Skrevet av Emne: Egg til lunsj?  (Lest 5861 ganger)

Utlogget Shortyemilie

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Egg til lunsj?
« : 14. november 2012, 17:34 »
Hei!

Jeg er på diett(blant annet noka dietten) og vil gjerne ha en sunn lunsj med lite kalorier, men vil ikke spise brødmat pågrunn av kaloriene.  Jeg liker å lage maten min på kvelden, også spise den neste dag på skolen. Og det jeg da lurer på er om stekte egg holder seg gode over natta?
Og har dere noen andre tips til god lunsj? ikke salat, jeg blir ikke mett av det og er så kjedelig å spise.

Lurer også på en ting. De sier jo at hvis man overstiger kalorier på det daglige kaloribehovet, så legger man på seg.. men gjelder dette også hvis man kun spiser sunn mat og at man overstiger kaloribehovet?  Huh


Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 696
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 696

  • I wear a tanktop, because I'm a tank!
Sv: Egg til lunsj?
« #1 : 14. november 2012, 17:37 »
Uansett hva du spiser, sunt eller ei, så er ett kalorioverskudd ett kalorioverskudd. Det er dog som regel vanskeligere å overstige denne grensen ved å spise sunt, da sunne matvarer ofte innholder litt færre kcalorier.  Men ett kalorioverskudd er tilslutt ett og samme kalorioverskudd.
20år (1993)
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

My dad told me I could be anything... so I became shredded!

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Egg til lunsj?
« #2 : 14. november 2012, 17:58 »
Hei!

Jeg er på diett(blant annet noka dietten) og vil gjerne ha en sunn lunsj med lite kalorier, men vil ikke spise brødmat pågrunn av kaloriene.  Jeg liker å lage maten min på kvelden, også spise den neste dag på skolen. Og det jeg da lurer på er om stekte egg holder seg gode over natta?
Og har dere noen andre tips til god lunsj? ikke salat, jeg blir ikke mett av det og er så kjedelig å spise.

Lurer også på en ting. De sier jo at hvis man overstiger kalorier på det daglige kaloribehovet, så legger man på seg.. men gjelder dette også hvis man kun spiser sunn mat og at man overstiger kaloribehovet?  Huh

Hvor mange kalorier tror du det er i brødmat?

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Egg til lunsj?
« #3 : 20. november 2012, 13:08 »
I stedet for stekte egg ville jeg laget en omelett av 3-4 eggehviter og en plomme. Hiv på fyll i form av skinke, løk og skivet tomat. Suppler med et par ss Cottage cheese og litt grov sennep e.l og nyt det med et par grove knekkebrød(sport+ f.eks), så får du gitt maven noe å jobbe med, samt at det er godt for blodsukkerreguleringen. Stekes omeletten i 1 ss rapsolje er du vel grovt regnet opp i ca 450 kcal.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Egg til lunsj?
« #4 : 30. november 2012, 12:44 »
Ett enda enklere tips:

1 boks kidneybønner: 223 kcal
4 medium egg egg: ca 280 kcal
Spinat, så mye du orker
Krydder, fx hvitløkspulver, spisskummen og mynte

Stek bønnene forsiktig (3-4 på platen), ha i spinaten. Når bladene "visner" tømmer du over egg. Bare kakk dem rett i pannen og rør sammen. Ha i krydder. Ta av platen mens det ennå glinser litt. Rør litt til. Vips, mat!

Dette er en porsjon til meg som er 130+, regner med du kan dele den i to  Cheesy

Her får du protein, fiber, vitaminer og langsomme karbs, og alt går i samme boksen. Enkelt, godt, men det ser ut som drit  Grin

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Egg til lunsj?
« #5 : 03. desember 2012, 07:40 »
I stedet for stekte egg ville jeg laget en omelett av 3-4 eggehviter og en plomme.

Et meget dårlig tips:
Eggeplommen er det sunneste på hele egget, så ikke kast vekk den.
Det er omtrent like mye protein i eggeplommen som i eggehviten, men i tillegg er det veldig mange andre sunne ting i eggeplommen som ikke finnes i eggehviten, så bruk hele egget. 2 hele egg vil være MYE bedre enn 1 helt egg sammen med 2-3 eggehviter.

Samme hva man spiser så legger man på seg av kalorioverskudd og går ned i vekt på kaloriunderskudd. Men når man er i kaloriunderskudd bør man være ekstra nøye på å få et balansert og næringsrikt kosthold.

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Egg til lunsj?
« #6 : 03. desember 2012, 11:38 »
Det er helt riktig skrevet av Kassen aka strictboy at plomen er en energibooster. Den er proteinrik, men i tillegg også svært fettrik. Dette kan med fordel reduseres dersom man ønsker å benytte seg av egg som proteinkilde. Jeg anbefaler sjelden mange egg om dagen med mindre kolestrolnivåer garantert er eller kan holdes på et på et ok nivå. 100 gram eggehvite inneholder 0 gram fett kontra eggeplommen som inneholder 27 gram fett - derfor anbefaler jeg primært eggehviter for personer på diett for vektreduksjon.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Egg til lunsj?
« #7 : 03. desember 2012, 22:58 »
Det er helt riktig skrevet av Kassen aka strictboy at plomen er en energibooster. Den er proteinrik, men i tillegg også svært fettrik. Dette kan med fordel reduseres dersom man ønsker å benytte seg av egg som proteinkilde. Jeg anbefaler sjelden mange egg om dagen med mindre kolestrolnivåer garantert er eller kan holdes på et på et ok nivå. 100 gram eggehvite inneholder 0 gram fett kontra eggeplommen som inneholder 27 gram fett - derfor anbefaler jeg primært eggehviter for personer på diett for vektreduksjon.

Det høres ut som du er en av dem som sverger til kostholdsrådene fra statens ernæringsråd samt generell bodybuildermentalitet der det er om å gjøre å få i seg så mye protein som mulig.

Det finnes veldig mye forskning på fettrikt kosthold som står i kontrast til det statens ernæringsråd og typisk finessmentalitet sverger til. Hvis du ikke allerede kjenner til bladet VOF (http://vof.no/)vil jeg anbefale deg å kjøpe siste nummer på narvesen, og hvis du liker det kan du endog vurdere et abonement for å få tilgang til tidligere utgaver:

I forrige nummer var det en spesilet interessant artikkel om kolestrolens betydning for kroppens imunforsvar og infeksjonsbekjempelse.

Det finnes mange myter i kostholdverden som har etablert seg og blitt en sannhet.
Mannen i gaten tror man blir feit av å spise fett, men det gjør man ikke, man blir feit av å være i kalorioverskudd, samme hvor energien kommer fra. I ditt eksempel om at det finnes 27g fett pr 100g eggeplomme: hva så? Da er det bare til å spise litt mindre totalt sett hvis man ikke vil være i kalorioverskudd. Vitaminer og de viktigste stoffene i egget sånn ellers er i eggeplommen så det er idiotisk å kaste den.


Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Egg til lunsj?
« #8 : 04. desember 2012, 00:12 »

Det høres ut som du er en av dem som sverger til kostholdsrådene fra statens ernæringsråd samt generell bodybuildermentalitet der det er om å gjøre å få i seg så mye protein som mulig.

Det finnes veldig mye forskning på fettrikt kosthold som står i kontrast til det statens ernæringsråd og typisk finessmentalitet sverger til. Hvis du ikke allerede kjenner til bladet VOF (http://vof.no/)vil jeg anbefale deg å kjøpe siste nummer på narvesen, og hvis du liker det kan du endog vurdere et abonement for å få tilgang til tidligere utgaver:

I forrige nummer var det en spesilet interessant artikkel om kolestrolens betydning for kroppens imunforsvar og infeksjonsbekjempelse.

Det finnes mange myter i kostholdverden som har etablert seg og blitt en sannhet.
Mannen i gaten tror man blir feit av å spise fett, men det gjør man ikke, man blir feit av å være i kalorioverskudd, samme hvor energien kommer fra. I ditt eksempel om at det finnes 27g fett pr 100g eggeplomme: hva så? Da er det bare til å spise litt mindre totalt sett hvis man ikke vil være i kalorioverskudd. Vitaminer og de viktigste stoffene i egget sånn ellers er i eggeplommen så det er idiotisk å kaste den.

Hvordan er det mulig å sverge til statens ernæringsråd, men samtidig ha en bodybuilder mentalitet hvor det om å gjøre å få i seg så mye protein som mulig?

Jeg kan lite om kolestrolens betydning for kroppens imunforsvar og infeksjonsbekjempelse, men jeg vet at det ikke er ensbetydende med at jo mer jo bedre. Vitamin A har også mange fine funksjoner, du blir likevel forgiftet hvis du får i deg for mye.

Nei, man blir ikke nødvendigvis fet av å spise fett, men det kan vel tenkes at overvektige, som ble brukt i Rita sitt eksempel, allerede har en ugunstig lipidprofil og derfor ikke trenger noe ekstra kolesterol?
 

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Egg til lunsj?
« #9 : 04. desember 2012, 07:17 »
Hvordan er det mulig å sverge til statens ernæringsråd, men samtidig ha en bodybuilder mentalitet hvor det om å gjøre å få i seg så mye protein som mulig?

Statens ernæringsråd og generell bodybuildermentalitet er enige om å spise så lite fett somn mulig, men det høye proteininntaket som vi som driver med styrkerelatert trening sverger til er nok ikke en del av statens ernæringsråd nei.



Jeg kan lite om kolestrolens betydning for kroppens imunforsvar og infeksjonsbekjempelse, men jeg vet at det ikke er ensbetydende med at jo mer jo bedre. Vitamin A har også mange fine funksjoner, du blir likevel forgiftet hvis du får i deg for mye.

Jeg har ikke sagt noe om at jo mer jo bedre, men hvis du tror man får for mye kolestrol og overdose vitamin A av å spise 2 hele egg, som jeg skrev, så får du bare fortsette å kose deg med pulveret og tablettene dine. Jeg for min del ønsker å få næringsstoffene fra naturlige kilder.

I motsetning til mange andre her inne så lager kroppen min hormonene sine selv, og da er jeg avhengig av å ha en fornuftig kolestrolmengde i kroppen. Hvis du lurer på hva kolestrol har med hormoner og testosteron å gjøre kan jeg anbefale deg å lese deg opp i faglitteratur.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Egg til lunsj?
« #10 : 04. desember 2012, 09:41 »
Enig i at å kaste plommen er unødvendig. Da er det like greit å kutte ned på andre ting om man har problemer med å nå det krevde kcal-inntaket.
Plommen gir: vitaminer, mineraler, bra fett, protein og en mer komplett proteinprofil for måltidet. Hadde det stått på en fancy kosttilskuddsboks hadde salget gått som varmt hvetebrød! Cheesy
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Egg til lunsj?
« #11 : 04. desember 2012, 10:52 »
Nja, stemmer egentlig det? Alt er vel relativt, men staten anbefaler at en energiprosent på 25 - 35 % skal komme fra fett. Altså rundt 1/3 av det totale energiinntaket. I forhold til "bodybuildermentatlitet", så er det vel individuelt?

Nei, det har du ikke sagt, akkurat som jeg ikke sier at får overdose av noe som helst ved å spise 2 egg. Poenget mitt står fremdeles og er uten tvil relevant for overvektige eller andre med en ugunstig lipidprofil. Likevel, om jeg husker riktig så er man vel ca rett innenfor anbefalt dagsbehov for kolesterol ved 2 eggeplommer.

Rita gir dog et ganske godt og gjennomtenkt råd om hvorfor det kan være lurt for mennesker på diett for vektreduksjon og da kanskje særlig for overvektige å droppe plomma. Du velger å svare at det finnes mange kostholdsmyter etc.

Jeg tipper egentlig vi er ganske enig når det gjelder eggeplommer, men ikke for hvem som helst.

Hehehe. Bra for deg at du lar kroppen stå for produksjon av hormoner.

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Egg til lunsj?
« #12 : 04. desember 2012, 11:56 »
Når jeg anbefaler omelett til lunsj med mer eggehvite en plomme så er det fordi jeg ikke på generelt grunnlag kan anbefalle alle å lage en omelett på 4 hele egg kanskje opp til flere dager i uken. Da er et magrere alternativ bedre å anbefale så lenge jeg ikke kjenner kolestrolprofilen til et menneske. Enkelte tåler helt utmerket svært mange egg per uke uten at det får konsekvenser, men jeg kan ikke uten videre anta det og anbefaler derfor heller ikke det ved en diett. Vi tåler fett bedre enn vi tror, men jeg vil primært anbefale andre hovedkilder til fett enn akkurat det som kommer fra eggeplommen.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Egg til lunsj?
« #13 : 04. desember 2012, 12:49 »
Når jeg anbefaler omelett til lunsj med mer eggehvite en plomme så er det fordi jeg ikke på generelt grunnlag kan anbefalle alle å lage en omelett på 4 hele egg kanskje opp til flere dager i uken. Da er et magrere alternativ bedre å anbefale så lenge jeg ikke kjenner kolestrolprofilen til et menneske. Enkelte tåler helt utmerket svært mange egg per uke uten at det får konsekvenser, men jeg kan ikke uten videre anta det og anbefaler derfor heller ikke det ved en diett. Vi tåler fett bedre enn vi tror, men jeg vil primært anbefale andre hovedkilder til fett enn akkurat det som kommer fra eggeplommen.

Det var ikke snakk om 4 hele egg her men om 2 hele egg. På diett er det ekstra viktig med balansert kosthold med rikelig med vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, så nettopp derfor er det idiotisk å kaste eggeplommen. Det er også omtrent like mye proteiner i eggeplommen som det er i eggehviten (i gjennomsnitt nesten 3g protein i eggeplommen og i gjennomsnitt rett over 3g protein i eggehviten pr egg) i tillegg til alle de andre viktige stoffene som finnes i eggeplommen.

For å gå ned i vekt er det ikke om å gjøre å ha et magert kosthold men å spise litt mindre energi enn det kroppen forbruker. Har man litt ekstra energi i form av noen få gram fett pr eggeplomme (det er i gjennomsnitt i underkant av 5 gram fett pr eggeplomme) kan man kutte ut noen gram av annen mat hvis man finteller på kaloriene.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Egg til lunsj?
« #14 : 04. desember 2012, 14:01 »
Jeg synes det er fornuftig av Rita å tenke på helse, så det er sagt.
Jeg tror også at statens ernæringsråd og Olympiatoppen er de beste på kosthold. Legg merke til at Olympiatoppen er langt mindre ekstrem med tanke på proteiner en den vanlige bolemann.
Men, jeg mener at det er viktig å bruke hele egget av en bestemt grunn:
Det går mye energi og ressurser i å produsere et egg, og verdens goder er ikke jevnt fordelt. Miljøet rundt oss sliter også. Å kaste deler av egg fordi de ikke passer in i muskel-og sixpack-planene våre er idiotisk.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!