Skrevet av Emne: Flere enn meg som savner Treningsforum fra 2004-2005?  (Lest 21189 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Jeg lurer bare litt på om jeg er den eneste som har sittet og tenkt på dette flere ganger, og da spesielt når jeg leser atikler på fremsiden...

Altså... Jeg savner Treningsforum slik det var for 5-6 år siden!

Snakker da både om medlemmer, artikler, spørsmål som ble stilt på forumet, rådene som ble gitt på forumet osv. Mitt helt generelle inntrykk er at folk ikke brukte så mye tid på ting som ikke fungerte på den tiden. I 2004-2005 hadde man medlemmer som True, BigBoy, triflex, Apaco, Gunnar Strand Jacobsen etc. på forumet, som bidro med utrolig mye bra informasjon til massene. Det er egentlig en hel drøss som burde nevnes, men jeg har dessverre glemt navnet på de aller fleste i dag.

2004 og 2005 var den tiden hvor BamseBjørns Benkpressprogram, Effektivt benkpressprogram, 5x5 Powerbuilding, Sturla Davidsen Styrkeløftprogram og Slik blir du sterk var populære program blant brukerne. Artiklene har jeg helt glemt, men det var utrolig mye bra som ble postet. Alt fra hvordan man spiser før og etter trening, hvordan man bulker og deffer, hvordan et kroppsbyggerkosthold kan se ut, artikler om søvn, artikler om hvordan kroppen fungerer og hvorfor det er viktig med både karbs, fett og protein i kostholdet, hvordan øke kcalinntaket på enkle måter osv. I tillegg var det mye mer snakk om bulking og deffing på forumet, og selv om dette ikke nødvendigvis er den klokeste måten å spise på for å få drømmefysikken, virker det som om forumet anno 2011 fylles opp av tynne datagutter som ikke engang vet hva bulking og deffing ER! De vet i det hele tatt lite om kosthold, og tør nærmest ikke å spise mat. Derimot handler de kosttilskudd som aldri før og trener heller trendy tulleprogram fra T-Nation som en amerikansk coach har satt opp.

Personlig er jeg sjokkert over hvor mye mer fornuftig et program som 5x5 Powerbuilding er for folk flest enn et program som dette, og likevel velger folk gjerne i dag sistnevnte program fordi det "virker så bra".

Det var langt færre medlemmer her i 2004 og 2005, men også langt mindre tråder om tull og tøys. Folk hadde gjerne fått med seg det mest basic stoffet gjennom sticky-tråder og artikler fra fremsiden, og Treningsforum var i det hele tatt en svært god kilde til treningsinformasjon for en ung gutt (eller jente) som ønsket å lære mer om styrketrening. Det var mange internettguruer også på den tiden som villedet unge lesere, men i langt mindre grad enn nå. Om man leste seg opp på de mest populære artiklene, fikk man egentlig inn utrolig mye nyttig kunnskap, og man dekket fort det aller viktigste slik at man kunne komme i gang med et fornuftig opplegg helt på egenhånd hjemme for seg selv. Man kunne på en måte "lese seg sterk". I dag føles det som om fokuset til TFs fremside ligger mer på kroppsbyggingkonkurranser, strongmankonkurranser og kroppsbyggerprofiler, og jeg tror mange av dagens yngre lesere får en mye større jobb med å få inn den samme kunnskapen som vi andre fikk i 2004/2005. Og selv om jeg forstår at Treningsforum ønsker å kaste lys over kroppsbyggings- og strongmanmiljøet (særlig mtp. hvor lite medieomtale det ellers får), skulle jeg ønske det også ble postet flere artikler av samme sort som mye av det som ble postet her før. Særlig tror jeg det trengs flere artikler om kosthold. Ting virker i det hele tatt mye mindre oversiktlige nå, og det spørres flere spørsmål om ting som tyder på at folk overanalyserer mye mer.

I 2011 kan man til og med se Proteinfabrikken-reklamer som vises før sportsarrangement sendes på TV. Ikke at det er noe galt med Proteinfabrikken, og heller ikke kosttilskudd, men jeg føler at alt er på vei i gal retning i treningsverdenen. Trening er blitt et supertrendy emne på bare noen få år, og unge gutter har blitt helt sykt opptatt av å bygge drømmekroppen. Nå kan man si mye forskjellig om hva men mener om at gutter er blitt så opptatt av å bygge en drømmekropp, men det er ikke den diskusjonen jeg er interessert i å ta opp her. Det er måten de prøver å gjøre det på. Det blir fort en variant av et T-Nation-program (eller noe i den gata) kombinert med noen proteinshakes om dagen... Når det ikke fungerer, kommer de til forumet for å søke råd.

Og ang. det med at det er blitt supertrendy, så har Treningsforum nå en enorm fanskare på Facebook, og antallet medlemmer er tredoblet siden 2004/2005 (ca. 10.000 i 2004/2005, kontra 33.149 nå, i 2011). Jeg har flere venner på Facebook som jeg ikke engang tror har satt en fot i et treningsstudio, som liker Treningsforum. Det samme gjelder iForm.no, som jeg i tillegg våger meg på å si at har tapt seg noe helt vanvittig også redaksjonsmessig, da de poster artikler i hopetall om "positiv tenking", "bruk av tankens kraft" og lignende (artikler man heldigvis ikke ser her inne). Mye av dette ser ut til å bli postet av den samme dama som du kan se synge i denne videoen, forøvrig... Ikke akkurat noen drømmeambassadør for en treningsside som ønsker å bli tatt seriøst, spør du meg (jf. alt som er på vei i gal retning).

Men jeg savner 2004 og 2005. Dette var gode år for Treningsforum. Mulig det var enda bedre før dette, men det kan i så fall ikke jeg uttale meg om da jeg kom hit først i 2004. Det er ofte jeg søker opp gamle artikler som jeg vil lese om igjen, og nesten utelukkende er alltid disse blitt publisert i denne tidsperioden. Jeg tror forumet hadde hatt godt av å reposte visse artikler egentlig. Både artikler om kosthold, søvn og trening (og med spesifikke treningsprogram som fungerer og er enkle for folk å følge. Ikke noe fancy Chad Waterbury-opplegg som han har brukt på Heidi Montag, som er halvveis oversatt av en nordmann som synes Chad virker så grei).

Er jeg den eneste som tenker disse tankene om hvordan Treningsforum en gang var?

Utlogget MartinW

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 093
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 093

Jeg er helt enig, og har faktisk tenkt samme tanken flere ganger. Samtidig vet jeg at det er lett å tenke at "alt var mye bedre før", og at man gjerne husker det positive framfor det negative.

Etter min mening var det en mye bedre atmosfære på forumet tidligere. Det virker som om kunnskapsnivået har falt betydelig, og at de som dominerer ofte har mye mindre respekt for hverandres meninger. For egen del har det primært vært det styrkeløftrelaterte som har vært av mest interesse å lese om. Her er i alle fall kunnskapsnivået blitt betydelig dårligere. Jeg husker fra de første årene til treningsforum at flere av de mest profilerte innenfor styrkeløftsporten var blant de mest aktive. Derav både løftere, trenere og styremedlemmer i norges styrkeløftforbund. Du nevner Bamse Bjørn som bidro med mye positivt, og i tillegg må JanB nevnes som et humoristisk bidrag til hverdagen. Hvem av oss som har vært med en stund har vel glemt "Swisslunatic"?

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Absolutt helt enig med dere! Ja, jeg har bikka 30 og begynner å syte over gode gamle dager, men...

Alle gode ting tar slutt en gang. Treningsforum var i starten befolket av oppriktig treningsinteresserte personer. I dag er brorparten nybegynnere som uttaler seg her inne. I så å si enhver tråd der et spørsmål stilles dukker det opp en horde av ferskinger som skal rådgi. Det er 16-årsgrense her inne, den håndheves ikke lenger av tf, selv om jeg har tatt opp 'problemet' med ledelsen. Jeg er ikke i mot at 14-15 åringer trener, men tonen her inne blir fort veldig fjortispreget og useriøs, og på ingen måte preget av kunnskap... Jeg er ikke interessert å diskutere grepsbredde i benkpress med en fjortenåring, sånn er det bare. Men tf bryr seg ikke lenger, de lukker øynene og lar 14-åringer lage logg her inne. No offence til de under 16, men treningseksperter er de ikke. Lista for å uttale seg er rekordlav, kostholdstips, treningslære og alt mellom himmel og jord blir diskutert av tastaturkrigere som har veldig liten erfaring med trening.

De kjente profilene her inne har sluttet å logge en etter en. Det vil alltid være utskiftning, men det blir lengre og lengre mellom de kunnskapsrike loggene nå til dags...

Tf har alltid hatt sin andel av forumtroll, men trollene tiltrekkes av populære diskusjonsfora og tf er dessverre veldig utsatt i så måte. Tf bør nok gå litt i seg selv etterhvert og luke ut noe av det som ikke funker lenger. Enten må de frislippe forumet fullstendig, la alle få skrive det de vil, eller så må de prøve å beholde noe av seriøsiteten som har gjort forumet så populært i utgangspunktet.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Alt var bedre før Grin
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Hr. Thyve, påltergeist, Baahh osv..

Good times
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
"Swisslunatic"?

HAHA!! HA!!  HAHA!!!!!!
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Jeg er også enig. Jeg savner mange av de gode, gamle her inne! Heldigvis har vi kontakt med endel av disse privat, så da er de ikke helt borte, men jevnt over så er jeg helt enig i at TF var bedre før.
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

neonX

  • Gjest
Sier meg enig. Var absolutt best den tiden når jeg begynte på tf (begynte å lese i 04, registrerte meg i 05).

Men ikke så rart mange seriøse ikke gidder å logge/være her med tanke på da kommer den jævla fjortissgjengen med "DU BOLER FAEN MEG" på absolutt alt.

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Synes tiden på treningsforum var helt topp inntil Kikki fant ut hvem jeg var hehehehe

Utlogget Lille trille 86

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 952
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 952

Det er av denne grunn jeg har vært veldig lite aktiv den siste tiden, og kommer mest sannsynlig til å være like anonym i fremtiden. Om ikke mer.... Forumet er dessverre blitt forpestet av 15 år gamle gutter som har løfta vekter i 2 mnd og kan alt!

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Alt var bedre før Grin

Sett bortifra at jeg var en liten drittunge Tongue
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Fullstendig enig, selv om jeg kun leste på den tiden. Var en helt annen atmosfære her inne den gang; treningsrelaterte diskusjoner på et langt høyere nivå, medlemmer som faktisk var genuint opptatt av trening, og ikke minst langt færre useriøse tråder/logger. Den telletråden som pågikk en stund er vel et godt eksempel på hva som er galt her pdd, for ikke å si det faktum at ingen moderator stengte den.

Man har satset kommersielt i langt større grad, fullt forståelig selvfølgelig, samtidig som det er litt synd å se at man ikke har gått inn for å bevare en noe mer seriøs profil på forumet.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Synes tiden på treningsforum var helt topp inntil Kikki fant ut hvem jeg var hehehehe

... og etter det har du ikke hatt en rolig dag ... Wink
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
Savner Sturla, benpressmannen og dangermouse..

Savner trådene hvor man rett og slett fikk kjeft fordi man posta et spørsmål om feks: kreatin, istedet for å lese stickytråden som lyser opp når man går inn på kosttilskuddsdelen av forumet.
Savner at moderatorene faktisk modererte samt kjefta og bannet folk pga dårlig språkbruk.
TF var mye bedre før, uten tvil..

Før satt jeg klistret til forumet hver dag, postet, leste og brukte det`s fulle potensiale , men nå, nå er det så mye tullball at man ikke gidder å se på trådene lengre...
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Skriv en bok om det.
"There Can Be Only One" - Bill K

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!