Skrevet av Emne: Før/etter-historier om RYP - fra det nyeste Drivkraft til TN.no  (Lest 6859 ganger)

Utlogget Panserjohan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Ser ikke dumt det programmet der, må nok bruke litt tid på å lese igjennom det, og forstå det skikkelig. Men absolutt et alternativ. Hvorfor er det "bedre" enn ryp?

Utlogget restyle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

All flaminga av RYP er helt uberettiget.
Jeg har selv gjennomført to runder med RYP, og med gode resultater.

Gått fra (10RM):
Knebøy: 50 -> 80 kg
Benkpress 45 -> 65 kg
Militærpress 22,5 -> 35 kg
Chins: 7stk -> 5stk + 7,5kg
Bicepscurl: 8kg -> 15kg
Tricepspress 7kg -> 12,5 kg

ps: økningen i benk og militærpress var kun gjennom en runde, trente skråbenk og skulderpress første runden.

Ja, jeg hadde såpass dårlig utgangspunkt mtp. at jeg ikke hadde trent på evigheter, så det meste hadde sikkert funka bra. Men uansett hvordan jeg ser på det har jeg hatt god fremgang, og kan varmt anbefale programmet til både venner og bekjente.

Har begynt med 5x5 i ettertid å trives godt med det også. Men det er ikke SÅ mye bedre enn RYP. Progresjonen er ikke særlig bedre, selv om jeg liker oppsettet bedre.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

All flaminga av RYP er helt uberettiget.
Jeg har selv gjennomført to runder med RYP, og med gode resultater.

Gått fra (10RM):
Knebøy: 50 -> 80 kg
Benkpress 45 -> 65 kg
Militærpress 22,5 -> 35 kg
Chins: 7stk -> 5stk + 7,5kg
Bicepscurl: 8kg -> 15kg
Tricepspress 7kg -> 12,5 kg

ps: økningen i benk og militærpress var kun gjennom en runde, trente skråbenk og skulderpress første runden.

Ja, jeg hadde såpass dårlig utgangspunkt mtp. at jeg ikke hadde trent på evigheter, så det meste hadde sikkert funka bra. Men uansett hvordan jeg ser på det har jeg hatt god fremgang, og kan varmt anbefale programmet til både venner og bekjente.

Har begynt med 5x5 i ettertid å trives godt med det også. Men det er ikke SÅ mye bedre enn RYP. Progresjonen er ikke særlig bedre, selv om jeg liker oppsettet bedre.
Ut fra det du løfter er du en nybegynner. Viss du leser tråden, ser du også at det ikke er noen som har noe i mot RYP for nybegynnere.

Jeg klandrer deg ikke for å ikke orke å lese hele tråden, men vit at dette ikke kan brukes som noe "bevis" på at RYP er fantastisk.

Det viktigste for deg har vært å ha et system hvor du har kunnet tracke fremgangen lett og alltid måtte øke vektene litt og litt. RYP er perfekt i ditt tilfelle.

Utlogget restyle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Ut fra det du løfter er du en nybegynner. Viss du leser tråden, ser du også at det ikke er noen som har noe i mot RYP for nybegynnere.

Jeg klandrer deg ikke for å ikke orke å lese hele tråden, men vit at dette ikke kan brukes som noe "bevis" på at RYP er fantastisk.

Det viktigste for deg har vært å ha et system hvor du har kunnet tracke fremgangen lett og alltid måtte øke vektene litt og litt. RYP er perfekt i ditt tilfelle.
Hvis du leser førsteposten din en gang til, så ser du at det var dine useriøse kommentarer og drittslenging mot TN jeg svarte på. Jeg har på ingen måte sagt at jeg er noe annet enn en nybegynner, men utgjør det vitterlig noen forskjell? Suksesshistoriene i magasinet til TN beskriver jo nettopp nybegynner som har hatt god fremgang og "suksess" med treningen deres. Akkurat det samme som jeg har hatt.

Du skriver at det er bullshit, og det er ikke bare hoderystende naivt, det er direkte latterlig. Hvem bryr seg om du har trent i 10 år og mener dette programmet ikke er for deg, når programmet sikter seg mot folk som ikke har trent spesielt mye? Omtrent alle som skryter av programmet RYP, og anbefaler det videre; anbefaler det til nettopp nybegynnere. For å presisere det: IKKE folk som har trent lenge og vet hva de holder på med, har eksperimentert mye, og vet hvordan kroppen er bygget opp ut og inn.

Punktet ditt om at du ikke klandrer meg for å lese tråden får stå på deg, det er en tåpelig herseteknikk for å fremstå bra på noe du ikke kan svare godt på.

Du skriver at RYP var perfekt for det stadiet jeg var i når jeg trente RYP, og jeg er enig - men hva er da egentlig problemet ditt? TN har markedsført dette mot nybegynnere, og folk som ikke har trent kontinuerlig over lang tid; det samme gjelder personene som anbefaler programmet.

Så om folk har suksess med et program, hva er da grunnen til å være så jævla grinete?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Hvis du leser førsteposten din en gang til, så ser du at det var dine useriøse kommentarer og drittslenging mot TN jeg svarte på. Jeg har på ingen måte sagt at jeg er noe annet enn en nybegynner, men utgjør det vitterlig noen forskjell? Suksesshistoriene i magasinet til TN beskriver jo nettopp nybegynner som har hatt god fremgang og "suksess" med treningen deres. Akkurat det samme som jeg har hatt.

Du skriver at det er bullshit, og det er ikke bare hoderystende naivt, det er direkte latterlig. Hvem bryr seg om du har trent i 10 år og mener dette programmet ikke er for deg, når programmet sikter seg mot folk som ikke har trent spesielt mye? Omtrent alle som skryter av programmet RYP, og anbefaler det videre; anbefaler det til nettopp nybegynnere. For å presisere det: IKKE folk som har trent lenge og vet hva de holder på med, har eksperimentert mye, og vet hvordan kroppen er bygget opp ut og inn.

Punktet ditt om at du ikke klandrer meg for å lese tråden får stå på deg, det er en tåpelig herseteknikk for å fremstå bra på noe du ikke kan svare godt på.

Du skriver at RYP var perfekt for det stadiet jeg var i når jeg trente RYP, og jeg er enig - men hva er da egentlig problemet ditt? TN har markedsført dette mot nybegynnere, og folk som ikke har trent kontinuerlig over lang tid; det samme gjelder personene som anbefaler programmet.

Så om folk har suksess med et program, hva er da grunnen til å være så jævla grinete?
1) Du ble fornærmet. Hvorfor? Var jeg frekk på noen måte? Og du prater om å være grinete!?

2) Selvsagt utgjør det en "vitterlig" forskjell at du er en nybegynner. RYP, HST og alt i den duren (aka fullkroppsprogram generelt) er nesten utelukkende bra for nybegynnere, MEN DET BLIR ANBEFALT TIL FOLK PÅ ALLE NIVÅ AV TN. Du sier at TN ikke anbefaler dette til andre enn nybegynnere, men det er nettopp det de gjør. Her tar du faktisk bare 100% feil. Den feilen har veldig mye å si for hele det innlegget du nettopp skrev. Den gjør at du baserer innholdet i innlegget på en uriktig oppfatning av TN, og tar de i forsvar fordi du tror jeg sier noe annet om TN enn det jeg gjør.

For å si det sånn: Hadde TN anbefalt dette kun til nybegynnere, eller sagt at det også kan brukes av viderekomne, men at disse personene ofte ikke får like god fremgang av det - ja, så hadde jeg ikke reagert en smule. Da hadde de gitt et ærlig og nyansert bilde av RYP.

Så hvorfor gjør ikke TN dette? Jeg tror svaret ligger i det jeg skriver i førsteposten - mikset med kanskje en oppriktig tro på at det er smart å anbefale dette til folk som ikke bare er nybegynnere. Det betyr mer penger i kassa. Og som jeg sier; det er ikke noe galt i å tjene penger, men jeg liker ikke at det går på bekostning av kunnskapen til folk.

Men igjen, ikke misforstå - det KAN fungere for folk som er erfarne også. Men generelt vil det ikke det (i særlig grad - det finnes som regel bedre programmer), og det finnes haugevis med respekterte folk i treningskretser (som faktisk trener folk og har suksess med dem) som vil si seg enig i dette. Grunnene er alltid de samme, og de er veldig, veldig, veldig logiske.

Se punkt 9 og 11 i denne artikkelen. Oppsummerer basically det samme jeg har sagt en million ganger på dette forumet.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/12_truths_about_bodybuilding_training

Se også punkt 4 i denne artikkelen:

http://www.simplyshredded.com/five-myths-about-training-athletes.html

Når du vet hvem som har skrevet disse artiklene er det VELDIG god grunn til å tenke litt over det.

3) Du kan ikke bruke ordet naivt. Slå det opp og les setningen din på nytt. Det gir ingen mening.

4) Som sagt, RYP anbefales IKKE bare til nybegynnere. Det som skjer: Nybegynnere som løfter 50 kg i knebøy har testet programmet én gang - fått fremgang - og anbefaler det videre på Treningsforum.no, diskusjon.no, iForm.no osv. til absolutt alle som er på utkikk etter et nytt program. Selv de som løfter 120+ kg i benk. DET ER DET SOM SKJER (satt litt på spissen - håper du skjønner det). Generelt har RYP-folk liten peiling på andre treningsprogrammer som har like mye tanke/filosofi/arbeid i seg som RYP. De har generelt ikke veldig brei kunnskap når det kommer til treningsprogrammer.

5)
Sitat
Punktet ditt om at du ikke klandrer meg for å lese tråden får stå på deg, det er en tåpelig herseteknikk for å fremstå bra på noe du ikke kan svare godt på.
Forklar hvordan i helvete det er det. Jeg må selvsagt få påpeke dette dersom det kan forhindre misforståelser i forhold til hva du tror jeg mener. Dette er svada.

Og ikke kall meg grinete. "Ikke bare er det hoderystende naivt, det ser direkte latterlig ut". Som du så elegant formulerte det.

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
RYP fungerte for meg i starten ca 1 -2 år erfaring. SÅ byttet jeg til andre programmer og fikk nye økningner. Gikk tilbake til RYP, ble svakere. Gikk til andre type programmer, ble sterkere. Så begynte jeg å stagnere igjen, så jeg tenkte, la meg prøve RYP en gang til. Så funket faktisk RYP. Men igjen, jeg måtte modifsiere det litt.

Ellers tror jeg RYP er perfekt for å få tilhengere for TN ettersom majoriteten av nye kunder er nybegynnere.

Personlig bruker jeg RYP 1 gang i året, for 6 - 8 uker. Bare for å variere det totalt og gi kroppen noe nytt fordi jeg har ikke troa på å følge RYP ofte etter mange års erfaring.

BAre tenk folkens, ryp bygger på syk progresjon. La oss si du har 150 10 rm på knebøy eller benk. Tenk økningene da? En sterk dude, kan ikke øke like mye som en svak dude. Derfor kan en svak dude oftest gå for RYP. Men for en sterk dude, så kan KANSKJE RYP være en grei 6 ukers variasjon.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Hjertens enig. Honnør.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!