Skrevet av Emne: Dårlig mobilitet i hofte, knær, ankler osv  (Lest 2512 ganger)

Utlogget andydawg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Dårlig mobilitet i hofte, knær, ankler osv
« : 17. desember 2013, 21:41 »
Hei!

Har nyleg begynt å trene regelmessigt, og føler det har gått bra. Einaste problemet er at eg føler eg slit med baseøvelsane markløft og knebøy.

Problemet er at føler eg er for stiv til å klara å utføra øvelsen skikkelig. Prøvde lenge med vanleg markløft, men uansett kva eg gjorde krumma ryggen min seg veldig når eg gjekk nedover. Gjekk over til sumo mark og det gjekk eindel betre, men føler også her at ryggen krummar seg eindel i nederste posisjon. Knebøy føler eg at eg slit med å klare å komme langt nok ned, og det er noke som ikkje stemmer.

Har alltid vore ekstremt stiv, og har også nokre problem med beina(forskjellig lengd++). Kan den enkle løysninga på dette problemet være at eg for stiv i bakside lår? Kan nevnast at eg også er ekstremt stiv/dårleg beveglegheit i kne og anklar, og f.eks å sitte på huk har eg ikkje sjans til å klare.

Lurar med dette på om nokon har nokre tips til korleis eg kan få til øvelsane betre, eller om dette rett og slett ikkje er øvelsar som passar meg.

Utlogget ChristianR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Sv: Dårlig mobilitet i hofte, knær, ankler osv
« #1 : 19. desember 2013, 09:35 »
Det er jo ikke uvanlig å være stiv i enkelte ledd som forhindrer deg i å utføre en korrekt markløft eller en knebøy. Uansett om du ikke får til å utføre disse nå, så burde jo målet være å kunne få det til. Her er det stretching og mobilitetsøvelser som er svaret, enkelt og greit. Det gjelder både ankler (kanskje viktigst), hofte og brystrygg. Hvis du søker litt rundt (på youtube) så finner du noen gode ankelmobilitetsøvelser som kan være nyttig å ha litt fokus på. Samtidig kan du være flink til å strekke leggmusklene.

Når det gjelder krumming av ryggen i markløft så kan problemet være brystryggen din. Nå vet jeg ikke bakgrunnen din, men det er heller ikke uvanlig man i utgangspunktet har en dårlig holdning som skyldes f.eks stramme brystmuskler og lats, kombinert med svake ryggmuskler.
Stretching av hamstrings (bakside lår) eller også en viktig faktor for å kunne få en bra startposisjon i markløft.

Ang. knebøyen så sier du at du ikke kommer langt nok ned. Dette skylder nok i stor grad ankelmobiliteten din, men samtidig også hoftemobilitet og brystrygg. Prioriter stretching og mobilitetsøvelser en periode og du vil raskt merke resultater. Det tar ikke så lang tid som du tror Smiley
- Personlig Trener
- Webcoach
- Kostholdsveileder

www.sterkogskadefri.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!