Skrevet av Emne: Sikring til benkpress  (Lest 8486 ganger)

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Sikring til benkpress
« #30 : 09. februar 2012, 00:11 »
Er folk her seriøse?  Huh

Det går helt fint å legge stanga på brystet for så å enten rulle den ned, eller gi den et støt med brystkassa, samtidig som man reiser seg opp. (Min metode.) Da havner den pent og pyntelig på hofta. Dette har jeg gjort sikkert hundrevis av ganger (trener nesten alltid alene), og tatt i betraktning av hvor enkelt det er å manøvrere stanga på denne måten med 160kg, så kan jeg ikke se for meg problemer i det hele tatt før man krysser ihvertfall 250. med 160 kg på stanga liggende på brystet med all sin vekt, så blir man en smule tungpustet. Man blir ikke kvelt til døde, som folk her tydeligvis tror. Nå er jeg seriøs. Prøv det, så finner dere ut hvor lett det er. Dere minner om en gjeng med folk som står på en 10cm høy kant og snakker om hvor farlig det er hvis dere detter ned ...
Har gjort det der selv, men ser uansett ikke grunn til å bruke låser.
HVIS det skulle gå galt og du ligger med stanga over halsen, så er du fucked...og ja, folk har dødd av det. Mark Rippetoe sa det var i snitt 12 dødsulykker i gymmet i america pr år, og størsteparten var fra benkpress alene med låser.

Det er ikke så ille som å trene benk alene i smithmaskin da...er du nedenfor den siste sikringen og du ikke får opp stanga kan det gå virkelig galt. En 12 år gammel gutt døde nylig av det. Ironisk nok hadde foreldra kjøpt smithmaskin av sikkerhetsmessige årsaker.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Sikring til benkpress
« #31 : 09. februar 2012, 00:43 »
Er folk her seriøse?  Huh

Det går helt fint å legge stanga på brystet for så å enten rulle den ned, eller gi den et støt med brystkassa, samtidig som man reiser seg opp. (Min metode.) Da havner den pent og pyntelig på hofta. Dette har jeg gjort sikkert hundrevis av ganger (trener nesten alltid alene), og tatt i betraktning av hvor enkelt det er å manøvrere stanga på denne måten med 160kg, så kan jeg ikke se for meg problemer i det hele tatt før man krysser ihvertfall 250. med 160 kg på stanga liggende på brystet med all sin vekt, så blir man en smule tungpustet. Man blir ikke kvelt til døde, som folk her tydeligvis tror. Nå er jeg seriøs. Prøv det, så finner dere ut hvor lett det er. Dere minner om en gjeng med folk som står på en 10cm høy kant og snakker om hvor farlig det er hvis dere detter ned ...

Problemet er om stanga havner over halsen. Du vet sikkert like godt som meg at dette kan skje når man ser hvordan enkelte løfter. Og havner den over halsen må man nesten "franskpresse" opp vekta igjen, og det er det nok ikke mang som klarer med nær maks i benkpress.

Edit: ser noen var før meg.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Sikring til benkpress
« #32 : 09. februar 2012, 01:07 »
Sitat
HVIS det skulle gå galt og du ligger med stanga over halsen, så er du fucked...og ja, folk har dødd av det. Mark Rippetoe sa det var i snitt 12 dødsulykker i gymmet i america pr år, og størsteparten var fra benkpress alene med låser.

Så du sier at det er farlig fordi så "mange" som 12 amerikanere dør av dette årlig? Det er sikkert flere amerikanere som dør hvert år av å kvele seg selv med hyssing mens de skal knyte noe.

Uansett så argumenterer jeg ikke for å bruke låser. Det er jo greit å la dem være av, så har man den muligheten også, hvis man løfter benk som en totalidiot. Jeg bare sier at ved å faktisk bruke noen minutter på å øve inn teknikker for å få vekk stanga, så er ikke dette er problem lenger.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Sikring til benkpress
« #33 : 09. februar 2012, 01:20 »
Så du sier at det er farlig fordi så "mange" som 12 amerikanere dør av dette årlig? Det er sikkert flere amerikanere som dør hvert år av å kvele seg selv med hyssing mens de skal knyte noe.

Det er nok en god del flere amerikanere som knyter hyssing, enn det er som trener benkpress.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Sikring til benkpress
« #34 : 09. februar 2012, 01:25 »
Hehe, det er sant Tongue

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Sikring til benkpress
« #35 : 09. februar 2012, 02:12 »
Slutte å trene til failure så trenger du ikke sikring. Men som det er sagt kutt ut låser, trenger du de løfter du alt feil og trenger å jobbe med dette.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!