Skrevet av Emne: Kalorimengde på deff?  (Lest 2829 ganger)

Utlogget Rampen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Kalorimengde på deff?
« : 09. juni 2011, 12:36 »
Skal deffe seriøst for første gang og lurer derfor på hvilket kalorinivå det er vanlig å legge seg på.

Vekt: 97kg
Høyde: 187 cm
Alder: 20
Fettprosent: 12-14%

Har fått meg "scanna" med en sånn avansert badevekt, og den oppga et hvilebehov på ca 2500 kcal. Er det vanlig å legge seg på hvilebehovet på deff? Under/over?

Takker for svar Smiley

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Kalorimengde på deff?
« #1 : 09. juni 2011, 12:43 »
Akkurat om dette "hvilebehovet" du får oppgitt er rett eller ikke for deg vil avhenge av mye annet. Det vanligste jeg spør om når jeg setter opp diett er hvordan hverdagen din ser ut - hva slags jobb du har, når står du opp, hva slags trening og hvor ofte osv.. Men det kan uansett være lurt å starte ekstra høyt, for deretter å justere ned kcal nivået etter 2-3 uker. Du vil trolig uansett få fremgang dersom ditt tidligere kosthold har vært dårlig/mangelfullt. Du kan også bli satt tilbake dersom ditt tidligere kosthold har vært på et lavt kcal nivå, og da kan det være lurt å legge seg høyt en stund på kcal for å få en høyere "avsats" å kutte fra. Kroppen reagerer på endringer, og jo større endringer jo større resultat.

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Kalorimengde på deff?
« #2 : 10. juni 2011, 01:37 »
2500 kcal er bare veiledende. Du kan som sagt begynne litt over og jobbe deg ned.

Utlogget Rampen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kalorimengde på deff?
« #3 : 11. juni 2011, 17:16 »
Ok, hvis jeg da har et hvilebehov på 2500, og i tillegg trener med vekter 3 ganger i uka, vil da 2500 kcal per dag være mer riktig enn 2000 per dag?

Og en ting til: kan det bli for lite? Vil et for lavt kaloriinntak gå på bekostning av muskler, eller vil kroppen "gjøre seg ferdig" med fett først? (om vi forutsetter at den største delen av kaloriene kommer fra proteiner).

Utlogget MarianneD

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

Sv: Kalorimengde på deff?
« #4 : 11. juni 2011, 17:32 »
Jeg regna ut hvilemetabolismen din vha Mifflin St.Jeor formel og da fikk jeg 2044 kcal. Ganger vi det med en aktivitetsfaktor på 1,6 (vanskelig å si når jeg ikke vet hvor aktiv du er i hverdagen..) får du ca 3200 kcal. Så du kan jo prøve å starte på 2700 kcal og se hvordan det går, og heller gå ned et par hundre kcal feks hver 2-3 uker!

Utlogget Rampen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kalorimengde på deff?
« #5 : 13. juni 2011, 10:49 »
Etter noen dager på deff merker jeg at så lenge jeg får i meg nok proteiner, så kan jeg ligge på mellom 1500-1800 kcal uten at jeg føler meg sliten eller særlig sulten. Det eneste er at jeg merker at det skal mindre til før jeg når "failure" under vekttrening.

Som jeg spurte litt tidligere: Blir dette for lite? Hva skjer om jeg får i meg for lite energi?

EmyR

  • Gjest
Sv: Kalorimengde på deff?
« #6 : 13. juni 2011, 10:54 »
Etter noen dager på deff merker jeg at så lenge jeg får i meg nok proteiner, så kan jeg ligge på mellom 1500-1800 kcal uten at jeg føler meg sliten eller særlig sulten. Det eneste er at jeg merker at det skal mindre til før jeg når "failure" under vekttrening.

Som jeg spurte litt tidligere: Blir dette for lite? Hva skjer om jeg får i meg for lite energi?

Ja, det blir for lite. Du taper deg over tid. Start høyere og kutt gradvis i kaloriene uke etter uke.

Utlogget Rampen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kalorimengde på deff?
« #7 : 16. juni 2011, 09:15 »
Hva mener du med "taper deg over tid"? At jeg mister mer muskelmasse enn fett?

Utlogget Cloudiz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: Kalorimengde på deff?
« #8 : 16. juni 2011, 10:07 »
Nei, at det går bra de 5 første ukene, så stopper ALT opp.
Og da sliter du, for eneste måten og gå ned mer på er og kutte ut enda mere kalorier.
Og da blir du helt sinnsykt slapp.. Dette er det værste du kan gjøre på diett, vært i samme fella før.. Og ekke no morro når du har satt deg mål for noe... Start rooolig som fy, så kan du justere etter det

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!