Skrevet av Emne: Litt flinke unger ?  (Lest 9663 ganger)

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Litt flinke unger ?
« : 23. juni 2011, 14:49 »
Mangfold blant de unge på vektløfterstevne. Et lite stykke igjen før vi har så mange 8-10 åringer på stevnene i Norge.

http://www.youtube.com/watch?v=h6-VNciVajM#noexternalembed&feature=feedf

Hva er grunnen tror dere?

Utlogget Bjørn-Arild

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Litt flinke unger ?
« #1 : 23. juni 2011, 22:21 »
Det er bare å se på forskjellen i befolkningen. et land med en større befolkning vil ha flere folk og ta av.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Litt flinke unger ?
« #2 : 23. juni 2011, 23:44 »
Det er bare å se på forskjellen i befolkningen. et land med en større befolkning vil ha flere folk og ta av.

Det er nok en del av grunnen ja.. men tror også at slike idretter er mer populært i visse land.

Utlogget angie_j

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 8

Sv: Litt flinke unger ?
« #3 : 23. juni 2011, 23:52 »
Men uansett så er det jo f.eks ikke lov å løfte vekter o.l på treningsstudio før det året en er 16..så hvor bra kan det være å starte i en alder av 8 år? Så i mitt hode er det egentlig bare positivt at det ikke er normalen å se så små unger....
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk:-D

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Litt flinke unger ?
« #4 : 23. juni 2011, 23:53 »
jeg vil heller at mitt fremtidige avkom kjører snowboard og spiller fotball.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget angie_j

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 8

Sv: Litt flinke unger ?
« #5 : 23. juni 2011, 23:59 »
jeg vil heller at mitt fremtidige avkom kjører snowboard og spiller fotball.

Jeg vil heller at dem gjør det jeg og - iallefall frem til de har nådd 16 år..
Etter det? Ja, da kan de få lov, hvis de vil, men da må de lære nok om det først, sånn de er fullstendig klar over hva som foregår Smiley
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk:-D

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Litt flinke unger ?
« #6 : 24. juni 2011, 00:05 »
Men uansett så er det jo f.eks ikke lov å løfte vekter o.l på treningsstudio før det året en er 16..så hvor bra kan det være å starte i en alder av 8 år? Så i mitt hode er det egentlig bare positivt at det ikke er normalen å se så små unger....

Men hvis du ser på de landene som har flest gode vektløftere.. dominerer Kina og Russland. Det KAN ha noe med alderen når de starter å trene.. ?

Ser vi derimot på langrenn, friidrett og en god del andre idretter, har mange av de beste startet i en alder av 12-14 år. Så behøver ikke alltid ha noe å bety når man starter.

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Litt flinke unger ?
« #7 : 24. juni 2011, 00:53 »
Bra film, Russerne er flinke med rekrutering og å arrangere konkuranser for de yngste.
Det er nok en del av grunnen ja.. men tror også at slike idretter er mer populært i visse land.
Vektløfting er en kjempe stor idrett på verdens basis og kan sikkert i mange land sammenlignes med sånn vi driver langrenn i Norge.

Utlogget Tricker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

Sv: Litt flinke unger ?
« #8 : 24. juni 2011, 01:01 »
Tror det har mye med estetikk , oppdragelse, og kansje press eller tvang av foreldre å gjøre.

Her er det jo ikke spesielt godt likt hvis barn driver med styrketrening eller løfting/bygging. Er jo et lite tabu føler jeg. Norsk ungdom leker seg gjennom de 16 første årene av livet, mens i andre (fattigere) land er det litt mer streng oppvekst. Sånn er det sikkert ikke bare med sport og skole, men garantert også hjemme..


Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Litt flinke unger ?
« #9 : 24. juni 2011, 01:13 »
Men uansett så er det jo f.eks ikke lov å løfte vekter o.l på treningsstudio før det året en er 16..så hvor bra kan det være å starte i en alder av 8 år? Så i mitt hode er det egentlig bare positivt at det ikke er normalen å se så små unger....
I land hvor det er helt normalt og rekrutere vektløftere ned i 8 års alderen, er det også normalt at ungene blir fulgt opp av oppegående trenere som har greie på hvordan barne idrett og vektløfting bør trenes for så unge mennesker. Det er ikke noe som helst i veien for at en unge på 8 år driver med sporten vektløfting, hvis dette utøves under kyndig ledelse.

Hva som er alders grense for og løfte vekter på treningsstudioer har ingen ting med kroppens mulighet til og tåle å løfte vekter i ung alder. Det går på at på trenings studioer trenes det uten instruksjon, så fremt at en ikke betaler for PT timer, Hadde det vert oppfølging for alle som trente på alle studioer hele tida hadde ikke grensen vert satt på 16.


Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Litt flinke unger ?
« #10 : 24. juni 2011, 13:46 »
Jeg tror rekruttering kan skyldes at det oppstår miljø for diverse sporter som varierer fra distrikt og region. Det vil si - enkelte plasser i Norge er det gode miljø for skihopping (uten at jeg vet noe om det), og derfor vil det være mer snakk om det, flere vil prøve det, og flere vil være borti det. For barn tror jeg det handler mye om hva som er populært, og da hvor barnets venner (og venners venner) havner. Begynner kompisen din med vektløfting så er det ikke usannsynlig at du også prøver. Husker at hovedgrunnen til at de fleste valgte bokmål eller nynorsk som hovedmål der hvor jeg gikk var vanligvis hva kompisen gjorde eller hva storebroren hadde gjort.

Når det gjelder vektløfting / styrkesport i ung alder så er jeg helt enig med herr Jostein Frøyd. Samtidig er det ingenting som taler mot vekttrening i ung alder skal man tro de litteratur reviewene jeg har sett på området. Et argument jeg pleier å fremsette er at også i andre idretter hvor vekter ikke nødvendigvis er involvert så utsettes musklene også der for mye stress (påkjenning i form av tyngde). Ta et eksempel i am. fotball. To stykker står på linjen og bryter mot hverandre. Den ene heter David, er 12 år og 100kg, den andre heter John, er 12 år og 75kg. Begge tar i som faan. Det er meget sannsynlig at John (kanskje også David) vil prøve å utvikle mest mulig kraft med fremside lår og posterior chain, tilsvarende 1RM i diverse øvelser. Dette vil skje mange ganger i løpet av en trening eller kamp. Når en ser da vektene og teknikken til barna i filmen her (og ut i fra grunnleggende treningsvitenskap) så tviler jeg sterkt på at de utsettes for lignende påkjenninger. Det samme gjelder friidrett; flere barn og ungdom blir fort skadet når de akselerer med mest mulig kraft, spesielt med piggsko..

Med andre ord: kroppsvekt som motstand kan også være tungt!

Utlogget simengul

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Litt flinke unger ?
« #11 : 24. juni 2011, 13:54 »
Jeg vil heller at dem gjør det jeg og - iallefall frem til de har nådd 16 år..
Etter det? Ja, da kan de få lov, hvis de vil, men da må de lære nok om det først, sånn de er fullstendig klar over hva som foregår Smiley

Fotball er vel den værste idretten når det kommer til skader, vis du ser på holdningen på de fleste ungdommene som spiller, så er det ille.  8 av 10 som har sjangse til å bli proff må gi seg pga skade.. Vektløfting med riktig teknikk er bare bra.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Litt flinke unger ?
« #12 : 24. juni 2011, 18:12 »
Hva er grunnen tror dere?

Muligheten til å uttøve aktiviteten er vel en av de viktigste grunnene. Det er ikke et stort tilbud til de unge som vil, og det er få som vil fordi det er allment at dette er farlig for de små å drive med. For at en idrett skal bli populær så hjelper det veldig at folk kan identifisere seg med idretten. Man må kunne forstå hva som skjer, hva som er vanskelig etc. Og slikt er mye lettere med forball eller langrenn i Norge.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget lykketrollet

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 757

Sv: Litt flinke unger ?
« #13 : 25. juni 2011, 11:11 »
jeg vil heller at mitt fremtidige avkom kjører snowboard og spiller fotball.
Jeg på min side hadde mye heller sett at mit framtidige avkom drev med vektløfting enn fotball.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Litt flinke unger ?
« #14 : 25. juni 2011, 11:13 »
jeg vil heller at mitt fremtidige avkom kjører snowboard og spiller fotball.

Hvorfor det?
Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!