Skrevet av Emne: NM enkeltøvelser på Kick i Arendal Lørdag 6 april  (Lest 52314 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Var på trening da jeg så denne, og la ikke merke til at kona mi allerede har påpekt noe av det...

Endre øvelser kan enhver arrangør gjøre når som helst! Det kan ha mange årsaker, men bør være av arrangementsmessige, publikumsmessige eller sponsormessige årsaker... ikke forringe sporten. Så jeg er kategorisk uenig i å endre til noe som fjerner øvelsen fra dens poeng. Men samtidig er det arrangørs rett. Håper dette ikke er på grunn av lokale utøveres manglende grepsstyrke eller markstyrke. Drakt og reimer ER teit i strongman... men når det åpnes for det, så tvinges deltakerne i å bruke det..

Vektklassene for damer vet jeg ikke hva er internasjonalt, men vi bør 100% følge det som er vektene i andre land, og ikke lage særregler. hvis vektgrensen er 70 i utlandet, så bør vi også ha det. Er vektgrensen en annen, så bør den norske være lik.

The Real President Wink

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Bjorheim, jeg tror nok ikke gjeldende rekord slettes av et løft med drakt og reimer. Det blir i så fall en ny rekord Smiley

Og egentlig så er det ikke SÅ ille med drakt og reimer, bare litt fjernt... og som nevnt tidligere.. jeg lurer på ÅRSAKEN... For jeg finner ingen logisk årsak annet enn ønsker fra noen utøvere. Det er bare et helvete for de som er sterke... da de løfter mer med drakt og reimer når grepet ikke hemmer dem, og de ender opp med å bruke mye krefter... og det vil mest sannsynlig ikke endre så mye på resultatlisten som den ville vært uten drakt og reimer. Ergo litt nyttesløst... medmindre man har utøvere med grepet som det svakeste punkt og markstyrke som et bedre punkt...

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Drakt og reimer ER teit i strongman..

Nå har det vel også vært tillatt med reimer på alle markøvelser som har vært på NSM det siste 6-7 åra. Wink

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Jeg er ingen strångmann, kun aktiv utdøver. Alikevel har jeg følgende kommentar: Når dere er i gang med reimer på grepsøvelser, kanskje dere skal tillate benkskjorte på pressøvelser og støttehjul på yoke når dere først er i gang!!!??? Prøv å vær litt hardcåre a!
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Nå har det vel også vært tillatt med reimer på alle markøvelser som har vært på NSM det siste 6-7 åra. Wink

Og det er fortsatt teit, selv i en ryggøvelse som markløft. Wink Men uten at jeg kan si det helt sikkert, så vedder jeg på at det var publikumsmessige hensyn, tvapell osv som fikk Karlsen til å legge til rette for tyngst mulig markløft.

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Og det er fortsatt teit, selv i en ryggøvelse som markløft. Wink Men uten at jeg kan si det helt sikkert, så vedder jeg på at det var publikumsmessige hensyn, tvapell osv som fikk Karlsen til å legge til rette for tyngst mulig markløft.

Jeg er ingen norsklærer, kun aktiv utdøver! Derfor spør jeg deg Egil Skallagrimsson: Hva betyr tvapell?? (Hvis du er fra Island, noe navnet ditt kan tyde på, er du unnskyldt eventuelle fremmedord hentet fra ditt morsmål!)
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
For å gjør det mest likt til tidligere system her i Norge kaller vi klassen -70.
Det vil da være mulig å veie 70,9 for damer i -70.
Kan man veie opp til 70,9 kg internasjonalt også i klassen -70 kg? Hvem har funnet på noe så tullete som at man kan veie nesten 71 kg når klassen ikke heter -71 kg og man egentlig bare burde kunne veid opp til 69.9999999 (eller 70.0) i -70 kg klassen? Ingen logikk i dette!?
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Morten Halvorsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Var på trening da jeg så denne, og la ikke merke til at kona mi allerede har påpekt noe av det...

Endre øvelser kan enhver arrangør gjøre når som helst! Det kan ha mange årsaker, men bør være av arrangementsmessige, publikumsmessige eller sponsormessige årsaker. ikke forringe sporten. Så jeg er kategorisere uenig i å endre til noe som fjerner øvelsen fra dens poeng. Men samtidig er det arrangørs rett. Håper dette ikke er på grunn av lokale utøveres manglende grepsstyrke eller markstyrke. Drakt og reimer ER teit i strongman... men når det åpnes for det, så tvinges deltakerne i å bruke det..

Vektklassene for damer vet jeg ikke hva er internasjonalt, men vi bør 100% følge det som er vektene i andre land, og ikke lage særregler. hvis vektgrensen er 70 i utlandet, så bør vi også ha det. Er vektgrensen en annen, så bør den norske være lik.

The Real President Wink

Hei,
Ble litt reaksjoner på dette, det regnet jeg egentlig med.
Det er ikke tatt hensyn til noens ønsker etter som vi ikke har mottatt forespørsel angående reimer.
NM i enkelt øvelser har alltid dreid seg om tunge løft, Fram løft har aldri vært ment å være en ren greps øvelse.
Etter som grep blir utfordret i andre øvelser velger vi å tillate reimer for å oppnå noen heftige løft i fram.
Dette for å få øvelsen mere publikumsvenlig.
.
Vi prøver alltid å få en ren greps øvelse på hvert stevne.



Angående vekt klasser for jenter, invitasjon til Arnold lyder 150# 70kg.
Det er en differansen  mellom 150# og 70kg men det ble tatt hensyn til under Arnolds.
Velger derfor å benytte 70kg å mener at det er 100% korrekt;-)

Morten Halvorsen

Utlogget Morten Halvorsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Kan man veie opp til 70,9 kg internasjonalt også i klassen -70 kg? Hvem har funnet på noe så tullete som at man kan veie nesten 71 kg når klassen ikke heter -71 kg og man egentlig bare burde kunne veid opp til 69.9999999 (eller 70.0) i -70 kg klassen? Ingen logikk i dette!?

Slik har det alltid vært under NM i enkelt øvelser, kommer ikke til å endre på dette.
Årsaken er at vi ikke bruker en klibrert vekt og legger derfor inn en sikretsmargin på +-1kg
Morten Halvorsen

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Reimer og drakt hører ikke hjemme i strongman. Jeg synes sporten bærer litt preg av svakhet når slike ting benyttes. Frameløft ble innført i fjor i Valhalla og da uten drakt og reimer. Synes øvelsen skal være uten hjelpemidler.
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Morten Halvorsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Reimer og drakt hører ikke hjemme i strongman. Jeg synes sporten bærer litt preg av svakhet når slike ting benyttes. Frameløft ble innført i fjor i Valhalla og da uten drakt og reimer. Synes øvelsen skal være uten hjelpemidler.

Beklager Tonny,

Skjønner at denne endringen blir dum for noen men det er bestemt at drakt og reimer er tillat så slik blir det.
Morten Halvorsen

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Beklager Tonny,

Skjønner at denne endringen blir dum for noen men det er bestemt at drakt og reimer er tillat så slik blir det.
Ja skjønner det.. Hvordan blir stokkbenken? Starte løftet fra brystet eller med strake armer?
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Slik har det alltid vært under NM i enkelt øvelser, kommer ikke til å endre på dette.
Årsaken er at vi ikke bruker en klibrert vekt og legger derfor inn en sikretsmargin på +-1kg
Skjønner!
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

marginen er en ok grunn til vekten. Jeg trodde den tradisjonen som kom pga 105 klassen var på grunn av tilnærming til lbs i de amerikanske klassene, men syns det er fair med en margin på badevekter Smiley

Frame blir mindre spennende med reimer og drakt, da det ikke kan sammenlignes med tidligere løft osv, men arrangørs avgjørelse.

Utlogget Morten Halvorsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Hvordan blir stokkbenken? Starte løftet fra brystet eller med strake armer?

Tror det er nevnt tidligere i denne tråden, dersom ikke:
Løft begynner oppe avløft vil bli gitt om det er et ønske, stokk skal kun tutsje bryst, ikke noe krav til stopp.
Armer skal rettes helt ut i låst posisjon.
Belte vil bli benyttet rundt benk og utøver for å sikre at rumpe ligger i kontakt med rygg på skråbenk.
Benk settes i 30-45 grader.
Morten Halvorsen

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!