Skrevet av Emne: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?  (Lest 8811 ganger)

Utlogget petter87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 239
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 239

Sv: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?
« #30 : 13. februar 2012, 11:33 »
Er jo også en del småmuskler som får litt pirring da også, så jeg støtter denne tilnærmingen.

Selv retter jeg alltid armene helt ut, men holder vel automatisk spennet i bunnposisjon vil jeg tru..

Ved å ikke rette ut armene føler jeg på mange måter at en i større grad dreier det mer over på armene også....jeg er av samme grunn tilhenger av å holde godt over skulderbredt grep også.
Om ikke annet føles det som om den graver bedre inn i latsen da.


Når det gjelder ryggøvelser som nedtrekk og diverse former for roing sliter jeg generelt med at armene får kjørt seg og blir utslitt uten at jeg føler ryggen blir aktivert i stor nok grad. Satser på å holde enda bredere enn jeg er vant til fremover Smiley
"yo moms buy heroin, with no hands I'm smackin' her"

24 år
185 cm
85 kg

BP: 95kg
KB: 110kg
ML: 150kg

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=111633.msg1700834;topicseen#new

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?
« #31 : 13. februar 2012, 19:12 »
Strikt og kontrollert kan også gi mer utslag på ryggmuskulatur. Med litt større vekter enn det man klarer å kjøre strikt blir det gjerne til at "alt" skal hjelpe til med å få opp vekta.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?
« #32 : 13. februar 2012, 19:28 »
Det som skjer på slutten av videoen er vel at han begynner å legge seg litt bakover. Har en følelse av at ryggen kan yte mer kraft når armene jobber litt foran, og ikke rett over hodet.

Selv liker jeg å trene i den stillingen som lar meg løfte mest vekt, med skuldervidde på grepet, ringer, eller nøytralgrep. Løfter ganske mye mer der enn i de andre variantene. Skal godt gjøres å isolere lats eller biceps med chins.

Hva er forøvrig verdien av å ta mange chins hvis grepet ikke er sterkt nok?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?
« #33 : 13. februar 2012, 20:01 »
Jeg kjørte pullups med smalt rogrep en gang og prøvde å trekke hendene inn mot haka istedenfor å trekke albuene ned. Det ble veldig biceps-orientert. Rygg-versjonen av smalbenk, kanskje ? Vet ikke helt hvordan man skal "isolere" ut rygg, det må vel bli flyes av noe slag, men det er neppe noe særlig effektivt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?
« #34 : 13. februar 2012, 22:33 »
Tips til alle som sliter med å få ryggkontakt i draøvelser, det være seg chins, roing, nedtrekk eller hva det nå måtte være: Tenk at du skal "dra" albuene bakover når du løfter. Ikke tenk at du skal dra vektene mot deg med armene - tenk at du "drar" albuene bakover, og at armene bare følger med (du kommer selvsagt automatisk til å bruke armstyrke for å få vekten mot deg, men dette knepet vil ofte sørge for at folk drar stangen i riktig linje, noe som igjen vil føre til at de bruker ryggen slik de skal).

Og viss du sliter med at armene trøttes ut før ryggmusklene, prøv reimer.

Utlogget jente1990

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 332
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 332

Sv: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?
« #35 : 13. februar 2012, 22:42 »
Tips til alle som sliter med å få ryggkontakt i draøvelser, det være seg chins, roing, nedtrekk eller hva det nå måtte være: Tenk at du skal "dra" albuene bakover når du løfter. Ikke tenk at du skal dra vektene mot deg med armene - tenk at du "drar" albuene bakover, og at armene bare følger med (du kommer selvsagt automatisk til å bruke armstyrke for å få vekten mot deg, men dette knepet vil ofte sørge for at folk drar stangen i riktig linje, noe som igjen vil føre til at de bruker ryggen slik de skal).

Og viss du sliter med at armene trøttes ut før ryggmusklene, prøv reimer.


Honnør! Jeg tror du har helt rett i det altså, jeg føler det på akkurat samme måte Smiley
BP: 47,5kg
KB: 60kg
ML: 70kg

Dips: 17
Pull-ups: 2
Roing 1 minutt: 245 m

Link til min logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116097.msg1756628;topicseen#new

(Bilde og video, s. 1, 4, 7, 8, 12, 14, 16, 17, 19, 20 og 24)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?
« #36 : 13. februar 2012, 23:57 »
Tips til alle som sliter med å få ryggkontakt i draøvelser, det være seg chins, roing, nedtrekk eller hva det nå måtte være: Tenk at du skal "dra" albuene bakover når du løfter. Ikke tenk at du skal dra vektene mot deg med armene - tenk at du "drar" albuene bakover, og at armene bare følger med (du kommer selvsagt automatisk til å bruke armstyrke for å få vekten mot deg, men dette knepet vil ofte sørge for at folk drar stangen i riktig linje, noe som igjen vil føre til at de bruker ryggen slik de skal).

Og viss du sliter med at armene trøttes ut før ryggmusklene, prøv reimer.

Samme i hantelroing, albuene skal opp, underarmen følger med.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Pull ups - Strekke helt ut i bunnposisjon?
« #37 : 14. februar 2012, 09:40 »
Tips til alle som sliter med å få ryggkontakt i draøvelser, det være seg chins, roing, nedtrekk eller hva det nå måtte være: Tenk at du skal "dra" albuene bakover når du løfter. Ikke tenk at du skal dra vektene mot deg med armene - tenk at du "drar" albuene bakover, og at armene bare følger med (du kommer selvsagt automatisk til å bruke armstyrke for å få vekten mot deg, men dette knepet vil ofte sørge for at folk drar stangen i riktig linje, noe som igjen vil føre til at de bruker ryggen slik de skal).

Og viss du sliter med at armene trøttes ut før ryggmusklene, prøv reimer.

Helt enig i dette!
Jeg har alltid forsøkt å få folk til å tenke på underarmene/hendene som en helt passiv part i bevegelsen. Ideellt sett bør hånden kun fungere som en krok som en hekter tak i stanga med, mens håndleddet forholder seg passivt til det draget det påføres. Det krever litt håndstyrke, men går stort sett greit etterhvert.
Jeg er også blandt dem som mener at reimer kan være spesielt nyttige i chins nettopp fordi de gjør det langt lettere å være helt passiv med underarmene..og enda bedre blir det om en slenger tommelen over på samme side som de øvrige fingrene også. Det har ingenting med at en ikke har grepsstyrke til å holde ut det antall repper en skal kjøre, men mer for å få bedre utnyttelse av øvelsen - underarmen får forhåpentlig nok trening ellers.
I roing mm der en mer skal presse albuene mer bakover enn nedover (litt upresise begreper, men dog), så er det langt enklere å holde et "avslappet" håndledd, så der blir reimene mer overflødige slik jeg opplever det.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!