Skrevet av Emne: Vondt i hofte etter knebøy  (Lest 11996 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Vondt i hofte etter knebøy
« : 22. april 2012, 23:33 »
Hei!

Siden november har jeg kjørt knebøy regelmessig. Jeg har holdt meg på svært lave vekter og jobbet mye med teknikken, men har merket at jeg kjenner at det føles ganske stivt ut på fremsiden av hofta. Selv med 60 kg kan jeg faktisk kjenne det. Det kommer når jeg går helt ned - altså "ass to grass".

Jeg har vurdert å ikke gå så langt ned, siden jeg regner med at det er fleksibiliteten som er problemet. Dvs. at jeg har noen stive/stramme muskler en plass som ikke liker at jeg presser meg ned i denne posisjonen med vekter på ryggen. Til nå har jeg imidlertid fortsatt å trene med gradvis progresjon fra uke til uke, og har ikke opplevd det som noe veldig stort problem, selv om det ikke er direkte godt. Jeg har tenkt at kroppen vil vende seg til det over tid.

Men i dag gikk det ikke så bra. Jeg skulle kjøre et sett på 10 reps med 80 kg, noe som skulle være forholdsvis lett. Frem til den 9. repetisjonen gikk det greit, men på vei opp fra den 10. var det noe som gjorde utrolig vondt i venstre hofte.

Det knakk bare!

Og etterpå var det som å ha fått et spark i hofta. Det verket uansett hvilken retning jeg førte låret ut fra kroppen på, og noe føltes veldig feil ut. Jeg prøvde å løfte på bare stangen, og merket at jeg ikke burde prøve å løfte noe mer.

Nå sitter jeg hjemme og kjenner det fremdeles. Jeg tror det vil gå over denne gangen, kanskje etter noen dager riktignok, men jeg er skeptisk til å fortsette med knebøy nå. Kroppen har nok prøvd å fortelle meg noe over lang tid, uten at jeg har gjort det som den har ønsket. Og siden jeg ikke vet hva det er, eller hva jeg bør gjøre for å unngå det, er jeg litt skeptisk. Ser for meg skader komme om jeg presser det lengre. Det er helt klart at jeg må gjøre noe iallfall. Enten bør jeg ikke gå så lavt ned, og kanskje gradvis "bygger med nedover" inntil jeg klarer å gå ass to grass uten smerter. Eller så bør jeg kanskje bare droppe knebøy og fokusere på å bygge opp styrken i en øvelse jeg føler meg tryggere i.

Beinpress går f. eks helt fint å kjøre. Da klarer jeg å kjøre dype beinpress uten å kjenne det i det hele tatt. Så det er noe jeg gjør. Jeg kjører forøvrig vektløfterknebøy, ikke styrkeløftknebøy. Og ang. fleksibilitet:  Jeg kan kjøre ettbeinsknebøy lett med 100% strict teknikk, og folk sier at jeg har veldig god fleksibilitet. Så det er ikke det at jeg er så stiv og stram at jeg begynner å fuske med teknikken når jeg går lavt. Jeg kjører øvelsen veldig rett, mener jeg selv. Men det er ett eller annet i hoftepartiet som ikke trives med at jeg trener knebøy ass to grass.

Skal jeg tippe selv, så er det stiva psoas/iliacus som er problemskaperne.



Noen som vet om øvelser for å evt. tøye disse, og hvordan jeg bør gjøre det viss det skal ha god effekt?

Oppvarmingen i dag bestod av:

Generell oppvarming
5 min roing

Oppvarming i knebøy
20 kg x 15-20
40 kg x 10
60 kg x 10

80 kg x 10 skulle være første arbeidssett.

Noen som har noen tips/tanker/råd/forklaringer å komme med? Kan forøvrig nevne at jeg klarer å gå ned i ettbeinsknebøy ass to grass akkurat nå, men jeg kjenner godt hvor det knakk når jeg gjør det.

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Vondt i hofte etter knebøy
« #1 : 24. april 2012, 17:13 »
Lettere å finne ut om du legger til en video da... står du med veldig bred benstilling?

http://stronglifts.com/squat-2-stands-flexibility-mobility-exercise/

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Vondt i hofte etter knebøy
« #2 : 25. april 2012, 12:13 »
Takk for svar. Smiley

Ønsker å være anonym på forumet, og det er mange som vil kunne kjenne meg igjen her inne om jeg legger ut en film. Men jeg kan si at jeg står med smal beinstilling, høy stangplassering og gjør kort sagt det som kalles for olympisk knebøy. Mao. slik vektløftere tar knebøy.

Skal se nærmere på lenken du gav meg nå. Kan også si at det er på bedringens vei, men at det fremdeles er helt umulig å trene særlig tungt.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Vondt i hofte etter knebøy
« #3 : 25. april 2012, 12:39 »
Det er flere ting som kan hjelpe deg til å ta bedre knebøy med den stilen du beskriver. Her finner du mange nyttige videoer som kan hjelpe deg.

Denne er fin for hoftene:
http://www.youtube.com/watch?v=vA2DWnAMWdo#noexternalembed?version=3&hl=nb_NO

Disse tre er også fine, selv om bare to er for hofter:
http://www.youtube.com/watch?v=toPAXLZSit0#noexternalembed?version=3&hl=nb_NO

Denne er fin for ankler:
http://www.youtube.com/watch?v=Lcw4HXnH-8E#noexternalembed?version=3&hl=nb_NO

Og denne er fin for knær:
http://www.youtube.com/watch?v=fZYIMSpZNZo#noexternalembed?version=3&hl=nb_NO

I tillegg er skumrulling alltid en god ide.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Vondt i hofte etter knebøy
« #4 : 25. april 2012, 12:51 »
Hey bro! Kjipt å høre at hoften ikke har det bra, men her blir det litt synsing for å finne frem rett svar. Det er mange ting det kan være, men hvordan er det når du står i preacher squat? Eller når du strekker på illiopsoas:


Av en eller annen grunn føler jeg du er Martin Norum.. haha, men vet ikke hvorfor.

Noe vondt i knær? Ankler? Hatt noen skader der? Eller noen andre relevante ting? Vridning i hoften? En fot som er lengre eller noen andre ting?

Om du trykker på siden av hoften, kjenner du noen kuler? Knepper det når du presser hoften frem eller når du får fleksjon i hoften med utoverrotasjon? Eller om du bare flekterer hoften mens den er utoverrotert, eller lateralt rotert også flekterer du hoften så du løfter foten i ca 45 graders vinkel opp.

Kjenner du noe ubehag når du går? Eller i noen andre situasjoner? Hva med når du tar wall-squat eller knebøy med kroppsvekt?

Og får du noen til å sjekke stramheten i rectus femoris, illiopsoas? .. og sist men ikke minst, hvordan er gluteus medius / generelt gluteus + hvor i hoften gjorde det vondt?

Mange spørsmål, men greit å få litt mer oversikt over ting. :-)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Vondt i hofte etter knebøy
« #5 : 25. april 2012, 14:34 »
Takk for grundige, hjelpsomme svar! Dette setter jeg stor pris på. Smiley

Jeg skal se gjennom alle filmene du gav meg, Fenrikflink.

Bluebearworkout: Jeg klarer å gå ut i preacher squat. Jeg kjenner det ikke veldig mye når jeg står i bunnposisjonen, men jeg kjenner det når jeg skal opp. Det kjennes mest i overgangen fra lår til hofte.

Haha, jeg kan si at jeg ikke er Martin Norum! Det kan vi ha avklart. Wink Men en hyggelig forveksling må jeg si!

Jeg har ingen, og har heller ikke hatt, skader, smerter eller ujevnheter i underekstremitetene fra før. Jeg kjenner ingen spesielle kuler, men det kan være jeg trykker feil. Det knepper ikke i noen stilling. Men jeg kjenner mildt ubehag når jeg går. Det er en mild smerte der som jeg kjenner hele tiden, men den blir mindre og mindre hele tiden. Jeg merker smerten om jeg f. eks sitter, og bare løfter benet opp fra bakken, og holder det noen cm over bakken i statisk posisjon.

Ingen har sjekket noe på meg enda. Det kan være det vil være lurt å ta en tur til fysioterapeut. Iallfall om det vedvarer stort lenger, og smertene ikke ser ut til å gå betydelig mye ned. Hele gluteus har det veldig fint! Kjenner ingen form for smerte her, på noe vis.

Fant et bilde som viser veldig nøyaktig hvor jeg kjenner smerten:



For min del er det jo bare i venstre hofte jeg har vondt. Men jeg har kjent at det er stramt i begge hofter når jeg har kjørt knebøy før, og tenker at dette nok er noe som kan skje begge hoftene om jeg ikke tøyer mer/gjør noe.

Ang. fleksibilitet, så kan jeg - i knebøy med stang - gå omtrent til en sted mellom posisjon 2 og 3 på dette bildet før jeg begynner å kjenne det:



Kanskje også noe som er greit å vite.

Og må igjen bare si jeg setter veldig stor pris på at dere prøver å hjelpe! Smiley

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Vondt i hofte etter knebøy
« #6 : 25. april 2012, 14:52 »
Det området du viser der har en del til felles med kabelsurret under en gjennomsnittlig kontorpult: mange ting på liten plass, og de går i ulike retninger. Skal veldig lite til før det blir ubehag der.

Det du kan gjøre selv er å jobbe med hoftemobilitet, gluteusaktivering, og egenmassasje. Det skader heller ikke å oppsøke en dyktig massør eller liknende for å få herjet med eventuelle triggerpunkter.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget OleMMM

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Vondt i hofte etter knebøy
« #7 : 29. november 2013, 19:16 »
Ser dette er en gammel tråd, men hvordan ordnet dette seg for deg? Jeg sliter litt med noe ubehag/smerte i hoftene mine i det samme området som du hadde problemer med.
Nå løfter jeg mye mindre kg enn deg, arbeidssettene mine ligger på 45kg, men jeg føler på dette ubehaget selv med bare kroppsvekt.

Dette har sneket seg på de siste 3-4 ukene, nå er jeg redd for at det bare kommer til å bli verre om jeg fortsetter som før.

Prøver å følge noen råd jeg har funnet her på forumet og ellers på nettet, som lengre og bedre oppvarming, bulgarsk utfall, knebøy med veldig bred stilling(kroppsvekt) og tenkte nå å forsøke å kjøre litt på den "abductor machine"-tingen de har på gymmen.

Men hadde vært greit med noen råd fra en som har vært gjennom dette allerede Smiley



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!