Skrevet av Emne: Oppklaring.  (Lest 10837 ganger)

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Oppklaring.
« : 21. oktober 2011, 19:41 »
Hei, har en del spm som jeg gjerne ville hatt klarhet i. Jeg er en 15,5år gammel gutt på ca 90kg+ og 180cm.

Har vert med lege med foreldre for å diskutere dette med styrketrening og vekt trening generelt, min påstand: Det vil ikke vere noe i veien for å trene med tunge vekter, så lenge du har rett teknikk,pusting, riktig oppvarming og konsentrasjon. Og at å trene 3 ganger pr uke med 1 dags pause mellom hver dag ikke er ekstrem trening.

 Mine foreldre mener at 3 ganger styrketrening pr uke er altfor mye, og at 1 dag må vere max... Dette har jeg sagt meg grundig uenig i basert på kunnskap ifra forum, olympiatoppen sine sider osv.. Dette har da endt i heftige diskusjoner og krangler.  Sad

Så vi bestemte oss for å gå til en lege for å høre hva han mente om trening: Han mente at styrketrening med tunge vekter i ung alder var skadelig for skjellettet osv.. og at skulle en drive med vekttrening burde det vere med egen kroppsvekt og med veldig lette vekter. Han mente at skulle jeg bli sterk skulle jeg trene med mange "raske" repitisjoner med lett belastning.  Han mente at skjelettet,hodet og kroppen burde vere ferdig utvokst før jeg begynte med noe styrketrening av tunge vekter.  Huh

Anngående kosthold: mener jeg  burde bestå av mat som er minst mulig tilberedt og nermest mulig naturen, slik som kylling, ris, grønnsaker, karbonadedeig, havregryn og diverse kornblandinger med høyt fiber innhold. mengde mat, alt etter hva målsetning du har. Mine foreldre mener her at et norsk kosthold, med variert mat er best.. det går i brødskiver med sylte og brunost, melk, og middag..

Men dette er ikke gunstig kosthold for å utvikle styrke og muskelmasse, er det vel? Trenger råd/hjelp for å over bevise mine foreldre om at trening med vekter 3 ganger i uka med tunge vekter ikke er farlig eller ekstremt om du trener rett.  Og at et kosthold som jeg mener er riktig er myye mye mer helsefremmende og sunt om du trener eller ikkje.  Sånn som dagene går nå har jeg et UOPTIMALT kosthold.  På trening varmer jeg ordentlig opp med sykling/boksing/springing osv og gjør movement prep. Og trener tungt 5x5. De dagene jeg får trene.    Blir bare forbanna og demotivert når jeg trener og ikke får resultater.
No pain No gain!

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Oppklaring.
« #1 : 21. oktober 2011, 19:44 »
Du har rett, ikke de andre.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Oppklaring.
« #2 : 21. oktober 2011, 19:45 »
Spør denne legen hvor han har dokumentasjonen sin fra, evt. dra til en annen lege. Meg bekjent så kan styrketrening hemme veksten, OM man trener med ekstremt volum og intensitet over laang tid, samtidig som man er underernært. Men det kan skje om man bare underspiser også.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Oppklaring.
« #3 : 21. oktober 2011, 19:51 »
Har sakt det tidligere og sier det igjen, den dagen jeg møter en lege som kan kosthold og trening.

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #4 : 21. oktober 2011, 19:54 »
Legen var fra utlandet, asiatisk eller noe, såg ikke ut som han hadde noe erfaring med trening i det hele tatt.. tynn og spinkel. Han sa og at bodybuildere får hjerte problemer osv, kan godt hende men ikke på langt nær det nivået jeg trener på, kansje BB's som ronnie coleman og jay cutler har det ( dette sier jeg helt uten noe kunnskap eller personlige meninger men kansje). Han sa at mange kroppsbyggere brukte testoboosters og steroider og at dette var ekstremt farlig ( noe jeg sier meg delvis enig i) Men det er da ingen sammenlikning å dra paraleller mellom store erfarne bodybuildere som driver med sporten på ekstremt høgt nivå, og meg som trener 2-3 dager i uka hah! Tongue Men nå som legen har "oppklart" det hele er foreldrene mine fullstendig overbevist om at legen altid har rett, for han har 7 år med utdannning osv haha...
No pain No gain!

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #5 : 21. oktober 2011, 19:55 »
Leger ass...  Angry
No pain No gain!

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Oppklaring.
« #6 : 21. oktober 2011, 19:56 »
Haha! Ja må passe deg, trening vil gi deg hjerteproblemer!! Er vel bare en trangsynt lege som ikke forstår at det er steroidene som gir kroppsbyggere hjerteproblemer Smiley
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Oppklaring.
« #7 : 21. oktober 2011, 20:04 »
Hei, har en del spm som jeg gjerne ville hatt klarhet i. Jeg er en 15,5år gammel gutt på ca 90kg+ og 180cm.

Har vert med lege med foreldre for å diskutere dette med styrketrening og vekt trening generelt, min påstand: Det vil ikke vere noe i veien for å trene med tunge vekter, så lenge du har rett teknikk,pusting, riktig oppvarming og konsentrasjon. Og at å trene 3 ganger pr uke med 1 dags pause mellom hver dag ikke er ekstrem trening.

 Mine foreldre mener at 3 ganger styrketrening pr uke er altfor mye, og at 1 dag må vere max... Dette har jeg sagt meg grundig uenig i basert på kunnskap ifra forum, olympiatoppen sine sider osv.. Dette har da endt i heftige diskusjoner og krangler.  Sad

Så vi bestemte oss for å gå til en lege for å høre hva han mente om trening: Han mente at styrketrening med tunge vekter i ung alder var skadelig for skjellettet osv.. og at skulle en drive med vekttrening burde det vere med egen kroppsvekt og med veldig lette vekter. Han mente at skulle jeg bli sterk skulle jeg trene med mange "raske" repitisjoner med lett belastning.  Han mente at skjelettet,hodet og kroppen burde vere ferdig utvokst før jeg begynte med noe styrketrening av tunge vekter.  Huh

Anngående kosthold: mener jeg  burde bestå av mat som er minst mulig tilberedt og nermest mulig naturen, slik som kylling, ris, grønnsaker, karbonadedeig, havregryn og diverse kornblandinger med høyt fiber innhold. mengde mat, alt etter hva målsetning du har. Mine foreldre mener her at et norsk kosthold, med variert mat er best.. det går i brødskiver med sylte og brunost, melk, og middag..

Men dette er ikke gunstig kosthold for å utvikle styrke og muskelmasse, er det vel? Trenger råd/hjelp for å over bevise mine foreldre om at trening med vekter 3 ganger i uka med tunge vekter ikke er farlig eller ekstremt om du trener rett.  Og at et kosthold som jeg mener er riktig er myye mye mer helsefremmende og sunt om du trener eller ikkje.  Sånn som dagene går nå har jeg et UOPTIMALT kosthold.  På trening varmer jeg ordentlig opp med sykling/boksing/springing osv og gjør movement prep. Og trener tungt 5x5. De dagene jeg får trene.    Blir bare forbanna og demotivert når jeg trener og ikke får resultater.

Hvorfor går dere til en lege for og snakke om trening?  Om du ser på pensumet til medisin studiet så kommer det jo tydelig fram at utdannelsen ikke dekker mye trening, jeg ser ikke helt logikken.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #8 : 21. oktober 2011, 20:13 »
Mine foreldre som ville gå til lege. Såg ikke logikken jeg heller. Når han sa kroppsvekt trening feks, så nevnte han pullups, HAH! som om ikke dette var noen tung øvelse for meg som veier 90kg og tar maks 6 pullups. Tongue
No pain No gain!

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #9 : 21. oktober 2011, 20:14 »
For ikke å¨nevne muscleups.
No pain No gain!

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: Oppklaring.
« #10 : 21. oktober 2011, 20:24 »
Legen var fra utlandet, asiatisk eller noe, såg ikke ut som han hadde noe erfaring med trening i det hele tatt.. tynn og spinkel. Han sa og at bodybuildere får hjerte problemer osv, kan godt hende men ikke på langt nær det nivået jeg trener på, kansje BB's som ronnie coleman og jay cutler har det ( dette sier jeg helt uten noe kunnskap eller personlige meninger men kansje). Han sa at mange kroppsbyggere brukte testoboosters og steroider og at dette var ekstremt farlig ( noe jeg sier meg delvis enig i) Men det er da ingen sammenlikning å dra paraleller mellom store erfarne bodybuildere som driver med sporten på ekstremt høgt nivå, og meg som trener 2-3 dager i uka hah! Tongue Men nå som legen har "oppklart" det hele er foreldrene mine fullstendig overbevist om at legen altid har rett, for han har 7 år med utdannning osv haha...

Et glitrende eksempel på at leger burde slutte å uttale seg om saker de overhodet ikke har peiling på. At en person som angivelig har brukt 7 år på å lære om kroppen vår klarer å lire av seg det våset der er ganske ubegripelig. Burde være ganske elementær kunnskap å skjønne for en utdannet lege at styrketrening er sunt for kroppen.

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Oppklaring.
« #11 : 21. oktober 2011, 20:32 »
Slik er desverre en del foreldre. De frykter ting de ikke har peiling på, og reagerer avvisende. De har ikke peiling på styrketrening, og forbinder det med Jay Cutler og andre store byggere. At legen bablet om steroider viser bare hvor dum han er. Det er ikke relevant til temaet, som er deg og din trening.

Få foreldre dine til å oppsøke atleter som har peiling på trening. Ikke strongmen eller bodybuildere, men folk som er passe trente i forhold til hva foreldrene dine ville akseptert (maks 120 i benk og 200 i bøy, hvis ikke blir de skremt)

TF, debattanter.  Ikke slakt meg for det siste utsagnet. Tallene er tatt ut fra mine tanker om hvor stor en person kan bli uten at de tenker AAS.

Jeg regner med at du blir nektet å kjøpe proteinpulver. Send meg e-posten din så kan jeg sende deg en boks om 1 måned eller 2 når jeg skal kjøpe nytt selv.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Oppklaring.
« #12 : 21. oktober 2011, 20:51 »
(maks 120 i benk og 200 i bøy)

Såpass.

Men med disse tallene kan man jo knapt se at de har trent jo.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #13 : 21. oktober 2011, 20:55 »
Slik er desverre en del foreldre. De frykter ting de ikke har peiling på, og reagerer avvisende. De har ikke peiling på styrketrening, og forbinder det med Jay Cutler og andre store byggere. At legen bablet om steroider viser bare hvor dum han er. Det er ikke relevant til temaet, som er deg og din trening.

Få foreldre dine til å oppsøke atleter som har peiling på trening. Ikke strongmen eller bodybuildere, men folk som er passe trente i forhold til hva foreldrene dine ville akseptert (maks 120 i benk og 200 i bøy, hvis ikke blir de skremt)

TF, debattanter.  Ikke slakt meg for det siste utsagnet. Tallene er tatt ut fra mine tanker om hvor stor en person kan bli uten at de tenker AAS.

Jeg regner med at du blir nektet å kjøpe proteinpulver. Send meg e-posten din så kan jeg sende deg en boks om 1 måned eller 2 når jeg skal kjøpe nytt selv.




Jeg er så saktens enig i hva du sier. Når det gjelder kosttilskudd har jeg en venn i klassen fra litauen, som fikser den biffen! Cheesy men ellers takk for tilbudet! Smiley tar 3 gainer shakes per dag, i tilleg til kreatin,d-ribose, d-pinitol, kreatin monohydrat, udo's, og l-glutamin, så er vell det som utgjør mesteparten av kostholdet heh...
No pain No gain!

Utlogget Heat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: Oppklaring.
« #14 : 21. oktober 2011, 20:57 »
Men jeg skal prøve å forhandle meg fram til en løsning, spesielt nå når deffe tiden nermer seg for min del... da blir det jo nesten bortkastet å trene.. brødskiver med sylte og brunost er ikke akkurat diettmat.. Tongue
No pain No gain!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!