avstemning
Spørsmål: Burde det kreves at hendene er UTENFOR beina i Markløft slik at sumo blir ulovlig?
Ja
Nei

Skrevet av Emne: Vanlig mark Vs Sumo mark  (Lest 40617 ganger)

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #75 : 11. mars 2011, 00:47 »
Er kanskje ikke så rart at de fleste stemmer nei når du har avstemmingen på styrkeløftforumet.


Akkurat, godt argumentert.  En liten stund der trodde jeg at jeg hadde feil.

Men det sier jo litt da, på tross av at pollen faktisk ble postet på styrkeløfter forumet hvor alle fra før er påvirket av hvordan reglene er og man risikerer og bli halshogd om man ymter frampå og indikerer at reglene burde justeres, så var det likevel nesten 40% av de som stemte som mente at sumo burde avskaffes.  Det sier jo LITT.

Tørr ikke en gang tenke på hva avstemningen hadde blitt om pollen hadde gått i f.eks det åpne forumet og folk som ikke allerede var låst fast i sumo med tunnelsyn var med og stemte.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Frandzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #76 : 11. mars 2011, 00:56 »
Tørr ikke en gang tenke på hva avstemningen hadde blitt om pollen hadde gått i f.eks det åpne forumet og folk som ikke allerede var låst fast i sumo med tunnelsyn var med og stemte.

Nei for vanlige folk kan jo ikke se denne tråden her når den finnes i styrkeløftforumet og havner på forsiden hver gang noen skriver noe..
Alder: 46 unge år
Kroppsvekt: 95kilo
Høyde: 179cm

Beste gymløft uten utstyr;

benk; 162,5kg
bøy: 220kg
mark:245kg

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #77 : 11. mars 2011, 09:53 »
Misunnelsen fråder om kjeften på flere her, det skinner godt igjennom!
Det er nesten så man skulle kommet med et klapp på skuldra "slapp av dere er ikke udugelige, mor er glad i dere uansett" men fremfor dette burde dere heller fått gruppetimer sammen med denne sympatiske mannen:

http://www.youtube.com/watch?v=urpIqEr5g30

Påstålighete her når også stadig nye høyder. Ubegrunnede og flatt ut feilaktige påstander dukker opp med stadig høyere frekvens.
Lars SK som startet hele diskusjonen, er styrkeløfter og ikke halshogd, selv om han mener sumo er noe dritt. Inger Blikra vil ha det vekk, det samme gjelder mest sannsynlig Tor Herman Omland m.fler.

Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget BøyBenkMark

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 116
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #78 : 11. mars 2011, 10:58 »
De siste ukene har det vært litt stille her på forumet. Det virker som om det er (for) lite å diskutere for tiden. Muligens er vi litt mette av at alle diskusjoner ender opp i utstyrsdebatter. Slike debatter er prinsipielle for de fleste av oss, og utsiktene for noen bred enighet er derfor minimale. Her på forumet blir vi ikke engang ”enige om å være uenige”.

I denne tråden ser det ut som om vi endelig har funnet en ny debatt av den prinsipielle typen: sumomark vs vanlig mark. Igjen ser vi at det ofte er folk som er utenfor styrkeløft som er de mest kritiske, og tilsvarende ser vi at de som er mest innenfor er viser null forståelse for at dette kritikkverdig eller diskutabelt. Personlig så kan jeg ikke forstå at noen kan avvise at det er berettiget å diskutere sumomark. Forresten, at folk engasjerer seg på sportens vegne kan også være en positiv ting…

At markløft kan føre til engasjement er nok ikke tilfeldig. Jeg tror mange har et litt spesielt forhold til markløft. For mange er det kongeøvelsen. Det er noe ur-aktig over markløft – den er så enkel å utføre og å forholde seg til. Og, det kan også virke som om det er den øvelsen som er vanskeligst å trene seg til – og at det mer handler om å få ut en latent og gitt styrke som er i kroppen. I tillegg er det en øvelse hvor rekordene er seiglivede. Det er langt mellom de virkelig store markløftene og markløfterne – og det er noe mektig og magisk ved et tungt markløft.

Om ikke jeg er noen ihuga sumo-motstander, så har jeg nå fra tid til annen undret meg over hvorfor og hvordan sumomark ble til – og ble tillatt. Kanskje noen ”historikere” kan bidra her?

Først: Selvsagt bør alle utøvere benytte de teknikker som er tilgjengelig og som er best mulig tilpasset deres fysiske forutsetninger. Når det er sagt, så har jeg samtidig forståelse for de som synes sumomark er noe ”merkelig”. Og personlig så skulle jeg nok ønske at det aldri ble tillatt. Men, det er sikkert også gode argumenter for at det bør være tillatt. Ikke minst fører det muligens til færre ryggskader, og/eller at de med litt kranglete rygg kan delta (og muligens mener jeg dette veier tyngre enn momentene nedenfor).

Her vil jeg allikevel fremlegge/oppsummere noen momenter i disfavør av sumomark:

1. Forskjellen mellom sumo og vanlig er stor både visuelt og teknisk. Og, forskjellen er nok større, og oppleves nok større, enn hva vi ser i benk (grepsbredde) og knebøy (benstilling/stangplassering). For mange, og spesielt utenforstående så kan det se ut som ulike øvelser – og ikke ulike utførelser av samme øvelse. At de i tillegg til dels legger hovedbelastningen på ulike muskelgrupper understreker jo dette. Uansett, en viss form for eller grad av likhet i øvelsenes utførelse bør etterstrebes. De som er tilskuere – og ikke minst utenforstående - bør jo oppleve at de ser på samme øvelse (dersom det skal være samme øvelse).

2. Noen peker på øvelsenes ”opphav” eller intensjon. At øvelsene i styrkeløft skal teste ulike muskelgrupper – bryst, ben og rygg. I forlengelsen av det kan man jo hevde at sumo bidrar til å unnlate (relativt) lik test av ryggstyrken. Noe av det geniale og gøyale ved de 3 styrkeløftøvelsene er jo at styrker og svakheter ser ut til å utjevne hverandre. Her kan man jo hevde sumo bidrar til at de som er sterke i bøy men svakere i mark, har en mulighet til å overføre denne styrken til mark (via sumo), mens de som er sterke i mark men svakere i bøy ikke har tilsvarende mulighet.

3. Markløftt er nok den øvelsen hvor drakter har gitt minst uttelling. Selvsagt er det individuelt hvor mye man tjener på utstyret også i mark, men man kan jo tenke seg at de som løfter sumo i snitt tjener mer på draktene (siden utførelsen i større grad likner på knebøy). I så fall sniker det seg inn systematisk skjevhet/ulikhet. 

4. Mitt nostalgiske synspunkt er at markløft dreier seg om å dra mest mulig – i den forstand at man ”reiser seg” med vekten. Det vil si at man i avslutningen står ”oppreist”. Slik jeg ser det så bryter sumo med den tanken. Isteden dreier det seg om ”å krype” ned for å få minst mulig løftevei – og man ender opp i en litt merkelig avslutningsposisjon.

Jeg skrev over at jeg undret meg over at sumo ble tillatt. Jeg vil jo anta at det må ha vært noe diskusjon omkring dette når det ble tatt i bruk. Og da synes jeg det er merkelig at ikke de ”styrende” på den tiden søkte å etterstrebe mest mulig lik utførelse. En enkel regel jeg ville trodd ville blitt innført (men som tydeligvis ikke ble det) var påkreve armene måtte være utenfor knærne i utgangsposisjonen. Da hadde styrkeløft vært spart for enda en diskusjon. ;-)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #79 : 11. mars 2011, 12:46 »
Det er fritt frem for alle å løfte sumo, på samme måte som at alle kan dra konvensjonelt.

Det er i grunn alt som er nødvendig å si om denne saken.

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #80 : 11. mars 2011, 12:50 »
(Ser at sumo-diskusjonen foregår i to tråder - legger derfor inn dette innlegget her også)

De siste ukene har det vært litt stille her på forumet. Det virker som om det er (for) lite å diskutere for tiden. Muligens er vi litt mette av at alle diskusjoner ender opp i utstyrsdebatter. Slike debatter er prinsipielle for de fleste av oss, og utsiktene for noen bred enighet er derfor minimale. Her på forumet blir vi ikke engang ”enige om å være uenige”.

I denne tråden ser det ut som om vi endelig har funnet en ny debatt av den prinsipielle typen: sumomark vs vanlig mark. Igjen ser vi at det ofte er folk som er utenfor styrkeløft som er de mest kritiske, og tilsvarende ser vi at de som er mest innenfor er viser null forståelse for at dette kritikkverdig eller diskutabelt. Personlig så kan jeg ikke forstå at noen kan avvise at det er berettiget å diskutere sumomark. Forresten, at folk engasjerer seg på sportens vegne kan også være en positiv ting…

At markløft kan føre til engasjement er nok ikke tilfeldig. Jeg tror mange har et litt spesielt forhold til markløft. For mange er det kongeøvelsen. Det er noe ur-aktig over markløft – den er så enkel å utføre og å forholde seg til. Og, det kan også virke som om det er den øvelsen som er vanskeligst å trene seg til – og at det mer handler om å få ut en latent og gitt styrke som er i kroppen. I tillegg er det en øvelse hvor rekordene er seiglivede. Det er langt mellom de virkelig store markløftene og markløfterne – og det er noe mektig og magisk ved et tungt markløft.

Om ikke jeg er noen ihuga sumo-motstander, så har jeg nå fra tid til annen undret meg over hvorfor og hvordan sumomark ble til – og ble tillatt. Kanskje noen ”historikere” kan bidra her?

Først: Selvsagt bør alle utøvere benytte de teknikker som er tilgjengelig og som er best mulig tilpasset deres fysiske forutsetninger. Når det er sagt, så har jeg samtidig forståelse for de som synes sumomark er noe ”merkelig”. Og personlig så skulle jeg nok ønske at det aldri ble tillatt. Men, det er sikkert også gode argumenter for at det bør være tillatt. Ikke minst fører det muligens til færre ryggskader, og/eller at de med litt kranglete rygg kan delta (og muligens mener jeg dette veier tyngre enn momentene nedenfor).

Her vil jeg allikevel fremlegge/oppsummere noen momenter i disfavør av sumomark:

1. Forskjellen mellom sumo og vanlig er stor både visuelt og teknisk. Og, forskjellen er nok større, og oppleves nok større, enn hva vi ser i benk (grepsbredde) og knebøy (benstilling/stangplassering). For mange, og spesielt utenforstående så kan det se ut som ulike øvelser – og ikke ulike utførelser av samme øvelse. At de i tillegg til dels legger hovedbelastningen på ulike muskelgrupper understreker jo dette. Uansett, en viss form for eller grad av likhet i øvelsenes utførelse bør etterstrebes. De som er tilskuere – og ikke minst utenforstående - bør jo oppleve at de ser på samme øvelse (dersom det skal være samme øvelse).

2. Noen peker på øvelsenes ”opphav” eller intensjon. At øvelsene i styrkeløft skal teste ulike muskelgrupper – bryst, ben og rygg. I forlengelsen av det kan man jo hevde at sumo bidrar til å unnlate (relativt) lik test av ryggstyrken. Noe av det geniale og gøyale ved de 3 styrkeløftøvelsene er jo at styrker og svakheter ser ut til å utjevne hverandre. Her kan man jo hevde sumo bidrar til at de som er sterke i bøy men svakere i mark, har en mulighet til å overføre denne styrken til mark (via sumo), mens de som er sterke i mark men svakere i bøy ikke har tilsvarende mulighet.

3. Markløftt er nok den øvelsen hvor drakter har gitt minst uttelling. Selvsagt er det individuelt hvor mye man tjener på utstyret også i mark, men man kan jo tenke seg at de som løfter sumo i snitt tjener mer på draktene (siden utførelsen i større grad likner på knebøy). I så fall sniker det seg inn systematisk skjevhet/ulikhet. 

4. Mitt nostalgiske synspunkt er at markløft dreier seg om å dra mest mulig – i den forstand at man ”reiser seg” med vekten. Det vil si at man i avslutningen står ”oppreist”. Slik jeg ser det så bryter sumo med den tanken. Isteden dreier det seg om ”å krype” ned for å få minst mulig løftevei – og man ender opp i en litt merkelig avslutningsposisjon.

Jeg skrev over at jeg undret meg over at sumo ble tillatt. Jeg vil jo anta at det må ha vært noe diskusjon omkring dette når det ble tatt i bruk. Og da synes jeg det er merkelig at ikke de ”styrende” på den tiden søkte å etterstrebe mest mulig lik utførelse. En enkel regel jeg ville trodd ville blitt innført (men som tydeligvis ikke ble det) var påkreve armene måtte være utenfor knærne i utgangsposisjonen. Da hadde styrkeløft vært spart for enda en diskusjon. ;-)

Veldig enig med deg, faktisk Smiley Jeg selv blir mest sannsynligvis å løfte sumomark framover(selv om jeg er en smalmark-elsker), fordi jeg vil ikke ha en mindre total enn hva jeg er god for(og pga kranglete rygg). Enkelt og greit: en konkurrerende styrkeløfter vil selvfølgelig strebe etter best mulig plassering, noe som skjer ved å løfte mange kg, dermed vil man selvfølgelig benytte seg av den teknikken man løfter mest i. Det går ikke ann å argumentere med at "men jeg får det ikke til, derfor er det feigt". Jeg fatter ikke hvordan en person kan prestere å si noe så idiotisk uten å innse det selv.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #81 : 11. mars 2011, 12:57 »
Men er ikke dette egentlig en utstyrsdebatt?

Grunnen til at mange styrkeløftere løfter sumo er vel for å få mer ut av utstyret, og tar man da bort utstyret kommer vel de aller fleste til å vende tilbake til konvensjonell. Eller tar jeg feil her?

Jeg er ihvertfall sterkere i vanlig enn i sumo, men det kan også ha noe å gjøre med at jeg knapt har trent sumo,- ever.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget HARDY-GUTTEN

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 385
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 385

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #82 : 11. mars 2011, 14:43 »
En sumoløft på 200kg er like imponerende som et løft i "vanlig"-mark på 200kg.
Å si at folk med lange armer, eller de som er sterke i bøy vil få en større fordel i sumo er rett og slett DUMT. Hvis noen klarer å dra fordel av deres fysikk eller teknikk og få mer ut av løftene sine, så er det flott, uavhengig om de løfter sumo eller "vanlig"
Eg løfter klart mer i "vanlig" enn sumo 190/170.

Men spørsmålet mitt til alle sumo-motstandrene er følgende:
Ville denne oksen (se video) ha noe mer å hente på å løfte sumo enn vanlig, hvis ja hvorfor gjør han det ikkje ?
http://www.youtube.com/watch?v=JPJF1PHg6w4#noexternalembed

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #83 : 11. mars 2011, 16:17 »

Du har helt rett i at markløft ikke er definert etter hvor man har føttene, men har man hendene innenfor bredden på beinposisjonen så kalles det sumomark, nemlig en annen variant av markløft, som gjør løftet lettere FOR DEM SOM FÅR DET TIL! Smiley


OK, det var feil av meg å si at knebøy har samme lengde på løftebanen uansett bredden på beinposisjonen, men løftet blir like tungt uansett. Fordi man begynner i en lavere posisjon, men man skal like dypt likevel, og det er i bunden det er tungt ved knebøy, i motsetning til markløft. I markløft er det fordel jo lavere startsposisjon man har, fordi den store belastningen er å få vekta i bevegelse.

Ikke alle løfter mer i sumomark, men de som får det til. Skal det da være lov å gå ut i spagat for å løfte stang 1cm opp fra bakken?
Det hørtes ut som et fornuftig forslag Smiley

Du har ingen kunnskap om styrkeløft i det heile. Det meste du skriv er berre kunnskapslaust svada. I tillegg har du juksa med å gi deg sjøl(eller få nokon andre til å gi deg) honnør. Ganske patetisk etter min meining. Går det an å legge inn restriksjonar på kva forum ein brukar har tilgang til? Grin

Utlogget Krabbatten

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #84 : 11. mars 2011, 16:19 »
En sumoløft på 200kg er like imponerende som et løft i "vanlig"-mark på 200kg.
Det skal du få lov til å syns og tro, men folk flest vil nok le av deg.


Å fortsette med å tillate sumomark i styrkeløft får kun en konsekvens; mindre populært blandt folk!
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Krabbatten

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #85 : 11. mars 2011, 16:25 »
Du har ingen kunnskap om styrkeløft i det heile. Det meste du skriv er berre kunnskapslaust svada. I tillegg har du juksa med å gi deg sjøl(eller få nokon andre til å gi deg) honnør. Ganske patetisk etter min meining. Går det an å legge inn restriksjonar på kva forum ein brukar har tilgang til? Grin
Hva er vits med å spamme en diskusjon med personangrep når du ikke har noe argument i det hele tatt? Det er det vi har funksjonen Personlige meldinger her inne til Wink

Du kjenner meg ikke og har ikke peiling på hva jeg har kunnskap om eller ikke. Hold kjeft din kvalming Smiley
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #86 : 11. mars 2011, 16:36 »
Hva er vits med å spamme en diskusjon med personangrep når du ikke har noe argument i det hele tatt? Det er det vi har funksjonen Personlige meldinger her inne til Wink

Du kjenner meg ikke og har ikke peiling på hva jeg har kunnskap om eller ikke. Hold kjeft din kvalming Smiley

Det er ikkje personangrep, men reine fakta. Det er viktig at tullingar som deg blir avslørt. Folk som ikkje veit bedre kan tru at det finst eit fnugg av sannheit i noko av det du skriv.

Utlogget Krabbatten

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #87 : 11. mars 2011, 16:41 »
Det er ikkje personangrep, men reine fakta. Det er viktig at tullingar som deg blir avslørt. Folk som ikkje veit bedre kan tru at det finst eit fnugg av sannheit i noko av det du skriv.
Avslørt? Hehe, så jeg er liksom en tulling som sitter å skriver drit som folk skal tro på? No sir, jeg sier det jeg mener. Sumomark gjør styrkeløft upopulært! Det er reine fakta! Wink
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget tynt

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 113
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 113

  • Markløft.
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #88 : 11. mars 2011, 16:51 »
Avslørt? Hehe, så jeg er liksom en tulling som sitter å skriver drit som folk skal tro på? No sir, jeg sier det jeg mener. Sumomark gjør styrkeløft upopulært! Det er reine fakta! Wink

Da vil jeg gjerne se noe som tyder på det, annet enn dine egne påstander. Folk vil bare se mest mulig vekter på stanga. Du dropper ikke å se på styrkeløft fordi det er noen som løfter sumomark? Nå ender du veldig langt ute på viddene. Styrkeløft er mer populært en noen sinne!

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #89 : 11. mars 2011, 17:00 »
Avslørt? Hehe, så jeg er liksom en tulling som sitter å skriver drit som folk skal tro på? No sir, jeg sier det jeg mener. Sumomark gjør styrkeløft upopulært! Det er reine fakta! Wink

Avslørt ja. Det meste du skriv om markløft og knebøy er berre tull og tøys.

Her er eit godt eksempel:

"OK, det var feil av meg å si at knebøy har samme lengde på løftebanen uansett bredden på beinposisjonen, men løftet blir like tungt uansett. Fordi man begynner i en lavere posisjon, men man skal like dypt likevel, og det er i bunden det er tungt ved knebøy, i motsetning til markløft. I markløft er det fordel jo lavere startsposisjon man har, fordi den store belastningen er å få vekta i bevegelse."      

Det du skriv her gir inga meining og viser tydeleg din mangel på kunnskap. Ein treng ikkje å kjenne deg personleg for å skjønne at du ikkje kan noko særleg om styrkeløft.

Avslørt? Hehe, så jeg er liksom en tulling som sitter å skriver drit som folk skal tro på? No sir, jeg sier det jeg mener. Sumomark gjør styrkeløft upopulært! Det er reine fakta! Wink

Sumomark gjer styrkeløft upopulært? Blant kven? Eg har pratt med hundrevis av ikkje-styrkeløftarar om styrkeløft, og eg kan ikkje hugse å pratt med nokon som mislikar styrkeløft pga sumomark.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!