Skrevet av Emne: Tøyer dere ut?  (Lest 8550 ganger)

Utlogget eikey

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Tøyer dere ut?
« #15 : 17. januar 2012, 13:12 »
Ser det blir drøftet litt frem og tilbake om tøying etter trening. men hva med og tøye ut FØR styrketrening ?

Utlogget loft1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Tøyer dere ut?
« #16 : 17. januar 2012, 13:44 »
Det er en kompis av meg hvor vi trener så å si nesten helt likt, og trener nesten sammen hele tiden. Han føler seg tipp topp form fortiden og jeg merker det på motivasjonen hans helt sykt, noe han har manglet litt i fjor.
Men igjen, muligens han har spist litt ekstra siste månedene. Men han sverger til å tøye ut musklene, føler seg ikke så stiv lengere heller.

Av preparater, så går han på det samme som meg:

15 gram selojle hver dag
gainer
proteiner
Purple wrath
havregryn.
krealkalyn

Det er vel det.

Det jeg ønsket å få fram, er om folk har opplevd slike positive resultater av tøying?

Før det så satt han stuck ganske lenge på vektene og slett med div. små skader.  Noe jeg opplever nå.
Annet jeg har lurt på er om kompisen min var så stiv før at det lå til grunn for skader, men etter at han begynte å tøye ut så har kroppen fått mindre skader og dermed virkelig utnyttet sitt potensiale siste månedene.



Var igrunn steroider jeg tenkte på men;)

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Tøyer dere ut?
« #17 : 17. januar 2012, 14:31 »
Var igrunn steroider jeg tenkte på men;)

Jeg skjønte det hva du mente Wink Og sånt tull bruker han ikke.

Jeg kan også nevne at jeg kanskje har troa på det å tøye ut dersom du har stagnert en stund og er litt stiv. Men det mener jeg at muligens musklene kan benytte seg mer av det potensiale. Litt sånn erfaring håper jeg på å høre fra folk her, ettersom jeg er litt fortsatt skeptisk til tøying og økning i styrke. Innerst tror jeg egentlig han bare spiser mye mer, ikke nødvendigvis renere mat, men bare mer.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Tøyer dere ut?
« #18 : 17. januar 2012, 14:34 »
Ser det blir drøftet litt frem og tilbake om tøying etter trening. men hva med og tøye ut FØR styrketrening ?

I mitt hode, etter litt lesing gjennom tidene har jeg vel fått et inntrykk at man ikke bør tøye etter tung styrketrening. Helst på egne dager eller lett tøying før. Men er jo absolutt ikke noe ekspert på dette emnet.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget xequte

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

Sv: Tøyer dere ut?
« #19 : 17. januar 2012, 17:05 »
Jeg har aldri hatt noen form for uttøying etter styrketrening. Som sagt tidligere i denne tråden har forskere funnet ut at det har ingenting å si på stølheten om man tøyer eller ikke. Ser ikke helt vitsen med å tøye ut etter styrketrening for å være ærlig. Jeg blir bare stiv og støl etter styrketrening hvis jeg ikke har trent på mange uker. Da blir jeg veldig stiv og støl i noen dager, men så kjenner jeg ikke en døyt etter at det har gått over Smiley
Hver dag du ikke trener, trener noen andre for å bli bedre enn deg!

Pain is weakness leaving the body!

Bildeprofil;  http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=117111.0

Utlogget lokey

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 635
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 635

  • Hey Crabman!
Sv: Tøyer dere ut?
« #20 : 17. januar 2012, 17:08 »
Tøying er flott for å forebygge skader Smiley
Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99719.new

Status:
2x160 - 150 - 200
Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123729.msg1831570;topicseen#new

Mål:
Holde meg fri for skader, vokse godt, kose meg på trening!

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Tøyer dere ut?
« #21 : 18. januar 2012, 09:01 »
Personlig syntes jeg tøying bare er tull. Så lenge man ikke ønsker å bli myk, som flere har sagt før meg. Det hender jeg tøyer litt selv, men det er bare fordi jeg syntes det er en god følelse på noen muskelgrupper. Jeg støtter kommentaren ang at man bare påfører muskelen større traumer ved å tøye fordi muskelfibrene blir strukket yttligere, som igjen vil føre til lengre restitusjonstid. Skal ikke si jeg har rett på noen som helst måte, men virker veldig logisk for min del.
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: Tøyer dere ut?
« #22 : 18. januar 2012, 11:34 »
Driver man mye med Markløft og bøy! Vil jeg si at bevegelighet / tøying er et must for å få optimale resultater og ikke minst optimal teknikk!.

Jeg tøyde selv ikke i det hele tatt før. Men etter at jeg begynte med dette,  ble knebøy mye lettere å utføre. Men dette kan variere fra person til person

Utlogget Stian-L

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 76

  • Klart du kan!
Sv: Tøyer dere ut?
« #23 : 23. januar 2012, 21:47 »
Ser det blir drøftet litt frem og tilbake om tøying etter trening. men hva med og tøye ut FØR styrketrening ?

Viss du er stiv (som alle andre her har sagt før) vil utøyning før trening øke bevegeligheten og dermed føre til at du kan utføre øvelsen på en mer teknisk korrekt måte dersom stivheten var et hinder for dette. Uten om dette vil god oppvarming ved å utføre øvelsene med lettere bellastning være mer gunstig både for prestasjon og skadeforebygging.

Jeg skjønte det hva du mente Wink Og sånt tull bruker han ikke.

Jeg kan også nevne at jeg kanskje har troa på det å tøye ut dersom du har stagnert en stund og er litt stiv. Men det mener jeg at muligens musklene kan benytte seg mer av det potensiale. Litt sånn erfaring håper jeg på å høre fra folk her, ettersom jeg er litt fortsatt skeptisk til tøying og økning i styrke. Innerst tror jeg egentlig han bare spiser mye mer, ikke nødvendigvis renere mat, men bare mer.


Selv om kameraten din påstår at det er tøying som skaper mirakler kan ikke han vite dette. Han har ingen målinger som støtter opp mot dette uten om hans egen synsing og sansing.
(Ps. dette gjelder ikke dersom stivhet har hindret en korrekt utførsel av øvelsen).

Kan ta meg selv som eksempel:
For noen måneder siden begynte jeg med et ekstra stort c-vitamin inntak for å hindre sykdom. Jeg hadde i en periode hatt treg framgang på trening, men etter jeg begynte med c-vitamin kom den gode fremgangen tilbake. Var det da den ekstra dosen c-vitamin som førte til økningen min? Tvilsomt.....

Utenom å øke bevegeligheten mener jeg selv at tøying ikke har noe for seg. Det øker blodsirkulasjonen i muskulaturen, men dette gjør man mye mer effektivt gjennom spesifikk oppvarming. Tenker man skadeforebyggende er spesifikk oppvarming mye bedre egnet enn tøying. Å utføre begge deler før en økt ser jeg ikke nødvendigheten av..

For å sitere min gode lærer: "Tøying har ikkje noko for seg"

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Tøyer dere ut?
« #24 : 24. januar 2012, 08:42 »
Jeg har søkt litt på tøying og strekking og sjekket ut med et par gode fysioterapeuter som også er veiledere innenfor styrketrening. Tilbakemeldingen er at det finnes varierte forskningsresultater(jeg leter fremdeles etter gode artikler om dette og vil få tilsendt noen resultater).

Primært ville jeg varmet opp med bevegelse før trening(spesielt i fht til beina) og benyttet spesifikk oppvarming på overkroppen(lette brystøvelser med mange reps før brysttrening f.eks). Dersom du er stiv og opplever at fleksibilitet og teknikk er et hinder for maksimal utførelse vil jeg anbefale lett statisk strekking etter endt treningsøkt(avvent noen minutter etter siste sett før du strekker ut).

Tøying og strekking anbefales(Aktivitetshåndboken) som øvelser for velvære(altså en mer psykologisk faktor). Ballistisk tøying(gynging i strekk-tilstand blir ikke anbefalt, men heller mer statisk lett strekk på aktuelle muskulatur. Dersom man kun driver med styrketrening og ellers er lite i aktiviteter det viktig å beholde beveglighet gjennom lett strekking/lett bevegelsestrening(egen påstand).

"Å tøye hardt på muskulaturen før styrketreningen kan, som utholdenhetstrening, redusere kvaliteten på styrketreningen"(Styrketrening - i teori og praksis, s. 293)

Strekking bør utføres med måte. Samtidig så er det jo slik at vi ikke alltid er avhengig av å lene oss på vitenskapelige forskningsresultater. Dersom strekking etter din egen erfaring gir bedre resultater så ser jeg ikke helt hvorfor du skulle la være å strekke ut. Stol på deg selv!
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget HJH

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Tøyer dere ut?
« #25 : 24. januar 2012, 09:31 »
Nå skal det nevnes at program som eks. Doggcrapp bruker hard tøying like etter øvelsene som et grunnleggende prinsipp. Der er riktignok ikke fokus å bli mykere, men å "strekke muskelfasciene" som ligger omkring musklene. Tenkte det burde nevnes her..

Utlogget Bloatron

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: Tøyer dere ut?
« #26 : 01. februar 2012, 13:14 »
Jeg tøyer ut for å bli mindre støl etter treningen, sånn at jeg kan trene musklene oftere.

Utlogget tag91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Sv: Tøyer dere ut?
« #27 : 01. februar 2012, 13:15 »
tøyer aldri ut og det for jeg igjenn for nå
markløft 250-300    knebøy 170-200   benk130-150

vekt ca 80+++

høyde 180 cm

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Tøyer dere ut?
« #28 : 01. februar 2012, 13:18 »
Jeg tøyer ut for å bli mindre støl etter treningen, sånn at jeg kan trene musklene oftere.

Kan du utdype dette litt?
Så om du ikke tøyer, så kan må du vente mer enn 48 timer før du kan trene samme muskel igjen?
Smiley

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Tøyer dere ut?
« #29 : 02. februar 2012, 00:57 »
Ser det blir drøftet litt frem og tilbake om tøying etter trening. men hva med og tøye ut FØR styrketrening ?

Trodde det var relativt etablert at det er en dårlig ide? Man skal jo bli svakere av å tøye noe spesiet aggressivt FØR man løfter.

As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!