Skrevet av Emne: Program for best fremgang  (Lest 6160 ganger)

Utlogget rubenevo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Program for best fremgang
« : 15. januar 2013, 17:14 »
Hei!
tittelen sier sitt, er det noen som vet om et program for raskest fremgang?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Program for best fremgang
« #1 : 15. januar 2013, 17:34 »
Et viktig punkt

- I N D I VI U E L T -

Et program som gir DEG mye framgang, ville kanksje føre til tilbakegang for Kai Greene, fordi derer er forksjellige, med forskjellig genetikk, bakgrunn og erfaring.

Men uavhengig av bakgrnn osv er det noen fellesregler:

 Muskelvekst krever:
- Muskelstimuli i form av f.eks vekttrening
- Kosthold, nok mat og riktig mat.
- Hvile

For å få maks utav vekttreningen må flest antall muskelfibre bli aktivert, og for dette finnes det utallige metoder.
Mest vanlig er å løfte tunge vekter (rikitignok med rett teknkk)
Eller å løfte moderate vekter med mange reps, for å fokuserer på full kontakt med den involverte musklene.

Utover det er det individuelt, og nærmest umulig å svare på hva DU vil få mest framgang av.

Lykke til videre Smiley




Utlogget rubenevo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Program for best fremgang
« #2 : 15. januar 2013, 17:45 »
Så det er ikke noe program som kanskje stimulerer flest muskler?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Program for best fremgang
« #3 : 15. januar 2013, 19:34 »
Jeg må si meg litt uenig med bmw123. Han starter fint ved å understreke at det vil være individuelt hva som fungerer best for hver enkelt, men det finnes likevel forskning som kan gi mer detaljerte råd enn bare "vekttrening, hvile, kosthold, tunge vekter, riktig teknikk" etc. (dette er forresten ikke ment som kritikk, bmw123. Ønsker bare å føye til litt her). Alt dette er riktig, men vi kan også være sikre på at visse treningsmetoder - uansett hvem du er - vil være mer effektive enn andre, basert på hva forskningen viser oss om og om igjen.

For å ta et eksempel: Du vil få raskere fremgang om du trener en muskel to ganger per uke, fremfor kun én. Dette er et faktum, selv om mange ikke vil innse det. Les all forskning du kan finne; du finner ikke én studie som viser noe annet. I beste fall viser det at fremgangen er den samme. Det har aldri blitt dokumentert at man får bedre fremgang av å trene en muskel kun én gang per uke.

Dermed kan vi f. eks utelukke at du vil få best fremgang av en splitt hvor hver muskelgruppe kun trenes én gang per uke.

Anbefaler deg å lese denne artikkelen: http://fitnessbloggen.no/trening-for-maksimal-muskelvekst/

Da vil du sitte igjen med en god oversikt over hva vitenskapen har kommet frem til så langt. Om du ønsker tips på spesifikke program, så har jeg to program jeg kan anbefale, som følger forskningen til punkt og prikke:

Nybegynner: https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-muskelvekst-nar-storrelsen-teller (programmet ligger nederst i artikkelen. Fullkroppsprogram)
Viderekommen: https://www.tn.no/drivkraft/artikler/splitt-program-ekstrem-muskelvekst

God trening! Smiley

Utlogget rubenevo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Program for best fremgang
« #4 : 15. januar 2013, 20:12 »
vil trene ca 3 ganger i uken
takk for svar! men hvem av de programmene anbefaler du mest?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Program for best fremgang
« #5 : 15. januar 2013, 20:14 »
Hvor lenge har du trent? Hvordan har du trent til nå? Hva løfter du f. eks i benkpress? Hva veier du?

Svarer du på det, så vet jeg sånn ca. hvor du ligger an i løypa. Da blir det lettere å svare på spørsmålet ditt. Smiley

Utlogget rubenevo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Program for best fremgang
« #6 : 15. januar 2013, 20:28 »
Hvor lenge har du trent? Hvordan har du trent til nå? Hva løfter du f. eks i benkpress? Hva veier du?

Svarer du på det, så vet jeg sånn ca. hvor du ligger an i løypa. Da blir det lettere å svare på spørsmålet ditt. Smiley
trent ca 1 år (av og på) gått opp 5 kg siden jeg starta.
trent litt fullkropp, men 4 splitt i det siste. benkpress er jeg usikker, men tror det ligger på 50-60. ver 62,5 kg Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Program for best fremgang
« #7 : 15. januar 2013, 20:55 »
Ok. Det høres ut som du kunne passet til begge, egentlig. Siden du har brukt fullkropp før, anbefaler jeg at du prøver ut en 2-splitt til å begynne med. Da er dette programmet å anbefale for deg:

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/splitt-program-ekstrem-muskelvekst

Her skal du trene 4 dager i uken, men du sa at du kunne tenke deg å trene kun 3 dager i uken. I så fall kutter du bare ut én av dagene hver uke. Det gjør ikke noe. Bare pass på at du ikke kutter ut samme dag hver uke. Da går det helt fint.

Ellers kan jeg også anbefale dette programmet:

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/trening-for-kontinuerlig-fremgang

Dette er laget for å skulle trenes 3 ganger i uken, og passer deg perfekt.

Velg et av disse programmene, og du kan ikke gå feil. Begge er supre program, og jeg anbefaler at du bare velger det du synes ser gøyest ut akkurat nå. Du kan jo trene det ene nå, og trene det andre litt senere. Smiley

Utlogget rubenevo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Program for best fremgang
« #8 : 15. januar 2013, 21:01 »
tusen takk! Smiley
tenkte jeg skulle prøve spliten
men det som er vanskelig er at jeg er borte annenhver fredag uten mulighet til å trene, noen tips da?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Program for best fremgang
« #9 : 15. januar 2013, 23:14 »
Bare hyggelig. Smiley

Da bør du bare trene på noen andre dager enn fredag, om du kan det. F. eks at du har treningsfri på fredager og lørdager, og heller trener på søndagene. Synes selv at søndager er de beste treningsdagene på treningsstudioer - det er jo nesten ingen som trener da, så du får hele studioet for deg selv! Smiley

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Program for best fremgang
« #10 : 16. januar 2013, 00:04 »
Bra svar av Paramora. Honnør for den! Smiley


Men en liten ting, for å pirke.. haha
Jeg må si meg litt uenig med bmw123. Han starter fint ved å understreke at det vil være individuelt hva som fungerer best for hver enkelt, men det finnes likevel forskning som kan gi mer detaljerte råd enn bare "vekttrening, hvile, kosthold, tunge vekter, riktig teknikk" etc. (dette er forresten ikke ment som kritikk, bmw123. Ønsker bare å føye til litt her). Alt dette er riktig.

Ser ikke hvordan du kan være uenig. Jeg svarte bare kort på et kort spørsmål Tongue
Å tilføye, er vel ikke det samme som å være uenig, men,men Wink

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Program for best fremgang
« #11 : 16. januar 2013, 00:55 »
Vet du, det skjønner jeg at du lurer på! Smiley Men det var helst den siste setningen din jeg siktet til:

"Utover det er det individuelt, og nærmest umulig å svare på hva DU vil få mest framgang av."

Tenkte mest på at det er mulig å si litt mer enn det jeg synes at kom frem av innlegget, og at det ikke er individuelt hva som vil funke. Men det var jo ikke lett å vite at det var dette jeg mente ut fra innlegget mitt, så jeg får ta litt selvkritikk på hvordan jeg formulerte meg der. Smiley

Takk for honnør, forresten! Hyggelig av deg!

Utlogget rubenevo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Program for best fremgang
« #12 : 16. januar 2013, 17:52 »
hva med spising? Smiley
hva bør jeg spise om morgen, lunsj, middag og kvelds? evt. mellommåltider?


Utlogget Sixtus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

Sv: Program for best fremgang
« #14 : 24. januar 2013, 01:02 »
mye bra svar fra Panorama !
Creds  Cool
BULKING IN PROCESS:
70kg [||||||||||||||||||||||||||||||||] 80kg

TRENGER DU HJELP TIL VEKTØKNING KLIKK HER

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!