresjon, men dette tegner et litt annet bilde enn du og Stormblåst forsøker å male her.

Styrkeløft som all annen idrett handler om å finne utøverne med de beste forutsettningene. Alle SKAL ikke kunne dra 350+ i markløft.  Idrett handler om å finne de ypperste atletene i hver gren. Rettferdighet handler om å forholde seg til regelverket, med basis i dette har alle lik sjans. Men på høyste nivå skal i realiteten kun et fåtall kunne prestere i toppen. Dersom man kan hevde seg i en idrett, tiltross for dårlige forutsettninger betyr bare dette at man bedriver idrett som ikke favner spesielt bredt.

Det er en grunn til at disse personene gjør det de gjør:

http://www.youtube.com/watch?v=Hs_-DcDESso#noexternalembed

http://www.youtube.com/watch?v=By1JQFxfLMM#noexternalembed

De har unike forutsettninger, DERFOR er det interessant å følge nettopp disse og ikke mannen i gata eller meg og deg.


Jeg mener mest mulig like øvelser vil gjøre det letter å sammenligne for publikum, noe som er viktig. Og uannsett hvor glad man er i styrkeløft slik det er pr dags dato kan man ikke unngå å se at det er en idrett som de fleste har null interesse av å følge med på og.

Og er jo merkelig at reglene i de forskjellige øvelsene er så motstridene. Om man har en sterk rygg er det ikke tillatt å bruke ryggen i knebøy for å nå en hvis dybde, spiller ingen rolle hvor dypt stangen er men måler heller at man setter seg dypt nok og bruker lårene. Dette er jeg jo helt enig i men blir feil å gjøre det umulig å dra nytte av større rygg enn bein styrke, når det motsatte er mulig i mark.

Som du skriver selv handler det om å finne de utøverne som har best forutsettninger, helt enig. Men blir jo ikke det når man ikke konkurrerer i samme øvelser. Har ikke noe mot sumo, men burde vært en egen øvelse da det ikke er mer sammenlignbar med vanlig markløft enn halvmark eller andre markformer.

PS. syns forøvrig også du har en kvalmende måte å argumentere på, men å prøve å fortelle hva jeg er ute etter. Er på ingen måte ute etter eneggende tvillinger, alle øvelser kan ikke passe alle. Men sumomark er jo nettopp motsatt, at de som har best beinstyrke også skal få dra fordel av dette i mark.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #55 : 11. mars 2011, 22:29 »
Men sumomark er jo nettopp motsatt, at de som har best beinstyrke også skal få dra fordel av dette i mark.

Kunne nesten ikke sagt det bedre selv.

Med denne kiste spikeren vil jeg påstå case closed i diskusjonen altså.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Obryan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #56 : 12. mars 2011, 00:17 »
Jeg kan skyte inn at det korter ned løfteveien.  Ser litt på det som og benke med enorm kasse og korte armer.

Men det blir jo bare mindre imponerende for allmenheten som ikke tenker på poeng.

Fra ett styrkeløfter perspektiv så får man jo kiloene godkjent i protokollen, og man får masse poeng, så sånnsett er det jo bra.
Fordi jeg er sterkere i vanlig Grin får ikke til sumoteknikken.

Det blir mye kortere løftebane, synes det er urettferdig for dem som ikke får det til Sad


såvidt jeg vet så er verdensrekorden på 457,5 kg og løftet av Andy Bolton, han løfter med klassisk teknikk. (correct me if I'm wrong! men han løfter i alle fall 457,5 kg med klassisk teknikk, hvilket viser at det er mulig å bli sterk klassisk og)

http://www.youtube.com/results?search_query=world+record+deadlift&aq=f

 Det er jo varierende hvordan man selv ønsker å løfte, syns det er flott at man lar folk benytte seg av forskjellige teknikker da reglene i styrkeløft er veldig strikse og man har veldig lite rom for å prøve ut forskjellige stiler.
Skal man for eksempel sette en maks-grense på benavstand i bøy? Eller ikke tillate forskjellig grepsbredde i benkpress?

Når du sier at du ikke får det til så tviler jeg på at du har prøvd hardt nok! Alt går med mye trening, klarte selv bare klassisk i over 1 år, men plutselig etter å ha prøvd gjentatte ganger på trening, så fikk jeg til sumo..... rare greier!

Utlogget Obryan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Ian Bell, 17år og 357,5kg i markløft
« #57 : 12. mars 2011, 00:29 »
Når det gjelder sumo mark tror jeg det var forslag fra Østerrike eller Australia for noen år siden at sumo skulle ut da den ikke målte reel ryggstyrke. Samme som at de innførte regler for å unngå ekstremt oppspenn der stanga havna på magen.

Lurer på om de har tenkt å måle vinkel i knær og oppreisthet i rygg for å måle beinstyrke.

PS dette kom fra personer som hadde noen tanker om at alt var så mye bedre før.

Alle som har postet 3-4 ganger om at Sumo-mark i måler generell ryggstyrke, dette blir i mine øyne helt feil. Klassisk mark handler da heller ikke om å måle en muskelgruppe, les rygg?

Markløft med riktig teknikk, uansett sumo eller klassisk er en kombinasjon av bein og rygg og isolerer ikke ryggmuskulaturen. Det var en som sa her at det handler om å følge de som har ekstreme forutsetninger i hver enkelt øvelse, hvilket jeg er helt enig i. Hvis du ser på verdensrekordløftet til Bolton så løfter han på en meget god måte og er ferdig med utretting rygg og bein ca samtidig på toppen av løftet. Dersom dere mener det skulle vært en isolert øvelse for å måle ryggstyrken, så måtte hele gjengen ha løftet stifflegg med en liten knekk i knea slik at det ikke belastet bakside lår og ha rettet ut beina når man hadde stanga ca 10 cm under kneet og dratt resten med ryggen.

Det som er sykt er at selv gutta med dårlig teknikk drar 200-300-350 kg i markløft og klarer dette med i mine øyne dårlig teknikk. F.eks Tom Martin (tror det er det han heter), UTEN å dra på seg skiveutglidning.

her er vi tilbake på dette med å ha ekstreme forutsetninger. Vi er forskjellig bygd!


OT: Sinnsyk styrke uansett om noen mener han har lange armer og syns sumo er juks. Han marker nok mer enn de fleste på dette forumet klassisk og kan jeg tenke meg:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!