Skrevet av Emne: Gainer før leggetid?  (Lest 13564 ganger)

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Gainer før leggetid?
« : 24. januar 2012, 16:03 »
Hei!

Jeg er ikke veldig erfaren når det kommer til kroppsbyggings-dietter, derfor trenger jeg litt råd fra dere mer erfarene.

Så hørte jeg dette ryktet om at kroppen gjerne skulle hatt noe å "jobbe med" imens man sover.
Men så har jeg hørt litt forskjellig som at man bare burde ha proteiner pga kroppen bruker tid på karbohydratene osv, ikke vet jeg. Men hva burde jeg egentlig spise før leggetid? eller åssen shake?

Foreløbig tar jeg samme gaineren jeg bruker resten av dagen, rett før leggetid sammen med 2 kapsler omega3.

gaineren innholder ca 120karbo og 30-35g protein, men dette kan jeg velge selv ut fra antall scops. veier ca 65kg.

Men har hørt man ikke burde ha karbo, eller bare protein osv, så hva er riktig? jeg har veldig høy forbrenning og ønsker og gå opp i vekt, men selvfølgelig når jeg mener vekt så mener jeg muskelmasse!

Åssen shake burde jeg ta før leggetid? og hvorfor?


Tusen takk for alle svar  Wink

Utlogget TURTLE~

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433

Sv: Gainer før leggetid?
« #1 : 24. januar 2012, 16:15 »
Ta deg en boks mager kesam 30 min før legge tid, blandet med litt fun light for å få bedre smak

Utlogget Mr:ANNOYING

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 232
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 232

Sv: Gainer før leggetid?
« #2 : 24. januar 2012, 18:07 »
Bruk heller casein :-) Spesielt protein som kroppen jobber lenge med, som passer perfekt når du skal legge deg !

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Gainer før leggetid?
« #3 : 24. januar 2012, 20:00 »
Bruk heller casein :-) Spesielt protein som kroppen jobber lenge med, som passer perfekt når du skal legge deg !

Det eneste som klarte og gi et godt svar. Takk Smiley

Utlogget treningssnabben

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 624
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 624

Sv: Gainer før leggetid?
« #4 : 24. januar 2012, 20:02 »
Det eneste som klarte og gi et godt svar. Takk Smiley

Hvordan kan du begrunne at en boks mager kesam var et dårlig svar? Det blir ikke veldig populært å fortsette å svare om du skal ignorere seriøse svar å heller kalle dem "dårlige"

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Gainer før leggetid?
« #5 : 24. januar 2012, 20:08 »
Hvordan kan du begrunne at en boks mager kesam var et dårlig svar? Det blir ikke veldig populært å fortsette å svare om du skal ignorere seriøse svar å heller kalle dem "dårlige"

Fordi jeg faktisk spurte om en forklaring på svaret som blir gitt. Hvis noen skal si meg hva jeg skal gjøre som virker så vil jeg gjerne vite hvorfor, som jeg skrev i trådstart. Mr. ANNOYING ga meg et svar og hvorfor.

Utlogget treningssnabben

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 624
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 624

Sv: Gainer før leggetid?
« #6 : 24. januar 2012, 20:11 »
Men hva burde jeg egentlig spise før leggetid? eller åssen shake?


Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Gainer før leggetid?
« #7 : 24. januar 2012, 20:13 »

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Gainer før leggetid?
« #8 : 24. januar 2012, 20:56 »
EKSTREMT uenig i at du skal droppe gaineren fordi det er mye karbohydrater i den.

Det er karbohydrater du sannsynligvis mangler mest viss du spiser norsk, sunn mat ellers i løpet av dagen, og du trener hard styrke ved siden.

For de fleste tynne folk vil mer karbohydrater få ting til å løsne. Rett og slett fordi det er en enkel måte å få i seg flere kalorier på, da det er lettere å finne noe som inneholder mye karbohydrater enn noe som inneholder mye protein - og det er i tillegg din suverene energikilde som kommer godt med på trening. Har du for lite karbohydrater i kosten generelt er det ekstremt vanskelig å legge på deg, fordi du nesten alltid havner i kcalunderskudd om du først spiser på en måte hvor dette skjer. Da må du i så fall spise MASSE protein eller fett for å kompensere, og ingen av løsningene er heldige. Fett som energi = dårlig energikilde, og HELT ubrukelig viss du skal trene i tillegg. Protein som energi = hovedsaklig er det fryktelig dyrt, men såvidt jeg vet er det heller ikke en veldig god energikilde.

Bruk karbohyratene til å få opp kaloriinntaket ditt.

Og du blir ikke feit av karbohydrater. Du blir bare feit viss du spiser altfor mye i forhold til hvor mye du forbrenner. I teorien kan du bli feit på hva som helst som inneholder kalorier, noe både fett, protein og karbohydrat gjør. Så drikker du masse gainer og blir feit, har det ingenting med karbohydratene å gjøre. Det er kaloriene i gaineren som gjør deg feit. Det viser at du overvurderer hvor mange kalorier du trenger.

(men du KAN ende opp med en dårligere kroppssammensetning om du spiser masse karbohydrater, masse fett og minimalt med protein - da vil du typisk miste muskelmasse over tid og få en mer usexy kropp. Men det skjer ikke så lenge du trener styrke jevnlig og spiser kjøttpålegget ditt. Det skjer viss du bytter ut vektstanga med PC-en, spiser masse sjokolade og slutter med vanlig mat)

Enkleste måten å forbli tynn på er å begynne med proteintilskudd, og BARE tenke protein.

Klassisk eksempel:

17 år gamle Thomas på VG2 trener 5x5 Powerbuilding og spiser rundt 2300-2400 kcal per dag. Han rumler i magen ofte og går gjerne 6 timer uten mat. Så kjøper han Whey Tech med sjokoladesmak. En måned får han ganske god fremgang i benken og tenker at det må være litt pga. proteintilskuddet, og ikke bare programmet han fant på iForm. Men han er likevel tynn. Men han har jo økt med 15 kg i benken på ganske kort tid nå (60 - 75 kg). Så nå vet han at proteintilskudd er smart å ta. Han er jo selv et bevis. Godt han prøvde dette ut, og ikke hørte på NRK Puls! Puh!! Men han hører at karbohydrat ikke er så bra... Det inneholder visst kalorier, og karbohydrater kan visst ikke gjøre en dritt med musklene viss ikke det finnes protein... Mao. kan ikke dette være noe særlig å skryte av for muskelbyggingen hans! Så han holder seg unna det svineriet der. Han leser også om disse gainerne, men tenker at det er svindel. Det er jo over dobbelt så mye karbohydrat som protein i de! Bra han sjekket næringsinnholdet på disse, det er jo ikke rart de er så billige! Stakkars de som kjøper dette. Men proteintilskudd kan ikke være svindel, for det økte jo styrken i benken her om dagen. Litt rart hvordan Proteinfabrikken egentlig lager både ærlige proteinpulvere og svindel-gainere!

En dag leser han forhåpentligvis en artikkel på en side som ikke har reklamer for kosttilskudd i alle hjørner. KANSKJE han gir opp sine sprø idéer om hvordan kroppen fungerer. Om han ikke er hjernevasket for mye allerede... (sammen med hjernevaskingen følger det gjerne med en økt aggressivitet til alle som er i mot at skyhøye proteininntak er nødvendig)

Lite sidespor der, men saken er: Å bare tenke proteiner funker ikke viss du er typen som har liten matlyst og liker å spise lite ellers. En proteinshake inneholder ikke mye kalorier, og det er kalorier du trenger for å vokse. Du bør absolutt spise mye protein, for det vil sørge for at muskelbyggingen går fortere. Men så lenge du kommer deg opp på rundt 1,5 g pr. kg kroppsvekt er du garantert trygg. Og det krever ikke mye. Skal du være "optimal" så kan du gjerne gå helt opp til rundt 2 g pr. kg kroppsvekt, men dette er viss du skal være - ja, nettopp: Optimal. Hva er forskjellen i praksis? Ingenting for folk flest.

For Olaf Tufte på 90 kg som trener 3 timer x 2 per dag med både styrke og utholdenhet? Sikkert noe.

Det er helt greit med gainer om du sliter med å få i deg nok næring på andre måter. Bare ikke overdriv. Start i det små, og sjekk vekten fra uke til uke. Skjer det ingenting: Mer næring. Skjer det for mye (du legger på deg over 0,5 kg per uke): Brems litt.

Hva du spiser før du legger deg har ingenting å si. Sørg for at du får i deg det du skal i løpet av en hel dag, det er rådet jeg ville gitt. Du kan si at sånn sett bør det siste måltidet ditt alltid inneholde det du ikke har fått i deg i løpet av dagen, som du skulle fått i deg. F. eks: Har du spist veldig lite protein i løpet av dagen, spis noen brødskiver med egg og drikk et par glass melk. Bare et eksempel. Ikke gjør det vanskeligere enn det.

Les på disse faktaarkene: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/page1934.html

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Gainer før leggetid?
« #9 : 24. januar 2012, 21:14 »
Har du for lite kalorier inntatt på den gitte dagen så kjør på gainer og evt en ekstra scoop med proteinpulver i gaineren for å øke proteinfraksjonen. Og optimal er like viktig for alle; om man er olaf tufte eller ola nordmann - hvorfor skal vi ha dårligere resultat når svaret er så enkelt som å øke proteinmengden for optimal proteinsyntese? Studier har vist opp mot 2.3g pr kg for "optimale" resultat.

Blir rimelig unødvendig å forvirre en nybegynner med et så "skremmende" innlegg og ikke minst å linke til olympiatoppen som gang på gang viser hvor tilbakestående og gammeldagse de er på mange punkt.

Protein er forøvrig en god energikilde, hvorfor skulle det ikke være det? For en som skal opp i vekt derimot, så vil det selvsagt være ugunstig å innta mat som metter for mye. Fett og protein metter mer enn karbohydrat, men det betyr ikke at fett eller protein skal ekskluderes på noen måte.. bare få inn optimale nivå av protein / fett. Eller bare spis mer kalorier generelt, man trenger strengt tatt ikke 900g karbohydrat om man ikke er Olaf Tufte heller.. rimelig enkelt å få i seg nok kalorier for en på 65kg. Egg, bacon, smør, div oljer, melk, havregryn osv trenger ikke være vanskeligere enn dette - gainer er ikke noe magisk, det bare forenkler inntak av kalorier.. akkurat som proteinpulver forenkler inntak av protein.

Totalt sett, så fokuser på å få i deg kaloriene dine.. så vil det være nærmest umulig å ikke få i deg nok protein. Ellers står det i bunn og grunn greit med informasjon i paramora sitt innlegg, om du klarer å lese det med en klype salt og en slags Eirik Sandvik typ humor.

Også må vi huske at styrketrening ikke er en sprint, men et maraton. Kjekt å legge på seg 10kg, ikke så kjekt når 7 av de er fett. Kvalitet, foran kvantitet.

Sitat
Kevin Tipton og hans kompanjong Robert Wolfe har publisert en rekke studier på behovet av et høyt inntak av protein. I en omfattende gjennomgang av tilgjengelig forskning (7) viser de en helt annen kompetanse for tolking av resultater. Et kjapt eksempel er at små endringer i muskelvekst og kroppskomposisjon ikke alltid er statistisk signifikant, men kan ha stor betydning for den enkeltes evne til å prestere. I deres undersøkelse mener de at personer som trener styrke kan innta mellom 2,5-3g/kg, mens utholdenhetsutøvere kan innta mellom 1,7-2g/kg.

Basert på aktuell litteratur (1-2, 6-11) og verdifull erfaring (3-5) anbefaler jeg følgende:



Ved ekstreme tilfeller, som langvarig (konkurranse)diett, eller ved spesielle formål, kan man slik jeg ser det avvike disse disse retningslinjene med 10-20 %, avhengig av individuelle erfaringer og preferanser.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Gainer før leggetid?
« #10 : 24. januar 2012, 21:29 »
trådstarter: gidder ikke hjelpe deg. vis respekt å ikke kom å vær en bortskjekt drittunge å si at jeg ikke har gitt deg et godt svar. har gitt deg fakta, svart på hvitt - du vil ikke at det skal være sånn, men im sorry det er det. gainer er bare sukker og protein. derfor er ikke det noe anbefalt. karbohydratkildene dine skal ikke være sukker, men ris osv. ikke sukker. ta protein og spis ris sammen med det.

Synes du reagerer svært utagerende mot trådstarter. Alt du har sagt er IKKE BRUK GAINER DET ER BARE SUKKER?

Om du tar en norsk prøve og alt jeg skriver på slutten er (F) DU SKRIVER JO MASSE RART.. forstår du noe av det da?

Forøvrig, så kan du ikke dra alle gainere under en kam, det finnes gode gainere også. Og de gjør nytten sin. Smiley Og alt karbohydrat er i sin rette forstand.. sukker.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Gainer før leggetid?
« #11 : 24. januar 2012, 21:33 »
Bluebearworkout: Var dette innlegget skremmende?

Enig i at det kanskje står litt mye der, og at jeg bruker ord som han muligens ikke er veldig kjent med enda. Mulig han håpte på et litt kortere og greiere innlegg, siden han er litt ny og sånn. Men jeg føler ikke at det er milevis over hva han sikkert kan forstå. Og jeg HÅPER han bokmerker denne siden og tar den frem igjen den dagen han blir Thomas på 17, for JEG VIL IKKE AT HAN BLIR HAN. Thomas er dum, uutdannet, frekk og tynn.

Så lenge han leser Olympiatoppen-faktarkene så er han trygg. Er det én ting jeg håper han får med seg i det innlegget, så er det den linken. Olympiatoppen er IKKE gammeldagse og tilbakestående. Jeg har hørt dette en million ganger, men det virker mer som det har opphav i vandrehistorier om "han dusten fra Olympiatoppen som var på den forelesningen" fremfor noe annet. Finn noe på Olympiatoppen.no i 2012 som kan kalles gammeldags og tilbakestående.

Olympiatoppen.no er milevis over Treningsforum og iForm når det gjelder ernæringsinformasjon. Jeg leser ikke kostholdartikler på disse sidene lenger. Det var her jeg hørte at 4 g protein pr. kg kroppsvekt var nødvendig i 2004, og det var de samme artiklene som gjorde meg anti-Olympiatoppen en gang i tiden. Og anti-NRK. Og anti-forskere. Og anti-alt. Det er sånt Thomas liker.

Les faktarkene fra Olympiatoppen selv. Sier ikke at du er dum eller noe slikt, for det mener jeg ikke, men jeg tror ikke du vil synes at det er så dumt om du sjekker de ut.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Gainer før leggetid?
« #12 : 24. januar 2012, 21:34 »
trådstarter: gidder ikke hjelpe deg. vis respekt å ikke kom å vær en bortskjekt drittunge å si at jeg ikke har gitt deg et godt svar. har gitt deg fakta, svart på hvitt - du vil ikke at det skal være sånn, men im sorry det er det. gainer er bare sukker og protein. derfor er ikke det noe anbefalt. karbohydratkildene dine skal ikke være sukker, men ris osv. ikke sukker. ta protein og spis ris sammen med det.
Dette er en typisk Thomas.

Ikke hør på han. Han kan ikke hjelpe deg.

Og for å svare på innlegget i tillegg: En gainer inneholder, i likhet med karbohydratpulvere, bare maltodextrin. Maltodextrin er et polysakkarid - langkjedet karbohydrat. Sukker består av fruktose og glukose som begge er monosakkarider - enkjedet karbohydrat.

Langsomme karbohydrater, dvs. komplekse karbohydrater, omdannes ikke like hurtig til fett. Sukker består derimot av halvparten fruktose og halvparten glukose. Glukose er høy GI og går raskt ut i muskulaturen, men fruktose lagres nesten utelukkende i leveren. Leveren kan maksimalt lagre ca. 75 - 100g glykogen, og overskytende fruktose blir da omdannet direkte til fett. Generelt bør du begrense inntak av sukker til 100 g per dag eller fruktose til 50 g per dag.

Men som sagt: Maltodextrin, det du finner i en gainer, er ikke sukker. Sagt på en annen måte: Du tar feil.

Dette er ikke noe jeg har inngående kunnskap om, men det har åpenbart ikke du heller.

Utlogget TURTLE~

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433

Sv: Gainer før leggetid?
« #13 : 24. januar 2012, 21:47 »
Det eneste som klarte og gi et godt svar. Takk Smiley

Sorry for at jeg ga deg et svar hvor du ikke har evner til å søke opp å lese litt om selv.
Hater noobs på det forumet her! Det er helheten som teller, ikke når du tar ditten og datten.
Før du i det hele tatt begynner å tenke på unødvendige ting som det her på ditt nivå, så få orden på kosthold og treningen din. (Ut i fra det du skriver og spør om her, så vet jeg at du ikke er særlig erfaren.)

Ta til deg andres kunnskap og slutt å oppfør deg som en jævla dust, så skal du se at du vokser Wink

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Gainer før leggetid?
« #14 : 24. januar 2012, 21:49 »
Har nok lest mer enn nok på olympiatoppen, og konklusjonen er fremdeles at de stiller seg på trygg grunn innenfor sine anbefalninger. De er gammeldagse i den forstand at de tar lang tid på å bearbeide ny informasjon, og at de er svært konservative i sine metoder.

Finnes et hav av ny informasjon, med utrolig oppsiktsvekkende resultat, hvor Olympiatoppen henger etter. Dem om det, og du om ditt. Du kan ikke "gå feil" ved å høre på olympiatoppen, selvsagt ikke.. men det betyr ikke at du skal ta alt som står der for god fisk eller hundre prosent oppdatert eller den nyeste informasjonen osv. Den nyeste informasjonen får du når du ser på studiene selv, og evaluerer ting selv eller holder deg oppdatert ved gode, aktuelle tidsskrift (ikke body.. Smiley)

Så jeg er hundre prosent enig i
Sitat
så lenge han leser Olympiatoppen-faktarkene så er han trygg.
men noen vandrehistorier er faktisk sanne. Og slutt med Thomas er du snill. Kall det broscience, eller rithardo. Gjerne bokmark siden, trådstarter, det er trygg, simpel info og du kan ikke gå galt med det.. men det finnes effektiv baseline også finnes det "hvor responderer MIN kropp". Kanskje du vil få det sjukeste resultatet noensinne ved å prøve ting som andre sier er bullshit? Ingen vet hvordan din kropp reagerer.. men lær deg basisen først - akkurat som med styrketrening.. hovedøvelser først, piss etterpå.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!