Skrevet av Emne: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?  (Lest 10895 ganger)

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« : 17. desember 2011, 21:59 »
Leste på forumet at man ikke skal løfte rompa under ett løft (spesielt tungt løft).
En på studioet der jeg trener er en gammel bodybuilder, å jeg ser han alltid løfte rompa når han tar 200kg i benkpress uten skjorte.Så hvordan kan det være så skadelig å løfte rompa?

Er det bare fordi det er noen som sier det ikke skal gjøres, eller er dette en såkalt regel?

Etter jeg selv begynte å løfte rompa i benk, har jeg gått i fra 97kg til 125kg 1RM på under fire uker.
Jeg får ett mye bedre og stabilt løft, for tyngde punktet blir rett på skuldrene og det blir mye mer kontrolert føler jeg. 

Hva er riktig og hva er galt?
Opp til hver enkelt? Smile
Det enkle er ofte det beste

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #1 : 17. desember 2011, 22:03 »
I styrkeløft og generelt mange steder blir et benkpress hvor rumpa løftes fra benken ikke sett på som et gyldig løft. Selv løfter jeg med rumpeløft når jeg tar benk siden jeg syns det er mye mer awesome å løfte mye uten å tenke noe på at teknikken skal være godkjent.
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #2 : 17. desember 2011, 22:09 »
Okei, men Øyvind Haugrav som løftet 250kg, løfter også rompa. Så det vill i utgangspunktet si at visst han hadde løftet det samme i en konkuranse så ville han blitt diska? Ser selv at en som løfter tungt i rompeløft, løfter som regel noe mindre med ryggen flat i benken.
Det enkle er ofte det beste

Utlogget Power96

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 99
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 99

  • MARS 2012
Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #3 : 18. desember 2011, 14:16 »
Vet ikke om dette kan skape skade for livet, men jeg prøvde meg på 1RM benk for en uke siden med rumpeløft. Fikk sykt vondt i nedre rygg i dagene senere, men etter jeg fikk varma opp nedre rygg igjen, gikk det over Smiley
Men var sykt vondt de dagene skaden var der.
Kroppsvekt: 72kg
Høyde: 180cm
Max Benkpress: Start: 55. Nå: 95. Mål: 115
Max Mark: start: ca.100. Nå: 130. Mål 155
Max knebøy: start: ca. 90. nå: 115. Mål: 125

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #4 : 18. desember 2011, 14:24 »
Benkpress skal trene brystkassa, ikke beina og korsryggen (kan ikke tenke meg rumpeløft er spesielt gunstig for korsryggens helse heller)

Personlig ligger jeg helt flatt på benken, men mulig det er gunstig å "arche" ryggen litt ihl til skader osv. Å skryte av benkpress "rekorder" som er utført uten stopp og med rumpeløft er uansett bare tull.


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #5 : 18. desember 2011, 14:25 »
Okei, men Øyvind Haugrav som løftet 250kg, løfter også rompa. Så det vill i utgangspunktet si at visst han hadde løftet det samme i en konkuranse så ville han blitt diska? Ser selv at en som løfter tungt i rompeløft, løfter som regel noe mindre med ryggen flat i benken.

Her tror jeg du ser feil, ser ut som Øyvind spenner opp ryggen, noe som kan se ut som at han løfter på ræva, men fra siden vil en se at rumpa er nedi. Grunnen til at det blir sett ned på er vel at det ikke er godkjent i styrkeløft, ser veldig dumt ut og egentlig ikke er så bra for løftet.

Vil en løfte tungt tror jeg det er like greit å lære seg å spenne seg opp istedenfor å presse opp rumpa og miste alt spenn i løftet.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #6 : 18. desember 2011, 14:42 »
Du er ikke sterkere en ditt svakeste ledd Smiley

Du går ikke fra 100kg til 125kg på under 4 rent muskulært, så den økningen skyldes andre faktorer. Altså, når du trener benk er du ute etter å trene muskelen regner jeg med? Hvis målet ditt ene og alene er å flytte en stang fra ett punkt til et annet punkt, så kan du vel bare kjøre med alle slags mulige kompensjasjonsmetoder. Men du økte ikke 1.25 i styrke rent muskulært, du kompanserte på andre måter for å løfte tyngre. Du må huske på det at selvom vi mennesker har funnet opp målenheter som kilogram, så har ikke dette særlig mye å si for muskelen. Det eneste som har noe å si for muskelen er belastning, nøyaktig hvor mange kg som er på den stanga da spiller ingen rolle om man da driver med masse triksing for å endre og avlaste belastning slik at antall kg på stanga øker. Du aktiverer nok bryst selvom du løfter rumpa, men i realiteten så tjener du egentlig ingenting ved å kutte ut benkpress og legge inn rumpeløft-brysthev-saltomortale i programmet ditt. Du kan ivertfall ikke gå rundt å si at du løfter 125 kg i benkpress når du ikke løfter 125 kg i benkpress. Benkpress kjøres med rumpa i benken.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #7 : 18. desember 2011, 14:57 »
Den bevegelsen som løfter rompa mens du presser opp skaper et ekstra moment som hjelper på benkpresset. Mange av unggutta som løfter rompa mens de løfter vil merke at de løfter mindre hvis de slutter med det. Dermed er det mange som mener dette er juks og fanterier.
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #8 : 18. desember 2011, 14:59 »
Benkpress gjøres med rompa i benken.
Du har ikke tatt 125kg i benkpress.

"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #9 : 18. desember 2011, 15:18 »
Så lenge du ikke går rundt å skryter på deg å ha løftet 125 kg i benkpress er det forsåvidt greit, hvis du tåler litt baksnakk. Rumpeløft i benken minner meg om en klovn i full aksjon. Ser meget dumt ut.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #10 : 18. desember 2011, 15:30 »
Man har jo løftet 125kg i benkpress hvis man løfter med rumpa i været. Man ligger på en benk og presser, det er jo uten tvil kvalifisert til benkpress. Det er verre med personer som skryter på seg skråbenk, med har rumpa i været og kjører vanlig benk selv med skråbenk. Det er fail!

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #11 : 18. desember 2011, 15:53 »
Jeg ser på benkpressing med rumpeløft med vilje som benkpress med samtidig hip thrust. Tren dem hver for seg.
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #12 : 18. desember 2011, 15:58 »
Man har jo løftet 125kg i benkpress hvis man løfter med rumpa i været.
Ikke skikkelig benkpress.

Man ligger på en benk og presser, det er jo uten tvil kvalifisert til benkpress.
Rumpeløft er det samme som gresshoppepress. Ser ut som om noen har lagt ei steikeplate på benken som skrus på maks styrke når de skal løfte der de airbanger stanga opp.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #13 : 18. desember 2011, 16:30 »
Ser det bedre ut når folk spenner opp ryggen til de grader, og arbeider livet av seg for å holde rumpa nede for å få samme effekt som å ha rumpa opp? Rumpeløft ser faktisk bedre ut i mine øyne. Når man først skal ha effekten, kan man like så greit gjøre det på den letteste måten og ikke gjøre alt for å få et konkret "riktig" styrkeløft benk mens man i realiteten kjører rumpa opp bare å ikke ha rumpa opp.

Utlogget martiiin

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 891
  • Honnør: 93
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 891

  • Blodbøy ftw!
Sv: Hvorfor er ett såkalt Rumpeløft i benkpress galt?
« #14 : 18. desember 2011, 16:36 »
Benkpress utføres med rompa i benken. Rompeløft er en metode som kan brukes for å få opp mer vekter enn det man egentlig er kapabel til. I bøy kan man benytte seg av kvartbøy for å få mere vekter på stanga. Kanskje et dårlig eksempel, men syns det blir noe av det samme Tongue
Alder: 21     Vekt: 93

Stevnepers: 235-175-220 = 630

logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84090.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!