Skrevet av Emne: Hva synes dere om teknikken på jenta her?  (Lest 3933 ganger)


Utlogget klæbb

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #1 : 20. april 2012, 17:06 »
Det er alltid moro å ha en 90 graders knekk midt på ryggen.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #2 : 21. april 2012, 20:49 »
Ser ingen problemer med teknikken her. Det ser selvsagt ganske rart ut, men dette er fullt lovlig i styrkeløft, og gjør at hun kan løfte mer - som er alt som betyr noe i styrkeløft.

Det vil selvsagt også medføre at teknikken hennes "gjør" mye av løftet, siden hun aldri ville klart det samme om hun hadde hatt kroppen strak på benken. Mange tenker nok at styrkleløft burde vise hvem som er sterkest ved AKKURAT samme teknikk, noe jeg kan skjønne. Men det kommer alltid til å være teknikk og genetisk struktur som delvis bestemmer hvem som klarer å løfte mest i slike konkurranser, uansett hvor mange regler du setter.

Det er jo ikke uten grunn at benkere med tykk overkropp og korte armer gjerne er de beste benkpresserne! Betyr det at de nødvendigvis har de sterkeste brystkassene og tricepsene? Egentlig ikke. Men dette er en sport hvor man konkurrerer i øvelser, egentlig. Man måler hvem som er "best" i øvelsene - hvem som klarer å få stangen fra a til b med x antall kg. Ikke hvem som nødvendigvis har den største bryst- og triceps-styrken, f. eks. Og jeg skjønner at det må bli sånn.

Med det sagt så er absolutt ikke denne teknikken av det mest ekstreme jeg har sett. 70 kg med den teknikken der er faktisk helt sykt imponerende for en 12 år gammel jente som veier rundt 46 kg (de sier i klippet av hun løfter 1,5 x sin egen kroppsvekt). Se hvor lang arbeidsvei hun faktisk har!

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #3 : 23. april 2012, 12:40 »
Ser ingen problemer med teknikken her. Det ser selvsagt ganske rart ut, men dette er fullt lovlig i styrkeløft, og gjør at hun kan løfte mer - som er alt som betyr noe i styrkeløft.

Det vil selvsagt også medføre at teknikken hennes "gjør" mye av løftet, siden hun aldri ville klart det samme om hun hadde hatt kroppen strak på benken. Mange tenker nok at styrkleløft burde vise hvem som er sterkest ved AKKURAT samme teknikk, noe jeg kan skjønne. Men det kommer alltid til å være teknikk og genetisk struktur som delvis bestemmer hvem som klarer å løfte mest i slike konkurranser, uansett hvor mange regler du setter.

Det er jo ikke uten grunn at benkere med tykk overkropp og korte armer gjerne er de beste benkpresserne! Betyr det at de nødvendigvis har de sterkeste brystkassene og tricepsene? Egentlig ikke. Men dette er en sport hvor man konkurrerer i øvelser, egentlig. Man måler hvem som er "best" i øvelsene - hvem som klarer å få stangen fra a til b med x antall kg. Ikke hvem som nødvendigvis har den største bryst- og triceps-styrken, f. eks. Og jeg skjønner at det må bli sånn.

Med det sagt så er absolutt ikke denne teknikken av det mest ekstreme jeg har sett. 70 kg med den teknikken der er faktisk helt sykt imponerende for en 12 år gammel jente som veier rundt 46 kg (de sier i klippet av hun løfter 1,5 x sin egen kroppsvekt). Se hvor lang arbeidsvei hun faktisk har!

Selvfølgelig er det lovlig, men hvor heldig er det for ryggen?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #4 : 23. april 2012, 13:22 »
Skal ikke uttale meg om skaderisikoen som om jeg var noen ekspert, men jeg tror ikke dette er skadelig så lenge hun har rumpa på benken og føttene godt plantet i bakken. Det blir ingen kompresjon i ryggsøylen fra selve løftet, selv om det ser helt ekstremt ut. Så lenge hun faktisk er fleksibel nok til å komme inn i denne stillingen, og holde ryggen der, antar jeg at det vil gå greit.

Men det kan være det er skadelig, jeg skal ikke si at jeg vet dette sikkert. Skulle JEG prøvd dette, hadde jeg jo selvsagt skadet meg kraftig om jeg ikke hadde stoppet før det hadde sagt "au". Jeg er ikke i nærheten av myk nok - som er det jeg tror det går mest på.

Men denne jenta har forberedt kroppen på å tåle det. Det kan sammenlignes med en turner som går ned i spagat. Jeg ville skadet meg om jeg prøvde på dette nå, men en turner har gjerne øvd på dette fra de var 6-10 år gamle, da kroppen var ung og myk, og kunne formes i langt større grad. For deres kropp føles dette helt normalt ut.

(selv om det er fryktelig mange turnere som får skader på ledd som følge av belastningsskader som har bygget seg opp over lang tid. Det samme kan man kanskje lure på om vil skje med denne jenta. Som sagt - ikke vet jeg)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #5 : 23. april 2012, 13:31 »
For å ta et eksempel som er enda mer ekstremt. Se på 1:27 i denne videoen.

http://www.youtube.com/watch?v=z3K_fpkGQAo#noexternalembed&feature=plcp&context=C4528e41VDvjVQa1PpcFPASb6ITWMfVyCSz7rHGpxG_UVRH8NowOI=

Synes dette ser betraktelig mye verre ut enn hun jenta i videoen over. Dette er imponerende om man skulle testet mykhet, men ikke styrkemessig. Hun ville sannsynligvis ikke klart halvparten en gang med normal teknikk. Her begynner jeg virkelig å lure.

Når jeg ser SÅ ekstreme tilfeller, tenker jeg at det bør gjøres noen endringer på hva som er lovlig og ikke. Det samme tenker jeg forsåvidt av videoen du også postet. Det bør være en grense for hvor stor "bue" man har lov til å ha i ryggen når man løfter e.l., tenker jeg. Utfordringen er bare at det igjen vil oppstå problemet med at alle har forskjellige kropper, og det kan være et problem å lage regler som vil fungere rettferdig for alle på slike områder.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #6 : 23. april 2012, 14:55 »
For å ta et eksempel som er enda mer ekstremt. Se på 1:27 i denne videoen.

http://www.youtube.com/watch?v=z3K_fpkGQAo#noexternalembed&feature=plcp&context=C4528e41VDvjVQa1PpcFPASb6ITWMfVyCSz7rHGpxG_UVRH8NowOI=

Synes dette ser betraktelig mye verre ut enn hun jenta i videoen over. Dette er imponerende om man skulle testet mykhet, men ikke styrkemessig. Hun ville sannsynligvis ikke klart halvparten en gang med normal teknikk. Her begynner jeg virkelig å lure.

Når jeg ser SÅ ekstreme tilfeller, tenker jeg at det bør gjøres noen endringer på hva som er lovlig og ikke. Det samme tenker jeg forsåvidt av videoen du også postet. Det bør være en grense for hvor stor "bue" man har lov til å ha i ryggen når man løfter e.l., tenker jeg. Utfordringen er bare at det igjen vil oppstå problemet med at alle har forskjellige kropper, og det kan være et problem å lage regler som vil fungere rettferdig for alle på slike områder.

Ja helt enig. Men nå er ikke jeg noen ekspert på styrkeløftsteknikk.. men har hørt at man må ha hælene i bakken under løftet? Jenta i videoen har hvertfall ikke det

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #7 : 23. april 2012, 15:14 »
Synes alle som løfter i styrkeløft har ræva teknikk. Enkelte har løftebane på noen få cm. Blir vel grilla her nå, men det driter jeg i.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #8 : 23. april 2012, 15:18 »
Ja helt enig. Men nå er ikke jeg noen ekspert på styrkeløftsteknikk.. men har hørt at man må ha hælene i bakken under løftet? Jenta i videoen har hvertfall ikke det

Hode, rumpa og føttene må være plantet i bakken, ja.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #9 : 23. april 2012, 15:21 »
Hælene i bakken gjelder ikke alle forbund så vidt jeg har forstått. I IPF stemmer det dog.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #10 : 25. april 2012, 23:08 »
Helt ærlig syns jeg teknikken ser teit ut... Det som er imponerende er at hun faktisk løfter 70 kg uten problemer. Men skulle heller sett at hun lå flatt på benken og løfta noen kilo mindre enn å krumme seg på den måten der.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Anne Marie

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 57

Sv: Hva synes dere om teknikken på jenta her?
« #11 : 26. mai 2012, 18:25 »
Skulle likt å hatt den teknikken der jeg!
Ligger man helt flat på benken får man en mer uheldig vinkel for skulderen, bedre med mer oppspenn!
Aktiv utøver og leder for Oslo Styrkeløftklubb
Konkurransegodkjente løft: 155 - 100 - 145

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!