Skrevet av Emne: Knebøy barbent eller med joggesko?  (Lest 3158 ganger)

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Knebøy barbent eller med joggesko?
« : 07. april 2014, 19:06 »
Heisann. Har merket at jeg har fått temmelig vondt i knærne i det siste, hvor jeg også har begynte å gjøre knebøy 3 ganger i uka. Jeg er veldig sikker på teknikken min (knærne går ikke forbi tærne osv), og frykter at smerten kommer av at jeg bruker joggesko. Jeg skal prøve å få kjøpt converse så snart som mulig, men lurer på om jeg i mellomtiden burde kjøre knebøy barbent eller med joggesko?

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Knebøy barbent eller med joggesko?
« #1 : 07. april 2014, 19:20 »
Trener du like tungt på 3 de øktene eller har du lett, middels og tung og/eller teknikk trening på en av øktene?

Det beste er å kjøre med knebøysko.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Sv: Knebøy barbent eller med joggesko?
« #2 : 07. april 2014, 19:22 »
Kjører starting strength, så kjører 3x5reps hver trening, og prøver å øke 2,5kg hver gang.

Spørsmålet mitt er ikke hva slags sko jeg burde ha, men hva som er best av det jeg har tilgjengelig nå, men takk uansett Smiley

Utlogget reb-st

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

  • "Even heroes have the right to bleed"
Sv: Knebøy barbent eller med joggesko?
« #3 : 07. april 2014, 20:08 »
Personligen vill jag mena att det är bättre att köra utan sko än med joggesko (och jag tror många är enig med mig)
Längd: 187 cm
Vikt: 102,7 kg
Jobb: Elevassistent & Ordensvakt

KB: 227,5kg 1MR | BP: 160kgx8 | ML: 255kgx8

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Sv: Knebøy barbent eller med joggesko?
« #4 : 07. april 2014, 20:11 »
Jeg tenker også det, hvertfall på gulv med matter på. Men på harde gulv blir det kanskje ubehagelig og eventuelt glatt? Har ikke prøvd selv, så trenger innspill fra andre!

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Knebøy barbent eller med joggesko?
« #5 : 07. april 2014, 21:04 »
Heisann. Har merket at jeg har fått temmelig vondt i knærne i det siste, hvor jeg også har begynte å gjøre knebøy 3 ganger i uka. Jeg er veldig sikker på teknikken min (knærne går ikke forbi tærne osv), og frykter at smerten kommer av at jeg bruker joggesko. Jeg skal prøve å få kjøpt converse så snart som mulig, men lurer på om jeg i mellomtiden burde kjøre knebøy barbent eller med joggesko?

Å trene knebøy barbent er kjempefint. Så lenge du generelt sett har kontroll på knebøyteknikken din, så gjør du i alle fall ingenting verre med dette. Vi mennesker er skapt til å stå på fotsålen vår og vi er også skapt for å bøye både hofteledd og knær. Knebøy er det samme bevegelsesmønsteret, men med belastning. Det er en myte at en må kjøre bøy med sko for å trene "riktig". Selv har jeg kjørt bøy og mark barfot lenge og bare hatt positiv effekt av det.

Joggesko som var det andre alternativet er generelt ikke å anbefale. Joggesko er laget for løping og kan nesten sammenlignes litt med å stå på et bevegelig skumunderlag. Not good!

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Sv: Knebøy barbent eller med joggesko?
« #6 : 07. april 2014, 21:19 »
Å trene knebøy barbent er kjempefint. Så lenge du generelt sett har kontroll på knebøyteknikken din, så gjør du i alle fall ingenting verre med dette. Vi mennesker er skapt til å stå på fotsålen vår og vi er også skapt for å bøye både hofteledd og knær. Knebøy er det samme bevegelsesmønsteret, men med belastning. Det er en myte at en må kjøre bøy med sko for å trene "riktig". Selv har jeg kjørt bøy og mark barfot lenge og bare hatt positiv effekt av det.

Joggesko som var det andre alternativet er generelt ikke å anbefale. Joggesko er laget for løping og kan nesten sammenlignes litt med å stå på et bevegelig skumunderlag. Not good!

Mange takk for ett utfyllende svar! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!