Skrevet av Emne: Hjelpeøvelsene i 5x5-programmet til iform- failure?  (Lest 9070 ganger)

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Hei!

Jeg trener 5x5-programmet til iform. (http://www.iform.no/pub/art.php?id=3).

Og der står det:

"Hjelpeøvelsene på 10 reps kan du imidlertid kjøre til total utmattelse (failure) på hvert sett."


Hva menes med dette? Jeg er klar over at failure er til total utmattelse, men er det slik at det er failure til den 10. siste repitisjonen, eller? Må forklare meg dette...

OG! - kan jeg trene mye tyngre på disse hjelpeøvelsene? F.eks har jeg 2x10, så trener jeg så tungt som overhodet mulig, som jeg klarer?

Håper dere skjønner greia, virker kanskje litt dumt men må være sikker.

 Huh

Utlogget Jornoves

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

Misforsto spørsmålet ditt litt i den andre tråden, men for å svare mer på selve spm. Så tolker jeg det sånn at de mener at du skal kjøre en vekt slik at du klarer ca 10 reps, men at du ikke gir deg på den 10ende om du klarer flere, og heller fortetter til failure. evt. du ikke klarer 10, så kjører du fortsatt til failure om du klarer bare 8-9.
"men er det slik at det er failure til den 10. siste repitisjonen" Det vil være den optimale vekten ja Wink
Alder: 18(1995)
Vekt: 83 kg
Høyde: 180 cm

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Det er cirka slik jeg tenkte, men litt usikker. Kjører slik du forklarte det, må jo nesten være det som er riktig! Får kjøre på. Hjelpeøvelsene er jo ikke fullt så viktig som baseøvelser, så skal nok klare å holde repitisjonene rundt 10> og kjøre til failure. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!