Skrevet av Emne: Den store knebøyteknikkevalueringstråden  (Lest 93259 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #105 : 06. juni 2012, 00:12 »
Det med svai har jeg jo allerede svart på med youtube videoen over, se den du. Smiley Du skal holde svaien, og det er noe du må jobbe med. På bildet er det jo knapt svai Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #106 : 07. juni 2012, 14:45 »
Ok.. er det andre forbund som kjører til bare parallell, siden jeg føler jeg har sett en del styrkeløftere kun kjøre til parallell på youtubeklipp etc?

Filmene du ser er nok av WPC-løftere. Der er reglene litt slappere og blir praktisert enda slappere. Disse står som regel veldig bredt og løfter med monolift slik at de slipper å gå ut med stangen. Men det kan også være at du har sett filmer fra en ganske ugunstig vinkel slik at de ser grunne ut, eller at det rett og slett har  vært underkjente løft.

Det skjer også ofte at styrkeløftere legger ut treningsløft som er veldig i grenseland eller rett og slett grunne. Det skjer også at strongmanutøvere og kroppsbyggere legger ut videoer. De forholder seg ikke til hva som er godkjente løft og da blir det som regel grunt.

Som slux skriver, plukk opp tipsene i Squat RX #1 og fokuser først og fremst på teknikk og bevegelighet. Det er som regel overraskende lite som skal til. Smiley

Redstrek

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #107 : 14. juni 2012, 11:44 »
Hei. Har et spørsmål ang. sko til bruk for styrketrening. Jeg har litt dårlige knær, og bruker 1.25kg vektskiver underhæla når jeg trener bøy. Vil styrkeløftsko være gunstig her for å redusere fare for skader og bedre stabilitet? Trener med vanlige flate joggesko nå, og merker at det blir litt ustabilt og dårlig stabilitet når jeg plasserer hæla på vektskivene.

Er uansett på tide å gå til innkjøp av et par nye treningssko, så da vil vel være like greit å kjøpe løftesko? Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #108 : 15. juni 2012, 21:42 »
Like greit å kjøpe løftesko ja Smiley De er mye mer stabile og gode, og er en investering du neppe angrer på. Jeg husker ikke en gang hvor mye jeg betalte for mine sko, og det sier vel sitt. Hehe.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 20LEGEND

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 334
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 334

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #109 : 19. juni 2012, 21:37 »
Finnes det en markløftteknikkevalueringstråd?
Alder: 19 år
Vekt: 73-76 kg
Høyde: 185 cm

Hobbymosjonist.

Treningslogg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #110 : 19. juni 2012, 23:23 »
Ikke pr dags dato, men det kan vi jo fikse Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #111 : 20. juni 2012, 15:24 »
Ikke pr dags dato, men det kan vi jo fikse Smiley

kan jo umulig løfte feil på markløft Wink Cheesy

Utlogget S.Sandness

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 925
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 925

Reconstruction in progress Smiley

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #114 : 04. juli 2012, 00:33 »

Syns det ser bra ut jeg Smiley Men du kommer ikke litt på tærne på veien opp, eller drømmer jeg? (Ikke at du løfter på hælen, men tyngdepunktet kommer litt frem)

Ottesen - trådens dypeste hittil! Wink Men du glemmer litt å spenne opp ryggen før du bøyer, i tillegg til å holde spennet i mage og rygg gjennom løftet. Gjør du dette får du mer power og er litt mindre skadeutsatt.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #115 : 04. juli 2012, 00:46 »
Ok.. er det andre forbund som kjører til bare parallell, siden jeg føler jeg har sett en del styrkeløftere kun kjøre til parallell på youtubeklipp etc?

Spør av ren nysjerrighet.

For min del føles det helt komplett umulig å holde svaien helt til sånn som man ser på bildet - gjør virkelig styrkeløftere dette? Eller går ryggen litt over til nøytral i bunnen? Så lenge man strammer magen hele tiden mot beltet, så vil man vel være rimelig stabil. Skal jeg holde svaien kommer jeg bare til kvartbøy Tongue

Dette er problemet med å svaie så fælt som mange har fått det for seg å gjøre. Mer eller mindre ingen klarer å holde svaien gjennom hele løftet og ender dermed opp med ustabilitet i bunn.

Rett/nøytral rygg i knebøy, ikke svai.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #116 : 04. juli 2012, 00:46 »
Rettet til slux, jeg var treg til å svare...

Ja du har riktig der, har prøvd å jobbet med teknikken veldig lenge, så jeg har mye å tenke på mens jeg løfter. Skal ta tipset til meg, og takk for svar forresten ?

Hva syntes du om å gå så dypt ? Jeg var litt grunn før pga jeg bare løftet med ryggen (noe jeg gjør mye ennå) Men tingen er at å stoppe grunnere nå er veldig vanskelig...så bare gå så dypt eller prøve å jobbe med å stoppe litt høyere/grunnere ?
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #117 : 04. juli 2012, 02:28 »
For meg selv, så går jeg så dypt som jeg klarer, uten å slippe ryggen. Dvs at jeg går ned til jeg ikke lenger klarer å holde spennet i mage og rygg.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget S.Sandness

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 925
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 925

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #118 : 04. juli 2012, 07:06 »
Syns det ser bra ut jeg Smiley Men du kommer ikke litt på tærne på veien opp, eller drømmer jeg? (Ikke at du løfter på hælen, men tyngdepunktet kommer litt frem)

Det kan nok stemme det, Slux. Bevegeligheten fikk seg en trøkk etter prolapsen jeg fikk i februar i fjor. Så har jobbet mye med teknikk, for å holde ryggen, samt å komme dypt nok igjen Wink Men det er kommet et langt steg i riktig retning  Smiley
Reconstruction in progress Smiley

Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #119 : 05. juli 2012, 07:08 »
Kjenner jeg blir helt varm, og får lyst til å virkelig å slå på stortromma, men jeg oppfordrer jo andre til beherske seg, så da må jeg greie det selv. Jeg tror uansett jeg ikke kommer noen vei med Slux. Jeg kan være enig om at dette kanskje ikke var rett tråden for å diskutere ulike typer "ekstrem" knebøyteknikk, når det var rettet mot tilbakemeldinger. Men det er  veldig synd å prøve å kvele en diskusjon, når man virkelig har sjansen til å lære noe nytt. Det er så typisk oss mennesker, meg inkludert, alltid redd for noe nytt. Noe som bryter med det man kan og "vet". Vær åpen for alt nytt, undersøk det og event ta det til deg eller forkast det.

Syns du ressonerer bra. Ser at faktum forsøkes bortforklares med svakheter i øst og vest, immobilitet o.l. Er det noe vektløftere ikke mangler, så er det de faktorer.

Forklaringen er:

Musklene blir slitne etter frivending + tung frontbøy. Ved å avspenne et lite tidel, m.a.o knærne innover, så får de nytt spenn til å fortsette løftet. Det kan godt sammenlignes med "bounce out of the hole"..

Skal man kalle det for en "Svakhet", så går den på utholdenheten og/eller timing. Avspenningen er en måte å unngå krampe på og/eller at spenningen er "brukt opp" med konsekvenser at man kollapser helt. Kollapse vil si å falle ned i sitten igjen. Når knærne er gått innover, så fortsetter løftet som vanlig...ved å presse knærne utover igjen...Ingen av dem ønsker å havne i denne situasjonen, men det er likevel en effektiv (og ikke minst siste) måte å redde løftet.

Det kan også skje at man timer dårlig, at stanga kommer for langt frem eller annet som fører til rytmebrudd. Da er det fort gjort å ha brukt opp spenning og bli stuck-in-the-middle. Respenning igjen kan da brukes. Er et ekstra magedrag for å klare synge ferdig en sang


Interessant å merke seg, og en god grunn til å ikke avfeie det, er at dette fenomenet synes å være genetisk hos menneskene. "ALLE" som får trøbbel med sin første knebøy "EVER", vil instinktivt gjøre dette Smiley (overdriver jeg litt da )


Fenomenet forekommer veldig sjeldent blant styrkeløftere. Grunnen er at styrkeløfterne i utgangspunktet ikke har noen rumpemuskler å respenne...hahaha..
(Styrkeløfterne løfter kortere distanse, saktere med markerte starter og bruker derfor sjeldent opp spennet på veien, som de kontrollert kan bygge opp gjennom den eksentriske fasen)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!