Skrevet av Emne: Gainer før leggetid?  (Lest 13574 ganger)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Gainer før leggetid?
« #45 : 25. januar 2012, 00:30 »
Hei!

 jeg har veldig høy forbrenning

Legg fra deg denne antagelsen. Hvileforbrenning hos friske folk varierer bare med noen få prosent (2-3%) når man korrigerer for kroppsvekt og kroppssammensetning. Hvis du mener at du har et høyt aktivitetsnivå, og derfor forbrenner mange kalorier, så bør du si nettopp det, at du forbrenner mange kalorier gjennom all aktiviteten du holder på med.

Når du er oppe i 2 gram proteiner pr. kilo kroppsvekt, så er det bare kalorioverskudd som skal til for at du går opp de musklene du kan gå opp med den treningen du har.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Gainer før leggetid?
« #46 : 25. januar 2012, 00:35 »
Studier har vist opp mot 2.3g pr kg for "optimale" resultat.

Har disse studiene blitt testet på folk med høy fettprosent (ikke at det trolig er veldig relevant her, ettersom han bare veier 65 kg)? Er det 2,3 g pr. kg kroppsvekt, eller 2,3 g pr. kg fettfri kroppsmasse?

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Gainer før leggetid?
« #47 : 25. januar 2012, 00:42 »
pr kg kroppsvekt, og er også det jeg regner ut i fra for alle utenom svært spesifikke situasjoner. 2.3 kan bli i overkant mye, men det var bare for å illustrere et poeng.

1.5-2.3 går fint, men protein er ikke bare "proteinsyntese og trening" det er metthetsfølelse, det har høy TEF, og er generelt digg å spise  Grin

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Gainer før leggetid?
« #48 : 25. januar 2012, 17:18 »
Yes!

Trodde aldri tråden skulle få så mange svar, men det setter jeg veldig stor pris på!

Bare for å få en ting klart så var det ikke meningen å fremstå som "frekk" eller "bortkjemt" eller hva noen skrev, men som sagt så ville jeg ha et utfyllende svar fra folk med personlig erfaringer og kunnskap som man ikke finner ellers på nettet.
Vel og merke så skrev jeg i trådstart "Tusen takk for alle svar Wink" så selvom jeg ikke kommentere innlegget ditt direkte Ubåten så betyr ikke det at jeg ikke satt pris på svaret ditt, eller at jeg ikke mente det var godt, men jeg ville ha et litt mer utfyllende svar. I tilegg kan kanskje ord på nettet framstå litt annerledes enn hvis jeg hadde sagt det jeg sa face to face, så du kunne lest utrykket mitt, så beklager hvis svaret mitt til mr.annying virka negativt på ditt.

Unforgettable jeg prøvde aldri å være frekk på noen somhelst måte, som sagt så kanskje det framstod litt annerledes, men jeg synes ikke svaret ditt ga meg noe særlig nytte. Men uansett takk for hjelpen.

Men til dere andre så har jeg nå fått masse lesestoff og god hjelp langt utifra spørsmålet mitt, så tusen takk for det! Smiley Spesielt blåbjørn og paramora som var veldig ivrige her biggrin

Tusen takk for at dere tok dere tid! Nå skal jeg trene Smiley

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Gainer før leggetid?
« #49 : 25. januar 2012, 19:42 »
Nå bruker jeg aldri gainer selv, men hvis de faktisk inneholder mye maltondextrine er dette negativt om kvelden.  Maltodextrine er "rent" sukker. Jeg vet at det i TEORIEN er et polysakkarid sammensatt av flere dextrose (glukosemolekyler). "Problemet" er at hydrogenbindingene i Malthodextrine er så utrolig svake, så de brytes og fordøyes tilnærmet like raskt som monosakkaridet glukose.

Hvis du absolutt må bruke gainer ville jeg brukt det etter trening siden maltodextrine og dextrose tas opp utrolig kjapt i tynntarmen, samtidig som det ikke lagres i kroppen som fett fordi det går rett til musklene.

Så poenget mitt er at gainer ikke burde tas på kvelden nettopp fordi det inneholder så mye raske karbohydrater som igjen vil øke insulin-nivåene i kroppen din, som igjen vil øke fettlagring Smiley

hvis du vil ha en shake til kvelds kan det være greit med casein. Personlig liker jeg veldig godt biff, litt grønnsaker og cottage cheese Cheesy
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Gainer før leggetid?
« #50 : 25. januar 2012, 19:48 »
Det spiller da ingen rolle når på døgnet du får i deg de karbohydratene hvis du allikevel skal få dem i deg, du legger ikke på deg mere fett bare fordi det er kveld.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Gainer før leggetid?
« #51 : 25. januar 2012, 19:54 »
Stokka, det er en myte. Og vil ikke ha noe å si. Faktisk vil jeg argumentere MOT å spise karbohydrat tidlig.

Sitat
Consumption of a high carbohydrate diet during the beginning of the active phase [the beginning of the day] impairs metabolic plasticity. Furthermore, consumption of a calorically dense, high fat diet at the end of the active phase [in the evening] leads to accelerated weight gain, increased adiposity, glucose intolerance, hyperinsulinemia, hypertriglyceridemia, and hyperleptinemia (i.e., the cardiometabolic syndrome). The latter is independent of daily total or fat-derived calories. As such, the time-of-day at which high fat diets are consumed profoundly influences multiple cardiometabolic syndrome parameters.

The present study reports that feeding mice a high fat diet throughout the waking phase does not significantly influence body weight, adiposity or glucose tolerance. This is despite increased daily fat consumption. The lack of weight gain appears to be due to a compensatory increase in energy expenditure and/or a balancing of total caloric intake.

Conclusions: The implications of the present research are important for human dietary recommendations. Humans seldom eat a uniform diet throughout the day, thus requiring the ability to respond to alterations in diet quality. Currently, a typical human diet consists of a high carbohydrate morning meal followed by higher fat and/or more calorie-dense meals later in the day.

Consumption of a high fat waking meal is associated with increased ability to respond appropriately to carbohydrate meals ingested later in the waking period, while a high carbohydrate morning meal appears to “fix” metabolism toward carbohydrate utilization and impair the ability to adjust metabolism toward fat utilization later in the waking period.

"Ved høyt inntak av karbohydrater senere på dagen og på kvelden, får du en økning i det naturlige leptinsignalet (inntrer ca 2-4 timer etter innsovning), som gir økt fettforbrenning gjennom natten og utover den påfølgende dagen."

Styrer deg videre mot denne referansen:

http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Gainer før leggetid?
« #52 : 25. januar 2012, 20:27 »
Bra artikkel du linket! likte den, men husk at man alltid vil kunne finne noe som viser det motsatte hvis man leter lenge nok. Nå skal det sies at jeg er enig i mye av det som står der Cheesy

g0trice, da anbefaler jeg deg å trene like hardt som du gjør, droppe carbs til frokost og ALLE de andre måltidene ( også etter trening ) frem til kvelden. Så tar du ALT til siste måltid, så kan vi se om du har endret mening Smiley
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Gainer før leggetid?
« #53 : 25. januar 2012, 21:18 »
Bra artikkel du linket! likte den, men husk at man alltid vil kunne finne noe som viser det motsatte hvis man leter lenge nok. Nå skal det sies at jeg er enig i mye av det som står der Cheesy

g0trice, da anbefaler jeg deg å trene like hardt som du gjør, droppe carbs til frokost og ALLE de andre måltidene ( også etter trening ) frem til kvelden. Så tar du ALT til siste måltid, så kan vi se om du har endret mening Smiley

Ikke snakk om å droppe, snakk om å modifisere. Jeg spiser ca alle min karbs kl 18-02 en plass.

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Gainer før leggetid?
« #54 : 25. januar 2012, 21:21 »
Nei jeg er HELT enig med hva du sier Blue Cheesy  var bare det at g0trice mente det hadde NULL betydning når du spiste karbohydrater Smiley
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: Gainer før leggetid?
« #55 : 25. januar 2012, 21:27 »
kroppen min har respondert positivt på fordeling: fett tidlig på dagen, karbs på kvelden.

En annen ting er at jeg la på meg mere fett når jeg stod opp 03:30 for å ta gainer en periode. Jeg spiste ikke mere denne perioden. Hadde samme faste rutiner på dagen så var heller ikke mindre aktiv. Vet ikke hva forskning sier på dette området, men etter jeg kuttet ut gainer på natt/kveld gainet jeg mindre fett Wink
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Gainer før leggetid?
« #56 : 25. januar 2012, 21:30 »
Du spiste ikke MER annet enn gainer eller du hadde totalt antall kalorier?

Svarene kan være en makroforskyvning (mindre protein eller annet) eller generelt bare for mange kalorier, kan og være du har undervurdert kostholdet ditt eller andre små ting?

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Gainer før leggetid?
« #57 : 25. januar 2012, 21:35 »
Nei jeg er HELT enig med hva du sier Blue Cheesy  var bare det at g0trice mente det hadde NULL betydning når du spiste karbohydrater Smiley

hahaha du klarer ikke vri dette til at det var jeg som var tullingen, var du som begynte med "herp derp karbohydrater på kvelden"
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Gainer før leggetid?
« #58 : 25. januar 2012, 21:45 »
Prøver ikke vri det. Gå tilbake å se hva du selv skrev. Ja, det var jeg som begynte med herp derp karbohydrater om kvelden. Det finnes folk som legger på seg av karbs om kvelden, jeg er en av de, men vet også om flere Smiley så ikke kom å si at jeg har feil mr know it all Wink folk reagerer forskjellig.
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: Gainer før leggetid?
« #59 : 25. januar 2012, 21:55 »
91kilo  178cm høy. Da er du vel ikke like rippa som på bildet ditt?
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!