avstemning
Spørsmål: Burde det kreves at hendene er UTENFOR beina i Markløft slik at sumo blir ulovlig?
Ja
Nei

Skrevet av Emne: Vanlig mark Vs Sumo mark  (Lest 40614 ganger)

Utlogget Krabbatten

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #105 : 12. mars 2011, 11:29 »
Hvorfor i hele tatt diskutere det? Sumo vil ikke forsvinne, og alle som skriker å hyler om sumo (og generelt alt annet som drakt osv) klarer ikke å utføre det skikkelig og/eller kommer aldri til å konkurere uansett. Om noen virkelig har et ønske om å få det fjernet, så er det andre veier å gå, enn å sitte på et forum og skrive piss.
Sumo kan lett forsvinne, det har blitt foreslått av store løftere.


Vi kan jo sammenligne med f.eks. Ian Bell som løfter 350kg i sumomark, vs f.eks. CYC som løfter 350kg(rett meg om det er feil) i klassisk stil.
Hvor mye forskjell er det ikke på dem? Det er ingen løftere som drar 350kg i klassisk stil som er så pinglete som f.eks. Ian Bell som drar samme vekt i sumoteknikk. Sier ikke at han er pinglete, men pinglete til å dra 350kg i markløft.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #106 : 12. mars 2011, 11:32 »
Sumo kan lett forsvinne, det har blitt foreslått av store løftere.


Vi kan jo sammenligne med f.eks. Ian Bell som løfter 350kg i sumomark, vs f.eks. CYC som løfter 350kg(rett meg om det er feil) i klassisk stil.
Hvor mye forskjell er det ikke på dem? Det er ingen løftere som drar 350kg i klassisk stil som er så pinglete som f.eks. Ian Bell som drar samme vekt i sumoteknikk. Sier ikke at han er pinglete, men pinglete til å dra 350kg i markløft.
Sier vel sitt! Tenker du ska holde kjeft eg Wink
www.youtube.com/watch?v=19REcd_6BCg&feature=channel_page

http://www.youtube.com/watch?v=ETybWQr0410#noexternalembed&feature=channel_page

Utlogget Krabbatten

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #107 : 12. mars 2011, 11:49 »
Sier vel sitt! Tenker du ska holde kjeft eg Wink
Det finnes untak selvfølgelig. Hans styrke er i ryggen, dette er et naturtalent. Men du finner ikke flere Smiley


Sammenlign denne mannen med Ian Bell. Hvilket løft er mest imponerende?
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #108 : 12. mars 2011, 11:51 »
Det finnes untak selvfølgelig. Hans styrke er i ryggen, dette er et naturtalent. Men du finner ikke flere Smiley


Sammenlign denne mannen med Ian Bell. Hvilket løft er mest imponerende?
Etter min menig er jeg like imponert over begge. Begge er gode løftere. Trener konvensjonell stil selv. Syns begge bør få bli i sporten. Kan egentlig ikke si så mye mer enn det Smiley Og etter som jeg har fått med meg er det flere løftere i gamle 82.5kg klassen som har godt over 300 i mark.

Utlogget Grønn Granada

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #109 : 12. mars 2011, 13:48 »
Hva som er piss med det? Hvorfor diskutere noe som helst i grunn? alt er jo relativt. Men om du ikke syns det er verdt å diskutere, så la være da.

Om ingen lufter tanken så blir det i allefall ingen endring. Jeg for min del ser helst at styrkeløft blir så publikums vennlig som mulig og at det blir noe som andre enn utøverne selv og nære gidder å se på. Dette er bare ett av mangen punkt jeg tror vil hjelpe på det, men det får bli en egen diskusjon.

Det er de værste argumentene i historien som er piss. At ett av hoved "problemene" er at henda er innenfor og ikke utenfor beina, at det er juks, at løfteveien blir nesten dobbelt så kort osv. Er bare å gå igjennom tråden om du vil ha flere.

Styrkeløft publikumsvennlig? Styrkeløft vil aldri bli publikumsvennlig eller mainstream. Folk som som heller vil se i veggen enn å se på styrkeløft vil fortsatt syntes dette, uansett hva som skjer. Jeg skjønner dem godt Det er helt legendarisk kjedelig å se folk du ikke har noe forhold til eller ikke er i toppsjiktet løfte, og da kan man bare tenke seg hvordan de som ikke trener finner det. Nå har vi ikke engang tatt høyde for at ett stevne tar flere timer eller at det er svært liten freak faktor i bildet, noe kroppsbygging og strongman nyter godt av.

Sumo kan lett forsvinne, det har blitt foreslått av store løftere.


Vi kan jo sammenligne med f.eks. Ian Bell som løfter 350kg i sumomark, vs f.eks. CYC som løfter 350kg(rett meg om det er feil) i klassisk stil.
Hvor mye forskjell er det ikke på dem? Det er ingen løftere som drar 350kg i klassisk stil som er så pinglete som f.eks. Ian Bell som drar samme vekt i sumoteknikk. Sier ikke at han er pinglete, men pinglete til å dra 350kg i markløft.

Ja, du nevner store løfter i fleng. De fleste som har ytret meningene sine om å få fjernet sumo her er generelt gymrotter som aldri vil delta på stevne og mener at teknikk er tull. For som alle vet, så er ett løft på f.eks 300kg i sumo mark 100kg fra drakt og 150kg fra teknikk.

At Ian Bell slår CYC understreker jo bare hvor vannvittig stor prestasjonen til Ian Bell er. At dere prøver å undergrave det ved å skylde på sumo teknikk er bare helt sykt. Om du vil se flere som drar 300+ i markløft og ikke er i tungvektsklassene, så er det bare å se på rankinglisten på IPF siden, er samtlige i 82,5kg og 90kg klassen som drar 300+.

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #110 : 12. mars 2011, 19:53 »
Hvorfor i hele tatt diskutere det?

Hehe, dagens:  Hvorfor diskutere ting på ett forum? Grin
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #111 : 12. mars 2011, 20:54 »
Hvorfor i hele tatt diskutere det?

For å få en dypere forståelse av livet, slik at en kanskje kan oppleve total innsikt i verden vi lever i.
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget Grønn Granada

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #112 : 12. mars 2011, 21:28 »
Hehe, dagens:  Hvorfor diskutere ting på ett forum? Grin

Tingen er vel heller det at det er en helt meningsløs diksusjon. Majoriteten her som er mot sumo lirer av seg ren svada og fantasifakta, som blir skutt ned av folk som faktisk vet hva de snakker om. Hadde denne diskusjonen vært mellom folk som har løftet en stund og vet hva som er frem og bak på ei vektskive, så hadde det vært intressant og kunne ført noe med seg.

For å få en dypere forståelse av livet, slik at en kanskje kan oppleve total innsikt i verden vi lever i.

Ja, ikke sant?

Utlogget Krabbatten

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #113 : 12. mars 2011, 21:34 »
og vet hva som er frem og bak på ei vektskive
Hva er bak og fram på ei vektskive? Grin
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Grønn Granada

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #114 : 12. mars 2011, 22:12 »
Hva er bak og fram på ei vektskive? Grin

Takk for at du understreker poenget mitt, og Hernes sitt. At du er laget i fylla og skulle vært en våt flekk på toalettsetet, er det liten tvil om.

Om ikke det står på begge sider, er den siden som forteller deg hvor mye den veier fremsiden.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #115 : 12. mars 2011, 22:26 »
Bare et lite innspill til debatten ; jeg reagerer på bruk av ordet prestasjon. Når det kommer til disse abnormale fysikkene som både Ian Bell og Tom Martin har så er det ingen spesiell prestasjon å løfte mye i markløft. Det kan selvsagt være en prestasjon å løfte 350+ i markløft, selv med denne fysikken, men det er nå engang slik at selv om ikke alle normale mennesker tar 200 kg i markløft så kan slike gorillafolk som disse to eksemplene ta 200 kg i markløft uten å ha trent øvelsen. Og 250 kg etter et par måneder trening. Og 300 kg kommer videre omtrent gratis. Det blir nesten slik at hvis man her en slik fysikk så må det forventes at man drar i alle fall 300 kg, så kan kanskje resten være endel av prestasjonsbegrepet Smiley Det koker nesten ned til, og slik er det i de fleste idretter, at de ulike atletene bare prøver å bevise fysikkens lover og vise hvem som er best egnet til å utføre de ulike bevegelsene. Det trenger altså ikke nødvendigvis være en mindre prestasjon av en dverg å dra 150 kg i markløft enn hva det er for Ian eller Tom å dra 350 kg. Og det er ingen større prestasjon av en gorilla å løfte 400 kg eller en truck å løfte 2000 kg.

En annen bruk av ord som jeg til stadighet reagerer på er bruken av ordet innsats. Hvis noen gjør det bra så har de hatt god innsats, men hvis de gjorde det dårlig var innsatsen muligens mindre god. Det er, med ordforrådet til de aller fleste, spesielt sportjournalister, i realiteten umulig å være en dårlig idrettsutøver og likevel gjøre en enorm innsats eller være så overlegen at man, med dårlig innsats, kan vinne noe.

På samme måte så ser ikke folk at en som har korte armer kan prestere mye bedre enn én med lange armer når den første gjør f.eks. 250 i mark og den andre gjør 310 i mark.

I idrett så måles ikke prestasjoner eller innsats ; det er resultater som betyr noe. Nesten ingenting kan sies å være rettferdig heller, vi har alle ulike utgangspunkt og forutsetninger. Disse to utøverne har enorme resultater og legger helt sikkert ned en formidabel innsats. Og prestasjonene er sikkert gode også. Uten å sikte til noe konkret så kanskje man av og til bare skal la seg fascinere enn blindt å la seg imponere.

Om sumo burde være forbudt? Min personlige mening er ja. Jeg likte alt som BøyBenkMark skrev i sitt innlegg. Jeg bryr meg likevel egentlig ikke så mye om akkurat dette ; det er meget sannsynlig at det at man kan velge teknikk selv bare gjøre noe som pr. definisjon er urettferdig av natur bare blir mer rettferdig.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Krabbatten

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #116 : 12. mars 2011, 22:48 »
Takk for at du understreker poenget mitt, og Hernes sitt. At du er laget i fylla og skulle vært en våt flekk på toalettsetet, er det liten tvil om.

Om ikke det står på begge sider, er den siden som forteller deg hvor mye den veier fremsiden.
Spør du meg var det et dårlig eksempel. Du må ha noen meget spesielle vektskiver. Både mine egne vektskiver og de på treningsstudioet(som er olympiske) i nærheten er like på begge sider. Belastningen står opplyst på begge sider ved høyre håndtak.

Er du svensk eller? Grin Hvorfor skal det ha noe å si hvilken side du har innerst på vektstangen?  :Smiley
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #117 : 12. mars 2011, 22:53 »
Tingen er vel heller det at det er en helt meningsløs diksusjon. Majoriteten her som er mot sumo lirer av seg ren svada og fantasifakta, som blir skutt ned av folk som faktisk vet hva de snakker om. Hadde denne diskusjonen vært mellom folk som har løftet en stund og vet hva som er frem og bak på ei vektskive, så hadde det vært intressant og kunne ført noe med seg.


Bare et lite innspill til debatten ; jeg reagerer på bruk av ordet prestasjon. Når det kommer til disse abnormale fysikkene som både Ian Bell og Tom Martin har så er det ingen spesiell prestasjon å løfte mye i markløft. Det kan selvsagt være en prestasjon å løfte 350+ i markløft, selv med denne fysikken, men det er nå engang slik at selv om ikke alle normale mennesker tar 200 kg i markløft så kan slike gorillafolk som disse to eksemplene ta 200 kg i markløft uten å ha trent øvelsen. Og 250 kg etter et par måneder trening. Og 300 kg kommer videre omtrent gratis. Det blir nesten slik at hvis man her en slik fysikk så må det forventes at man drar i alle fall 300 kg, så kan kanskje resten være endel av prestasjonsbegrepet Smiley Det koker nesten ned til, og slik er det i de fleste idretter, at de ulike atletene bare prøver å bevise fysikkens lover og vise hvem som er best egnet til å utføre de ulike bevegelsene. Det trenger altså ikke nødvendigvis være en mindre prestasjon av en dverg å dra 150 kg i markløft enn hva det er for Ian eller Tom å dra 350 kg. Og det er ingen større prestasjon av en gorilla å løfte 400 kg eller en truck å løfte 2000 kg.

En annen bruk av ord som jeg til stadighet reagerer på er bruken av ordet innsats. Hvis noen gjør det bra så har de hatt god innsats, men hvis de gjorde det dårlig var innsatsen muligens mindre god. Det er, med ordforrådet til de aller fleste, spesielt sportjournalister, i realiteten umulig å være en dårlig idrettsutøver og likevel gjøre en enorm innsats eller være så overlegen at man, med dårlig innsats, kan vinne noe.

På samme måte så ser ikke folk at en som har korte armer kan prestere mye bedre enn én med lange armer når den første gjør f.eks. 250 i mark og den andre gjør 310 i mark.

I idrett så måles ikke prestasjoner eller innsats ; det er resultater som betyr noe. Nesten ingenting kan sies å være rettferdig heller, vi har alle ulike utgangspunkt og forutsetninger. Disse to utøverne har enorme resultater og legger helt sikkert ned en formidabel innsats. Og prestasjonene er sikkert gode også. Uten å sikte til noe konkret så kanskje man av og til bare skal la seg fascinere enn blindt å la seg imponere.

Om sumo burde være forbudt? Min personlige mening er ja. Jeg likte alt som BøyBenkMark skrev i sitt innlegg. Jeg bryr meg likevel egentlig ikke så mye om akkurat dette ; det er meget sannsynlig at det at man kan velge teknikk selv bare gjøre noe som pr. definisjon er urettferdig av natur bare blir mer rettferdig.

Fornøyd nå Grøn Granada?  Har utøveren som skrev dette nok innsikt for deg?  Har han trent lenge nok?  Er innlegget saklig nok?  Kommer han med gode argumenter på tross av at han ikke er en tilhenger av sumo?

Om du ser litt inn i deg selv, så tror jeg du svarer ja på alle disse spørsmålene.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #118 : 12. mars 2011, 23:09 »
Fornøyd nå Grøn Granada?  Har utøveren som skrev dette nok innsikt for deg?  Har han trent lenge nok?  Er innlegget saklig nok?  Kommer han med gode argumenter på tross av at han ikke er en tilhenger av sumo?

Om du ser litt inn i deg selv, så tror jeg du svarer ja på alle disse spørsmålene.

Einar kommer med et bra innlegg som vanlig, men Granada sikter jo til fjollefakta som folk har skrevet tidligere i tråden.

Person A: "pappan min har 120kg i benkpress"
Person B: "haha, pappan min har 1000kg"
 
Blir umulig for den parten som prøver å komme med saklige argumenter og korrekte fakta, når den andre parten bare kaster ut fantasifakta.
 
For min del kan man godt diskutere dette i det vide og brede, det kommer ingenting ut av dette som påvirker meg. Sumo vil alltid være lov i styrkeløft. Jeg kommer alltid til å løfte sumo, nettopp fordi jeg er sterkest i sumo. Hadde jeg gjort noe annet hadde jeg vært stokk dum
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Vanlig mark Vs Sumo mark
« #119 : 13. mars 2011, 02:49 »
Einar kommer med et bra innlegg som vanlig, men Granada sikter jo til fjollefakta som folk har skrevet tidligere i tråden.

Person A: "pappan min har 120kg i benkpress"
Person B: "haha, pappan min har 1000kg"
 
Blir umulig for den parten som prøver å komme med saklige argumenter og korrekte fakta, når den andre parten bare kaster ut fantasifakta.
 
For min del kan man godt diskutere dette i det vide og brede, det kommer ingenting ut av dette som påvirker meg. Sumo vil alltid være lov i styrkeløft. Jeg kommer alltid til å løfte sumo, nettopp fordi jeg er sterkest i sumo. Hadde jeg gjort noe annet hadde jeg vært stokk dum

Ja, men det er da ganske opplagt hvilke aktører(Eller skal vi si aktør)  i denne diskusjonen som kun er ute etter og provosere.  Det er vel ikke verre enn og bare ignorere disse innleggene slik at trollingen eller hva man skal kalle det ikke får motivasjon til og fortsette.

Og folk flest som diskuterer her skjønner at om man virkelig har ett brennende ønske om og endre noe her i verden, så sitter man da ikke på treningsforum og taster, interresen ligger vel heller i og diskutere tema man finner interresante.   

At temaet sumo vs klassisk mark faktisk kan diskuteres er vel bevist i form at at både seriøse og kompetente utøvere som Gilberg og Lars S.K gidder si ett par ord.  Hva nivået til bøybenkmark er vet jeg ikke, men syns uansett han kom med ett glimrende innlegg.  har også registrert bra innlegg fra andre parter.  Og li av seg at denne diskusjonen er ett foreløpig lavmål på tf er ikke stort bedre enn trolling.  Når man ser temaet på tråden, så skjønner man vel ganske nøyaktig hva det vil gå i, liker man ikke dette er det jo ikke værre enn og la være og trykke på den.

Ser man litt rundt på treningsrelaterte forum rundt om i verden så ser man at det er de samme tingene som blir diskutert sønder og sammen gang på gang på gang(da mest utstyr og doping i det uendelige).  Folk klager på at dette blir diskutert, men likevel har disse diskusjonene flere deltagere og lesere enn de fleste andre tema, dette da disse temaene rett og slett er interresante og forumbrukere liker og snakke om det.  At doping/utstyr/sumo diskusjonene ikke fører til noe annet enn diskusjon er nå en ting, men hvor mange forumdiskusjoner her i verden, uavhengig av hva slags forum,  er det nå egentlig som fører til endringer i noen som helst form?

Styrkeløft er en artig sport, men og mene at den er perfekt og at det ikke finnes tema innenfor sporten som kan diskuteres blir litt trangsynt og jeg har ganske klare indikasjoner på at hver gang noen ympter frampå om at det er noe de ikke liker i sporten så blir man møtt med argumenter som at "Slik er det, og derfor er du stokk dum som gidder diskutere dette". 

Hadde det stått i forumreglene at styrkeløft er perfekt og den som mener noe annet blir bannet med umiddelbar virkning hadde det vært en annen sak, men slik er det nå altså ikke, forumet er åpent for og diskutere det meste, og liker man ikke en tråd er det som sagt ikke verre enn og la være og lese i den.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!