Skrevet av Emne: Er dette fullkropps programet bra nok?  (Lest 1725 ganger)

Utlogget CZW digger

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Er dette fullkropps programet bra nok?
« : 08. november 2011, 17:05 »
Hei! jeg har satt opp mitt eget fullkropps program, jeg velger å gå fullkropp fordi jeg har lett for å skulke en trening i uka. så jeg lurer på hva dere syns om oppsettet.

Mandag: Tung

Benkpress 3x4-6
Skulderpress med stang 3x4-6
Chins 3x4-6
Foroverbøyd roing 3x4-6
knebøy 3x4-6
strake markløft 2x6-8
stående stangcurl 3x6-8
dips 3x6-8
stående tåhev 3x15

Onsdag: Lett

Incline benkpress med manualer 3x8-12
Skulderpress med manualer 3x8-12
chins(kroppsvekt) 3xF
En arms roing 3x8-12
front bøy 3x8-12
sidehev 3x8-12
Preacher curl 3x8-12
Nedpress 3x8-12

Fredag: Medium

Benkpress med manualer 3x6-8
Pushpress 3x6-8
nedtrekk 3x6-8
romaskin 3x6-8
markløft 3x6-8
utfall 3x10-15
alternating dumbell curl 3x6-8
Smal benkpress 3x6-8
Sittende tåhev 3x15

Takker for svar Smiley kom med innspill om noe blir for mye eller burde forandres på Smiley

Utlogget CZW digger

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Er dette fullkropps programet bra nok?
« #1 : 10. november 2011, 00:45 »
ingen feedback? ikke vær sjenert Smiley

supreme_1990

  • Gjest
Sv: Er dette fullkropps programet bra nok?
« #2 : 10. november 2011, 13:32 »
Prøv det ut å se:) Ser greit ut i mine øyne.

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Er dette fullkropps programet bra nok?
« #3 : 23. november 2011, 23:58 »
Synes det ser litt for mye ut. kanskje litt for mange øvelser pr økt. Og litt for høy frekvens på øvelser som går på bryst og skuldre. Smiley
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Er dette fullkropps programet bra nok?
« #4 : 25. november 2011, 01:57 »
Hvorfor vil du skifte øvelser så ofte? Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, for det er mange måter å gjøre ting på. Men jeg tror det er bedre om du har én øvelse per muskelgruppe som du fokuserer på. Tror fremgangen vil komme fortere da, pga. flere gjennomkjøringer av samme øvelse per uke = du blir god i det du trener på. Går det en uke mellom hver gang du kommer til samme øvelse, og du i tillegg skal prøve å forbedre tre øvelser samtidig, er jeg redd du går på en smell. Særlig viss du har lett for å skulke en trening, som du sier. Da ender det jo fort med at det går to uker før du får trent en øvelse om igjen. Hvordan skal du bli god i den da? Bedre å trene den samme øvelsen!

Styrke er løftspesifikt. Husk det. Du kan være god i beinpress og elendig i knebøy. Du blir bedre i knebøy av å trene knebøy! Og knebøy bygger muskler bedre enn noen lårøvelse. Derfor: Jo bedre du blir i knebøy, jo mer muskler kommer du til å bygge. Og ikke alle øvelser har så stor overføringseffekt på andre øvelser. Knebøy har f. eks en stor overføringseffekt til beinpress, slik at gode bøyere gjerne er sterke i beinpress også. Men overføringseffekten den andre veien er liten. Dette fordi knebøy trener opp flere muskler enn beinpress gjør, som mage, korsrygg m.m. (altså stabiliseringsmuskulatur). Er du skikkelig sterk i beinpress, kan du derfor være svak i knebøy om du ikke har f. eks en sterk kjerne til å holde deg oppreist. Det er jo helt logisk. Du er ikke sterkere enn ditt svakeste ledd!

Så sånne ting er greit å vite når du skal sette opp program. Smiley

Ville satt det opp slik:

Fullkroppsprogram
Lårøvelse*
Brystøvelse
Ryggøvelse - Horisontal draøvelse
Ryggøvelse - Vertikal draøvelse
Skuldreøvelse
Bicepsøvelse
Tricepsøvelse
Leggøvelse
Mageøvelse

*Siden lårøvelser som knebøy og frontbøy er fryktelig energikrevende, er det greit å legge disse først av praktiske grunner.

Eksempel på standard oppsett som brukes veldig ofte:

Fullkroppsprogram
Knebøy
Benkpress
Nedtrekk
Sittende roing
Militærpress
Stangcurl
Smal benk
Stående tåhev
Crunches

Ellers ser det greit ut i forhold til reps og sett. Men et lite tips kan kanskje være å prøve å gjøre det slik at ikke alle de tunge løftene faller på samme dag. F. eks kan du trene knebøy tungt den ene dagen, og benkpress tungt den andre dagen. Så trener du heller lett/medium benk den dagen du har tung bøy, og lett/medium bøy den dagen du har tung bøy. Da får du sannsynligvis mer ut av begge deler.

Den greieste kombinasjonen vil da kanskje være å kjøre to dager hvor du trener kun tungt og lett, og en siste dag som er ren medium. Men dette er slikt du får se litt på selv.

Og et siste tips: Ha for all del en progresjon i oppsettet ditt før du kjører i gang. Regner med at dette var planen også, men nevner det likevel siden det er kritisk for at et sånt opplegg skal funke.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!