Skrevet av Emne: Texas Method og skadeforebygging  (Lest 2181 ganger)

Utlogget Swidi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Texas Method og skadeforebygging
« : 27. november 2013, 15:37 »
Hei. Jeg trenger hjelp og råd fra dere på forumet. Fortiden trenger jeg treningsprogrammet Texas Method 3 ganger i uken, som har fokus på baseøvelser. Men etter å ha kjøpt boken <Skadeforebyggende Trening> av Eirik Sandvik har jeg blitt litt forvirret. Jeg frykter at en gang i nær fremtid (eks. uker/måneder) vil en eller flere skader dukke opp i knær og/eller rygg. Grunnen til at jeg frykter dette er at jeg er redd for at trening av hovedsakelig baseøvelsene 3 ganger i uken, ikke er nok for å forebygge skader.

"Planen" min er derfor å bremse progresjonen litt ved å kjøre en uke som normalt, deretter en uke med 3 "skadeforebyggende økter" med div. rumpeøvelser osv. For deretter å kjøre en uke med programmet igjen. Altså alternere annenhver uke. Vil dette være hensiktsmessig? Eller vil andre måter å få jobbet med støtteøvelser bedre?

Setter stor pris på råd og tilbakemeldinger på hva jeg bør gjøre! På forhånd takk Smiley

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Texas Method og skadeforebygging
« #1 : 27. november 2013, 16:22 »
Kjør programmet som det skal kjøres du. Du blir ikke god i knebøy av å kjøre gluteraises, du blir god i bøy av å kjøre bøy. Selvfølgelig vil du etterhvert ha behov for et par støtteøvelser som f.eks boksbøy, frontbøy etc men tviler på at du har kommet dit, eller? Skader kommer uansett til slutt om du holder på lenge nok og trener tungt, det er bare et spørsmål om tid, men skikkelig teknikk og god oppvarming burde holde de værste skadene unna i noen år. så bare slapp av å tren vanlig.
Jeg f.eks har ikke hatt de helt store skadene enda, kun noe smårusk her og der og jeg har trent med mye dårlig teknikk, men igjen har jeg trent meg opp til å tåle litt juling på gymmen. Hør litt på kroppen!

Rehab/prehabøvelser gjør jeg som regel før og etter trening, hender seg jeg tøyer og ruller hjemme 1-2 ganger i uka.
F.eks kan du tøye og varme opp skuldre og bryst før benkpress, og kanskje noe rotator cuff på slutten av økta med alt med måte selvfølgelig, du skal ikke slite deg ut før øvelsen... Håper det var litt hjelp i det jeg skrev Tongue

Forresten, har du trent lenge? er du sterk?


EDIT: Ta en titt i loggene rundt her så ser du at folk her trener hardt året rundt Wink
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Texas Method og skadeforebygging
« #2 : 27. november 2013, 16:58 »
Ingen verdens grunn til å vike vekk fra programmet for "forebyggende" trening. Baseøvelser er fantastiske forebyggende øvelser som bygger oppe hele kroppen.

Tren texas method i ett pår år du. Jeg har trent starting strenght og texas method i 2 år uten skader Smiley

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Texas Method og skadeforebygging
« #3 : 27. november 2013, 17:01 »
Støtteøvelser er som regel ikke nødvendig før du nærmer deg ett avansert styrke nivå.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Texas Method og skadeforebygging
« #4 : 27. november 2013, 18:41 »
Jeg er SÅ enig med Storken og Aron. Grunnen til at du blir forvirret er at det finnes ALT for mye motstridende informasjon om trening. Men fakta er: Tren tungt, tren baser, så blir du sterk. Og skader forekommer, det er en del av gamet.
Texas method funker helt rått.
Nei, å alternere mellom gammel dame-økter og texas method er nok en skikkelig dårlig idè. Da tror jeg fort du mister det meste av fremgang, fordi frekvensen med baser blir så lav, og fordi kroppen ikke får tid til å tilpasse seg volumet.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Swidi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Texas Method og skadeforebygging
« #5 : 27. november 2013, 20:09 »
Tusen takk for tilbakemeldingene! Fantastisk å få svar på noe jeg ellers trolig ikke ville ha fått andre steder. Godt å høre at det er mye skadeforebyggelse i baseøvelsene alene og at jeg kan fortsette med Texas Method en god stund videre uten å tenke på støtteøvelser Cheesy

Forøvrig vil jeg si at jeg ikke er sterk og er en "rokkie" i styrketrening. 22 år gammel og har trent seriøst i bare 5 måneder. De beste løftene er; 5RM på 92,5 i benk, 5RM på 105kg i bøy, mens markløft ingenting da jeg har slitt med teknikken i den.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!