Skrevet av Emne: Får ikke sove pga. sårhet/stivhet.  (Lest 1237 ganger)

Utlogget Crowe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Får ikke sove pga. sårhet/stivhet.
« : 30. januar 2013, 21:43 »
Har trent kontinuerlig i 4 uker nå hvor jeg både løfter vekter og sykler/jogger. Jeg er fortsatt nybegynner så vet at man må regne med å bli stiv i musklene ett par dager etter treningsøkta.

Problemet mitt er at jeg fortsatt blir stiv etter treningsøktene, selv etter 4 uker. Er dette normalt? Få ikke sove pga. stivheten i musklene mine. Med en gang jeg sovner og bare vrir litt på meg i søvne, så våkner jeg igjen siden det gjør vondt. Har i tillegg problemer med å sovne fra før av så dette hjalp ikke akkurat på.. :p Høres ut som en pussy, men jeg mister rett og slett verdifull søvn pga. av dette, noe som er veldig relevant når man skal bygge muskler.

Dette gjelder så og si alle muskelgrupper som biceps, triceps, lår, legg og bryst etc. utenom rygg, av en eller annen grunn.

Noen som har vært i samme situasjon? Tips?

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Får ikke sove pga. sårhet/stivhet.
« #1 : 31. januar 2013, 11:01 »
Sårhet i musklene som du beskriver er betegnelsen på støl og treningsverk. Det kommer av treningen og at du bryter ned muskelfibre. Disse bygges da opp igjen, og litt til så de skal tåle den samme belastningen tidligere. Det er ikke til å unngå å bli støl når du først er en av de som blir meget støl. Jeg blir kjempestøl etter hver trening etter mange års trening. Du må bare lære deg å leve med det. Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Crowe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Får ikke sove pga. sårhet/stivhet.
« #2 : 31. januar 2013, 15:22 »
Så det du sier er at det ALDRI blir bedre?

Jeg vil tro det må være ekstremt vanskelig å kunne leve med stølhet uke etter uke, måned etter måned og år etter år.. Bare det å ta på seg skjorta er vondt. Det er rett og slett en plage.

Må vel være mulig å gjøre noen bøye øvelser eller strekke ut for å forbedre dette? Ikke at jeg har prøvd det så mye akkurat.. :p

Utlogget andreasb

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

  • Beastmode!
Sv: Får ikke sove pga. sårhet/stivhet.
« #3 : 31. januar 2013, 15:34 »
Du må selvfølgelig passe på å få i deg nok næring og protein for å reparere muskelvev. Ellers har jeg stor nytte av BCAA før og under trening, samt før leggetid i kombo med ZMA. Hjelper godt på restitusjonen og stølheten Smiley
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!