Du overdriver litt, jeg setter det litt på spissen, så totalt sett er vi kanskje ikke så fjernt fra hverandre.
Jeg ser poenget ditt, men klarer ikke å si meg helt enig i påstandene dine..
At universitetsutdanning kan være en snever spesialisering kan jeg til en viss grad si meg enig i, men at man kan miste bakkekontakten? Det må vel vurderes ut ifra hvert enkelt individ.. Og hvordan skal man kunne påstå hvorvidt noen har mistet "bakkekontakten"?
Å miste bakkekontakten er et fravær av kontroll på de grunnleggende forhold i livet og det sunne bondevett. God læring gjøres gjennom en variert og helhetlig tilegnelse av kunnskap basert på erfaring. Derfor; å snevert gå inn i et mer eller mindre formålsløst emne fra tidlige ungdomsår kan gjøre selv den smarteste til en dumrian.
Selvsagt er mye individstyrt, men det alvorligste er når systemet helliggjør vitenskapen, man fratar individet en åpen sans og sunn skepsis, samt avlærer individet i å tenke selv.
Hva er høyt utdannede mennesker? Og hvordan er de fordummet ift den virkelige verden?
Høyt utdannede mennesker er folk som er lavt utdannet på alt mulig annet enn sitt spesifikke felt. Dette gjør dem fordummet på alt annet enn hva dem selv har studert. Ikke sjelden må ekspertise hyres på de mest banale problemstillinger. Tillit til lekfolk er en uting. Ekspertise skal brukes i enhver sammenheng. Til slutt er det ingen som forstår seg på helheten, og de som har ansvaret for opplæringen av ekspertisen sitter igjen med all makt.
Det høres ut for meg som om du tenker på noen konkrete individer og vurderer det derifra at dette gjelder et helt system. Jeg kan godt si meg enig i at utdanningssytemene har mangler i større eller mindre grad, men å avfeie alt som hjernevasking høres ut som en eller annen form for paranoid psykose... (nå overdriver jeg)
Konkrete individer/eksempler kunne vært trekt fram, men vær oppmerksom, og du vil se slike individer rundt deg hele tiden.
Ift. tradisjonsbåren utdanning så vet jeg ikke helt hva du sikter til, men jeg tenker umiddelbart på hvordan skal man ivareta videre utvikling og forskning hvis man har et slikt utgangspunkt?
Her kan jeg ta fullstendig feil da jeg ikke har det helt klart hva du sikter til..
Tradisjonbåren kunnskap er den kunnskapen vi har tatt med oss gjennom generasjoner, og som omhandler alle sider ved liv og lære. Hvordan leve, ikke bare overleve. Kunnskap om naturen, som vi engang levde i, av og for. Tradisjonsbåren kunnskap handler om å greie seg, ikke studere et snevert punkt for å la omgivelsene sine ordne alt annet.
Det er på det rene at høyere utdanning er grunnlaget for forskning og vitenskapelige nyvinninger. Men vitenskap er ikke nødvendigvis synonymt med nyvinninger i den forstand at det gjør våre liv bedre. Dette er vi gjerne lært til å tro, men det stemmer ikke.
Mye av den forskningen som legges ned, og som faktisk produserer noe, er forskning der resultatene produserer penger. Industrien forsker på sine felt for å stadig tjene mer, dermed er den oppriktige, uavhengige forskningen - tilsiktet menneskehetens beste - som små dråper i et stort hav.