Skrevet av Emne: Hjelp til å nå en lettere vektklasse  (Lest 2210 ganger)

Utlogget Budd

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« : 19. august 2011, 21:12 »
Hei! Tingen er som følger at jeg skal gå et stevne (i kickboxing). Første  ordentlige stevnet jeg skal gå (det kom litt brått på). Jeg veier 85kg og er 187cm høy. Stevnet er om 4uker. Målet mitt er å prøve å gå ned ca.4kg på 2 uker(totalt 7kg), går ikke dette gir jeg meg og går opp til vanlig vekt igjen, men får jeg gått ned 4kg, fortsetter jeg til jeg har nådd vektklassen. (den er på -79 eller -81kg) Spiser relativt sunt, men store måltider. Fastfood et par ganger i uka og spiser generellt litt søtsaker om dagen. Har relativt "lav" fettprosent på rundt 10-12%. Trener også alt fra 2-3 dager daglig, 7 ganger i uka, bortsett fra lørdag og søndag, der jeg bare trener 1 gang om dagen. 

Har tenkt å dele opp alle måltidene mine i 8 små måltider om dagen, med protein shake og "all in one vitamin" og "kre-alkyn" til supplementer. Måltidene mine hadde jeg tenkt at skulle bestå for det meste av "grove" knekkebrød og veldig mørkt brød. Kylling, vann, lett-melk, havregryun, leverpostei, banan og diverse grønnsaker som jeg skal ha oppå brødskivene enkelte ganger.

Til trening blir det alt fra ballspill til lange løpeturer med full bekledning (bukse og genser), sparring, boksesekk, vektløfting, trappløping.


Har du noen mattips som er sunne og gir mye energi og samtdig hjelper meg til å gå ned i vekt? Noen bra måter å trene for å forbrenne mye,enn  allerede nevnt? Og er målet mitt mulig å gjennomføre, samtidig som jeg ikke blir veldig mye "svakere", ikke miste for  mye muskelmasse og samtidig ha god kvalitet og energi til treningene?  Det er bare å slenge inn innspill, tanker, meninger og tips om dette her. Trenger så mye hjelp jeg kan få.
>Tilføyer også at mye dehydrering for å komme seg til vektklassen ikke er et alternativ. Kiss

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #1 : 19. august 2011, 21:16 »
Øk kardio, kutt ut salt og kreatin. Ikke spis junkfood og godis. Du må nesten vite kcal du skal ha i deg om dagen, ellers er det veldig vanskelig å si hvor mye du kommer til å gå ned.
Våkner du dagen før og ser det ikke går, ikke drikk mer den dagen og kom deg i badstua.
Men vil tippe at trenerne har peiling på dette (håper jeg virkelig).

Utlogget Budd

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #2 : 19. august 2011, 21:34 »
Ja, glemte å nevne det med at jeg skal øke kardio øktene drastisk.  Glemte også som du nevnte å si at jeg skal kutte ut godis, junkfood.

Men første delen av målet er å gå ned 4kg på 2 uker, samtidig som jeg kan holde intensiteten og kvaliteten på treningsøktene oppe, er det mulig?

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #3 : 19. august 2011, 21:38 »
Ja, glemte å nevne det med at jeg skal øke kardio øktene drastisk.  Glemte også som du nevnte å si at jeg skal kutte ut godis, junkfood.

Men første delen av målet er å gå ned 4kg på 2 uker, samtidig som jeg kan holde intensiteten og kvaliteten på treningsøktene oppe, er det mulig?
Det vil nok bli tyngere på trening ja men det er fullt mulig!:) Det klarer du ;p webber her inne som konkurrerer i MMA gikk ned 4kg på dagen, eller var det mer? Men det er helvette, så det klarer du fint på 2 uker Smiley

Utlogget sannamor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #4 : 19. august 2011, 21:39 »
For det første, hvorfor skal du ned en vektklasse? Skal du gå fullkontakt?

Siden det er ditt første stevne så regner jeg med at du skal gå lettkontakt, og da har vektpining svært liten hensikt da det ikke tillates mye tyngde og vekt bak slagene uansett...
Hvilket stevne er det du skal gå? er det snakk om norges cup, skandinavien open eller nordic open?

Uansett så vil jeg anbefale deg å ta første stevne med en klype salt, å gå kamp og å gå sparring på trening er to helt forskjellige ting, derfor kan det være lurt å ha litt overskudd og energi. Vektpining kan kanskje du kanskje prøve deg på når du begynner å bli litt mer rutinert?

Uansett, om du uansett skal pine vekt. spis grovt, lett og mye proteiner. som sagt kutt ned på salt og ikke ta kreatin. tren utholdenhetstrening. vannet kutter du ikke ned på før dagen før, og da i form av trening med masse klær, svettedrakt eller badstu. men husk at du har ikke mye fett å ta av, dermed vil du mest sannsynlig ta en del av muskelmassen også.

Vektpining er slitsom både fysisk og psykisk og sjansen for at du ikke greier å hente deg inn mellom innveiinga og kampen er svært stor, da kroppen trenger mye næring, salter, drikke og hvile etter en slik påkjenning..

uansett lykke til og tenk deg godt om:)

Utlogget Budd

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #5 : 19. august 2011, 21:52 »
Det er norges-cup som jeg skal gå. Har gått et "stevne" før. Skal gå lett-kontakt men fikk intrykk på sist stevne at det er mulig å slå veldig hardt før dommeren gir deg advarsel. Grunnen til at jeg kanskje skal gå ned en vektklasse er at jeg regner med det er bedre å være en av de større i en vektklasse, enn en "liten" i en tyngre vektklasse?

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #6 : 19. august 2011, 21:57 »
Hvor lang tid har du i mellom innveiing og action?

Utlogget sannamor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #7 : 19. august 2011, 22:00 »
Det er norges-cup som jeg skal gå. Har gått et "stevne" før. Skal gå lett-kontakt men fikk intrykk på sist stevne at det er mulig å slå veldig hardt før dommeren gir deg advarsel. Grunnen til at jeg kanskje skal gå ned en vektklasse er at jeg regner med det er bedre å være en av de større i en vektklasse, enn en "liten" i en tyngre vektklasse?

okei.

Men uansett så vil du i lettkontakt oppleve at de som er lettere enn deg ofte er mye kjappere, og vil derfor ligge å prikke inn poeng før du rekker å reagere. Dette fordi at i lettkontakt gis det poeng for alle treffere, mens i fullkontakt gis det poeng kun for kraftfylte og fult roterte treffere.
Og er du skikkelig uheldig møter du en lynrask semikontaktutøver som prikker inn treffere før du i det hele tatt rekker og reagere Tongue

Men jo noen ganger tillater dommere hardere kontakt, dette kommer an på dommeren, da det er store variasjoner på dommerne. I de aller fleste tilfeller er dommerne ganske strenge når det gjelder kontakten i norges cup.

Utlogget sannamor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #8 : 19. august 2011, 22:06 »
En annen ting som jeg glemte å nevne er at norges cup er kvalifisering til NM. Der de 8 beste i hver klasse får delta på NM, så når du velger en vektklasse er det viktig at du greier å holde den gjennom hele sesongen for å ha en sjanse til  å kvalifisere deg til NM.

Dette er selvsagt uviktig om du ikke skal stille i NM Smiley

Utlogget Budd

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #9 : 19. august 2011, 22:10 »
Hvor lang tid har du i mellom innveiing og action?
Vet ikke hvor lang tid det er mellom inveiing og kamp. Men hvis hvis det ikke er "verdt" å gå ned en vektklasse, så revurderer jeg om jeg skal fullføre dette fullt ut. Tanken var vel som  sist nevnt at jeg ville være en "større" motstander i en vektklasse under, enn en som går  i den vektklassen som jeg tillhører i "walkout weight".


okei.

Men uansett så vil du i lettkontakt oppleve at de som er lettere enn deg ofte er mye kjappere, og vil derfor ligge å prikke inn poeng før du rekker å reagere. Dette fordi at i lettkontakt gis det poeng for alle treffere, mens i fullkontakt gis det poeng kun for kraftfylte og fult roterte treffere.
Og er du skikkelig uheldig møter du en lynrask semikontaktutøver som prikker inn treffere før du i det hele tatt rekker og reagere Tongue

Men jo noen ganger tillater dommere hardere kontakt, dette kommer an på dommeren, da det er store variasjoner på dommerne. I de aller fleste tilfeller er dommerne ganske strenge når det gjelder kontakten i norges cup.

Det er et veldig godt poeng. Ville du anbefale å bli i den "normale" vektklassen som jeg fysisk sett hører hjemme i og spise med mer "tanke" og øke antall kardio økter, i stede for å gjennomgå en vektreduksjon på 7kg'?

Utlogget sannamor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #10 : 19. august 2011, 22:19 »



Det er et veldig godt poeng. Ville du anbefale å bli i den "normale" vektklassen som jeg fysisk sett hører hjemme i og spise med mer "tanke" og øke antall kardio økter, i stede for å gjennomgå en vektreduksjon på 7kg'?
[/quote]

Helt klart.

Erfaringsmessig har jeg gått de beste kampene og vunnet flest kamper de gangene jeg ikke har pint vekt. Rett og slett fordi at kroppen har MYE mer energi og overskudd.

I og med at det er under 4 uker til NC anbefaler jeg at du kjører på meg sparring og utholdenhetstrening. Noen kompliserte teknikker er det liten vits i å lære seg nå, det viktigste er å forbedre det du allerede kan.

Spis sunt og masse slik at du holder en mest mulig stabil vekt og kan gå i -84 kg klassen. Det er uansett ikke stor forskjell når det gjelder nivået i de klassene, -79 kg og -84 kg er veldig like klasser med høyt nivå så du trenger all energien du kan ha Smiley

Utlogget Budd

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Hjelp til å nå en lettere vektklasse
« #11 : 19. august 2011, 23:04 »


Det er et veldig godt poeng. Ville du anbefale å bli i den "normale" vektklassen som jeg fysisk sett hører hjemme i og spise med mer "tanke" og øke antall kardio økter, i stede for å gjennomgå en vektreduksjon på 7kg'?

Takk for
Helt klart.

Erfaringsmessig har jeg gått de beste kampene og vunnet flest kamper de gangene jeg ikke har pint vekt. Rett og slett fordi at kroppen har MYE mer energi og overskudd.

I og med at det er under 4 uker til NC anbefaler jeg at du kjører på meg sparring og utholdenhetstrening. Noen kompliserte teknikker er det liten vits i å lære seg nå, det viktigste er å forbedre det du allerede kan.

Spis sunt og masse slik at du holder en mest mulig stabil vekt og kan gå i -84 kg klassen. Det er uansett ikke stor forskjell når det gjelder nivået i de klassene, -79 kg og -84 kg er veldig like klasser med høyt nivå så du trenger all energien du kan ha Smiley

Setter veldig stor pris på tipsene du og de andre ga meg!
Nå er det vel bare å fortsette den knallharde treningen Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!