Skrevet av Emne: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?  (Lest 44570 ganger)

Utlogget Kimmag

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« : 17. juli 2011, 03:25 »
Heisann! Jeg må be om en stor tjeneste, da jeg har bestemt meg for å gå i ketose for å bli tynn relativt fort.

Jeg har hørt at man må slutte å spise karbohydrater, men er det mulig å gå i 0 på karbos? Har hørt at det er i de fleste matvarer?

Så jeg må be om en tjeneste, og da tenker jeg mht HVA jeg skal spise.

Og da sier jeg hva jeg SKAL spise, ikke sånn veiledende i setninger, men hva skal jeg spise for å holde meg der relativt billig (uten å bruke 150,- dagen på maten liksom.)

Noe jeg kan leve på, ikke sånn "spis noe med lav karbohydrat", da vil jeg gjerne ha en liste over hva disse matvarene er.

Gjerne en dag til dag guide også.

Takk!

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #1 : 17. juli 2011, 03:43 »
http://www.næringsinnhold.no/

Sorter etter karbohydrater, lavt-høy.
Slå deg løs.

Uansett så må du regne på inntak, helst(i mine øyne da) også forholdet mellom fett og protein.
- Du MÅ ha i deg nok fett.


Du kan godt sende meg en PM om du ikke finner ut av det, kan vel alltid hjelpe.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #2 : 17. juli 2011, 03:54 »
Enkelt forklart betyr ketose å spise mer animalsk mat på bekostning av plantekost. Plantekost inneholder generelt mye karbohydrater, mens kjøtt, fett, innmat og annen animalsk mat inneholder minimalt med karbohydrater - derimot fett og alle nødvendige næringsstoffer kroppen trenger.
Dette betyr at på en ketosediett kan du spise alt av kjøtt, fisk (sjømat), egg og ost - samt smør. Rømme og fløte vil også normalt kunne brukes, da innholdet av karbohydrater er lavt, men forsikre deg om at du tåler melkeproduktene godt.
Enkelte grønnsaker inneholder svært lite karbohydrater, generelt gjelder dette de som vokser over bakken. Eks. er blomkål, brokkoli, diverse salater, agurk m.m. Rotgrønnsaker som gulrøtter, kålrot og fremfor alt poteter bør du begrense eller styre unna på en ketosediett.
Frukt bør du holde deg helt unna, mens kornprodukter er fullstendig tabu som hverdagskost. Derimot kan du bruke noe planteoljer (f.eks. kokos-, palme-, eller olivenolje) samt noe nøtter og frø, men forsøk å bruke mindre av dette. Jeg ville også ungått soyaprodukter.

En ketosediett trenger ikke bli kjedelig eller ensformig da fordelen er at så mye fett man begjærer er tillatt. Her vil man ikke gå rundt og være sulten. Favner du over et bredt spekter av råvarer er det mange lekre retter man kan sette sammen. Vektlegg dog animalsk fett som energikilde, da dette er sunnest. Å ta seg en tur til slakteren med godbiter som marg, talg og spekk på handlelista, kan være en god idé.

Utlogget Kimmag

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #3 : 17. juli 2011, 11:58 »
Okei, jeg ser at på denne næringsinnhold.no at det meste som inneholder 0 karbo.g er pålegg, men hva burde jeg ha pålegget på? Brødskiver virker ikke logisk, skal jeg trøkke alt på knekkebrød? : ) Og er det samme hvor mye fett og kcal det er i det bare det er 0 karbo? Smiley


Takk igjen folkens!

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #4 : 17. juli 2011, 12:14 »
Les innlegget til ingreen.
Altså; du skal helst ikke trøkke det på et knekkebrød. Påleggene du leser om som har 0 karbohydrater er kjøtt og ost o.l. Kjøtt kan man som kjent også oppdrive i andre former; f. eks. koteletter, fileter, kjøttdeig også videre. Det er nok her du skal legge inn hovedfokuset, og ikke på å kjøpe pakker med pålegg. 

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #5 : 17. juli 2011, 15:57 »
Pakker med pålegg blir hvertfall dyrt. ;p

Og nei, du bør ha en god del fett, for mye protein og for lite fett vil hindre deg i å nå ketose.
- Men pass på at fett har mer kalorier enn protein.

Og nei, du kan ikke spise knekkebrød. Et par om dagen går vel sikkert greit, men det er i grenseland.

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #6 : 17. juli 2011, 16:04 »
Egg og bacon slår aldri feil!

Og lurte på hva dere mener om melk/laktose på slik ketosediett? Er jo en del karbohydrater i mjølka.
Mandal Treningssenter.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #7 : 17. juli 2011, 16:11 »
Egg og bacon slår aldri feil!

Og lurte på hva dere mener om melk/laktose på slik ketosediett? Er jo en del karbohydrater i mjølka.

Hva med det? Hold deg under 50g dagen. Du må nesten telle antall gram karbohydrater i kosten og helst antall kalorier også.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #8 : 17. juli 2011, 16:33 »
Melk er vel ikke å anbefale, men du kan alltid dytte nedpå cottage cheese, rømme, etc.
- De er rik på både fett og proteiner, men lite karbo.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #9 : 17. juli 2011, 17:59 »
Egg og bacon slår aldri feil!

Og lurte på hva dere mener om melk/laktose på slik ketosediett? Er jo en del karbohydrater i mjølka.

Fløte er veien å gå. Smiley

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #10 : 17. juli 2011, 21:02 »
Du og den jævla fløten din.

Selv brukte jeg ikke fløte på ketose, angrer jeg litt på nå!
- Sikler på tanken av saus laget med fløte.

Men pølse var en slaaaaager for min del. Herregud så mye wiener jeg spiste. ^__^

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #11 : 17. juli 2011, 23:30 »
Du og den jævla fløten din.

Selv brukte jeg ikke fløte på ketose, angrer jeg litt på nå!
- Sikler på tanken av saus laget med fløte.

Men pølse var en slaaaaager for min del. Herregud så mye wiener jeg spiste. ^__^

Fløte is the shiiiit! Smiley

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #12 : 18. juli 2011, 00:23 »
På ketosediett er det en fordel å tenke "middag" til hvert måltid. For oss nordmenn som er vant til brødmat/korn i kanskje 3 av 4 måltider blir dette en fremmed tanke, og kan også virke slitsomt. Må man virkelig "lage middag" hver gang man skal spise? Svaret er ja, og dette er også en grunn til at ketosediett kan være krevende. Men det behøver ikke være det når man får inn rutinen og lærer seg noen snarveier. En fordel er at fet mat metter bedre og behovet for mange måltider om dagen kan bli mindre. Mange på lavkarbo trives med 3 måltider. Kanskje trenger du fire, eller kanskje bare ett eller to. Noe fasitsvar finnes ikke.
Når kjøtt, fisk eller egg danner basisen for måltidene er jo dette noe som normelt sett varmebehandles, og dermed øker tidsbruken. Å smøre seg ei skive er jo som vi vet mye mer lettvint. Derfor bør man gjøre det til en vane å alltid lage dobbel porsjon eller mer, når man setter i gang matlagingen. Å kutte ut brødmaten fordrer oss til å stå mer på kjøkkenet. Dette må man bare belage seg på, da det ikke finnes lettvinte løsninger eller tilfredsstillende hurtigmat for denne type kosthold. Det skal være kvalitet, og da må ting gjøres fra bunn med gode råvarer (det er synd at den gode, gamle husmora er på vei ut, gitt...)

Middagen du lager i dag kan du også bruke som som frokost i morra, forutsatt at du har laget dobbel porsjon. Å bruke rester til frokost er en stor fordel fordi de fleste ikke rekker eller har lyst til å lage mat om morgenen - men også fordi kald mat er en fordel tidlig på dagen. Varm mat øker apetitten, og det ønsker vi ikke til frokost.
Egg; kokte, speilegg, eggerøre, omelett... er alt raskt å lage og er "hurtigmat" i lavkarbosammenheng. Egg er en ganske komplett matvare det er fint å ty til.
Fisk er også "fastfood" da fisk trekkes 10-15 minutter i varmt vann (under kokepunktet), og vips ferdig. Ha noe grønnsaker du liker ved siden av (tips: surret purre) og godt med fett. Smør, rømme eller fløte er jo en klassiker sammen med fisk.
Kjøttmaten tar lengre tid enn fisk og egg, men fordelen er at en del matretter gjør seg selv. Ta f.eks. kjøttsupper som er perfekt ketose-kost. Bruk det du måtte finne av egnet kokekjøtt, med så mye fett som mulig. Såkalt høyrygg, bibringe, oksehaler m.m. finnes på supermarkedet og er grei på pris. Smell sammen kjøtt og noen grønnsaker (løk, purre, selleri, litt gulrøtter eller kålrot, persille - det du måtte like) og kok sammen ei herlig suppe. Er det for lite fett i kjøttet kan du kjøpe inn margbein og koke dette sammen for å få suppa feit nok. Beinmarg inneholder forholdsvis mye, svært sunt fett.
Fordelen med supper er at du lager dette raskt ved å smelle alt oppi ei gryte. La denne småkoke/trekke i alt fra 2 timer til bortigmot 1 døgn. Temperaturen vil avgjøre, men bruk minimum 70 grader. Fire timer med småkoking/trekking kan være en grei pekepinn. Da er maten klar når du er tilbake til neste måltid. Forøvrig er det bare å prøve seg fram, og du vil bli en god kokk etterhvert.
Et annet eksempel på suppe er fårikål. Denne klassikeren er flott lavkarbokost, og velger du sau fremfor lam (sau har mer fett), får du ei mer komplett og bedre suppe.
Til kveldsmat er min favoritt stekt kjøtt. Innmat er flott. Levergryte f.eks - nydelig mat, men også meget sunt. Brun terninger av lever i ei stor jernpanne sammen med sopp, løk, salt og pepper. Ha deretter i rømme og la det hele godgjøre seg litt. 5-10 minutter før du tar maten av plata hiver du i noe brokkoli. En enkel og forholdsvis rask nattverd. Hjerte og nyrer egner seg også som stekte retter. Man trenger ikke bruke dyre biffstrimler for å lage gode gryter. Innmat er topp. Prøv også den bortglemte lungemosen. Dette er god mat!
Ha alltid noe fett på lur dersom det ikke er nok i maten. Av nyretalg kan man koke matfett/smult. Dette er godt å ty til om man bruker magert kjøtt. For den som tåler melk er smør et enkelt og naturlig valg.
Glem heller ikke salater som et enkelt og raskt valg i farta. Kyllingkjøtt, ost, salat, agurk, tomat osv. sammen med en sunn hjemmelagt dressing er kurant.

Til sist bør det sies at kompromisser kan inngås og iblant kan det være greit å ta fram ei brødskive. Men om du på forhånd har laget eget lavkarbobrød som du har liggende i fryseren er det en OK løsning, da vanlig brød vil ødelegge for ketosen. Lavkarbobrød inneholder mindre mel, men gjerne mer kli og frø, samt fett og egg. Oppskrifter finnes på nettet.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Hva skal jeg spise for å gå inn i ketose?
« #13 : 18. juli 2011, 00:29 »
Vil anbefale deg å skaffe ketostix forresten(fås på apotek evnt. ketolyse.no).
- Grunnen til dette er at hvertfall jeg opplevde at det var ganske mye som kastet meg ut av ketose, derav pepsi max, noe flere raporterer om.

Ellers honør til posten over.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!