Skrevet av Emne: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?  (Lest 2720 ganger)

ultralars

  • Gjest
Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« : 19. november 2011, 18:37 »
Lurte på om det er noe man bør tenke på, ettersom jeg er 17 og bare 172 høy.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #1 : 19. november 2011, 18:38 »
Det er forskjell på kaloriunderskudd og underernæring, så ett moderat kaloriunderskudd og ett sunt kosthold gjør ikke noe, tror jeg Smiley
Smiley

Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #2 : 19. november 2011, 18:40 »
Lurte på om det er noe man bør tenke på, ettersom jeg er 17 og bare 172 høy.

Spor! Pga min spiseforstyrrelser så holdt meg på med det.... og med mindre jeg jobber med dette så kommer det tilbake, men om det er slik at man stopper etter reduserer høyde så burde jeg vært 150 cm.... men vil vite hva folk sier hehe!


Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #3 : 19. november 2011, 18:41 »
Det er forskjell på kaloriunderskudd og underernæring, så ett moderat kaloriunderskudd og ett sunt kosthold gjør ikke noe, tror jeg Smiley

høres ut som noen sannheten ord dette ja! du har helt rett. Er vel mer underernæring jeg hadde, men ikke nå Cheesy

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #4 : 19. november 2011, 18:44 »
Hvis du ikke har nok spiker til å fortsette å bygge huset ditt så vil ikke det bli noe sterkere og i allefall ikke større. MEN, hadde flere i barne og ungdsomskolen som skøyt noe enormt i høyden (de fikk voksesmerter) og var veldig tynne, om de var tynne pga de spiste lite eller at kroppen krevde så mye mer under væksten vet jeg ikke, noen leger/ernæringsfysiologer her?

Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #5 : 19. november 2011, 18:47 »
Hvis du ikke har nok spiker til å fortsette å bygge huset ditt så vil ikke det bli noe sterkere og i allefall ikke større. MEN, hadde flere i barne og ungdsomskolen som skøyt noe enormt i høyden (de fikk voksesmerter) og var veldig tynne, om de var tynne pga de spiste lite eller at kroppen krevde så mye mer under væksten vet jeg ikke, noen leger/ernæringsfysiologer her?

enig

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #6 : 19. november 2011, 18:52 »
Det finnes ikke forskningsdata på dette, vil jeg tippe.

Jeg vil imidlertid anta at du vil vokse, men bli tynnere/lettere hvis du går i kaloriunderskudd.

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #7 : 20. november 2011, 15:00 »
Jeg har et familiemedlem som slet med spiseforstyrrelser i ungdomsåra, det han fikk i seg av næring var mest i form av slikkerier, han er dog 185 høy, høyere enn sin far. Så det spørs om ikke genene trumfer kostholdet når det gjelder lengde?
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #8 : 20. november 2011, 15:06 »
Ja underernæring i ekstreme tilfeller kan føre til at man ikke vokser optimalt.
Ser ofte saker i nyhetene hvor barn som er blitt mishandler av foreldre og ikke fått nok mat er mye mindre enn andre barn på deres alder.
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #9 : 20. november 2011, 15:32 »
Jeg har et familiemedlem som slet med spiseforstyrrelser i ungdomsåra, det han fikk i seg av næring var mest i form av slikkerier, han er dog 185 høy, høyere enn sin far. Så det spørs om ikke genene trumfer kostholdet når det gjelder lengde?

sliter med anorexi og bulimi jeg. har vært slik siden jeg var 10 år... men gud så mye treningen hjelper. å rutine på alle måltidene. går det bra med ham/henne nå?

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #10 : 20. november 2011, 15:46 »
sliter med anorexi og bulimi jeg. har vært slik siden jeg var 10 år... men gud så mye treningen hjelper. å rutine på alle måltidene. går det bra med ham/henne nå?
Du har min fulle sympati, er en fryktelig vanskelig tilstand for et menneske. Håper du får bukt med dette.

Ja, han har heldigvis kommet seg ut av det, han har et avslappet forhold til kosthold og et fornuftig fokus på trening og sunn mat.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #11 : 20. november 2011, 15:54 »
Veksten kan stoppe midlertidig. Dette er noe man ser hos bl.a øst-europeiske turnere. Pga den EKSTREME (og da mener jeg ekstem) dietten kobinert med trening, utsatte det puberteten og hindret veksten helt til de pensjonerte seg i en alder av 17-19 år. Da kunne de spise normalt, noe som satte igang puberteten og gjorde at de vokste seg ut.

Men ja, kostholdet kan holde tilbake utviklingen i noen tilfeller. Men permanent veksthindring er i så fall svært sjelden.

Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #12 : 20. november 2011, 15:58 »
Du har min fulle sympati, er en fryktelig vanskelig tilstand for et menneske. Håper du får bukt med dette.

Ja, han har heldigvis kommet seg ut av det, han har et avslappet forhold til kosthold og et fornuftig fokus på trening og sunn mat.

takk for fine ord, men sympati heheh det er ikke helt min greie... men vet at du mener det gått..

Det er utfordrene for å si det sånn. Har dårlige dager avogtil, men om jeg tar tak i signalene før det blir "behaviors" så går det vanlighvis bra!

Det blir en sykdom som preger deg for livstid.  men man kan jobbe seg opp til et greit liv!

Har kommet langt etter mangen år nå.... men legen har gitt meg strenger regler og sier at jeg må ikke glemme å ta mine forhåndsregler!

noen ganger så gir jeg ikke opp... men om jeg føler at jeg ikke har kontroll... så er det bedre å stoppe det eventuelle måltidet jeg spiser istedetfor å ende opp med å kaste opp eller å ikke spise.

men er sinnsykt positiv! og Mari Asp min PT er veldig stolt av meg! Snakket med henne i går.... og fikk masse nye info!

Skal lage flere alternativer til måltider.... gleder meg!

les på bloggen min om du vil! Har du blogg her? send me link!

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #13 : 20. november 2011, 16:06 »
Wink Når jeg sier så sympati så mener jeg at jeg tror jeg forstår hvertfall litt av hva du går i gjennom og vet hvor vanskelig forholdet til mat kan være. Forstår også godt hva du mener med at det er noe man må forholde seg til på livsstid. Føler det slik selv også, at jeg må passe meg når det gjelder mat uansett om (når) jeg når målet, selv om jeg har vært i andre enden av skalaen Smiley Er godt du får hjelp og støtte av lege og PT. Ikke gi deg!

Ingen blogg, bare loggen jeg fører her... står en link under posten her om du vil se den Smiley
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Sessan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 468

Sv: Kan kalori restriksjon stoppe høydevekst?
« #14 : 20. november 2011, 16:12 »
Wink Når jeg sier så sympati så mener jeg at jeg tror jeg forstår hvertfall litt av hva du går i gjennom og vet hvor vanskelig forholdet til mat kan være. Forstår også godt hva du mener med at det er noe man må forholde seg til på livsstid. Føler det slik selv også, at jeg må passe meg når det gjelder mat uansett om (når) jeg når målet, selv om jeg har vært i andre enden av skalaen Smiley Er godt du får hjelp og støtte av lege og PT. Ikke gi deg!

Ingen blogg, bare loggen jeg fører her... står en link under posten her om du vil se den Smiley

herregud.. linken var jo der hele tiden lol! Tror jeg begynner å miste hukommelsen lol! skal sjekke ut bloggen din!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!