Skrevet av Emne: Hvorfor er Norge gode i styrkeløft, men ikke vektløfting?  (Lest 26347 ganger)

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Er enig med Michael når det gjelder Dietmar. Dette er ikke for å rakke ned på vektløfterene, eller vektløftertrenerene, men det er vel uten tvil at situasjonen hadde sett annerledes om Dietmar hadde valgt å blitt landslagstrener for vektløfting. Husk at han selv var tatt ut til OL i vektløfting, men fikk ikke løftet pga boikott av de olympiske lekene det året. Han er en enorm ressurs, det at det knapt finnes folk som trener styrkeløft i klubb uten å følge et nøye gjennomtenkt treningsopplegg hvor alt av mengde, frekvens og belastning er forhåndsbestemt for uker fremover bekrefter det. (Dietmar, med f.eks Kirketeig som er utdannignsansvarlig i NSF står bak trenerutdanningen).

At vi gjør det såpass bra internasjonalt, uten at vi er så ENORMT mye større enn vektløfting peker jo mot at vi rett og slett være bedre til å trene utøverene våre enn de fleste andre.

Men nå skal det sies at det er mange store talent innen vektløfting også, men hittil har de ikke fått den publisiteten de fortjener her på TF. (Her er jeg sterkt medskyldig)

Har ingen tvil om at Dietmar er ekstremt dyktig, har bare hørt positivt om han! Hadde kanskje vært en idé å få han litt med i NVF?

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Har ingen tvil om at Dietmar er ekstremt dyktig, har bare hørt positivt om han! Hadde kanskje vært en idé å få han litt med i NVF?

Dietmar har 100prosent stilling i NSF, og vel så det Smiley Så han vier all sin tid til Norsk styrkeløft.

NVF takket vel nei til Dietmar da han kom til Norge for rundt 15år siden
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Dietmar har 100prosent stilling i NSF, og vel så det Smiley Så han vier all sin tid til Norsk styrkeløft.

NVF takket vel nei til Dietmar da han kom til Norge for rundt 15år siden
Var ikke Norge ganske gode også før Dietmar kom?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Dietmar har 100prosent stilling i NSF, og vel så det Smiley Så han vier all sin tid til Norsk styrkeløft.

NVF takket vel nei til Dietmar da han kom til Norge for rundt 15år siden

Haha, ja jeg skal ikke legge meg oppi hvilke avgjørelse NVF gjør. Men det hjelper lite med en fantastisk trener om man mangler utøverne som vil trene, og foreldrene som tillater det fra ung alder!

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Var ikke Norge ganske gode også før Dietmar kom?

Nei, man hadde vel noen stjerneskudd nå og da.

Dietmar har skapt mye jevnt høyere nivå på landslagene, om man ser på medaljestatistikken kommer det skikkelig tydelig frem.

I tillegg har han formet trenerutdanningen som fungerer grimlende, det har skapt mange gode klubb og regionstrenere, og ikke minst noen dyktige landslagstrenere og lagledere.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

Nsf gjør en mye bedre jobb enn nvf. Det er jo en selvfølge at man må ha en dyktig landslagstrener ansatt på full tid hvis en skal oppnå resultater. Det er støtte fra regionene, regionstrenere. Tiltak som ta med en venn på trening osv. Men det at det nærmest er umulig å hevde seg internasjonalt i vektløfting gjør vel heller ikke saken bedre. De aller fleste må faktisk legge ned en god del trening bare for å gjøre 300 kg. sammenlagt. Så skal en legge på 100 kg til så må det gjøres en så stor jobb som de fleste i Norge ikke har noen grunn eller mulighet til. Vektløfting er også en veldig kompleks idrett. Selv om du blir mye sterkere i alle hjelpeøvelser, så er det ikke dermed sagt at du får ut så mye mer i rykk og støt. Der blir styrkeløft mer målbar. Drar du 30 kg. mer i mark, så får du vel ut rundt det på neste stevne. Jeg håper ihvertfall at nvf gjør noen grep så ikke sporten dør ut i norge. Desverre så har ikke jeg noe fasitsvar på det, men det må nok tenkes nytt.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Har vel enkelt og greit med at knebøy, benkpress og markløft er relativt enkle øvelser som mangen trener. Derfor finner vi også mangen som hevder seg her, hadde de samme satset på vektløfting fra tidlig alder ville vi nok hatt flere gode vektløftere. Rykk og støt er langt mer teknisk og blir derfor vanskligere å trene uten kyndig veiledning, dermed er det ofte for seint å bli virkelig god i vektløfting når noen blir oppdaget, selv om man alt har bra styrke.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget OD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 123
  • Honnør: 582
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 123

  • Sponset av Proteinfabrikken og Kappi
Kan jo hende att det er fordi det er vanskligere øvelser men trur egentlig ikke det, har selv sett hvordan klubber reiser seg og siden dør ut i styrkeløft her opp i trøndelagen, fellesnevneren er ildsjeler. Typisk så er mange klubber helt avhengig av ild sjeler for og overleve, evner ikke denne ildsjelen og overføre eller kanskje videreføre/fordele klubboppgavene til andre og ikke minst yngre medlemmer så vil ofte klubben dø eller fort ligge brakk etter att ildsjelen går lei.
Jeg har selv vært ildsjel på KK67 i 16 år men har klart og gi slipp nå på alt av styreverv for og la friske krefter ta over og er det ikke rart det fungerer jo knall, typisk i alle klubber er att ildsjelene kanskje synes det er litt vanskelig og gi slipp på "makta" men det er ingen fare, den eneste faren er att de yngre sørge for att sporten kommer ennå ett steg fram og det er jo strengt tatt ønskelig ikke stagnasjon.
Men styrkeløft har de siste årene fått:
-en bunnsolid organisasjon for administrasjon på alle nivåer, har vektløfting noe lignende?
-Uniform treningsmodell med en syvendefar i huset, dette ser jo ut som det fungerer, iallefall så blir jo faen meg alle juniorene grisesterke - vektløfting har ikke noe lignende i Norge.
-Landslagstrenerer (Dietmar spesiellt) - regionstrenere og klubbtrener dvs folk på alle nivåer som følger opp. Vet ikke hvem som er trenere for vektløfterne om det en eller flere, men må si att jeg liker den tyske modellen der det er ett krav om å ha vært utøver på toppnivå for og bli trener Smiley
-Vektløfting har ikke en Gilberg feks eller andre virker det som i stor grad utfolder seg på internett, dette er 2012 internett har mye å si for rekrutering. Ett eksempel er KK67 vi hadde ikke vært det som vi er idag uten hjelp fra Gille sin dramatiserte treningsdagbok "fasiten" i den tiden han trente hos oss - det er jeg nesten sikker på.

Alt dette er med på å gjøre styrkeløft til en mye større sport i Norge en vektløfting, sporten er enklere javisst men nivået er jo skyhøyt så det kan ikke sies og være ett argument att det er letter og komme til topps. Det er alle klubbene med alle ildsjelen som har brent for styrkeløften som har gjort styrkeløft til det vi er idag Smiley


Meistarar koma og fara en godsøgnin mun aldrei deyja

Utlogget P@L

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 954
  • Honnør: 303
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 954

  • A winner never quit, a quitter never win!!!
Mye interessante tanker her, og spesielt enig med OD når det gjelder ildsjeler.

Ildsjeler har alt å si. Ikke bare gjør de en god jobb på stedet de er, men de smitter også over på andre, og i andre deler av landet. Med ildsjeler, så mener jeg de som gjør noe ekstra - utenom det vanlige. Tar på seg mer ansvar når det gjelder å arrangere, rekruttere, følge opp - på alle nivåer.

Det er mulig NSF har nytt godt av Dietmar siden han startet, og at hans arbeid særlig i de siste årene har fått full uttelling i alle av organisasjonens ledd. Hvor lenge har han vært i NSF?

Jeg tror NVF trenger flere energiske ildsjeler. Fra mitt syn er det for mange av de gamle ringrevene som gjør den samme jobben de alltid har gjort. Er det kommet inn noen nye i NVF-styret de siste årene, med faktisk makt og mandat?

Et godt eksempel er Bergen Crossfit hvor bla. Alexander Schieve Bjerck er med. Fantastisk miljø som profilerer seg aktivt på nett, og det hele ser utrolig imbydende ut! Noe sånt må til. Vise aktiviteten sin på en innbydende og tøff måte. Jeg ser omtrent aldri filmer/bilder fra vektløftertreninger på nett eller i facebook-grupper - iallefall ikke som ser "ungt" og sprekt ut som hos Bergen Crossfit.

www.facebook.com/crossfitbergen

Ildsjeler = folk som ønsker å skape noe = energi og aktiviteter i lokalene = økt rekruttering = flere talenter = smitter på nasjonal/regionalt nivå = GOD SIRKEL!


Norges Sterkeste Mann (-105 kg) 2009

Norges 3. Sterkeste Mann (-105 kg) 2008
Norgesmester i Vektløfting som Ungdom og Junior

Medlem av Kristiansand Strongteam - og - TK Vektløfterklubb

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Kan jo hende att det er fordi det er vanskligere øvelser men trur egentlig ikke det, har selv sett hvordan klubber reiser seg og siden dør ut i styrkeløft her opp i trøndelagen, fellesnevneren er ildsjeler. Typisk så er mange klubber helt avhengig av ild sjeler for og overleve, evner ikke denne ildsjelen og overføre eller kanskje videreføre/fordele klubboppgavene til andre og ikke minst yngre medlemmer så vil ofte klubben dø eller fort ligge brakk etter att ildsjelen går lei.
Jeg har selv vært ildsjel på KK67 i 16 år men har klart og gi slipp nå på alt av styreverv for og la friske krefter ta over og er det ikke rart det fungerer jo knall, typisk i alle klubber er att ildsjelene kanskje synes det er litt vanskelig og gi slipp på "makta" men det er ingen fare, den eneste faren er att de yngre sørge for att sporten kommer ennå ett steg fram og det er jo strengt tatt ønskelig ikke stagnasjon.
Men styrkeløft har de siste årene fått:
-en bunnsolid organisasjon for administrasjon på alle nivåer, har vektløfting noe lignende?
-Uniform treningsmodell med en syvendefar i huset, dette ser jo ut som det fungerer, iallefall så blir jo faen meg alle juniorene grisesterke - vektløfting har ikke noe lignende i Norge.
-Landslagstrenerer (Dietmar spesiellt) - regionstrenere og klubbtrener dvs folk på alle nivåer som følger opp. Vet ikke hvem som er trenere for vektløfterne om det en eller flere, men må si att jeg liker den tyske modellen der det er ett krav om å ha vært utøver på toppnivå for og bli trener Smiley
-Vektløfting har ikke en Gilberg feks eller andre virker det som i stor grad utfolder seg på internett, dette er 2012 internett har mye å si for rekrutering. Ett eksempel er KK67 vi hadde ikke vært det som vi er idag uten hjelp fra Gille sin dramatiserte treningsdagbok "fasiten" i den tiden han trente hos oss - det er jeg nesten sikker på.

Alt dette er med på å gjøre styrkeløft til en mye større sport i Norge en vektløfting, sporten er enklere javisst men nivået er jo skyhøyt så det kan ikke sies og være ett argument att det er letter og komme til topps. Det er alle klubbene med alle ildsjelen som har brent for styrkeløften som har gjort styrkeløft til det vi er idag Smiley
Kloke ord Hr Dahl. Tror du har mye rett. Det er flere styrkeløftere i Norge, men tror likevel styrkeløftere er (mye) mer engasjert enn vektløftere. De fronter sporten mye mer. Der tror jeg vektløftersporten har en vei å gå. Er det fordi de er en så gammel og tradisjonsrik sport at de ikke gjør noen nye grep for å fronte seg selv?

Utlogget OD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 123
  • Honnør: 582
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 123

  • Sponset av Proteinfabrikken og Kappi
Styrke er så gammelt som tiden Eric så nei att de har en gammel og tradisjonsrik sport har nok ingenting med det å gjøre. At enkelte setter seg selv og sine ønsker først og ikke sportens beste er kanskje problemet, men jeg kjenner ikke vektløfting i Norge så godt at jeg kan uttale meg. Sporten burde jo med tanke på Leif Jensen og Stian Grimseth hatt alle muligheter til og bli en stor sport i Norge men virket ikke som om noen utnyttet mulighetene mer enn på ett lokalt plan?
Registrerer derimot att sporten som engang hadde 750000 aktive løfter i USSR og var en gigant i USA i sin tid har mistet sin appeal fra 70 tallet da vasily alexeev dominerte, hvorfor er sannelig ikke godt og si kanskje fordi de mista den ene styrke øvelsen de hadde engang mtp press, hvem vet?Smiley


Meistarar koma og fara en godsøgnin mun aldrei deyja

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Ting som dette er barnemishandling ifølge nordmenn flest:

http://www.youtube.com/watch?v=4zdSPZF4DPw#noexternalembed&feature=channel_page

http://www.youtube.com/watch?v=8YC5dkBVaxI#noexternalembed&feature=channel_page

Og dermed er det ingen som trener så hardt fra ung alder av, og da får vi heller ikke like mange på toppnivå i f.eks turn og vektløfting.

(MEN selvfølgelig, at man begynner så tidlig er ikke like viktig i alle idretter)


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Utrolig! de fleste greier ikke å håndtere 20kg-stanga.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Greit nok, det er en ting - men tror ikke det har noe med saken å gjøre. Kanskje viktig for å være i eliten, men er jo snakk om å ha en bred øvre klasse i tillegg til svært mange i breddeidretten som styrkeløft har VS vektløfting.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!