Skrevet av Emne: Hjelp til treningsprogram  (Lest 1886 ganger)

Utlogget Shoak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Hjelp til treningsprogram
« : 18. april 2011, 03:04 »
Hei, jeg er en gutt på 16 år som har drevet med vekttrening siden oktober, altså ca. 7 mnder. Har da kjørt ca. 4 ganger i uka, uten at resultatene har vært helt overveldende. Trener for å byggel litt muskler og styrke (hovedsakelig muskler). Kan vel si at jeg tidlig kom litt skeivt ut med fordeling av øvelser, med mye isolasjonsøvelser og tull på enkelte muskelgrupper og langt mindre på andre. Kjører nå en egenkomponert 2-splitt som jeg vil tro dere erfarne kan ha ganske mange innvendinger på, og jeg vil gjerne høre dem. De to dagene ser gjerne slik ut:
Dag 1: bryst, triceps (biceps, mage). Benkpress, skråbenk, flyes eller dumbbell pullover, dips, enarms tricepsextension og pushdown. Hvis jeg gidder kjører jeg på med litt bicepscurl, preachercurl og/eller konsentrasjonscurl. For magen blir det som regel en slags situpspyramide, skråsitups eller captains chair (?).
Dag 2: skuldre, rygg, underkropp. Sidehev, militærpress, sittende skulderpress eller arnold, shrugs, framoverbøyd stangroing, nedtrekk, enarmsroing, markløft og til slutt knebøy som eneste rene underkroppsøvelse.

Trenger vel ikke være rakettforsker for å se at dette ikke er det beste programmet, og kunne vel greid å forbedre det noe selv. Veldig mange muskelgrupper i aksjon på dag 2 kontra dag 1, det kan fort bli tungt for biceps hver dag. Trener også underkroppen veldig lite, leggene ikke i det hele tatt, Samtidig får kanskje bryst, triceps og rygg kjørt seg litt i overkant? Vil gjerne ha innspill på dette programmet selvom jeg har lyst til å gå bort fra det. Forklar hvorfor det evt. er feil og om det er noe riktig der i det hele tatt. :p
Kostholdet mitt er litt slapt, prøver å få i meg nok mat om ikke annet, selvom det kan være litt ujevnt. Bruker whey protein og evt. carbo fuel.

Lurer altså på om noen kunne hjelpe meg å sette opp et bra program. Kan godt kjøre en 3-splitt, men hvordan vil jeg da fordele det utover uka? Ser da for meg en dag med bryst og triceps, en med rygg og biceps, og en for hele underkroppen (inkludert legger!). Er da usikker på hvor jeg skal plassere skuldrene og burde jeg evt. få trent litt underarmer? En 2-splitt er også aktuelt, er veldig enkelt og greit, blir ikke så mye surr hvis jeg skipper en økt. Hadde vært veldig fint om noen hadde vært behjelpelige med litt tilbakemelding og forslag til program.

Begynner å bli litt trøtt, så det er mulig jeg har glemt noe nødvendig informasjon. Isåfall er det bare å skrike ut! På forhånd takk Smiley

Utlogget Morrille

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #1 : 18. april 2011, 07:31 »
På dag 1 kjører du 2 relativ små muskelgrupper, mens du på dag 2 kjører de 2 store (bein + rygg).
Det blir i mine øyne helt feil.
Ettersom du er helt nybegynner ville jeg gå for et fullkroppsprogram - f.eks. RYP.

Utlogget Siggass

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #2 : 18. mai 2011, 20:16 »
jeg ville ha flytta skuldre opp til dag 1 og Biceps ned til dag 2

Utlogget Anderspusa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #3 : 19. mai 2011, 11:47 »
Heisann Smiley

Helt ærlig ville jeg startet på nytt og satt opp et helt nytt, planlagt og gjennomført treningsprogram.
Jeg er enig i det Morille sier; bein og rygg bør ikke trenes samme dag.

Slik jeg ser det er dette et ideelt treningsoppsett:

Dag 1: Biceps og bryst
Dag 2: Bein og skuldre
Dag 3: Triceps og rygg

Dag 1,2 og 3 tilsier ukedagene mandag, onsdag og fredag. De resterende dagene er hviledager. Men du kan gjerne flette inn et par løpeturer Smiley
Hvis du trenger hjelp til valg av øvelser kan du sende meg en PM. Ellers står det mye nyttig på google!

Mvh
Anderspusa

Utlogget Martin N0ttaD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #4 : 20. mai 2011, 10:54 »
Sorry, anderspusa.. men det er bedre å sette opp sånn her:

Dag 1: Rygg og Biceps
Dag 2: Triceps og bryst
Dag 3: Bein og skuldre

Best regards´
Martin N0ttaD
Reach for the sky because if you should happen to miss you'll still be among the stars!

Utlogget Anderspusa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 18

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #5 : 21. mai 2011, 00:38 »
Sorry, anderspusa.. men det er bedre å sette opp sånn her:

Dag 1: Rygg og Biceps
Dag 2: Triceps og bryst
Dag 3: Bein og skuldre

Best regards´
Martin N0ttaD

Hvorfor antyder du at dette er bedre?

Utlogget Martin N0ttaD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #6 : 21. mai 2011, 00:41 »
Dag 1: Rygg og Biceps
Dag 2: Bryst og Triceps
Dag 3: Bein og skuldre

Enkelt og greit fordi du bruker biceps i noen rygg øvelser og triceps i bryst øvelser.. ikke noe mer enn det Smiley

Best Regards´
Martin N0ttaD
Reach for the sky because if you should happen to miss you'll still be among the stars!

Utlogget Shoak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #7 : 21. mai 2011, 13:17 »
Beklager jeg ikke har vært inne på en stund, men takk for svar! Har allerede gjort litt endringer på programmet. Kjører nå bryst/triceps/underkropp(mage): Benkpress, skråbenk eller dips, flyes eller dumbbell pullovers. Enarms tricepextension, pushdowns. Knebøy, tåhev. Captain's chair eller kabelcrunches. Skuldre/rygg/biceps: Militærpress, sidehev. Markløft, bent-over row, nedtrekk. Varierende form av bicepscurl.
Føler det er bedre balanse nå, bortsett fra underkroppen. Blir vel ikke mye muskler der med det første. Hva synes dere? Tror jeg burde legge inn en tredje dag for bein+skuldre som folk foreslår. Men hva slags erfaringer har folk med å kjøre bryst/biceps og rygg/triceps? Lurer på om jeg bør prøve det, for er vel armene som henger minst med vil jeg si.

Utlogget petter87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 239
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 239

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #8 : 21. mai 2011, 14:41 »
ville også anbefalt at du følger et ferdigoppsatt program da du er på nybegynnerstadiet. RYP og 5x5 er noen av de beste alternativene. Da jeg begynte å trene trente jeg også mange unødvendige isolasjonsøvelser osv. Du burde også fokusere på å bygge litt grunnleggende styrke ved å trene baseøvelser. Hvis ikke du spiser nok vil du heller ikke vokse Smiley
"yo moms buy heroin, with no hands I'm smackin' her"

24 år
185 cm
85 kg

BP: 95kg
KB: 110kg
ML: 150kg

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=111633.msg1700834;topicseen#new

Utlogget Shoak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #9 : 21. mai 2011, 18:08 »
Hvis du ser på dette programmet og sammenligner med mitt, så har jeg færre isolasjonsøvelser over to dager enn dette har på fire (om jeg ikke teller med mage). Er fem isolasjonsøvelser for mye? Mulig jeg kjører for mange øvelser i det store og hele, noen synspunkter på det? Har ihvertfall kutta ned veldig mye. Er det noen øvelser jeg burde ta bort? Tenker da spesielt på bryst/triceps, mulig jeg kjører litt mye på de små muskelgruppene i forhold til de andre.

Utlogget Si94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #10 : 01. juni 2011, 22:27 »
H

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #11 : 01. juni 2011, 22:50 »
Heisann Smiley

Helt ærlig ville jeg startet på nytt og satt opp et helt nytt, planlagt og gjennomført treningsprogram.
Jeg er enig i det Morille sier; bein og rygg bør ikke trenes samme dag.

Slik jeg ser det er dette et ideelt treningsoppsett:

Dag 1: Biceps og bryst
Dag 2: Bein og skuldre
Dag 3: Triceps og rygg

Dag 1,2 og 3 tilsier ukedagene mandag, onsdag og fredag. De resterende dagene er hviledager. Men du kan gjerne flette inn et par løpeturer Smiley
Hvis du trenger hjelp til valg av øvelser kan du sende meg en PM. Ellers står det mye nyttig på google!

Mvh
Anderspusa

Hvorfor mener du han skal trene denne splitt metoden, så lenge han ikke kjenner skikkelig til vekter? Ved en slik splitt får han kun trent hver muskelgruppe en gang ukentlig. Hmm.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Shoak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Hjelp til treningsprogram
« #12 : 18. juni 2011, 02:35 »
Tror jeg har fått litt greie på det nå, tenker uansett jeg bytter til fullkroppsprogram om ikke lenge, dette skal visst være best for masse? Lurer på en ting: tar ingen form for magnesium/zink tilskudd, burde jeg gjøre dette? Isåfall, hva burde jeg gå for? ZMA, trippel magnesium fra tilfeldig dagligvarebutikk eller daily complete/total pack?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!