Skrevet av Emne: Hard diett / Faste og ukentlig styrkeøkt, skadelig eller bra?  (Lest 3639 ganger)

Utlogget conner90

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hei!

Jeg har opp igjennom årene startet mange støtteabonnement hos Sats. Ender som regel med 1-3 mnd og en regning på 6000,- per omgang. Og de siste 2 årene har jeg fått det til og droppet ca 10kg i hver runde, og fått på meg litt muskler.

Nå har jeg endelig skjønt viktigheten av kosthold og kalori-regnskap. Og har klart å få til ganske ekstreme vekttap på kort tid, som jeg riktignok har lagt på meg igjen bare et par måneder etter at dietten har røket.

Jeg er 185cm høy, 21 år gammel og veier 130kg. Jeg har en stillesittende jobb, og minimalt med fysisk aktivitet. Sist jeg prøvde så løfta jeg kun 70kg i benken, og det er vel ca mellom 60-70kg skyv i armene mine per dags dato. (For å gi en indikator på min muskelmasse per dags dato, som er rimelig lav tydeligvis).

Nå planlegger jeg å ligge på rundt 1000kcal dagen i mat inntak. Og erfaring tilsier at det gir meg minst 5 kg vektnedgang i mnd, men jeg regner med å se mellom 8-10kg på nedgang i hvertfall første mnd på badevekta. Hvor mye av det som er reel nedgang og hva som er væsketap etc. Vet jeg ikke.

Jeg er også åpen for å gå ned til 400-600 kcal om dagen og eventuell full vannfaste i opptil en uke av gangen (har gjort dette før med stor suksess).

Nå tenker jeg å holde dette gående til jeg har gått ned 50kg, da jeg tror min "riktige vekt" er på 80 kg. Jeg er overbevist på at dette er mulig på under 12 mnd, så lenge jeg er konsekvent og ikke hopper av underveis.

Det jeg lurer på er:

Kan jeg med fordel legge inn en styrkeøkt i uka på en slik ekstrem diett?

Eller vil den styrkeøkta kun være skadelig, og gå mot sitt formål?



Det jeg har trodd til nå er at en styrke økt uten nok næring før/under/etter er counter productive.
Og at jeg måtte spist 2500-3500kcal den dagen i uka jeg vil trene styrke. Fremfor å droppe styrkeøkta og heller spise 500kcal den dagen. Eller kan jeg spise totalt 500-1000 kcal den dagen +/- og få en positiv effekt av styrkeøkten?



Setter stor pris på alle innspill.

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194


Utlogget madsaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 394
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 394

Dersom du er villig til å investere litt kroppen din anbefaler jeg å kontakte Børge Fagerli for kosthold og treningsoppsett.  Wink
http://myrevolution.no/s/tjenester/
http://myrevolution.no/pt-tjenester


Ellers er disse to artiklene veldig gode;
Kosthold;
Health & Fitness Concept
Evt. for enda bedre fremgang; Advanced Concept - kosthold v2.0/
http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Trening;
5x5 -Et program for styrke og muskelmasse, med auto-regulering!

Myo-reps -Del 1
Myo-reps -Del 2 - Treningsmengde
Myo-reps -Del 3 - Progresjon
Myo-reps -Del 4 - Baseversjonen

Baseversjonen (Del 4) inneholder også forslag til 2 treningssplitter, og er også litt mer lettlest Smiley
Anbefales!
20år - 180cm - 89kg

Markløft 1RM: 100kg
Knebøy 1RM: 90kg
Benkpress 1RM: 90kg

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Du må finne ut hvor mye du forbrenner i løpet av dagen, du kan ta en body analyse som mange treningsstudioer har eller bruke en kalkulator som noen internett sider har. Et eksempel er denne;

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

Så legger du deg 500 kalorier under det du får opp og hvis du ikke går ned så må du kutte noen kalorier til. Sånn fortsetter du til du når målet ditt. Lykke til  Smiley

Du kan faste, det er en effektiv måte å gå ned i vekt på. Jeg bruker den typen hver dag...

Du kan godt legge til en styrkeøkt, det er bare bra... Du trenger å beholde mest mulig av de musklene du allerede har i kaloriunderskudd... Så gjerne mer også...

Du kan gjerne prøve å spise 1000kalorier hver dag, det funker flott... Det funker fint, men den er streng. Ikke gå noe lenger ned i kalorier, du vil få resultater av det. Lykke til  Smiley

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Å spise 400-600 kalorier til dagen når du veier 130kg er ALTFOR LITE, til og med på en ekstremdiett som PSMF er dette altfor lavt. 12 måneder i strekk på så lite kalorier vil være svært farlig for kroppen din bare så det er sagt.

Jeg anbefaler deg veldig sterkt å lese litt om en diett som heter PSMF. Det er uten tvil den sunneste ekstremdietten, og fungerer svært godt. Du kan forvente vekttap på 2kg+ i uken, og kanskje 5-6kg første uken pga. vanntap.
Les: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Hvis du veier 130kg bør du spise rundt 325g protein til dagen på en slik diett (130*2,5). Dette tilsvarer 1300 kalorier. Deretter vil du alltid få litt ekstra kalorier fra fett og karbohydrater som "følger med" matvarene du spiser. Du bør altså spise minst 1500 kalorier til dagen.

Dette er også ekstremt lavt, men på en slik diett dekker du både proteinbehovet og behovet for de essensielle fettsyrene. Som sagt, les deg opp på dietten. Det er ikke veldig avansert, og det gir veldig gode resultater. Smiley

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Foreslår at du går en mindre radikal vei. Legg deg på 3000kcal i første omgang. Prøv å gå ned 1kg i uken. Gjør du det i 50 uker, har du gått ned 50kg. Det er under et år. Ikke gjør det så ekstremt som du skriver her. Du ender opp med å spise deg opp igjen på 5-6mnd og hate livet ditt like mye. Endring av livsstil er tingen. Ikke noen superdiett. Sjekke believe93(?) her på forumet. Han har gått fra 136 -> 100kg på et år

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

conner90,

Du sier det selv:
Sitat
Nå har jeg endelig skjønt viktigheten av kosthold og kalori-regnskap. Og har klart å få til ganske ekstreme vekttap på kort tid, som jeg riktignok har lagt på meg igjen bare et par måneder etter at dietten har røket.

Suksess ligger ikke i å dra av seg mest mulig vekt på kortest mulig tid, for så å rase opp igjen etterpå. En mer moderat vektnedgang hvor du tillegger deg nye vaner vil øke sjansene betraktlig for et varig vekttap. Du er kun 21 og har god tid, å fortsette med krasjdietter vil bare føre til at dette vil være et livslangt problem for deg. Du kan nok klare gå ned fra 130 til 80 på under 12 mnd, men du kommer garantert til å legge på deg mye, om ikke alt eller mer av vekten etterpå. Dessuten er slike krasjdietter ment som en nødløsning for å raskt gå ned noen kilo, ikke som en langvarig diett for å miste såpass mye. Ved veldig rask vektnedgang så får du også andre problemer å tenke på, som f. eks. feilernæring og løs hud.

Som de andre sier her så forsøk å modere deg litt. Har ikke prøvd Fagerlis program selv men syns det ser bra ut.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!