Skrevet av Emne: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?  (Lest 2200 ganger)

Utlogget Gregert

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« : 04. april 2012, 08:34 »
Er min 3. uke med 5x5 programmet til Stronglift, og startet etter å ha lest litt om det, men er samtidig ikke alt jeg har helt forstått.

I førsten så var det logisk dette med økning, altså 2,5 kg per workout. Til og med app-en legger på 2,5 kg per workout automatisk.

Men nå når det ikke er mange ukene igjen til det begynner å bli tungt, iallefall for meg som aldri har trent ben, begynner jeg å lure på om jeg har misforstått. Så spørsmålet er da; er det 2,5 kg per workout som jeg har gjort, eller er det 2,5 kg per nye uke?  what

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #1 : 04. april 2012, 09:14 »
http://stronglifts.com/what-to-do-after-12-weeks-of-stronglifts-5x5/

3 uker? har du jukset på vekten da eller? man skal trene programmet i minst 3 måneder Cheesy syns det er veldig snodig at du syns det er tungt etter 3 uker, du har vel startet på høye vekter da?

Utlogget The Pink Panther

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #2 : 04. april 2012, 16:25 »
Det er knebøy du sliter med? Her skal du klare ganske mange økninger før du møter veggen hvis du har startet lavt (som du skal gjøre hvis du skal ha håp om å holde stagnasjonen unna de første ukene). Så ja, 2,5kg økning pr økt er rett!

Hvis du har startet rett i forhold til styrken din skal du stagnere i skulderpress først Smiley

Utlogget Gregert

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #3 : 05. april 2012, 14:40 »
http://stronglifts.com/what-to-do-after-12-weeks-of-stronglifts-5x5/

3 uker? har du jukset på vekten da eller? man skal trene programmet i minst 3 måneder Cheesy syns det er veldig snodig at du syns det er tungt etter 3 uker, du har vel startet på høye vekter da?

Istedenfor å begynne på stanga, altså 20kg, så begynte jeg på 30kg, kun fordi jeg har trent dette litt før, derimot økte jeg ikke i førsten for å komme ordentlig inn i det, men i forhold til det opprinnelig programmet så er det jo litt juks ja :-) Føler allikevel at jeg skal overleve!

Og angående at det er tungt, det er ikke nå jeg har kommet ditt, men tenkte mer sånn om tre-fire uker. For da har jeg lagt på en del og da må jo dette _begynne_ å bli bra tungt. Nå går 5x5 på hvert uten problem.

Utlogget Gregert

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #4 : 05. april 2012, 14:42 »
Det er knebøy du sliter med? Her skal du klare ganske mange økninger før du møter veggen hvis du har startet lavt (som du skal gjøre hvis du skal ha håp om å holde stagnasjonen unna de første ukene). Så ja, 2,5kg økning pr økt er rett!

Hvis du har startet rett i forhold til styrken din skal du stagnere i skulderpress først Smiley

2,5 økning per økt er rett ja, men da er det bare å kjøre på. Nei sliter ikke nå, var bare ment å sjekke ut dette tilfelle jeg gjorde noe feil nå, så det ikke gikk helt til h*** om noen uker :-)

Angående skulderpressen og det du sier, så lover det godt. Det er den eneste øvelsen jeg merker kan bli raskt tung nå. Ser for meg at jeg kanskje klarer en 3-4 økter til, altså 7,5 til 10 kg økning til, før jeg begynner å slite bra.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #5 : 05. april 2012, 14:55 »
Det føles nok tungt ut, men det er ikke tungt før du gråter dine modige tårer etter økten. Skulderpress vil stagnere først, jeg ville eksperimentert litt med økningene i skulderpressen egentlig for den er grov å øke på. Så ville garantert terpet teknikk på skulderpress, til det uendelige!

Om du klikker på "ting å lese på" i signaturen så har jeg linket til en teknikk artikkel om skulderpress. Da vil kunne holde progresjonen litt bedre, men etterhvert bør du auto-regulere fremgangen i skulderpressen. Altså ta det på dagsform hvor mye du skal løfte.

http://myrevolution.no/s/5x5-et-program-for-styrke-og-muskelmasse-med-auto-regulering/

http://myrevolution.no/s/auto-regulering-for-optimale-%C3%B8kninger-i-styrke-og-muskelmasse/

Utlogget The Pink Panther

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #6 : 05. april 2012, 14:58 »
Da er det bare å kjøre på videre!

Regner med at du har lest om hva du skal gjøre når du kommer til at du ikke klarer 5x5 på en øvelse? Hvis ikke har du linken her (se bort ifra punkt 1 om du ikke har fractional plates tilgjengelig, de er ikke nødvendige - men kan være veldig praktiske) Smiley

Utlogget Gregert

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #7 : 05. april 2012, 15:03 »
Det føles nok tungt ut, men det er ikke tungt før du gråter dine modige tårer etter økten. Skulderpress vil stagnere først, jeg ville eksperimentert litt med økningene i skulderpressen egentlig for den er grov å øke på. Så ville garantert terpet teknikk på skulderpress, til det uendelige!

Om du klikker på "ting å lese på" i signaturen så har jeg linket til en teknikk artikkel om skulderpress. Da vil kunne holde progresjonen litt bedre, men etterhvert bør du auto-regulere fremgangen i skulderpressen. Altså ta det på dagsform hvor mye du skal løfte.

http://myrevolution.no/s/5x5-et-program-for-styrke-og-muskelmasse-med-auto-regulering/

http://myrevolution.no/s/auto-regulering-for-optimale-%C3%B8kninger-i-styrke-og-muskelmasse/

Absolutt nydelig! Takker for det - har jeg litt å lese på :-)

Utlogget Gregert

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #8 : 05. april 2012, 15:04 »
Da er det bare å kjøre på videre!

Regner med at du har lest om hva du skal gjøre når du kommer til at du ikke klarer 5x5 på en øvelse? Hvis ikke har du linken her (se bort ifra punkt 1 om du ikke har fractional plates tilgjengelig, de er ikke nødvendige - men kan være veldig praktiske) Smiley

Nei den har jeg faktisk ikke lest, så takker og bukker for den!

PS: Angående knebøy. Her merker jeg overhode ingen ubehag i rygg eller knær eller noe, men det strekker bra på baksiden av leggene. Betyr dette at jeg trener feil eller er det normalt? Løste seg greit opp på de to siste settene, og jeg varmer ikke akkurat opp noe særlig.

Utlogget Petimeter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: 3. uken med StrongLift 5x5 - hjelp med økning?
« #9 : 19. juni 2012, 11:44 »
I begynnelsen var jeg også bekymret for at det skulle bli tungt på knebøy "om et par uker". Kunne liksom ikke se for meg at jeg skulle klare så tunge vekter, men når dagen kom så gikk det stort sett greit:) 

Det første som stoppet opp hos meg var skulderpress, så benk, knebøy og til sist markløft. Men følger man deload-metoden kommer man seg stort sett videre. Nok mat, vann og søvn blir bare viktigere og viktigere utover i programmet. 

Skulderpressen kan være vrien å gå videre på når det har stoppet opp. Skulle gjerne fått tak i litt mindre vekter slik at man kan øke 1,25 kilo av gangen istedenfor 2,5 kilo.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!