Skrevet av Emne: RYP + markløft?  (Lest 5022 ganger)

Utlogget Kroko

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

RYP + markløft?
« : 31. mars 2016, 14:16 »
Hei igjen alle sammen,

Jeg stiller to spørsmål i samme tråden, håper det er greit Smiley


1) Hva tenker dere om å legge til markløft i RYP-programmet? (Eneste endring blir altså å legge til markløft, ellers kjøre nøyaktig slik RYP er satt opp på TN sine nettsider). TN-folka skriver at det blir for tungt for kroppen. Mener dere også det? Jeg har kjørt Stronglift 5x5 i snart fire måneder, og har dermed blitt veldig glad i markløft. Vil nødig fjerne denne fra treningen. Men ønsker nå å gå over til en litt annen treningsform.


2) Hvorfor i all verden er det ikke "tyngre" øvelser i RYP? Er det noen grunn til at man skal gjøre skråbenk med hantler fremfor vanlig benkpress med stang, hvorfor arnoldpress fremfor stående skulderpress med stang, hvorfor sittende roing i maskin fremfor roing med stang? Er det gode grunner til dette? Mener dere man får like god fremgang av å kjøre RYP-programmet slik det er satt opp, fremfor å bytte til "tilsvarende" øvelser som man kan kjøre med mye tyngre vekter? Har lest ganske mye de siste månedene, og forstår det som at "tunge vekter er bra", uansett om man skal kjøre med 4-5 reps eller 8-10 reps, så er det gunstig at vektene man kjører med er så tunge som mulig Og man vil jo kunne ha på betraktelig mere kilos på benkpress med stang fremfor skråbenk med hantler, og også med skulderpress med stang fremfor arnoldpress med hantler. Så - hvorfor er RYP slik , og burde jeg bytte ut nevnte øvelser? (BTW, jeg synes også RYP har for lite bein og rygg, og litt unødvendig å legge til isolasjonsøvelser på biceps og triceps...!). Men nå er jo jeg nybegynner da!

Takknemlig for alle svar Smiley

Gå til:  

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?