Skrevet av Emne: The Norseman  (Lest 7632 ganger)

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

The Norseman
« : 28. juni 2011, 22:48 »
Tenkte jeg skulle prøve meg til neste år. Noen som erfaringer og dele, eller gode råd for hvordan jeg burte trene og tips under konkurransen?

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: The Norseman
« #1 : 28. juni 2011, 23:25 »
Har ingenting å bidra med, men lykke til! Smiley
Det høres utrolig artig ut å være med på noe slikt. Har sett på dette selv tidligere, men vet at jeg faller gjennom på flere ting, så dette er ikke aktuelt for min del..

Fysiske forutsetninger er en selvfølge for å kunne delta, men samtidig så gjelder det sikkert å ha en vilje av stål for å kunne gjennomføre!

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: The Norseman
« #2 : 14. desember 2011, 08:40 »
Slenger meg på her jeg også.
Vurderer å stille opp i 2013 og ha det som langtidsmål.

Noen som vet om hvordan man må trene seg opp for å klare denne fysiske og ekstremt psykiske påkjenningen?

Faren med å trene seg opp til slike ting er at overtrening og belastningsskader kan snike seg inn og ødelegge hele greiene....


Nettsider på NORSK mottas, eller erfaringer fra deltakere Smiley

Utlogget wiLden

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

Sv: The Norseman
« #3 : 14. desember 2011, 10:17 »
Gå inn på nxtri.com, og fanen Athletes der ligger det en haug av Racereports fra tidligere deltakere. Der får man erfaringer fra folk som tidligere har vært med.

Er planen å delta i 2013, begynn å svøm med en gang, kanskje ta deg ett svømmekurs eller to.
Svømmingen er det de fleste sliter med, da det ikke er bare bare å svømme 3,8 km.

Vær også ops på at selvom du starter å trene nå, så er du ikke garantert plass i 2013, det er 250 stk som får plass og de seeder elite som får ca 50 plasser, så er det kvote på damer og utlendinger, de plassen som da blir igjen blir avgjort på loddtrekning.
Så hvis du skal begynne å trene mot en IM distanse, finn deg også noen alternativer hvis du ikke får plass i Norseman.
Nå er det kommet halvdistanse i Haugesund, andre alternativer er Axtri, IM Kalmar, Copenhagen og Aarhus Challenge.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: The Norseman
« #4 : 14. desember 2011, 10:41 »
Vi hadde besøk av en som har fullført Norseman med glans nå i helga, og han fortalte at det første han gjorde da han bestemte seg for å delta var å ta flere svømmekurs. Han fortalte også at svømminga desidert var det verste. Han ble totalt forvirret da han ble sluppet ut i vannet, var overbevist om at han svømte i feil retning, at han lå sist i feltet ... Han var på nippet til å gi opp flere ganger, men fullførte likevel. Da han kom i land viste det seg at han ikke lå sist, men helt oppe i teten blant eliten ...

Lykke til!
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
Sv: The Norseman
« #5 : 14. desember 2011, 10:54 »
En god bekjent av meg hjemme på sørlandet kom på 18 plass i år om ikke jeg husker helt feil.... Han er en vill råtass... 40 år og har trent myyyyye og lenge... Men er vel først de 3-4 siste årene at han har spesialisert seg på extrem triatlon.... Hadde jeg hatt halvparten av psyken hans hadde jeg vært temmelig fornøyd!  Norsman er ikke for pyser....  Grin
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: The Norseman
« #6 : 14. desember 2011, 11:16 »
Takker for gode svar! Dette ga meg mer inspirasjon og nysjerrighet på noe av det hardeste man kan være med på.

Som den syklisten jeg er, så er det enten dette eller Styrkeprøven (Trondheim-Oslo), men føler at en Norseman/Ironman er hakket over når man først trener så seg sykt godt opp. Smiley

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: The Norseman
« #7 : 14. desember 2011, 11:17 »
Trondheim-Oslo kan "alle" gjøre ... Norseman er for råtasser. Wink
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
Sv: The Norseman
« #8 : 14. desember 2011, 11:35 »
Takker for gode svar! Dette ga meg mer inspirasjon og nysjerrighet på noe av det hardeste man kan være med på.

Som den syklisten jeg er, så er det enten dette eller Styrkeprøven (Trondheim-Oslo), men føler at en Norseman/Ironman er hakket over når man først trener så seg sykt godt opp. Smiley

Trondheim oslo er nok greit å ha gjennomført før en vurderer å trene seg opp til Norseman....  Norseman er i et litt annet univers....
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: The Norseman
« #9 : 15. desember 2011, 08:06 »
Det er det ekstra steget jeg ønsker å ta med en gang! Hehe..

Skal gå gjennom noen treningsprogram og se hvor mye tid det vil ta for å bygge opp en brutal form.



Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: The Norseman
« #10 : 15. desember 2011, 08:43 »
Hei og hopp

Still i norgescupen i triathlon. Gode plasseringer skal visstnok gi en "fordel" i utvelgelsen av de som får være med. Dessuten kan det være kjekt å ha prøvd ut konkurranseformen. Det å sykle 4mil(18mil i norseman) er vel ikke jordas undergang, men kroppen er ganske gåen etter 2 respektive 4km i vannet. Tror dessuten det vil være en fordel å ha løpt en god del marathon på forhånd. De siste 15(?)km av norsemanmarathonet er rett opp. Blir noe helt annet enn et paddeflatt marathon uten sykling og løping først.

Personlig vil jeg tro at man bør drive med normale triathlon en stund, teste ut iron man i mindre ekstreme forhold og tenke seg grundig om før man deltar på norseman. Det er mennesker som har ødelagt seg selv helt fordi de ikke har forstått hva det er de går til. Uansett er det et must å lære seg crawlteknikk som ikke koster nevneverdig med krefter. 3.8km i kaldt vann kan ta piffen fra selv den tøffeste.

http://www.youtube.com/watch?v=zevGhnKKui4#noexternalembed

Var selv med på triathlon på Kongsberg tidligere i år og snakket med flere av de som har gjennomført norseman. De ligger på ca 25-30 timer utholdenhetstrening i uka og har gjort det over flere år.

Lykke til Smiley

Utlogget my0

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

Sv: The Norseman
« #11 : 15. desember 2011, 08:56 »
Personlig har jeg ingen erfaring innen triathlon.
Men jeg vil tro at det i første omgang må prioriteres å trene svømming hvis du ikke har erfaring med dette fra før! Regner med at du også må trene en del på å svømme utendørs også, da dette er noe helt annet enn i ett basseng.

Det tar også tid å venne seg til å løpe så langt på asfalt, så det kreves nok mange timer på den øvelsen også!

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: The Norseman
« #12 : 15. desember 2011, 18:12 »
Trondheim-Oslo kan "alle" gjøre ... Norseman er for råtasser. Wink

Støtter denne! Smiley

Trondheim-Oslo har jeg prøvd, og det er noe som "nesten" alle kan gjøre! biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!