Skrevet av Emne: Næring etter trening, trege karbs fungerer bedre?  (Lest 3345 ganger)

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Jeg har alltid inntatt ca 50 gram raske karbs og 50 gram whey etter trening, og der gjør jeg vel det samme som alle andre fordi det skal vist være best, hvem vet. Forskning sier jo det. 

Men i siste 2-3 ukene, har jeg inntatt noe som heter reflex extreme one stop. Det er en typisk gainer hvor karbohydratene er langsome som feks som havregryn. karbsa består av Oat (havre). En dosering ligger på ca 70 gram karbs og 55 gram proteiner, samt masse vitaminer og ekstre av bcaa og litt sånt.

Resultatet er har vært helt utrolig, nemlig at jeg har restituert meg mye fortere enn jeg vanligivs har gjort. Styrken går fortsatt opp. Først trodde jeg det var placebo effekt, jeg forventet heller ikke noe når jeg begynte det, men tenkte hvorfor ikke gå for noe sunnere karbs egentlig.

Er det flere som har positive erfaringer med trege karbs etter trening kontra raske?
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Jeg karber med Kellogs Bran Flakes etter trening både fordi det smaker godt og fyller meg mer opp en bare en sukkerdrikk. Syns det fungerer like godt som noe annet.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Beefcake hevder at det er ingen grunn til å innta karbs spesielt akkurat rett etter trening, og hvertfall ikke kjappe karbs Smiley Just saying.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Per Ø

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Beefcake hevder at det er ingen grunn til å innta karbs spesielt akkurat rett etter trening, og hvertfall ikke kjappe karbs Smiley Just saying.
Argumentet for det har tradisjonelt vært at økt insulinutslipp i forbindelse med karbohydratinntak vil øke anabolismegevinsten av protein i dette tidsrommet (vs å ta kun protein). Det er det forsket relativt mye på, og det meste tyder på at dette fenomenet ikke forekommer. Altså en antagelse om økt evne til syntetisering av protein som følge av karbohydratinntak forekommer ikke.

Derimot er det andre fordeler med carbs etter trening. Det at du er rimelig depleted sånn generelt og føler deg dritt er etter min mening en grei grunn i seg selv. I tillegg er det ikke akkurat slik at insulin i seg selv ikke er anabolt (det er et utelukkende anabolt hormon), argumentet er bare at timingen av det direkte etter trening ikke har noen spesiell gevinst utover å ta et rent proteintilskudd.

Så raske vs trege... det har antagelig rimelig lite å si. Men mener å huske at påfylling av div glykogenlagre skjer fortere ved raske carbs enn trege - så det er en mulig fordel der, om det er et mål.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Argumentet for det har tradisjonelt vært at økt insulinutslipp i forbindelse med karbohydratinntak vil øke anabolismegevinsten av protein i dette tidsrommet (vs å ta kun protein). Det er det forsket relativt mye på, og det meste tyder på at dette fenomenet ikke forekommer. Altså en antagelse om økt evne til syntetisering av protein som følge av karbohydratinntak forekommer ikke.

Derimot er det andre fordeler med carbs etter trening. Det at du er rimelig depleted sånn generelt og føler deg dritt er etter min mening en grei grunn i seg selv. I tillegg er det ikke akkurat slik at insulin i seg selv ikke er anabolt (det er et utelukkende anabolt hormon), argumentet er bare at timingen av det direkte etter trening ikke har noen spesiell gevinst utover å ta et rent proteintilskudd.

Så raske vs trege... det har antagelig rimelig lite å si. Men mener å huske at påfylling av div glykogenlagre skjer fortere ved raske carbs enn trege - så det er en mulig fordel der, om det er et mål.

Insulin forsikrer deg også større fettlagring (om du går på kcaloverskudd selvfølgelig), slik jeg har forstått det?

Selv foretrekker jeg gainer blandet med proteinpulver etter trening. Altså kjappe karbs Smiley
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Per Ø

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Insulin forsikrer deg også større fettlagring (om du går på kcaloverskudd selvfølgelig), slik jeg har forstått det?

Selv foretrekker jeg gainer blandet med proteinpulver etter trening. Altså kjappe karbs Smiley

Vel, idet man innser at insulin er et utelukkende anabolt hormon, og hva dette innebærer trenger man liksom ikke å si så mye mer om hva det fører til av fettlagring osv.

Men jeg kan forsøke å forklare hva det innebærer, siden det virker som om dette ikke er noe alle vet. Insulinets oppgave i kroppen er ikke å senke blodsukkeret, som mange tror. Dette er effekten av funksjonen det har, ikke den faktiske funksjonen - dette er en viktig distinksjon. Det insulin gjør, og ekstremt effektivt, er å bringe næringsstoffer inn i celler (alle typer celler). Det dette medfører er at det hindrer enhver form for katabolisme (nedbrytning) i cellene det knyttes til. Derfor kan man si at insulin er et utelukkende anabolt hormon. Det hindrer enhver form for nedbrytning, og er essensielt for oppbygning. Dette innebærer også da energitransport ut av fettceller - som er hvorfor folk så ofte assosierer det med fedme (og følgelig fettlagring).

Vet ikke om jeg forklarte det spesielt bra... men ga det et forsøk :p

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Vel, idet man innser at insulin er et utelukkende anabolt hormon, og hva dette innebærer trenger man liksom ikke å si så mye mer om hva det fører til av fettlagring osv.

Men jeg kan forsøke å forklare hva det innebærer, siden det virker som om dette ikke er noe alle vet. Insulinets oppgave i kroppen er ikke å senke blodsukkeret, som mange tror. Dette er effekten av funksjonen det har, ikke den faktiske funksjonen - dette er en viktig distinksjon. Det insulin gjør, og ekstremt effektivt, er å bringe næringsstoffer inn i celler (alle typer celler). Det dette medfører er at det hindrer enhver form for katabolisme (nedbrytning) i cellene det knyttes til. Derfor kan man si at insulin er et utelukkende anabolt hormon. Det hindrer enhver form for nedbrytning, og er essensielt for oppbygning. Dette innebærer også da energitransport ut av fettceller - som er hvorfor folk så ofte assosierer det med fedme (og følgelig fettlagring).

Vet ikke om jeg forklarte det spesielt bra... men ga det et forsøk :p

Jeg skjønner, forklaringa var bra den Smiley Så du mener at det ikke er nok å innta bare protein direkte etter trening?
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Per Ø

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Jeg skjønner, forklaringa var bra den Smiley Så du mener at det ikke er nok å innta bare protein direkte etter trening?

Jo altså, som jeg sa i det første innlegget. Det virker ikke som om karbohydrater gir noe direkte økt anabolisme mtp muskelrestitusjon versus å bare ta et rent proteintilskudd (lettopptakelig whey isolat f.eks.).

Jeg kan forsøke å finne referanser fra pubmed angående denne påstanden. Er gjort studier på det i atleter som viser at forskjellen er tilnærmet ubetydelig i dette henseendet. Derimot kan det ha andre fordeler utover dette.

Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

Jeg har alltid inntatt ca 50 gram raske karbs og 50 gram whey etter trening, og der gjør jeg vel det samme som alle andre fordi det skal vist være best, hvem vet. Forskning sier jo det. 

Men i siste 2-3 ukene, har jeg inntatt noe som heter reflex extreme one stop. Det er en typisk gainer hvor karbohydratene er langsome som feks som havregryn. karbsa består av Oat (havre). En dosering ligger på ca 70 gram karbs og 55 gram proteiner, samt masse vitaminer og ekstre av bcaa og litt sånt.

Resultatet er har vært helt utrolig, nemlig at jeg har restituert meg mye fortere enn jeg vanligivs har gjort. Styrken går fortsatt opp. Først trodde jeg det var placebo effekt, jeg forventet heller ikke noe når jeg begynte det, men tenkte hvorfor ikke gå for noe sunnere karbs egentlig.

Er det flere som har positive erfaringer med trege karbs etter trening kontra raske?

Så du får bedre effekt av å ha mer mat etter treningen enn det du hadde før.
Er ikke så overraskende egentlig.
Men jeg lurer på om det du tok tidligere var det 50 gram protein pulver (ala 40 gram protein)
Og 50 gram karb pulver. ala 45 gram karbo
Eller var det 50 g protein og 50  gram karbohydrater.



Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
I utgangspunktet er min erfaring hvor jeg har begynt med trege karbs etter trening og har opplevd forbedret resitusjon selv om jeg øker progresjonen. Den er på 75 g karbs, og 55 g proteiner.

Diskusjonen var jo trege karbs vs raske karbs etter trening.

Kan jo også nevne at min erfaring (andre har andre meninger selvfølgelig), at jeg får best restitusjon ved å inta mer karbs etter trening enn proteiner. Ca 50 gram karbs og 40/30 gram proteiner, så en time senere følge det opp med 30 gram proteiner.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget picker

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Beklager at om jeg går litt off-topic, men hvor fikk du tak i dette? Har lenge vært på leting etter en gainer med bare langsomme karbs..

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Beklager at om jeg går litt off-topic, men hvor fikk du tak i dette? Har lenge vært på leting etter en gainer med bare langsomme karbs..

fra cheapsupplements.com UK . Produktet heter Reflex extreme one stop. Dette er vel en av de kostilskuddene jeg har vært mest fornøyd med så langt. Også er det utrolig billig. 53 pund for 4,3 kg.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Per Ø

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Beklager at om jeg går litt off-topic, men hvor fikk du tak i dette? Har lenge vært på leting etter en gainer med bare langsomme karbs..

Nanox Exum Mass inneholder en del slow carbs. Er den jeg bruker selv, ettersom den også smaker heller godt :p

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!