Skrevet av Emne: Den store markløftteknikkevalueringstråden  (Lest 56091 ganger)

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #45 : 27. november 2012, 17:33 »
Jeg iallefall syntes det så veldig bra ut ! Men likte ikke at du så til siden/speilet...
du må dra slakken ut av stanga før du drar, ikke nappe til som en annen nappefant:)

Gode råd. Følg dem.

Du har bra utgangsposisjon, men nappingen gjør at ryggen din krummer litt. Senker du farten bittelitt vil du antakelig klare å holde den helt fint, og da er du en teknisk flink markløfter.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Boz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • Light Weights!
Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #46 : 27. november 2012, 20:48 »
Aha! point taken! Takker for feedbacken Wink
Light Weights!

Utlogget ironbound

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #47 : 28. november 2012, 15:08 »
5x110


Jeg har trent på teknikken i lengre tid nå, føler det fremdeles ikke stemmer helt. Synst rompa er høy og at jeg
letter for mye med ryggen. Tror jeg har lange bein og kort overkropp, men mulig det er bare jeg som prøver å rettferdigjøre dårlig teknikk.. Bare å pirke  Wink

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #48 : 28. november 2012, 17:12 »
Syns dette ser bra ut! Det viktige er at skuldrene er i direkte linje over stanga, setter du deg lengre ned kommer bare du til å løfte opp rumpa i starten av løftet uansett.

En ting å pirke på: ikke løft stanga tilbake i powerracket etterpå Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget ironbound

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #49 : 28. november 2012, 19:34 »
Syns dette ser bra ut! Det viktige er at skuldrene er i direkte linje over stanga, setter du deg lengre ned kommer bare du til å løfte opp rumpa i starten av løftet uansett.

En ting å pirke på: ikke løft stanga tilbake i powerracket etterpå Wink

Hehe, latheten lenge leve, rack-chins etterpå..  :Smiley

Et spørsmål til. Jeg løfter nok 30% mer med over/underhåndsgrep kontra overhåndsgrep. Hvorfor er dette?

Prøver å variere, men når det nermer seg maks kapasitet er det klin umulig med overhånd. Ser og at enkelte styrkerløftere bruker bare overhåndsgrep.. Gjelder det ikke alle?

Takk for tilbakemelding!

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #50 : 28. november 2012, 19:37 »
Et spørsmål til. Jeg løfter nok 30% mer med over/underhåndsgrep kontra overhåndsgrep. Hvorfor er dette?

Prøver å variere, men når det nermer seg maks kapasitet er det klin umulig med overhånd. Ser og at enkelte styrkerløftere bruker bare overhåndsgrep.. Gjelder det ikke alle?

Stangen har kulelager og ruller. Når du holder dobbelt overgrep vil stangen rulle ut av fingrene dine. Dette motvirker du ved å holde over/under. Derfor løfter du mer.

I verdenseliten er det vel kun Brad Gillingham av aktive løftere som bruker dobbelt overgrep. De andre bruker hook-grip, dvs at de låser tommelen mellom stangen og peke/langfinger. Det er tidvis smertefullt, men effektivt, særlig hvis du har lange fingre.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget ironbound

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #51 : 28. november 2012, 19:51 »
Stangen har kulelager og ruller. Når du holder dobbelt overgrep vil stangen rulle ut av fingrene dine. Dette motvirker du ved å holde over/under. Derfor løfter du mer.

I verdenseliten er det vel kun Brad Gillingham av aktive løftere som bruker dobbelt overgrep. De andre bruker hook-grip, dvs at de låser tommelen mellom stangen og peke/langfinger. Det er tidvis smertefullt, men effektivt, særlig hvis du har lange fingre.

Makes sense, men jeg trodde ikke det skulle ha så mye å si. Men noe skjer jo.. Smiley

En av mine referanser til overhåndsgrep er a.haugen's 400kg's løft.

Går ut i fra at det ikke er skadelig, selv jeg får til stadighet høre det motsatte?

Mine pianofingre strekker knapt nok rundt stangen, så dèt løser seg selv.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #52 : 28. november 2012, 20:12 »
Haugen brukte vel reimer da han dro 400, eller? Han er jo ikke kjent for å være et grepsmonster, så jeg ville blitt VELDIG overrasket hvis han dro 400 med dobbelt overgrep.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #53 : 28. november 2012, 20:16 »
Stangen har kulelager og ruller. Når du holder dobbelt overgrep vil stangen rulle ut av fingrene dine. Dette motvirker du ved å holde over/under. Derfor løfter du mer.

I verdenseliten er det vel kun Brad Gillingham av aktive løftere som bruker dobbelt overgrep. De andre bruker hook-grip, dvs at de låser tommelen mellom stangen og peke/langfinger. Det er tidvis smertefullt, men effektivt, særlig hvis du har lange fingre.

gillingham bruker nå vel hook han også...iallefall på de løfta jeg har sett...400 uten det hadde bare vært latterlig
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #54 : 28. november 2012, 21:30 »
Haugen brukte vel reimer da han dro 400, eller? Han er jo ikke kjent for å være et grepsmonster, så jeg ville blitt VELDIG overrasket hvis han dro 400 med dobbelt overgrep.

Jupp, you are correct sir ! Han var (fra hva jeg kan huske) ikke noe grepsmonster nei...

Angående over/undergrep har fenrik også riktig, jeg feks løfter/hølder igjen ca 100% mer med over/under kontra dobbel overhand. Svært få som løfter mye i dobbel overhand... over 200kg i det feks syntes jeg er veldig imponerende !
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Solas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #55 : 28. november 2012, 21:39 »
gillingham bruker nå vel hook han også...iallefall på de løfta jeg har sett...400 uten det hadde bare vært latterlig

Ja, han bruker hook grip. Ingen, selv ikke troll fra de russiske steppene, drar 400 i mark med overhåndsgrep.

http://www.youtube.com/watch?v=4NIqkF_B-wY

Utlogget Aimen91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #56 : 06. desember 2012, 14:46 »
Bare til å være utrolig pirkete på teknikken min, tåler alt av konstruktiv kritikk.
Føler jeg trenger mye hjelp på teknikk fronten.

http://www.youtube.com/watch?v=xHu3AUAx6nA&feature=youtube_gdata

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #57 : 06. desember 2012, 15:39 »
Når du går ned setter du deg langt ned, men reiser opp igjen rumpa før du løfter. Dette kan være greit, men hos deg fører dette til at du skyver stanga frem med leggene, som gjør at den (antageligvis) ligger fremfor leggene i det du begynner å løfte. Her ville jeg vurdert å ikke sette rumpa så langt ned, eventuelt ha mer kontroll på stanga så den er helt intill leggene i det du skal løfte. Ellers ville jeg passet på å stive opp ryggen mer i bunn (bare bruk lengre tid nede enn det du gjør nå) og avslutte markløften med å presse frem rumpa og låse av beina (veldig lett å "svikte" knea slik du gjør i toppen, men bør unngås). Smiley

En ting jeg tenker når jeg går ned er at jeg "drar" kroppen ned mot stanga, istedenfor å bare sette meg ned. Da blir alle de viktige musklene spent, og jeg får en mye mer clean løftevei.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Aimen91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #58 : 06. desember 2012, 15:48 »
Når du går ned setter du deg langt ned, men reiser opp igjen rumpa før du løfter. Dette kan være greit, men hos deg fører dette til at du skyver stanga frem med leggene, som gjør at den (antageligvis) ligger fremfor leggene i det du begynner å løfte. Her ville jeg vurdert å ikke sette rumpa så langt ned, eventuelt ha mer kontroll på stanga så den er helt intill leggene i det du skal løfte. Ellers ville jeg passet på å stive opp ryggen mer i bunn (bare bruk lengre tid nede enn det du gjør nå) og avslutte markløften med å presse frem rumpa og låse av beina (veldig lett å "svikte" knea slik du gjør i toppen, men bør unngås). Smiley

En ting jeg tenker når jeg går ned er at jeg "drar" kroppen ned mot stanga, istedenfor å bare sette meg ned. Da blir alle de viktige musklene spent, og jeg får en mye mer clean løftevei.


Tusen takk for god hjelp Wink

Har tenkt å legge inn en ekstra dag med markløft i uken (når jeg trener bein) Hvor tungt tror du det er best å ligge på denne "ekstra" dagen (50% av maks?)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store markløftteknikkevalueringstråden
« #59 : 06. desember 2012, 17:27 »
fra 6-8reps på 50% til 1-3 reps på opptil 70% av maks tror jeg skal være grei teknikktrening, litt avhengig av hvor mye du tar, og hvor mye du trener ellers Smiley Kan anbefale å prøve ut markløft der du står på kloss, da får du gjerne litt aha-opplevelse på hvordan du skal spenne deg opp i bunn! Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!