Skrevet av Emne: Hjelp til kosthold og trening  (Lest 961 ganger)

Utlogget Fitnessdrøm

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hjelp til kosthold og trening
« : 26. januar 2014, 20:28 »
Hei!
Jeg har lenge vært en økonomisk støtte for treningstudioer der jeg alltid har betalt, men sjeldent trent.

Den siste måneden har jeg kommet veldig godt i gang, og begynner nå så vidt å glede meg til hver dag med trening! (:

Jeg er dog ikke godt trent, og har heller ikke særlig god kontroll på kalorier, treningsopplegg osv..

Tenkte å legge ut forslag til hvordan en dag kan se ut kostholdsmessig i tillegg til treningsprogrammet mitt, så håper jeg at jeg kan få noen tilbakemeldinger på det!

Frokost (ca 700 kcal)
- 90 gram havregryn
- 2 dl Ekstra lett melk
- 50 gram jordbærsyltetøy
- 2 egg
- 5 ml tran

Lunsj etter trening (ca 1000 kcal)
- Protein shake
- 1 banan
- 2 knekkebrød med 100g makrell i tomat

Middag (ca 600 kcal)
- Kyllingfilet 130g
- 1/2 boil in bag ris
- 1 dl Bernaise

Snacks i løpet av dagen:
Nøtter og/eller youghurt.

 Ca 2500 kcal om dagen der ca 30% er proteiner, 40 % karbohydrater og 30 % fett.

Trening
- Dag 1 - Rygg og Triceps
- Dag 2 - Bryst og Biceps
- Dag 3 - Fri
. Dag 4 - Bein og skulder
- Dag 5 - Rygg og triceps
- Dag 6 - Fri
- Dag 7 - Bryst og Biceps
- Dag 8 - Bein og skulder
osv..

Jeg er 22 år gammel gutt. 177 cm høy, veier 76,5 kg og har en fettprosent på ca 17%.

Målet med treningen er at jeg skal bli større, samtidig som at fettprosenten skal komme ned, og ligge stabilt, på ca 12%. (fettprosenten skal helst ned før utgangen av juni) Jeg er ikke ute etter sesongbulking/deffing. Vil ha en veltrent, slank kropp året rundt, der jeg sevfølgelig også gjerne vil bygge muskler underveis.

Jeg prøver å holde meg til ca 2500 kcal om dagen. Tror dette er litt under mitt daglige forbruk (Huh), slik at jeg går litt ned i fettprosent samtidig som jeg bygger. (det er vel ihvertfall mulig nå i starten?)

Jeg kan nevne at jeg foreløpig trener 8 reps x 4 serier. Har ikke testet 1RM men jeg trener nå med 90 kg i markløft, 60 kg benkpress og 70 kg knebøy.

Serien "Digg daddy" der programleder Stian Ettellerannet skal bygge "hollywoodkroppen" på 3 måneder er omtrent hvordan jeg ser det for meg. Bortsett fra at jeg ikke har fullt så dårlig tid. (:
 
Hvordan ser alt dette ut i forhold til målet mitt?

Utlogget hensja30

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Hjelp til kosthold og trening
« #1 : 27. januar 2014, 00:05 »
Dette er en tråd som jeg ser for meg kan bli veldig omdiskutert! Det mange forskjellige meninger her, men jeg kan godt komme med egne meninger som er basert på utdanning, erfaring og egenstudier.

Du ønsker å få en veltrent og muskuløs kropp, har jeg rett?
Da er første steg å komme seg på treningsstudioet, noe det ser ut til at du har gjort. Kjempebra! Så gjelder det å finne et treningsprogram som passer for deg og dine mål. Mitt råd til nybegynnere er alltid å starte sin første fase med tre økter i uken hvor man kjører et program som stimulerer alle muskelgruppene. Når erfaringene er flere og formen bedre, er det på tide å sikre seg mer kvalitet over det man gjør.

Da vil jeg anbefale å sette opp et program hvor du kjører alle muskelgruppene fordelt på tre dager og repeterer dette, slik at du ender opp med seks dager trening og en hviledag. En sånn uke kan se slik ut:

Mandag og torsdag:

Bryst, Triceps og skuldre

Tirsdag og Fredag:

Rygg og biceps

Onsdag og Søndag:

Mage og ben.

Lørdag fri.

Men så er det kostholdet, da. Det er gjerne her det vanskelige ligger. For en mann som deg ville jeg ikke kjørt på med et så stramt regime allerede i startfasen. Jeg ville spist som normalt, men å tilstrebet å kutte søtsaker og erstatte mellommåltidene dine med noe sunt! En banan når man er småsulten er jo bare godt! Smiley
For dersom du ønsker å bygge muskler trenger du fettet du har. Dersom du jobber disiplinert over tid med et normalt og sunt kosthold, så skal kroppen klare å omdanne fett til muskler uten å måtte sulte seg gjennom hele prosessen.

Og husk at nøkkelen til å lykkes ligger ikke i å måle opp alt man skal spise og å leve et kjipt liv. Det er slik konkurransemennesker må gjøre for å være den lille prosenten bedre enn konkurrentene sine. For sånne som meg og deg er det langt bedre å fokusere på å spise nok, men å kutte det som er usunt! Kontinuitet i det du gjør, kvalitet i arbeidet og lidenskap! Dette skal jo være morsomt også :-)

Lykke til! MVH Henrik Sjåmo

Utlogget OleMMM

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Hjelp til kosthold og trening
« #2 : 27. januar 2014, 09:48 »
Sier meg enig med innlegget over, det å legge seg på et så strengt regime fra starten av er ikke så lurt. Jeg tror det er nettopp det som får så mange til å sprekke, man skal liksom gjøre alt på en gang også blir det tøft etter en liten stund. Noen lar seg derimot motivere av denne type framgangsmåter, er du en av de kan du selvfølgelig bare kjøre på.
For min del har det blitt et slit også har man bare hatt treningsresultatene å leve for, den forandringen kan jo ta litt tid og da kom frustrasjonen raskt og motivasjonen falt til jeg var støttemedlem hos treningssenteret atter en gang.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!