Skrevet av Emne: Mat før trening  (Lest 9468 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #15 : 08. juli 2011, 22:34 »
Kan jeg spørre deg hva som får deg til og tro at trådstarter driver med styrkeløft, kroppsbygging?

Hva har det for betydning?


Personen har jo ikke reflektert oss med det. Jeg snakker også av erfaring, selvom jeg kanskje ikke er i nærheten din erfaring, så har jeg drevet aktivt med turn, kampsport og lignende tidligere.

Jaha.


forøvrig enda en god artikkel: http://www.iform.no/pub/art.php?id=12

Nei, det synes jeg ikke er en veldig god artikkel. Glutamin effektivt? Aminosyrer i fri form eller melkeprotein ikke å anbefale i sammenheng med trening? Prøv å finne noe hold for de påstandene er du snill.

Jeg er dog ikke fundamentalt uenig med den artikkelen, eller den forrige du siterte. Jeg er dog uenig med dine uttalelser om sultfølelser:

Hvis målet ditt er maksimal styrke økning, så er det jo absolutt ikke optimalt å trene med sultfølelse.

Selvfølgelig er det bedre å spise skikkelig og deretter få skikkelig med trøkk og energi dersom man skal f. eks maks løfte i knebøy



Les artikkelen. Jeg er enig med beefcake på noen punkter selv, men syns det er feil å si at det ikke har noen ting å si før trening. Ettersom personen kan drive med utholdenhets trening for eksempel, eller styrkeløft av den grunn.

Hva er egentlig du mener jeg sier ikke har noe å si? Trådstarter spør om hvorvidt det er "dumt å dra på trening" hvis han fremdeles kan være litt sulten etter lunsjen.


Personlig drar jeg aldri på trening uten å ha inntatt mat de siste 2 timene, under optimale forhold. Det er greit at det går an å trene sulten, men er det optimalt? 

Sultfølelser er subjektive og kommer i mange former. Jeg har spist 2500+ kcal i løpet av de siste timene, men jeg sitter fortsatt her og er litt "sulten". Ville det vært "ikkeoptimalt" for meg å dra på trening nå pga det...?  :Smiley


Apropos styrketrening på fastende mage (ikke å forveksle med å trene når man føler seg "litt sulten"):
http://www.springerlink.com/content/w8712615714k8150/
http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html


Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #16 : 08. juli 2011, 22:44 »
Spørsmålet mitt sto ved hva som var optimalt for prestasjon eller ikke. Du spurte meg hvordan jeg kunne vite at trådstarter drev med utholdenhets trening, derfor spurte jeg deg om hvordan du viste at han drev med noe annet. Jeg er enig med deg ved noen punkter, som sagt.

Jeg slår denne diskusjonen død, da jeg føler dette kun blir ord mot ord. Alle har forskjellige meninger om trening og kosthold generelt. Hva som er optimalt for en hver er egentlig opp til enn selv. Derfor skriver jeg at sultfølelse kan føre til utmattelse (egen erfaring). Jeg drev aktivt med turn som sagt og kan huske enkelte tider der hvor jeg ikke klarte å utføre enkelte øvelser pga. utmattelse og dårlig næring før økten.

Når du skriver at artikkelen er dårlig, så er det mulig, men ifølge utrolig mange artikler på nettet skal man innta mat før trening, gjerne 1-2 time(r) før. Du begynner å skrive ned glutamin osv, noe jeg syns er tynt, ettersom det ikke er innenfor dette emnet. Jeg vet det sto om det i artikkelen, men hovedpoenget mitt var ikke glutamin og melkeprotein, men nemlig MAT FØR TRENING.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #17 : 08. juli 2011, 22:58 »
Spørsmålet mitt sto ved hva som var optimalt for prestasjon eller ikke.

Du stilte ikke noe spørsmål som jeg ser det. Du konstaterte derimot følgende:
Hvis målet ditt er maksimal styrke økning, så er det jo absolutt ikke optimalt å trene med sultfølelse.
Selvfølgelig er det bedre å spise skikkelig og deretter få skikkelig med trøkk og energi dersom man skal f. eks maks løfte i knebøy


Du spurte meg hvordan jeg kunne vite at trådstarter drev med utholdenhets trening, derfor spurte jeg deg om hvordan du viste at han drev med noe annet.

"Svare på spørsmål med et spørsmål"-leken?  Cheesy


Jeg slår denne diskusjonen død, da jeg føler dette kun blir ord mot ord. Alle har forskjellige meninger om trening og kosthold generelt. Hva som er optimalt for en hver er egentlig opp til enn selv. Derfor skriver jeg at sultfølelse kan føre til utmattelse (egen erfaring). Jeg drev aktivt med turn som sagt og kan huske enkelte tider der hvor jeg ikke klarte å utføre enkelte øvelser pga. utmattelse og dårlig næring før økten.

Egen erfaring må du gjerne dele med deg av, men var forsiktig med basere uttalelser som "absolutt ikke optimalt å trene med sultfølelse" på dem. 


Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #18 : 08. juli 2011, 23:06 »
Nei, det har ikke noe å si.

Greit, Mr. Du burde være litt forsiktig med denne også, ettersom trådstarter ikke har delt med oss hvilken idrett det er snakk om.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #19 : 08. juli 2011, 23:17 »
Greit, Mr. Du burde være litt forsiktig med denne også, ettersom trådstarter ikke har delt med oss hvilken idrett det er snakk om.

Hva har hvilken idrett han driver med for betydning når han spør om hvorvidt det er "dumt å dra på trening" hvis han "fremdeles er litt sulten etter lunsjen"? Merk at han nevner at han spiser frokost, lunsj og et mellommåltid før trening.

Hvor i denne tråden mener du at jeg sier at noe er "optimalt" eller bedre enn noe annet, basert på min egen erfaring?


Utlogget King!

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Mat før trening
« #20 : 08. juli 2011, 23:39 »
Jeg jogger litt, og trener ellers ren styrke.
Spiser en god frokost, en stor lunsj også dette mellommåltidet. Deretter en stor middag med en etterfulgt stor kveldsmat.

Utlogget Waroid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • oO
Sv: Mat før trening
« #21 : 19. juli 2011, 13:20 »
Litt sent kanskje, men selv merker jeg at jeg trener mere "fokusert" og dermed bedre visst jeg trener på tom mage. Spiser kanskje to ganger om dagen, etter trening. Funker knall. Så lenge man har spist nok dagen før, så vil nok kroppen fortsatt ha nok mat igjen til å gjennomføre ei normal styrkeøkt (Nei, 1+ time styrketrening er ikke normalt)

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #22 : 19. juli 2011, 13:28 »
Hvordan kan du si at 1+ time styrketrening ikke er optimalt? Alt ligger jo på trenings mengde og intensivitet. Det kan også hende teknikk trening er inni bildet, som gjør at treningen blir automatisk lengre. Jeg vet om flere av landets beste løftere som trener rundt 1,5 time(r). Alle har forskjellige målsetninger, dermed vil treningstidene bli helt ulikt.

Jeg er absolutt enig i at 1+ time ikke er optimalt, dersom du trener med høy intensivitet og hardt hele veien, uten å innta noe form for energi under treningen, men det finnes ikke noe fasit svar som sier at det absolutt ikke går å trene 1,5 time(r), da dette er fullt mulig...
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

EmyR

  • Gjest
Sv: Mat før trening
« #23 : 19. juli 2011, 13:43 »
Sitat
Hvordan kan du si at 1+ time styrketrening ikke er optimalt?

Sitat
Jeg er absolutt enig i at 1+ time ikke er optimalt

Nøff said man

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #24 : 19. juli 2011, 13:46 »
Nøff said man

Altså, hadde du lest det andre jeg skrev, så hadde du innsett det. Det er jo forskjellige forutsetninger begge veier, nemlig målsetningen.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #25 : 19. juli 2011, 13:47 »
Jeg er absolutt enig i at 1+ time ikke er optimalt, dersom du trener med høy intensivitet og hardt hele veien, uten å innta noe form for energi under treningen, men det finnes ikke noe fasit svar som sier at det absolutt ikke går å trene 1,5 time(r), da dette er fullt mulig...
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #26 : 19. juli 2011, 13:51 »
Litt sent kanskje, men selv merker jeg at jeg trener mere "fokusert" og dermed bedre visst jeg trener på tom mage. Spiser kanskje to ganger om dagen, etter trening. Funker knall. Så lenge man har spist nok dagen før, så vil nok kroppen fortsatt ha nok mat igjen til å gjennomføre ei normal styrkeøkt (Nei, 1+ time styrketrening er ikke normalt)

Hvordan kan du si at 1+ time styrketrening ikke er optimalt?


Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #27 : 19. juli 2011, 13:54 »
Poenget var at det er feil å si at 1+ time styrketrening ikke er normalt/optimalt og eller feil. Alt avhenger av målsetninger og slikt.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #28 : 19. juli 2011, 14:00 »
Plutselig kommer det en nybegynner innom denne tråden, deretter vil han se at det å trene 1+ time styrketrening er helt feil, dette vil da skape uro i trenings kunnskapen til nybegynneren. Derfor tenkte jeg å si ifra at det absolutt er helt greit med lengre styrketreninger, men det spørs på målsetninger, energi inntak og intensivitet, som forklart ovenfor.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

EmyR

  • Gjest
Sv: Mat før trening
« #29 : 19. juli 2011, 14:06 »
Plutselig kommer det en nybegynner innom denne tråden, deretter vil han se at det å trene 1+ time styrketrening er helt feil, dette vil da skape uro i trenings kunnskapen til nybegynneren. Derfor tenkte jeg å si ifra at det absolutt er helt greit med lengre styrketreninger, men det spørs på målsetninger, energi inntak og intensivitet, som forklart ovenfor.

Du er nybegynner.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!