Skrevet av Emne: Hvor mange dager kan man trene i løpet av uka osv.  (Lest 5863 ganger)

Utlogget Maximizee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Hei! Jeg er en gutt på 17 som trener fem dager i uka. Jeg lurer på om det blir for mye? En annen ting jeg lurer på er om det går bra om man rett og slett "driter" i mage-trening? Jeg har lite lyst å gå ned i vekt og har fått for meg at det er forbrenningstrening.

Dagene er ihvertfall slik:

Mandag: Bryst/Skulder
Tirsdag: Bein/Triceps
Onsdag: Rygg/Biceps
Torsdag: Hvile
Fredag: Bryst/Triceps
Lørdag: Skulder/Biceps
Søndag: Hvile

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Bryst, skulder og triceps-trening bør ikke trenes rett etterhver andre etter som de involverer mye av de samme muskelgruppene....så tren bryst og triceps på en dag, og ha en hviledag før du trener skuldrene Smiley
Smiley

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Trener du rygg bare en gang i uka?

Bryst, skulder og triceps-trening bør ikke trenes rett etterhver andre etter som de involverer mye av de samme muskelgruppene.

Gjør det noe da?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hakon92

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

  • "If you can visualize it, you can achieve it!"
Trener du rygg bare en gang i uka?

Gjør det noe da?

Grunnen til at man ikke bør trene skuldre,bryst og triceps dager etterhverandre er som Bjørn skrev at de går på mye av det samme.

Dette gjør noe som feks i eksempelet her hvor han trener triceps på fredag og skuldre på lørdag. I dette tilfelle vil tricepsen hans ha fått i nærheten av nok hvile. Hvis han isåfall kjører feks skulderpress på skulderdagen, vil han bli utslitt mye fortere siden triceps er involvert. Siden han trente triceps dagen før vil også grunnen til denne utmattelsen på skulderpress være at tricepsen gir opp før selve deltoid muskelene gjør det. Dette fører til at maks-potensiale for vekst eller styrkeøkning i skulderene vil være minimalt, sammenlignet hvis tricepsen hadde fått nok hvile.
Ernæringsfysiologi-student.
Alder: 21
Vekt off: 120kg
Høyde: 178-179

Benkpress: 130kg x 1
Markløft: 180kg x 1
Knebøy: 160kg x 1
Roing med stang: 170kg x 3

Hjemmeside: http://teenbodybuilding.wordpress.com/


TRENINGSLOGG/BILDER:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100254.msg1661197;topicseen#new

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Du har helt feil syn på magetrening da Smiley

Det er ikke noe mer forbrenningstrening enn bicepscurls eller nedtrekk osv osv osv...
Core trening kan være veldig gunstig for skadeforebygging. Sterke magemuskler stabiliserer korsryggen bedre
Mandal Treningssenter.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Dette gjør noe som feks i eksempelet her hvor han trener triceps på fredag og skuldre på lørdag. I dette tilfelle vil tricepsen hans ha fått i nærheten av nok hvile. Hvis han isåfall kjører feks skulderpress på skulderdagen, vil han bli utslitt mye fortere siden triceps er involvert. Siden han trente triceps dagen før vil også grunnen til denne utmattelsen på skulderpress være at tricepsen gir opp før selve deltoid muskelene gjør det. Dette fører til at maks-potensiale for vekst eller styrkeøkning i skulderene vil være minimalt, sammenlignet hvis tricepsen hadde fått nok hvile.

Sett at tricepsen trenger 2 dager hvile før den blir brukt igjen(noe den ikke gjør), så vil skuldermuskulaturen ta over for mer av arbeidet i skulderøvelsene hvis triceps er utslitt(eller rettere sagt sentralnervesystemet og nervebanene som går til denne muskelen).

Dette har uansett ingenting å si over tid, da tricepsen vil bli vant med å bli trent to(eller flere) påfølgende dager. Tar man hensyn til sentralnervesystemets innhentningskapasitet og ikke trener grindereps og til failure hele tiden vil dette ikke by på problemer.

Om man får hvile mellom hver enkelt økt eller hvile mellom hver enkelt treningsperiode er ikke viktig. Det viktigste er at man ikke trener for tungt og for mye over lengre perioder så muskulaturen og sentralnervesystemet aldri får tid til å hente seg inn.

Å trene en muskel på påfølgende dager kan by på større økninger enn å hvile mellom hver økt, fordi kroppen superkompenserer for den høye frekvensen/intensiteten/volumet.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

7 dager kan man trene.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sett at tricepsen trenger 2 dager hvile før den blir brukt igjen(noe den ikke gjør), så vil skuldermuskulaturen ta over for mer av arbeidet i skulderøvelsene hvis triceps er utslitt(eller rettere sagt sentralnervesystemet og nervebanene som går til denne muskelen).

Dette har uansett ingenting å si over tid, da tricepsen vil bli vant med å bli trent to(eller flere) påfølgende dager. Tar man hensyn til sentralnervesystemets innhentningskapasitet og ikke trener grindereps og til failure hele tiden vil dette ikke by på problemer.

Om man får hvile mellom hver enkelt økt eller hvile mellom hver enkelt treningsperiode er ikke viktig. Det viktigste er at man ikke trener for tungt og for mye over lengre perioder så muskulaturen og sentralnervesystemet aldri får tid til å hente seg inn.

Å trene en muskel på påfølgende dager kan by på større økninger enn å hvile mellom hver økt, fordi kroppen superkompenserer for den høye frekvensen/intensiteten/volumet.

Og du er sikker på at den kompenseringa er av den positive arten? Smiley Jeg ville vært litt forsiktig med å trene slik som trådstarter gjør. Han har ikke trent mye (skyt meg om jeg tar feil), kroppen tåler ikke like mye treningsmengde, og om jeg ikke tar feil, trener han slik de fleste nybegynnere: failure på samtlige av de 5-15 settene..
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Og du er sikker på at den kompenseringa er av den positive arten? Smiley

Like sikker som at fullkropp tre ganger i uka er best for muskelmasse. Man kan ikke være sikker på sånt. Siden det ikke er gjort noen ordentlig forskning på dette området kan jeg bare henvise til egen og andres erfaringer. Bulgarsk vektløfting, frekvensprosjektet, Matt Perryman, Arnold. U pick.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget gewgwefwed31d31d

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

Problemet her på TF, når det gjelder spørsmål fra nybegynnerne, er at svarene de får ofte blir kverulert av andre og fører derfor til forvirring hos den som spør... (greit med forskjellige meninger, but COME OOOON!)
Det bjørn sier er det mye riktig i og det er det også i det Ryu sier.
Tatt i betraktning at denne gutten er "ny i gamet" bør har vell følge bjørns anbefallinger som er enkle og fungerer, istedenfor å kjøre Ryus forslag der mann må ta hensyn til flere faktorer for ikke å "kjøre i krøfta".
Forstå meg feil, men følg bjørns råd "trådstarter" og lær å kjenne kroppen din, så kan du eventuelt senere gå over til det mer "avanserte" (uten å mene at dette er et bedre alternativ)

Lykke til med treninga Smiley

PS. Dette angår da bare svaret til bjørn og "kontran" til Ryu + generelt MANGE andre tråder som har vert her på forumet opp gjennom tidene Smiley

Utlogget jeanbanan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 246

Det finnes ingen fasitsvar når det kommer til trening, du må selv finne ut hva som fungerer for deg. Noen sverger til 2-split, andre 4, noen mengdetreninge etc. Vil anbefale deg å sjekke ut noen av de "enkle" ferdiglaget programmene som du kan lese deg opp på under treningsprogrammer her på forumet.

Noen punkter det er greit å ha klart for seg:

1. Hva er målet med treningen? Opp/ned i vekt? Juster matinntaket ditt henholdsvis.
2. Helheten! Ser at du ikke skrev opp bein på treningsprogrammet ditt, det jeg kan si deg sikkert er at du kommer til å angre senere dersom du ikke implementerer fyrstikkene i treningen også.
3. Kosthold, en bil kjører dårlig på sand.
4. Når du først har begynt på ett program, vær tålmodig og gi det en real sjanse, resultateter kommer ikke over natten.
5. Tenk skadeforebyggende, som sagt tidligere her magetrening gir fordeler i andre øvelser som vil minimiere skaderisikoen til en viss grad.

Det var noen punkter jeg kom på i farten, håper du tar deg tid til å tenke over noe av de som har blitt sagt her og tidligere. Så vil jeg ønske deg lykke til med treningen!  Cool

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Problemet her på TF, når det gjelder spørsmål fra nybegynnerne, er at svarene de får ofte blir kverulert av andre og fører derfor til forvirring hos den som spør... (greit med forskjellige meninger, but COME OOOON!)

Like greit å få det inn med en gang at ingenting er hugget i stein når det gjelder vekttrening.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Like greit å få det inn med en gang at ingenting er hugget i stein når det gjelder vekttrening.

Except that you must squat. Vel, egentlig er ikke det et must heller.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Except that you must squat. Vel, egentlig er ikke det et must heller.

Også må du kunne gjøre markløft, eller så er det ikke noe poeng i å være i live. Hovedgrunnen til at jeg har gått til innkjøp av alt for mange Paracet og en flaske Vodka.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Også må du kunne gj¸re markl¸ft, eller så er det ikke noe poeng i å v¿re i live. Hovedgrunnen til at jeg har gått til innkj¸p av alt for mange Paracet og en flaske Vodka.

Jon Pall Sigmarson (mulig han het noe annet) sa vel det. Trolig mye sannhet der. Men kneb¸y (og kanskje spesielt lavstangb¸y) bygger nok enda mer universell styrke. Ingen nybegynnere/intermediates tar mindre i markl¸ft  enn de tar i kneb¸y.

Mange konkurrerende styrkel¸ftere som gj¸r det bra, l¸fter mer i kneb¸y enn i markl¸ft. Noen ganger skjer dette på grunn av at man henter mer av knebøydrakt enn av markløftdrakt, men også en del raw-l¸ftere l¸fter mer i kneb¸y enn markl¸ft. Disse l¸fterne har imidlertid kommet langt i sin treningsprogresjon, og er ikke så altfor langt unna sitt genetiske potensiale.

For folk som er forholdsvis langt unna sitt genetiske potensiale, så er det å godt som ingen som løfter mindre i knebøy enn i markløft. Hvis knebøyen deres øker, så øker også markløften deres. Hvis jeg trener meg opp til å ta 200 kg i lavstangbøy, så vil jeg trolig ha økt til 200 kg i markløft også, nesten uten å trent markløft. Det omvendte er ikke tilfellet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!