Skrevet av Emne: Ønsker tilbakemelding på egendesignet treningsprogram  (Lest 5190 ganger)

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
flytt biceps til beindagen da?

Utlogget Quick

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Kan godt gjøre det. Dog trodde jeg at ulike programmer blir satt opp etter bestemt rekkefølge for å få ønsket effekt. F.eks. biceps/triceps og bryst/rygg eller biceps/rygg og bryst/triceps.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Takk skal du ha! Flytter den til rett før franskpress. Samtidig som smalbenk går mye på triceps, går den vel også mye på den innerste delen av brystmuskelen?

Ser de andre øktene greie ut?

Blir alltid overlapping ett eller flere steder uansett hvordan man legger ting opp Smiley. Ta en "pust i bakken" - samle mental fokus like mye som noe annet - mellom bryst og triceps, så går det bra.

Ang. å flytte biceps fra ryggdagen til senere i uken så gir det jo i praksis to bicepstreninger i uken, kan være en fordel i seg selv det også...
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Quick

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Du sier noe klokt der...

Har nå gjort noen endringer. Jeg har redusert antall reps fra 15 til 12 på de fleste overkroppsøvelsene (synes det begynner å minne veldig mye om utholden styrke med så mange reps), flyttet bicepstreningen fra dag nr. 1 til dag nr. 4, samt fjernet en bicepsøvelse.

Hvordan ser dette ut? Svært interessert i å finpusse til perfeksjon, slik at jeg kan gi 100 % hva angår trening og kosthold når jeg endelig er ferdig med en heftig eksamensperiode på onsdag.

Et par spørsmål igjen...

1) Er det noe poeng i å kjøre konsentrasjonscurl OG bicepscurl? Går ikke begge på nøyaktig samme muskelgruppe?
2) Kan noen forklare meg hvorfor de fleste overkroppsøvelsene på iForm-programmet er oppført med fire sets (mest 4x15), mens noen har f.eks. 3x10 eller 2x15?
3) Jeg reduserte antall reps på overkroppsøvelsene for å unngå for mye utholden styrketrening. Er det noen grunn til at dette også ikke gjelder for ben og legger, som er oppført med så mye som 20 reps på noen øvelser?

Dag nr. 1

Oppvarming


- Maskinroing: 5 min
- Riste løs for hver muskelgruppe   
- Løft lett for hver muskelgruppe   

Rygg (OBS! Fem øvelser for rygg alene, fortsatt greit... OK?)

- Markløft: 5x5
- Foroverbøyd roing: 4x12
- Sittende kabelroing: 4x12
- Smale latsdrag til brystet: 4x12
- Brede latsdrag til brystet: 4x12

Mage

- Crunches: 4x15 (utføres med vektskive på bryst)

Dag nr. 2

Oppvarming

- Maskinroing: 5 min
- Riste løs for hver muskelgruppe   
- Løft lett for hver muskelgruppe

Bryst

- Benkpress: 5x5
- Smal benkpress: 4x12   
- Skrå hantelbenkpress: 3x10
- Skrå flyes: 3x12

Triceps

- Franskpress: 3x12
- Pushdown m/tau: 3x12
- Dips: 2x12 (utføres med vektbelte)

Dag nr. 3

Hvile

Dag nr. 4

Oppvarming

- Maskinroing: 5 min
- Riste løs for hver muskelgruppe   
- Løft lett for hver muskelgruppe   

Rygg

- Strake markløft: 4x12

Ben

- Knebøy: 5x5
- Benpress: 3x20
- Lårcurls: 4x20
- Leg extension: 3x15
               
Biceps

- Bicepscurl: 4x12
- Konsentrasjonscurl: 3x12
- Hammercurl: 3x12

Mage

- Crunches: 4x15 (utføres med vektskive på bryst)

Dag nr. 5

Oppvarming

- Maskinroing: 5 min
- Riste løs for hver muskelgruppe   
- Løft lett for hver muskelgruppe

Skuldre

- Hantelpress: 5x5
- Foroverbøyd sidehev: 3x12
- Kryssdrag liggende på benk: 3x12

Legger

- Stående tåhev: 3x15
- Sittende tåhev: 2x20


Mvh
Quick

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

1) Konsentrasjonscurl går mer på brachialis, som er en muskel som ligger under bicepsen. Når denne blir veldig velutiklet, kan den få bicepsen i seg selv til å se større ut. Har du veldig lav fettprosent, kan man også se den som en "klump" som stikker ut på den laterale siden av overarmen. Men jeg tror ikke det er noe poeng for deg i å tenke for mye på dette. Dette er slikt proffe kroppsbyggere tenker på. Siden konsentrasjonscurl er en øvelse du kan bruke forholdsvist lite vekt i, og du virker ganske ny, hadde jeg helt klart heller fokusert på øvelser hvor du kan bruke tunge vekter og mye kraft. Dette vil effektivt utvikle styrken, og føre til skikkelig muskelvekst om du holder deg til slik trening over lang tid.

2) Dette blir vanskelig for oss å gi noe svar på. Da må du nok heller spørre forfatterne som har skrevet artiklene. Jeg tipper det bare er fordi forfatteren selv mener at visse muskelgrupper responderer best på høyere repetisjonstall, mens andre igjen responderer best på lavere. F. eks er det mange som mener at legg- og magemuskulatur responderer spesielt bra på høyere repetisjonstall og lavere vekt, og trener disse dermed med så mye som 15-20 reps ofte, eller kanskje mer til og med.

3) Høres fornuftig ut. Synes selv repstallet var noe høyt. Jeg deler selv inn repstall på denne måten:
1-5 = Styrke
6-8 = Styrke og muskelmasse
8-12 = Muskelmasse
12+ = Utholdenhet

Ang. det med bentrening, så er det mange som mener høyrepstrening fungerer bra på ben. Derfor er det mange som velger å trene disse med 10, 12, 15, 20 eller kanskje til og med så mye som 40 reps av og til. Jeg er egentlig enig i dette, uten å egentlig vite hvorfor det er slik rent vitenskapelig. Men mye tyder altså på at ben responderer svært bra på høyrepstrening. Tom Platz, som hadde noen av historiens beste byggerbein, var bl.a. kjent for å trene spesielt mye 20-reps knebøy (og sa selv at dette var en av nøklene til fremgangen hans).

Når det gjelder programmet ditt, så synes jeg det ikke ser veldig bra ut, for å være helt ærlig. Det er mye ubalanse her, og volumet er trolig mye større enn hva du vil få best fremgang av. F. eks ser skuldertreningen din fornuftig ut, men jeg synes ryggtreningen har for stort volum. Hva er poenget med å ta 4 sett på hver draøvelse, og dette etter at du er ferdig med markløft i tillegg? Resultatet blir sannsynligvis at du kommer til å "spare" deg når du trener foroverbøyd roing, fordi du tenker at du har tre øvelser til etter det, hvor du skal ta 4 harde sett i hver i tillegg.

Ikke en smart måte å trene på. Fokuset flyttes dermed over på å trene et program, fremfor å trene kroppen. Det blir til at du bare går gjennom bevegelsene/øvelsene med en passe vekt. For å si det sånn: Hadde du trent ryggdelen av dette progammet med veldig høy intensitet, hadde du overtrent ryggen. Hadde du trent ryggdelen av dette programmet lett, hadde du kjedet deg i hjel og ikke oppnådd noe som helst pga. du ikke presser kroppen. Du må velge en balanse. Da er det like greit å bare kutte ut noe, fremfor å trene litt tungt og litt lett. For det vil sannsynligvis bare ende opp med at du trener altfor mye med for tung belastning, slik at du blir overtrent igjen - og det er i tillegg ingen fordeler med å skulle gjøre det sånn. Du ender heller bare opp med et mye mindre systematisk, oversiktlig program. Det er bedre å ha et program med mindre volum, hvor du ikke trenger å være redd for å trene for tungt (eller bli for lat).

Det blir mye babling fra meg her nå. Skal prøve å gjøre dette enkelt, og gi deg en 100% sikker løsning til å bli større. Og da sier jeg: Bare velg et ferdiglagd program som har fått god omtale (og som du dermed vet med sikkerhet at har fungert for andre), og bare tren det! Sannsynligvis en av de beste leksene jeg har lært selv, etter at jeg måtte innrømme at jeg hadde prøvd og feilet ganske kraftig i noen år. Ikke prøv å finne opp hjulet på nytt, for å si det svært enkelt. Så lenge man ikke har utdanning innen emnet, er det bedre å bare høre på folk som har utdanning. De vet sannsynligvis alt det du selv vet, men de gjør likevel ting annerledes enn hva man gjerne ville gjort - og det er fordi de vet mer!

Å trene etter hva man "føler at vil fungere", spesielt når du er ny, er bare ingen god retningsveileder når det kommer til å oppnå skikkelig fremgang i styrke eller muskelmasse. Det fører for de fleste kun til overtrening, tidlig stagnasjon i baseløftene, for mye fokus på isolasjonsøvelser osv. Som sagt: Been there, done that. Vet veldig mye om akkurat dette, og hvordan det føles, og det er vel derfor jeg ender opp med å skrive så latterlig mye som jeg gjør også.

For å ta et program som jeg trygt kan anbefale, som innfrir det jeg sa over (dvs. et program som du med sikkerhet kan vite at har fungert), så vil jeg trekke inn et av de beste programmene jeg kjenner til:

Slik blir du sterk-programmet til iForm.

Dette programmet har mange fordeler. Bl.a. 1) fornuftig bruk av maksstyrkeprinsipper, 2) fornuftig bruk av dynamisk styrke-prinsipper, 3) fornuftig bruk av trening for hovedsaklig muskelmasse, 4) du får trent hele kroppen 2 ganger per uke (funker for de fleste, og er en særlig lur løsning når du er ny), 5) fornuftig sløyfing av muskelgrupper per dag, 6) MANGE HAR HATT FREMGANG MED DET.

Merk også: Når du er ny, fokuser på styrke! Dette ser mer og mer ut til å ha blitt en glemt hemmelighet blant dagens unge treningsentusiaster som vil bli store og sterke; de fokuserer altfor lite på styrke, og ender opp med å trener med samme vekter, eller tilnærmet samme vekter, uke etter uke. Musklene får dermed ingen grunn til å vokse seg større eller sterkere, og de oppnår ingenting - hverken styrke- eller muskelmassemessig. De kunne like godt tatt seg en joggetur.

Sett deg også styrkemål, og jobb for å oppnå disse. Ikke bare si at "ja, jeg vil bli sterkere". Da blir du fort lat, og ender opp med å egentlig ikke bry deg så mye. Det er mye verre når du setter deg mål som du skal oppnå. Da må du plutselig bevise for deg selv at du klarer å oppnå målene du har satt deg, og presser deg automatisk mye mer. Dette er helt avgjørende å forstå. Du blir ikke større om du ikke blir sterkere. Og du må bli ganske så mye sterkere også, for å bli betydelig mye større. Blir du ikke sterkere, og bare spiser mye mat, blir du bare feit. Styrke betyr ALT, også i kroppsbygging, selv om mange ikke forstår dette. Og skal du bli sterk, nytter det ikke å bare trene med masse høy-reps og høyt volum, slik mange gjør. De eneste som kan tillate seg å trene sånn, er sterke folk som allerede har bygget opp en imponerende styrke over mange år, og er på et nivå hvor de er mer interessert i å finpusse fysikken.

Du, derimot, må bare bli sterk. Da blir du stor uansett hva du gjør.

Håper dette var til litt hjelp på noe vis. Smiley

Utlogget Quick

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Takk for et svært utfyllende svar!

Jeg har trent styrke i 1,5 år og brukt tre forskjellige programmer inkl. dette. Har økt en del i styrke og rundt 13 kg i vekt, - mesteparten muskler. Startet med et relativt simpelt program, som jeg fikk lagd av en bekjent. Deretter kjørte jeg Powerbuilding-programmet til iForm, og nå dette... Jeg har nå i tillegg et svært strikt kostholdsprogram. Planen var derfor nå å kjøre et muskelmasseprogram, med fokus på styrke i baseøvelsene, ikke helt ulikt Powerbuilding-programmet.

Leste en artikkel om reps og sets på iForm, som beskriver det du sier om inndelingen av styrke, muskelmasse og utholdenhet.

Jeg opplever ryggøkten akkurat som du beskriver. Dersom jeg gir 100 % i starten, blir det svært tungt på slutten av økten.


Mvh
Quick

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!