Skrevet av Emne: Sprinter frontbøyer 200kg  (Lest 40602 ganger)

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #15 : 08. april 2012, 14:02 »
Styrke i posterior chain er viktigst i sprint. Dvs. gluteus og hamstrings. Pluss stabilitet i core og styrke i skuldre for å drive med armene. Quads er mer involvert i en rask start. Magre vektløftere og styrkeløftere klarer ofte rundt 7.0 på 60 meter pga rask start men henger ikke nødvendigvis med på 100 meter der toppfart blir viktigere. Da blir det mer muskelsamspill enn rå kraft. Dvs. at en sprinter har behov for stor styrke i småmuskulatur som kanskje ikke er like viktig for en styrkeløfter. En fotballspiller har de samme behovene men har mer behov for styrke i quads da fotball involverer mer start/stopp og korte sprinter. Frontbøy passer bedre for en fotballspiller enn for en sprinter.

Veit ikkje det. Sprintarar skal opp frå blokka òg, veit du. Eg er friidrettstrenar, og ser på mine tolvåringar at det som er tyngst, og faktisk ein begrensande faktor, er å koma eksplosivt ut av blokka. Der er styrken i strekkmuskulaturen på framsida  av låret viktig.



Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #16 : 08. april 2012, 14:12 »
Tviler på at Carl Lewis tok noe særlig mye i hverken benkpress eller frontbøy. Usain Bolt har heller ikke enorme quads. Men toppidrettsutøvere er nok ganske gode i det aller meste.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #17 : 08. april 2012, 14:21 »
Tviler på at Carl Lewis tok noe særlig mye i hverken benkpress eller frontbøy. Usain Bolt har heller ikke enorme quads. Men toppidrettsutøvere er nok ganske gode i det aller meste.

Du har rett i det. men Carl Lewis trente riktignok enormt med vekter. For det meste olympiske løft, og litt knebøy. Så ja han trente knebøy, men tok ikke i nærheten av 200kg, men løp fort!

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #18 : 08. april 2012, 14:25 »
Kravene på olympiatoppen er desværre litt ute og kjører når det gjelder styrkekrav. F.eks så henger frivendingen langt etter dype knebøy. De færreste har så stor forskjell på vending og bøy. Faktisk har de fleste bare noen få kilo forskjell.

Nei, Usain Bolt har ikke tunge knebøy i treningen sin.



Hva får deg til å være så skråsikker på dette? Olympiatoppen er vel en greit anerkjent kilde for slik informasjon? Hvor får du din informasjon, kilder?

''Blant 'sprintere' som liker bedre å løfte vekter i gymmet enn å løpe på banen, men som løper litt allikevel'' er det nok ikke så uvanlig nei. Men hvis du kommer med bevis for at ''det er vanlig'' at sprintere helt i verdenstoppen frontbøyer 200kg, skal jeg heller vurdere om jeg tror på deg Wink

"som løper litt allikevel"? Tror du skal være forsiktig med å påstå at sprintere i verdenstoppen velger den treningen de liker best osv. Er nok ganske mange timer i vektrommet uansett, og mange timer på bane, uten at det er sprinterne selv som legger opp dette... gymrotter?
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #19 : 08. april 2012, 14:25 »
Carl Lewis og Usain Bolt er typiske 100-200 metersløpere. De har toppfart og evne til å holde den som forte. Usain Bolt er i tillegg så sinnsykt god at han har en habil start uansett. Men det blir en litt annen verden enn 40-60 meter, der er det nok noen quadsmonstre som kan finne på å slå de i starten. Kanskje noen vektløftere i lavere vektklasser også.



Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #20 : 08. april 2012, 14:37 »
Carl Lewis og Usain Bolt er typiske 100-200 metersløpere. De har toppfart og evne til å holde den som forte. Usain Bolt er i tillegg så sinnsykt god at han har en habil start uansett. Men det blir en litt annen verden enn 40-60 meter, der er det nok noen quadsmonstre som kan finne på å slå de i starten. Kanskje noen vektløftere i lavere vektklasser også.


Sant det. Sjå på Usain Bolt kor lenge han ligg nede og akselererer når han spring. Hovudet kjem ikkje opp føre han har sprunge 45-50  meter, det er fyrst då han har toppfart.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #21 : 08. april 2012, 14:45 »
Han henger med hodet men kroppen er ganske rett allerede etter 20-30 meter (3 sekunder ut i 9.58 løpet). Dvs. at quadriceps ikke lenger er involvert i så sterk grad som i starten. Visuelt sett så er typisk 100-200 meters sprintere mer utviklet i posterior chain (baksiden) enn i quadriceps. Pluss i skuldrene og i mageregionen. De har vel akkurat de musklene de trenger innenfor den kroppsvekten de ligger på. Bortsett fra de aller mest muskuløse, kanskje. Linford Christie var mer bodybuilder-typen.


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #22 : 08. april 2012, 14:49 »

Hva får deg til å være så skråsikker på dette? Olympiatoppen er vel en greit anerkjent kilde for slik informasjon? Hvor får du din informasjon, kilder?

"som løper litt allikevel"? Tror du skal være forsiktig med å påstå at sprintere i verdenstoppen velger den treningen de liker best osv. Er nok ganske mange timer i vektrommet uansett, og mange timer på bane, uten at det er sprinterne selv som legger opp dette... gymrotter?

Jeg baserer det utifra programmer jeg har samlet inn gjennom mange år, via bl.a amerikanske, britiske, russiske og svenske trenere (F.eks Tom Tellez, Dan Pfaff, Clyde Hart, Boo Schexnayder, John Smith, Bob Kersee, Carl Johnson, Jannick Tregaro, Johnny Holm, Thomas Cortebeeck og Sergey Klugin)

Og en gjenganger i deres programmer er at de kjører 2-4 vektøkter i uka, av en total sum på 10-12 økter. Dvs at de kjører ca 20-30% av treningen i vektommet. Resten er løp, hopp, teknikk trening osv.

Og om man sammenlikner deres resultater i f.eks frivending og dype knebøy er det heller ikke vanskelig å se hvilke øvelse som ble mest veklagt. Flere av utøverne deres tok / tar faktisk mer i vendig enn i dype bøy.

Olympiatoppens arbeidskrav vises i relativ styrke (ift kroppsvekt) Der frivending står som 1.5, og dype knebøy står som 2.5. Det er en enormt stor forskjell. De fleste av utøverne jeg har statistikk på har rundt 1.5 til 1.8 x kroppsvekt i dype, mens de har rundt 1.5-1.7 x kr.vekt i vending. Et par untak har faktisk 2.0 i vending.

Det jeg skal være forsiktig med å snakke om, er ting jeg   ikke   har peiling på.. derfor holder jeg kjeft i kroppsbygger forumet.
Og det er ingen hemmelighet at flere av ''sprinterne'' velger den type trening de liker best. Tom Martin blir ofte kalt for sprinter, men med hans trenigsprogram ser vi at han overhodet ikke er sprinter i første hånd. Og hvorfor det? Fordi noen tvang han til å løfte enorme vekter hver dag, og trappe ned på sprintingen? eller fordi han likte vektene best? og valgte å bruke mer av tida si i vektommet enn på banen?

Utlogget Fotballgutten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #23 : 08. april 2012, 14:55 »
Tror ikke dette er så veldig uvanlig nei. Olympiatoppen definerer et arbeidskrav, dersom man skal løpe 100 meter på 10.20 at man bør løfte 2,5 ganger egen kroppsvekt i knebøy. 10.20 er imponerende, men ikke ift de beste i verden. Regner med at Usain Bolt er sterkere?

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/treningsplanlegging/arbeidskrav/friidrett/media3461.media

Tviler på at ndure tar 2,5 ganger sin egen kroppsvekt i knebøy...

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #24 : 08. april 2012, 15:00 »
Ihvertfall ikke før da han var tynnere. Men han er nok betydelig sterkere enn han ser ut som. Jeg var tynnere enn han da jeg løp på lavere 7 tallet på 60 meter sånn i 19-års alderen, men jeg tok rundt 1.7 ganger kroppsvekt i knebøy likevel. Kan godt tenkes han tar dobbelt kroppsvekt i knebøy nå hvis han trener mye på det. Men 2.5 ganger kroppsvekt i frontbøy, det begynner nok å bli drøyt for en sprinter.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #25 : 08. april 2012, 15:26 »
Starter en trend. Og det funker.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #26 : 08. april 2012, 15:27 »
Hvorfor skriver du med blå skrift din jævla klovn?

Bra diskusjon, ikke kom med et slikt innspill og ødelegg, din saltvannsape. Grin



Fortsett diskusjonen, veldig interessant!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #27 : 08. april 2012, 15:50 »
A-ten hut !

This is the new, definite trend. Anyone who fails to comply is a numbnut.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #28 : 08. april 2012, 15:50 »
Men fortsett å lek dere med fargestifter, for all del.

Ok Smiley

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
Sv: Sprinter frontbøyer 200kg
« #29 : 08. april 2012, 15:58 »
Jeg baserer det utifra programmer jeg har samlet inn gjennom mange år, via bl.a amerikanske, britiske, russiske og svenske trenere (F.eks Tom Tellez, Dan Pfaff, Clyde Hart, Boo Schexnayder, John Smith, Bob Kersee, Carl Johnson, Jannick Tregaro, Johnny Holm, Thomas Cortebeeck og Sergey Klugin)

Og en gjenganger i deres programmer er at de kjører 2-4 vektøkter i uka, av en total sum på 10-12 økter. Dvs at de kjører ca 20-30% av treningen i vektommet. Resten er løp, hopp, teknikk trening osv.

Og om man sammenlikner deres resultater i f.eks frivending og dype knebøy er det heller ikke vanskelig å se hvilke øvelse som ble mest veklagt. Flere av utøverne deres tok / tar faktisk mer i vendig enn i dype bøy.

Olympiatoppens arbeidskrav vises i relativ styrke (ift kroppsvekt) Der frivending står som 1.5, og dype knebøy står som 2.5. Det er en enormt stor forskjell. De fleste av utøverne jeg har statistikk på har rundt 1.5 til 1.8 x kroppsvekt i dype, mens de har rundt 1.5-1.7 x kr.vekt i vending. Et par untak har faktisk 2.0 i vending.

Det jeg skal være forsiktig med å snakke om, er ting jeg   ikke   har peiling på.. derfor holder jeg kjeft i kroppsbygger forumet.
Og det er ingen hemmelighet at flere av ''sprinterne'' velger den type trening de liker best. Tom Martin blir ofte kalt for sprinter, men med hans trenigsprogram ser vi at han overhodet ikke er sprinter i første hånd. Og hvorfor det? Fordi noen tvang han til å løfte enorme vekter hver dag, og trappe ned på sprintingen? eller fordi han likte vektene best? og valgte å bruke mer av tida si i vektommet enn på banen?


Igjen, spør jeg etter kilder... Kan godt være du har rett, men da vil jeg at du viser til noe håndfast. Ser uansett ikke argumentet ditt om at man bare kan trene det man synes er mest gøy, og med dette bli god. Dersom man trener for å bli fotballproff kan man ikke bare trikse fordi man synes det er mest moro. Greit nok at man må trene prosentvis mere på banen enn i styrkerommet i løpet av et treningsår, men igjen vil jeg ha kilder som viser at maksimal styrke i knebøy IKKE korrelerer med sterke sprintprestasjoner...?
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!